Jump to content

Revolver i spaserstokk


Dolken

Recommended Posts

Etter litt om og men, og flere PM's med oppfordringer om legge inn posten igjen, så legger jeg ut bildene på nytt.

Jeg er ny her på forumet, så vet liksom ikke helt hva\hvem man skal tro på, så dere får unnskylde meg hvis dette er noe som

bryter reglene. Jeg er klar over at dette våpenet ikke stiller helt på rett side av loven, men jeg anser det som et meget spesiellt våpen

som det vil være en generell interesse av å studere. Dette våpenet er ikke funksjonelt pga slitasje og andre defekter.

 

Som jeg nevnte i mitt første forsøk på å poste, så er jeg interessert i å vite mer om hvor og når dette våpenet stammer fra.

Er dette noe som man kan få reparert og eventuellt plombert? Vil det da bli lovlig å eie som samler? Er dette våpenet av noe særlig verdi,

eller vil det være mest interessant for sære samlere? :)

 

Alle informative og konstruktive innlegg tas imot med takk!

 

bilde191.jpg

bilde192.jpg

bilde193.jpg

bilde194.jpg

bilde195.jpg

bilde196.jpg

bilde197.jpg

bilde198.jpg

bilde200.jpg

bilde201.jpg

bilde202.jpg

bilde203.jpg

bilde205.jpg

bilde206.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at du vil få endel utfyllende svar etterhvert Dolken. Jeg ser at du har lagt ved en .22 patron. Vær obs på at dette er antagligvis et våpen beregnet på .22 eikenøtt (flobert) og ikke tåler trykket fra en .22 LR patron.

Lurer på om idéen bak konstruksjonen er at offeret først stikkes med dolken før skudd avfyres med dolken fortsatt i offeret? Det er jo ikke noe løp på denne, så det er ingen rekkevidde å snakke om.

Link to comment
Share on other sites

Boka "Våpen i Norge" av Per Terje Nordheim viser lignende "våpen", beskrevet på side 212-214.

 

Våpenet omtales i en brosjyre fra 1912 som "spaserstokken Selvbeskytter" produsert av " De tyske Vaaben og Cyklefabrikanter H. Bergsmüller & Sønner, Kreiensen" Statlig innskudt og prøvet for Winchester Patron kal 22.

pris oppgitt til kr 17.50

Link to comment
Share on other sites

Som alltid med slike gjenstander skal man tenke seg om opptil flere ganger før man tenker på å foreslå at gjenstanden skal ødelegges. Å plombere et våpen er bare et annet ord for å ødelegge det. En annen ting man bør ha i bakhodet er at å reparere gamle våpen som oftest gjør at verdien går ned, spesielt hvis det er snakk om større reparasjoner. Om man ødelegger den historiske verdien eller ei er alltid et diskusjonsemne, men et sted går grensa mellom restaurering og bygging av replica med gamle deler.

 

Jeg har mine tvil om verdien er så fantastisk høy for en særhet som dette, spesielt for et så smalt samlermarked som man har i Norge. Følgelig så er det vel ikke så mye verdiforringelse man snakker om ved å foreta reparasjoner, men dette burde uansett verifiseres av en eller annen som samler slike rariteter i Norge og har et brukbart bilde av prisnivået. Er det ikke noe penger å tape så er det bare ens egen samvittighet som stopper en.

 

Her i statene tror jeg nok man kunne få en god slump penger for en en slik tingest. Det finnes masse samlere som bedriver nisjesamling av slike rariteter.

Link to comment
Share on other sites

Takk for fine innspill!

Ja det er nok litt å tenke over før man gjør drastiske inngripen på slike rariteter. Jeg er spent å høre på flere innspill om hva

folk ville gjort med et slikt funn og kanskje mer historie bak den. Kanskje noen kan linke til noen utenlandske forum hvor

jeg kan få flere meninger om saken?

 

Mvh

 

Dolken

Link to comment
Share on other sites

Det er morro å se et slikt våpen igjenn! Jeg husker da jeg var liten rønner å var med fattern på den lokale alders/sykeheimen for å besøke oldefar så gikk det en gammel gubbe rundt ute på plena med en spaserstokk kaliber 410' eller noe lignende å utryddet bærplyndrere (småfugl....) Sånnt var det ingen som sa noe på for 25-30 år siden :D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tror jeg kan vedde mye penger på at denne er Belgisk, men velger først å vedde i Rupi...Hva du en gjør, ikke forsøk å skyt 22lr i denne, selv om den er liten og uskyldig, så kan den gjøre stor skade om hylsa spprenger og du får alt bakover.....

Den er sikkert beregnet på eikenøtt eller 22 short

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...