Dolken Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 (edited) Etter litt om og men, og flere PM's med oppfordringer om legge inn posten igjen, så legger jeg ut bildene på nytt. Jeg er ny her på forumet, så vet liksom ikke helt hva\hvem man skal tro på, så dere får unnskylde meg hvis dette er noe som bryter reglene. Jeg er klar over at dette våpenet ikke stiller helt på rett side av loven, men jeg anser det som et meget spesiellt våpen som det vil være en generell interesse av å studere. Dette våpenet er ikke funksjonelt pga slitasje og andre defekter. Som jeg nevnte i mitt første forsøk på å poste, så er jeg interessert i å vite mer om hvor og når dette våpenet stammer fra. Er dette noe som man kan få reparert og eventuellt plombert? Vil det da bli lovlig å eie som samler? Er dette våpenet av noe særlig verdi, eller vil det være mest interessant for sære samlere? Alle informative og konstruktive innlegg tas imot med takk! Edited September 27, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 hæææ? sålenge du ikke diskuterer illegale våpen ser jeg ikke problemet. det finnes diverse gamle våpen som er "forkledd" og som har verdi både våpenteknisk og historisk, gor ikke å si samleverdi. hva var problemet med innlegget ditt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikkel Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 Få fram innlegget igjen! Er garantert mange som har interresse av det her. Bare tilfeldig at det var noen negative sjeler som tok kontakt først. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WinchesterM94 Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 Er veldig intresert i det innlegget ditt. Legg det ut igjen ikke bry deg og negative tilbakemeldiger fra folk som ikke har greie på ting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C.Patron Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 Det er da faktisk våpenhistorie. Selv om slikt er forbudt i dag, har info rundt slike våpen stor historisk verdi, så kom igjen med det som var (har faktisk ikke hørt om slikt annet enn som enkelt skudd) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Woff Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 Hei Dolken og velkommen. Jeg har ikke lest innlegget ditt, men som nevnt: post det igjen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Woff Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 Flott innlegg Dolken! Masse fine bilder også. Hvis denne ikke er funksjonell, og hvis du plomberer etter en eventuell reparasjon er det ingen begrensning på å eie dette. Dvs at du ikke trenger noen som helst tillatelse til å eie spaserstokken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dolken Posted September 27, 2009 Author Share Posted September 27, 2009 Takk for svar! Jeg får se meg rundt etter en dyktig våpensmed som kan gjøre jobben da Den er nok ganske unik ja, har aldri sett andre typer enn enskudds i denne våpensjangeren. Hadde jo vært et flott samlervåpen hvis den fikk en full overhaling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Woff Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 Jeg regner med at du vil få endel utfyllende svar etterhvert Dolken. Jeg ser at du har lagt ved en .22 patron. Vær obs på at dette er antagligvis et våpen beregnet på .22 eikenøtt (flobert) og ikke tåler trykket fra en .22 LR patron. Lurer på om idéen bak konstruksjonen er at offeret først stikkes med dolken før skudd avfyres med dolken fortsatt i offeret? Det er jo ikke noe løp på denne, så det er ingen rekkevidde å snakke om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maral Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 Boka "Våpen i Norge" av Per Terje Nordheim viser lignende "våpen", beskrevet på side 212-214. Våpenet omtales i en brosjyre fra 1912 som "spaserstokken Selvbeskytter" produsert av " De tyske Vaaben og Cyklefabrikanter H. Bergsmüller & Sønner, Kreiensen" Statlig innskudt og prøvet for Winchester Patron kal 22. pris oppgitt til kr 17.50 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 Som alltid med slike gjenstander skal man tenke seg om opptil flere ganger før man tenker på å foreslå at gjenstanden skal ødelegges. Å plombere et våpen er bare et annet ord for å ødelegge det. En annen ting man bør ha i bakhodet er at å reparere gamle våpen som oftest gjør at verdien går ned, spesielt hvis det er snakk om større reparasjoner. Om man ødelegger den historiske verdien eller ei er alltid et diskusjonsemne, men et sted går grensa mellom restaurering og bygging av replica med gamle deler. Jeg har mine tvil om verdien er så fantastisk høy for en særhet som dette, spesielt for et så smalt samlermarked som man har i Norge. Følgelig så er det vel ikke så mye verdiforringelse man snakker om ved å foreta reparasjoner, men dette burde uansett verifiseres av en eller annen som samler slike rariteter i Norge og har et brukbart bilde av prisnivået. Er det ikke noe penger å tape så er det bare ens egen samvittighet som stopper en. Her i statene tror jeg nok man kunne få en god slump penger for en en slik tingest. Det finnes masse samlere som bedriver nisjesamling av slike rariteter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dolken Posted September 27, 2009 Author Share Posted September 27, 2009 Takk for fine innspill! Ja det er nok litt å tenke over før man gjør drastiske inngripen på slike rariteter. Jeg er spent å høre på flere innspill om hva folk ville gjort med et slikt funn og kanskje mer historie bak den. Kanskje noen kan linke til noen utenlandske forum hvor jeg kan få flere meninger om saken? Mvh Dolken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted September 27, 2009 Share Posted September 27, 2009 Jeg ville ha pusset og oljet den som ett vanligt våpen, og utover det ville jeg ikke ha gjort noen ting med det, og ihvertfall ikke begynt å reparere, eller (gud forby) plombere det. Det der er våpenhistorie, og burde være utstilt eller tatt skikkligt vare på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steppdeck Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 Det er morro å se et slikt våpen igjenn! Jeg husker da jeg var liten rønner å var med fattern på den lokale alders/sykeheimen for å besøke oldefar så gikk det en gammel gubbe rundt ute på plena med en spaserstokk kaliber 410' eller noe lignende å utryddet bærplyndrere (småfugl....) Sånnt var det ingen som sa noe på for 25-30 år siden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dolken Posted September 30, 2009 Author Share Posted September 30, 2009 Er det noen som kan anbefale noen utenlandske forum hvor jeg kan undersøke mer om denne saken? Alle tips mottas med takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sammleren Posted April 15, 2010 Share Posted April 15, 2010 Tror jeg kan vedde mye penger på at denne er Belgisk, men velger først å vedde i Rupi...Hva du en gjør, ikke forsøk å skyt 22lr i denne, selv om den er liten og uskyldig, så kan den gjøre stor skade om hylsa spprenger og du får alt bakover..... Den er sikkert beregnet på eikenøtt eller 22 short Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts