Jump to content

Hørselskade på høyre øre av skyting?


Valbjørn

Recommended Posts

Jeg tok en grundig hørselstest for et par år siden, og da sa legen at det var mye større sjangs for å få skade på det øret som var nærmest sidemannen på banen kontra det øret som var nærmest børsa di. Han mente på at det var de plutselige lydene du ikke er klar over som skader mest. Dine egne skudd er kroppen mer bevisst på å takle vistnok.

Om det er noe i dette strides nok de lærde om.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Rammstein85. Jeg føler at venstre øre får mest "juling". Her har jeg også hørselskade. Skaden er i tillegg til jaktskudd også årsaket av dårlige hørselvern i starten på min skytterkarriere. Men, det er venstre øre jeg eventuelt hører piping i etter jaktskudd.

Kanskje det er individuelt?

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Han mente på at det var de plutselige lydene du ikke er klar over som skader mest. Dine egne skudd er kroppen mer bevisst på å takle vistnok.

Om det er noe i dette strides nok de lærde om.

 

Det er nok noe i det legen din sa. I det indre øret har en små msukler som er koblet til knoklene som fører vibrasjonene fra trommehinna inn til sneglehuset. Hvis en person er klar over at det kommer en høy lyd, vil disse musklene vil spenne seg, og dette fører til at knoklene (hammeren og stigbøylen) "henger bedre fast" og vibrasjonen gjennom knokkelen blir svakere. Dette fører igjen til at lydbølgene som går gjennom en slags gél (denne gélen inneholder sansehår, og det er som regel skade på disse sansehårene som fører til tinnitus) i sneglehuset er svakere og har mindre skadepotensiale.

 

Jeg fikk tinnitus etter kun ett smell i en bilulykke, ble påkjørt fra siden, og airbaggen i rattet smalt rett inn i mitt venstre øre. Om tinnitusen ikke hadde oppstått hvis jeg var klar over at det kom et smell tør jeg ikke uttale meg om. Heldigvis er tinnitusen jeg opplever til daglig veldig svak, og det er kun når jeg skal sove at jeg legger merke til den.

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke helt klok på om ett av ørene er mest utsatt, men hvis flertallet av dere som skyter med høyre øre mot kolben har hørselskade i venstre øre så er det kanskje en sammenheng her. Grunnen til at jeg spør er at jeg kom over en eller annen side, kanskje kammeret, da jeg søkte på "hørselskade høyre øre" fordi jeg selv hører dårligst på høyre og lurte på om det kunne komme av skyting. Da kom det fram et skriv fra en fyr som fortalte om sin tidligere lærer som jaktet mye og som kom for sent dersom han lå på venstresiden i senga fordi han ikke hørte vekkeklokka med høyre.

 

Når det gjelder elektronisk hørselvern har jeg før jaktsesongen i år kjøpt et par Sordin Supreme-pro, som funker bra mtp lydgjengivelse. Men når det gjelder lyddempingen synes jeg de demper ganske dårlig sammenlignet med konvensjonelle klokker ment for skytebanen. Jeg kan feks lett høre hva folk sier rett ved siden av meg når det elektroniske er slått av! Under støyende omgivelser fjerner de likevel "spissen" i lydbildet. Spørsmålet er bare om de demper tilstrekkelig under skudd til helt å unngå skade?

Er det noen som har erfaring med gel-putene som man kan kjøpe separat til Sordin Supreme-Pro mtp tetting rundt ørene?

Link to comment
Share on other sites

De GELputene er bare helt konge, skjøt med originale sordin i 4 år før jeg kjøpte hygienesett, og for en forskjell det ble, merker at de tetter mye bedre rundt brillestenger etc og føyer seg bedre etter div "obstacler". De bygger også littegranne mer ut enn originale skumputer, dette fører til bedre plass til kotelett ører/grytelokk etc. Vel vedt pengene.

Link to comment
Share on other sites

Enig med valbjørn at sordin supreme demper for dårlig til "hard bruk" på skytebanen, der er tradisjonelle best tror jeg, angående dempingen så komprimeres lyden ved 85 db, det er vel godt under skadegrensen mener jeg og huske. men 85 db er faktisk ganske høy lyd uansett. Hilsen Jørgen

Link to comment
Share on other sites

På sesjonen for 15 år siden satt legen å kikket i papirene mine. "Du driver med skyting står her" sa han. "Jeg kan garantere at du skyter links" sa han så. Og jeg så ut som ett spørsmålstegn. Han forklarte at utifra hørseltesten som viste klart dårligere hørsel på høyre øre, kunne han si at jeg med stor sannsynlighet skaut links. Så "vanlige" skyttere skader somregel venstre øre. Men han forklarte det ikke utifra teorien om sidemannen, men at lydbølgene går mest ut til siden, og i liten grad bakover. Og noe må det være i det, hvis jeg løsner skudd på jakt får jeg alltid dotten i øret som ikke ligger mot kolben, altså i mitt tilfelle det høyre øre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...