Jump to content

Tikka M65 i 308?


joac

Recommended Posts

Heisann, jeg har netopp kjøpt meg en brukt Tikka M65 som faktisk er kaliber 308. Etter å ha lest meg litt opp på forumet ser jeg at modellbetegnelsen på den type rifle i 308 burde vært M55. Men det er det altså ikke, det står M65 på rifle, serienummer begynner med 650 og den er altså i kaliber 308.

 

Er det noen som vet noe om hva dette kan være? Har Tikka produsert M65 i kaliber 308 eller er dette ei rifle med ettermontert løp eller lignende? Rifla går fint så det er forsåvidt ingen klager, er bare litt nysgjerrig

Link to comment
Share on other sites

Har den lang eller kort kasse? Hvis kassa og magasinet bare har plass til en .308 i lengderetningen, og ikke ville fått plass til en .30-06, så er det en M55 med feil merking (aldri hørt om noe slikt, men det er vel teoretisk mulig).

 

Hvis kassa er lang nok til at en kunne fått plass til en .30-06 patron, så er det en M65. Men hvordan funker det i så fall med korte patroner? Er magasinet blokket for å bli kortere, eller har patronene uvanlig mye plass i lengderetning? Hvis det faktisk er en M65 i .308, så heller jeg til at pipa har blitt skiftet ut en gang. Spesielt hvis den har magasin i full lengde, eventuelt et magasin som er mer eller mindre amatørmessig blokket for ikke å gi forkiling med korte patroner. Men, for alt jeg vet så kan det hende de bygde .308 rifler på lange kasser hvis det var mangel på de korte innimellom?

Link to comment
Share on other sites

...Er ikke helt sikker... :roll: men mener at Tikka M65 sporter også ble levert i kal.308...

Dette er en helt vanlig Tikka, ikke sporter, men kan jo tyde på at de lagde M65 (vanlig) i 308 da.

 

Har den lang eller kort kasse? Hvis kassa og magasinet bare har plass til en .308 i lengderetningen, og ikke ville fått plass til en .30-06, så er det en M55 med feil merking (aldri hørt om noe slikt, men det er vel teoretisk mulig).

 

Hvis kassa er lang nok til at en kunne fått plass til en .30-06 patron, så er det en M65. Men hvordan funker det i så fall med korte patroner? Er magasinet blokket for å bli kortere, eller har patronene uvanlig mye plass i lengderetning? Hvis det faktisk er en M65 i .308, så heller jeg til at pipa har blitt skiftet ut en gang. Spesielt hvis den har magasin i full lengde, eventuelt et magasin som er mer eller mindre amatørmessig blokket for ikke å gi forkiling med korte patroner. Men, for alt jeg vet så kan det hende de bygde .308 rifler på lange kasser hvis det var mangel på de korte innimellom?

 

Det er lang kasse og magasinet er blokkert. Virker på meg (men jeg er ingen ekspert) som om magasinet ikke er blokkert i ettertid (det virker ikke spesiellt amatørmessig gjort)

 

Fant denne siden

 

http://www.pmulcahy.com/bolt-action_sporting_rifles/finnish_ba_spr-tikka.htm

 

Her er jo 7,62 Nato listet som et alternativ for M65, men kan ikke skjønne hensikten

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme børsa, det er ei svært robust børse at kassen er en 338 winmag kasse. Men den fungerer like fint i 308 da kassen er veldig presis også. Den har også meget god persisjon også, ivertfall har min. Det er nok den aller beste børsa jeg har på alle måter..

Link to comment
Share on other sites

Hei Joac,

Det er nok en standard Tikka M65 du har i kaliber .308Win. En kamerat av meg kjøpte en ny Tikka M65 Wildboar i .308 på 80-tallet. Den gangen diskuterte vi at låsekassa var unødvendig lang for denne patronen, men Wildboar kom kun med denne låskassen. Modellen har forøvrig kort løp og hurtig-sikter.

 

Så det er nok korrekt at Tikka leverte M65 originalt i .308 for enkelte riflemodeller.

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Hei Joac,

Det er nok en standard Tikka M65 du har i kaliber .308Win. En kamerat av meg kjøpte en ny Tikka M65 Wildboar i .308 på 80-tallet. Den gangen diskuterte vi at låsekassa var unødvendig lang for denne patronen, men Wildboar kom kun med denne låskassen. Modellen har forøvrig kort løp og hurtig-sikter.

 

Så det er nok korrekt at Tikka leverte M65 originalt i .308 for enkelte riflemodeller.

 

Hilsen Kristoffer

 

Ok, Takk for svar. Hva kjennetegnet Wildboar modellen? Den jeg har har kort løp, men det er gjenget for demper så jeg antok vel egentlig at det hadde blitt kappet

Link to comment
Share on other sites

M65 har 5-skudd magasin med kryssmating der magasinbunnen flukter med skjeftet. En M55 har enkeltradsmagasin med plass til 3 eller 4 patroner. 5-skudds magasin er kjekt å ha i en del programmer og kan kanskje være en grunn til at M65 ble laget i .308.

 

Hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke har rett, det er omtrent identisk bunndiameter på hylsene, så du trenger ikke skifte sluttstykke.

Det hadde sikkert ikke vert lett og få tak i et nytt sluttstykke heller.

Men noe økonomisk forsvarlig prosjekt kan det ikke kalles og skifte kaliber i en børse når en ser prisen på en ny pipe. Men jeg hadde ikke hjerte til å kvitte meg med tikkaen, avtrekket er noe av det beste jeg har prøvd, og pressisjonen er meget god.

Link to comment
Share on other sites

Joac; Wildboar-modellen har kort løp, samt åpne sikter som er velegnet til raske skudd på kort hold mot....nettopp villsvin. Så vidt jeg husker sitter baksiktet på en ganske lang (10-15cm) "rampe" av plast. Forøvrig er riflen standard jaktutførelse.

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar i tråden her. Artig å vite så mye som mulig om rifla si. På min så er åpne sikter tatt bort. Løpslengde er 52cm og den er altså gjenget for demper, som ifølge Jaktogfriluft (hvor jeg kjøpte den) passer til Hausken 14x1.5.

 

Skjøt med den nå i helga og presisjonen på børsa er upåklagelig så langt jeg kan se. Spørs om det ikke blir en demper etter hvert også

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei... Har selv M595 links, som eg har vurdert å selge for å kjøpe T3. Dette for å kunne sette på KKC stokk. Må ha ny ettersom dei ikkje har tenkt til å lage KKC til M595 i links. Var inne på Finn.no og såg litt, og fann der : lings tikka m65 cal 308 med sporter stokk super sniper. Er dette en ennå eldre modell en M595? Har prøvd å søke litt rundt, men har ikkje funne skikkelig ut av dette.. Og når ein først skriv om ein ting, så ballar det som regel på seg :) På dei nye T3 så er prisen den samme uansett kva kaliber ein kjøper, men er det presisjons-forskjeller mellom de forskjellige kaliber. Eg veit sjølvsagt at det er meir "behagelig" å skyte med 6,5 kontra 30-06, men eg tenkjer på presisjonen i sjølve våpenet. Har sauer 200 STR 6,5 og Tikka M595 308 m/ hausken demper, og forstår forskjellen når det gjelder sjølve skot-opplevelsen. Ønsker å få ein annan stokk på min M595, det er det som er hovudmotivet for å skrive, men det eksisterar vel ikkje??

Link to comment
Share on other sites

M65 er forgjengeren til M695. Tilsvarende for M55 som er forgjengeren til M595. Jeg tror M65/M55 ble produsert frem til 1989 og at M695/M595 overtok etter det inntil T3 avløste denne.

 

Har faktisk sett den annonsen på finn og synes den stokken lignet fælt på en KKC-stokk, men de lages jo ikke til M65 i links så må vel være noe annet (noen som vet?)

 

Når det gjelder presisjon og kaliber så har jeg egentlig ikke noe å fare med, annet at det har en lei tendens til å utarte seg når det diskuteres forskjellige kalibers egenskaper opp mot hverandre:)

 

Flere andre tråder for dette bl.a:

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=31&t=23602

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en M65 Lux i 9,3x62, men fant ingen slik i tabellen det var linket til lenger opp på siden. Og, ja, løpet er orginalt Tikka fra fabrikk.

 

Litt OT kanskje, men. Jaktlederen i elglaget har en maken i 30-06, da han skulle skifte løp for 2 år siden, måtte børsa til Finland for å få nytt orginalløp. Børsemaker her i landet fikk ikke tilsendt et slikt, nytt Tikka-løp SKULLE monteres av fabrikk! Det ble da et løp av annet fabrikkat.

 

Noen som har forklaring på de to ovenstående tilfeller?

Link to comment
Share on other sites

Som joac skriver, så ligner annonsa på finn veldig på ein KKC stokk. Eg tenkte eg skulle kontakte selger, men finn rett og slett ikkje igjen annonsa. Eg har snakka med fabrikken som lagar KKC, og dei skal lage KKC til M595, men ikkje links. Det er ikkje positivt for min del, for eg har veldig lyst å bytte ut org. stokken på M595 rifla mi. Er det nokon som veit om dette lar seg gjere. Er det stokkar å finne som er av type KKC, sauer 200 STR m.m. Send gjerne PM om de har ein ide

Link to comment
Share on other sites

Er det stokkar å finne som er av type KKC, sauer 200 STR m.m. Send gjerne PM om de har ein ide

 

Tja du kan jo prøve å se her http://www.robsoft.nu/files/Boberg_Prislista_2006-01.pdf Jeg har RT utgaven på to av min Tikka (M55) velnok i høyreutførelse, men tror han lager RT i venstre og. Er meget godt fornøynd, men du må pusse en godel samt kanskje frese vekk endel, trevirke for den blir tung. Her finner du noen bilder http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=10537

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...