Jump to content

Tips til kniv med bukspretter?


chrissi504

Recommended Posts

Har gjennom årenes løp prøvd "et par" alternative bukåpnere og ingen har imponert meg nevneverdig, med unntak av den enkle geniale Morakniven :lol:

Kan kjøpes i nesten alle byggvareforetninger ++, godt grep, skarp og billig.

Du tar bare å lager et hakk på den ene siden i plastsliren (ca 10-15 mm fra tuppen av sliren og ca 15 mm dypt), da fungerer dette som bukåpner når du vender kniven slik at bladet/eggen synes i hakket i sliren. Når du er ferdig, tas kniven ut og vendes slik at "ryggen" på kniven blir synlig.

Du trenger ikke tenke på at dette blir uskarpt, har alltid et par ekstra mora kniver tilgjengelig slik at det bare er å bytte over kniv når en er blitt sløv.

I nødstilfelle kan du også flå med en morakniv, ikke det mest optimale, men i nøden.....osv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke helt det du spurte etter men dette er den beste bukåpern jeg har prøvd; http://www.fk.no/trade/productview/867664/901/

Ikke prøvd denne, men den MÅ jo få pluss for pris og utskiftbare blader.

Bladene skiftes enkelt ved å åpne og lukke en skrue, og bladene er slike vanlige blader som brukes i tapetkniver (de korte og tykke). Bladene får man kjøpt de aller fleste steder.

 

Felleskjøpet har solgt disse nå til 150 kroner!

Link to comment
Share on other sites

I tillegg bruker jeg den for å sprette opp fra kneet og til buken, bare lage et snitt, putte den innmed og dra helt inn til buken ganske enkelt genialt. Jeg har bare brukt den på 3 elg og en hjort i fjor, men er strålende fornøyd. Og blir den litt sløv er det jo bare å skifte blad, noe som tar ca 20 sekunder...... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har forsåvidt samme tips som mange andre, men en litt annen vinkling på det. Mange som skriver her nevner at de bare har brukt bukspretteren på noen få dyr, og det er litt stikkordet. For de aller, aller fleste jegere har egentlig et særdeles begrenset behov for en bukspretter.

 

Derfor har Eka Swingblade en stor fordel. Det er en vanlig, god brukskniv med et blad som passer utmerket til norsk hjorteviltjakt, og bukspretteren er gjemt inni skaftet. De få gangene du har bruk for den er det bare å vippe den frem, og i de resterende 99,9% av tilfellene du tar den frem er den en meget kurant kniv.

 

Ulempen er hygienen. En er nødt til å være ekstra påpasselig med renhold, for det er lett at "gugg og gurba" gjemmer seg bort i en slik kniv, kontra en tradisjonell kniv med ett blad og fast montering til skaft.

 

Selv synes jeg forsåvidt at nytten med en bukspretter er såpass liten kontra en vanlig kniv, at jeg klarer meg greit uten - men det er et helt annet perspektiv...

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke helt det du spurte etter men dette er den beste bukåpern jeg har prøvd; http://www.fk.no/trade/productview/867664/901/

 

Må sei meg enig i det. Har berre brukt den på 1 dyr men fra å vere skjeptisk til positivt overaska over kor bra den var tok ikkje mange sekundane!

 

Jeg har sett mange av disse i bruk, solgt mange selv. Vi solgte disse for 59,-

 

Har sett tre tilfeller der den har blitt brukt på elg til å opne langs bein og bryst, med det resultat att EZen røk på mitten, siste var dette året, jegeren fikk kutt inn til beinet på venstre pekefinger.

 

E-Z Zip er egnet som bukåpner, grei å bruke inne i dyret også, ikke flå med den.

 

Jeg har nå Swingblade, 10 ganger bedre minst.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt mange buksprettere i årenes løp. De med en krok ytters på ryggen av kniven har jeg aldri blitt spesielt fortrolig med. Det er utrolig lett å få et lite risp i vom eller tarm.

Brusletto Sprettern, EKA Swingblade eller denne: http://www.mamut.net/styrkar/subdet87.htm

er kniver der du kan åpne både buk og skinnet på beina med full kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...