Jump to content

OU hagle - kombi med demper


fat_dog86

Recommended Posts

Det er flere tråder her inne om enkelstskudds hagler som bygges om til rifler med demper.

Er det noe i veien for å få gjort det samme med ei over/under hagle?

 

Tenker da evt å beholde øvre løpet som hagleløp.

Det nedre løpet får imontert ei riflepipe kammret i ett eller anna riflekaliber med rand, som holder rådyrkravet med korte løp, og resten brukes til ytterrør for demper. Om den bruker ei hagle med chocker, kan da disse gjengene evt brukes for å feste demperen i løpet...

 

Om mulig lodde på et ytterrør som flukter i topp og bunn med pipene, porte den delen av pipene som da vil bli inni dette demperrøret, slik at haglesmellen også kan dempes littegrann?

 

Og en liten nett 1-4x24 på toppen...

 

Kan forvente å måtte betale for en sånn jobb? Hvilke haglekasser vil evt være godt utgangspunkt?

 

EDIT:

Har prøvd å tegne tanken....

9725_163195627386_665832386_4149715_8161683_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

He, he!

Har vært inne et par ganger nå og sett, uten å si et ord.

En uortodoks idé som jeg likte godt.

Tror ikke det har vært gjort så mange ganger før, så det er nok grunnen til at ingen har svart enda.

Skal du få et skikkelig svar må du nok hendvende deg til en børsemaker, enten her inne eller i "virkeligheten"! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Teknisk mulig...tja.. ingenting er jo umulig, er det ikke noe som heter det?

men at du er på nokså dypt vann her tror jeg nok.

Dersom du kan klare deg med kun rifleløpet dempet snakker vi derrimot spennende prosjekt.

Jeg tenker i første rekke på Star Baikal Kombi IJ 94, som virker å ha god klaring mellom løpene. Nøyaktig hvor god klaring vet jeg ikke, men på bildet ser det jo ut som det kan være snakk om over 15mm. Sett at bildet ikke lurer meg.

izh94.gif

 

Slik jeg da tenker så kutter en rifleløpet under ned til 40 cm, originalt skal de visst være 60cm. Så gjenges den på uviss måte og fester det i hagla igjen innforbi gjenginga. Dermed kan man lure på en cmm6 (diameter 40mm) eller lignende som kommer i flukt med haglepipa fremme. Sett at avstanden pipene i mellom tillater det hele.

Link to comment
Share on other sites

Første tanken som slo meg var 7x57R. På papiret vil jo den være godkjent også på elg, selv om den aldri i livet holder anslaget med 40 cm løp... 6,5x47 er uaktuelt. SKAL ha randpatron.

Tenker ikke å ta den så langt som å bruke sub-ammo. Tror nok uansett demperen kommer til å bli i minste laget for det...

 

.30-30. Der er vel fabrikkammo også ladd for relativt korte løp??

 

Evt et pistolkaliber. Da burde muligheten være tilstede for å hente brukbar hastighet med ferdigrulla ammo. Kuler som tåler hastigheta er nok kanskje et større problem da, og ikke å få plass for funksjonelle baffler...

 

5,6x52R vil jo gi bra med plass. Men holder den 980 joule på 100m (med fabrikkammo) i 40 cm løp?

Jeg vil vel også få mulighet for å ha kortere løp enn 40cm. Regner med det blir lengden på hagleløpet som blir målt som løpslengde, siden alt er i ett stykke.

Link to comment
Share on other sites

Hehe - nice!

Har selv lekt litt med denne ideen på grunn av løpssprengning...

Prosjekt "Helan & Halvan"

 

Raudnakke, MorganKane og flere kloke, rutinerte hoder kom med gode innspill, bl.a løsninger og bildet under...

normal_helan_og_halvan.jpg

 

Kaliber?:

Mine forutsetninger: SKAL være brukbart på rådyr, med godt kuleutvalg, grei hylsetilgang, R, ladbar for en novise - og kunne etterlate vinterrypa uten FOR stort hull.

Normal rifle.

5,6*52R Benytter jo .228" kuler og er dermed litt ukurrant. Utgår.

5,6*50R Magnum bruker .224", har samme ytelser som 52R (og .223Rem) og er god knall på opptil 70grs kuler med rett snurr. Knepen favoritt blant småkalibrene. Vanlig i tyske knekkiser.

5,6*57R (ikke RWS) bruker også .224" og har ytelser på linje med 22-250. Litt overkill som småviltpatron etter min smak. Har heller ikke lyst til å bytte løp så mange ganger på en sånn custom-kombi.

7*57R er vel favoritten blant de litt større kalibrene, selv om en R-patron i 6,5 er fristende. Bør opp i 7mm dersom en først skal opp i storviltkalibre...

Submulighet

Blir da fort en spesialrigg for rådyr ettersom kulebane både i sub og normalfart ikke er gunstig for prikkskyting på lemen på ukjente avstander.

Må opp i 330-350grs kule -> minimum .375 - 9,3mm eller lignende. Eks A-frame 350grs i .416. Må fort ty til ukurrante kaliber.

Lite hylsevolum får meg til å tenke pistolkalibre, kanskje .44magnum som holder rådyrkravet.

 

Mitt prosjekt ble lagt på vent ettersom Alm aldri svarte på mine henvendelser, men det kommer flere jaktsesonger... :cry:

Forutsetningene er også endret etter at jeg startet tråden. Korteste tillatte løpslengde er nå justert ned fra 45cm til 40cm.

- dermed er dobbel slugshagle plutselig en mulighet ettersom jeg kan kappe løpene likt på 43cm.

Mottok 99 stemmer (!!!) på hva jeg skal gjøre med børsa - halvparten anbefalte kombi med dempet rifleløp!

Ringvolumet mellom rifle og hagleløp vil fungere som STORT bakkammer for en demper.

Lykke til - og oppdatere tråden når det skjer noe!

Link to comment
Share on other sites

En slik kombi hadde vært moro, men hadde holdt med demper på rifleløpet for min del.

For å redusere vekt ville jeg hatt haglløp i kaliber 20/76. Men tror ikke det er mange kombier med frittliggende løp i kal 20, eneste jeg kjenner til er Blaser.

 

Hadde det vært en kombi med frittliggende løp i kal 20 og rifleløp i kal 22 wmr eller 22 hornet så hadde man jo klart seg med A-tec sin rimfire demper.

Da begynner man å snakke fornuftig vekt og.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tenker da evt å beholde øvre løpet som hagleløp.

Det nedre løpet får imontert ei riflepipe kammret i ett eller anna riflekaliber med rand, som holder rådyrkravet med korte løp, og resten brukes til ytterrør for demper. Om den bruker ei hagle med chocker, kan da disse gjengene evt brukes for å feste demperen i løpet...

 

Forstår jeg deg riktig dersom du vil lage kombi av en dobbeltlpet hagle og dempe riflen :?:

 

Hva med å bruke det nederste løpet som ytterrør til demperen, montere en innstikkpipe rifle som er portet, evt kortere enn ytterrøret,og har demperbaffler resten av løpslengden til haglepipen.

 

Forslag til kaliber må bli 30-30win i et enkeltskuddvåpen. Kurrante patroner finnes i salg, men masser for hjemmelader. kulebane fullgod for aktuelle avstander til et slikt våpen. Rundnesede kuler for 30US er ypperlige til småvilt. Krav til rådyr dokumenteres fra fabrikkammo. Vil du ha en mere sær patron så ta 7-30 Waters :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Fikk faktisk samme ide i hodet nå i høst, mens jeg gikk og funderte på hvordan jeg kunne få til kombi-løp i 686,en, og det begynte pent med ekstraløp og innstikkpipe i 22 wmr eller 22hornet, altså fra rev og nedover, så begynte jeg å tenke demping på rifleløpet, ved å benytte kort innstikk-løp og ha trykk-kammer/bafrer foran og i tomrommet i hagleløpet, så fortsatte ideen med at samme kammere/ hulrom kunne bli benyttet av det eksisterende hagleløpet i tillegg gjennom porter ned i rifleløpet (altså ex-hagleløpet), større kaliber osv... I det hele:- det utviklet seg til en urealistisk (?) og våt fantasi, akkurat som resten av jakta så langt i høst :)

 

MEN... Skulle noen få til å dempe et innstikkløp, så er jo det innenfor realismen og hadde vært utrolig spennende å høre om.

Link to comment
Share on other sites

For min del har det blitt som det, stoppet med en våt fantasi. Budsjetet forsvant da jeg kjøpte et børsemakerbygg i 35 whelen, men børseprosjektkontoen har begynt å legge på seg litte grann igjen. Dog forsvant noe på plutselig på en sydentur (skulle forblitt ungkar...), men hvem vet hva som blir neste prosjekt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...