Jump to content

jeep Cherokee


flyfisher

Recommended Posts

Hoi !

 

Prøver å fritte frem noen erfaringer med denne bilen, jeg har veldig lyst på en slik og ser at det er en bil som har komfort og utstyr (AC)

 

Men ! jeg har hørt at kvaliteten så som så og da spør jeg eventuellt folk på kammeret om hvilke modeller som er å holde seg unna og hvilke det kan være mer å satse på!

Link to comment
Share on other sites

Hadde en 98modell 4 liter og den sto mere på verksted enn den ble brukt :oops: Det meste gikk i biter på den og det var en bil som bare hadde gått 70000km :cry:

 

Så den ble solgt igjen og nå kjører jeg toyota som alltid virker(bare synd den ikke har 4x4) men skal kanskje kjøpe en 4x4 før vinteren.

 

Styr unna.

 

Men gode og tørste biler når de virker. Også 2,5 td motoren bruker mye. ca 0.9 til 1.1 liter på mila.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det er en bra bil , forrutsatt at tidligere eiere har vedlikeholdt bilene.

Diesel er for meg en selvfølge.

er i allefall ikke noe dårligere en andre 4x4 jeg har hatt.

Vet i allefall to stykker i nabolaget som er rundet 25000-30000mil uten feilslag.

 

Enkle biler, billig vedlikehold.

 

Har nå en wrangler unlimited diesel , anbefales.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:arrow: Må si meg enig med Neowulf.! Har selv en Cherokee 2,5 td, 99 mod. Forbruket på landevei ligger på mellom 0,67-0,75.Har ikke målt forbruk ved bykjøring, men tipper det ligger rundt literen :) Årsaken til problemet med støtstengene, er vist at de er for svake, de kan "flexe" litt ved hard kjøring.Men leste på nettet en plass om et firma her i Norge som selger kraftigere støtstenger til disse 2,5 td motorene.Skulle vist ikke koste mere en ca kr.300 for et sett. :shock: På de gamle mod. av Cherokee,før 1997 kan der være en del krøll med el.ledningsnettet pga at det er "åpent".Dårlig beskyttelse på div. kontakter/koblinger som med tiden vil gi trøbbel med el.anlegget.
Link to comment
Share on other sites

Dette er den andre tråden om Jeep Cherokee i dag. viewtopic.php?f=35&t=25680&p=284977#p284977

 

Nå er vel Cherokee og Grand Cherokee to forskjellige biler, men de har kanskje en del av de samme problemene.

Liker begge svært godt, men har aldri våget å kjøpe en pga masser av dårlige tilbakemeldinger :(

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er nå på min fjerde Cherokee Ltd - en 98-modell som har gassanlegg, og som kan veksle mellom dette og bensin. Kjøpte min første i 1993.

 

Dette er strålende biler til bruk i terreng og på utfordrende veier og føre.

De er tørste, og mine 4-litere har nok gjort at jeg har brukt mer enn min del av tilgjengelig bensinrasjon i løpet av årene.

 

Utstyrer mine med beskyttelsesplater under, all-terrain søledekk (med traktormønster), løfter dem noen ganger et par tommer, men egentlig er det ikke nødvendig der jeg jakter og fisker nå.

 

Ting å være klar over: mange eiere tror at Part-Time 4-hjulsdrift kan brukes all-round, og ødelegger dermed det som kan ødelegges ved å slite ned deler når de kjører på tørr vei med dette på. Så kjøper du en brukt bil bør du sjekke etter slitasje fra slik bruk.

 

Ellers? Kjøp en Haines-manual for modellen, kjøp reservedeler fra USA og opplev gleden ved å mekke på bilen selv. Det meste kan gjøres uten verkstedbesøk.

De med stor motor er dyre å forsikre med full kasko ...

 

(Grand Cherokee er en sofa med hjul på i sammenligning med Cherokee'ens terrengegenskaper. Har tauet en del Grands ut fra snøfonner de har kjørt seg fast i fordi de ligger så lavt at de bygger opp snø under bilen.)

Link to comment
Share on other sites

Ting å være klar over: mange eiere tror at Part-Time 4-hjulsdrift kan brukes all-round, og ødelegger dermed det som kan ødelegges ved å slite ned deler når de kjører på tørr vei med dette på.

 

Hva mener du med det?

At de faktisk ikke tåler å kjøres med 4wd'en innkoplet over tid?

 

Det er avhengig av hva slags kasse du har. Den beste veksler mellom 2-hjuls/Part-Time 4-hjuls/Full-Time 4-hjuls.

Den tåler å brukes i både 2-hjuls og Full-Time hele tiden, men skal kun kjøres i Part-Time 4-hjuls på vått underlag, snø/is, eller når du er på grusvei, o.l. Kjører du på tørr asfalt, så sliter du ting ned i svingene.

 

Enkelte tror de får 4-hjuls effekt med mindre bensinforbruk i Part-Time, disse har ikke lest manualen, og utsetter i stedet kasse og drev for unødvendig slitasje, eller brekkasje - kjøper du en bil som er kjørt slik, kan du like gjerne belage deg på å skulle bytte ut mye.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Vet ikke om du registrerte mitt samme spørsmål her for en tid tilbake ! Jeg fikk ikke bra tilbakemeldinger og jeg vet at 2,5 l TD-motoren har hatt mye problemer med topper og ventilstenger og det før 200 mil . Blir artig og se hva folket svarer deg .

 

Løfter denne tråden.

 

Forsterkede støtstenger fåes kjøpt bl.a her http://www.motorteknikk.no" target="_blank

Jobben tar rundt en halv time, og prisen for 8 forsterkede støtstenger er rundt 500,-

Når det gjelder toppene på bilene er jeg til dels enig. Kald motor er avhengig av å bli varm før man begynner å belaste den.

Har en cherokee som har gått 220000km som er helt tett og tørr.

Ellers er motoren utrolig momentsterk på lave turtall, og billig i drift. Rundt 0.7 på mila ved pen kjøring.

 

Men har et spørmål ang radioen i bilen. Får ikke lyd på den, og det står AMP CLIP i displayet. Noen som vet hva dette skyldes?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Cherokee i en årrekke, akkurat solgt den. Sjølv om jeg nå har kjøpt en Pajero som er nesten 20 år nyere, så må jeg si at jeg savner den litt.

 

Mine tips er at om du skal ha en cherokee, så kjøp ekte cherokee, altså kjøp en 4.0 liter bensin. Da slipper du alle problemene som følger med diesel motorene. Både 2,1 td (renault) og 2,5 td (vm diesel) er problembarn. (Min samboer har hatt en og gammern har en). Forbruket på 4.0 litern ligger på mellom 1,0 - 1,2 liter på mila på vanlig kjøring (min gjorde i allefall det, også med 31" dekk. Klart dette kommer ann på hvor hard du er på høyrefoten).

 

Et annet tips er om du skal kjøpe en billig jeep, altså en som er noen år, så kjøp en sport utgave. Det betyr at det er mindre elektriskt ekstrautstyr som kan ryke, og det det rykter fort på gamle amrikanske biler.

 

Og om du finner en med 242 fordelingskasse så er det gull. (Der har du både part-time og full-time 4wd) dvs at det er senterdiff slik at du kan kjøre med 4wd når det er glatt uten at det bryter så fælt og at du slipper at det går rett fram i skarpe svinger.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på jeepclubnorway.no å les deg opp på bilene , grand cherokee er mere hærregårdsvogn , (vanlig) cherokee er stive axlinger og er bedre skikket til offroad....

 

 

Nuvel! På gamle hytta til gubben er det hittil to biler som har klart å kjøre ned, og opp igjen uten hjelp av nabobondens traktor + kjetting. Det er en Lada Niva + vår (den gangen) Grand Cherokee. Man kan mene mye om elektronisk antispinn vs full mekanisk sperre, men opp igjen kom vi - med 2 tonn på henger'n!

-Om jeg ville kjøpt samme bilen i dag, brukt, uten garanti? Aldri i verden!! V8'eren brukte 1,89/mil i snitt sommer som vinter. Den gikk ALDRI billigere enn det, så den som sier noe annet juger for å bli kvitt sin bil...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 1 stk. '91 mod. Cherokee med 4 liter HO motor på 177 hk. Den brukte aldri under 1.6 liter på blanda kjøring. Man har vanlig modus på girkassa og power modus.

 

Vanlig modus, så girer den så seint, at den suger mer bensin enn nødvendig. Tåpelig patent i mine øyer, men det er mange andre biler som har div. tåpelig patenter også....

Ved power modus, så girer den fortere ned da turtallet synker + at den drar lenger på gira før den girer opp igjen. Basert på egne opplevelser er dette det mest ideelle til det meste av kjøring heromkring, og det var da jeg fikk den til å gå billigst. I f.eks Canada som vi kjørte i snitt 110 km/t i 1 times tid, for så å justere bittelitt på rattet, og kjørte i nesten 1 time til(vi kjørte en Ford Taurus), og i tillegg helt flatt terreng, så er det mulig at den vanlige modusen på girkassa er superduper, men duger ikke til svingete og bakkete Norge. Dette er bare "my 10 cent's".

 

Det er vanvittig gode biler å kjøre, og jeg kunne vel godt tenkt meg en igjen på en måte....som en bil nr. 3...men det er i mine øyer ingen bra bil/driftssikker bil, så det er mange andre biler over på ønskelista mi gitt. Og bagasjerommet er så tragisk lite at det er ikke til å tru. Min hadde grønne skilter, så baksetene lå nede med skilleveggen oppå seg. Dermed veit jeg ikke stort om beinplassen til passasjerer. Da vi hadde våre 2 hunder baki der, så var det ikke så veldig romslig mtp. at man skulle hatt med seg litt oppakning ved en evt. langtur, samtidig som hunda også skal ha det ålreit baki der.

 

Tenke seg til åssen det ville blitt med baksetet oppe....Det hadde heller ikke gjort noe om dem hadde funnet et annet sted å ha reservehjulet, for det tar veldig mye plass baki der. F.eks et hengsla staggopplegg med hengsel, så man kan svinge dette unna da man skal åpne bakluka. Har man NP242 kassa så har man part time og full time, og det er uten tvil den beste kassa. Denne hadde jeg. Jeg fatter dessuten ikke åssen noen kan få satt girspaken i part time og kjørt seg en tur uten å forstå at noe er alvorlig galt :shock:

 

Part time sperrer senterdiffen i ei NP242 kasse, mens på NP241? kassa er det ingen senterdiff. Dermed vil alle 4 hjula rotere likt, og bryter dermed i alle svinger. Akkurat som om man skulle hatt 100% sperre i akslene. Så hvis man svinger begynner bilen å riste, hoppe og sprette. Ringer det ingen bjelle da, så er det håpløst. Bilen blir dermed også litt skummel etter vei på glatt føre pga. at den helst vil gå rett fram, og ikke følge svingen. Dette er samme prinsipp som på f.eks Pajero generasjon1 og på eldre Patrol...både 160 og Y60. Der er det heller ikke senterdiff, så i svinger med 4x4 innkobla, så kjenner man at bilen gjerne vil gå rett fram.

 

Og da man bremser med en bil uten senterdiff og med 4x4 innkobla, så låser den bakhjula samtidig med forhjula. Noe som kan gi "litt" ekstra spenning i hverdagen.

 

Full time er fint for da er senterdiffen åpen, og alt kan rotere uavhengig av hverandre. Dermed så er det null vibrasjoner, og likevel perfekt 4x4.

 

Grand Cherokee har viskosekobling til 4x4 foran....om dette gjelder absolutt alle Grand skal jeg ikke begi meg ut på.... og den skal det ikke så altfor mye slurv til for å ta knekken på, og den er svindyr. Uansett åssen Cherokee man velger, så er den stort sett dyrere i drift enn de fleste andre biler. Delene til dem er dyrere enn til mange andre biler....basert på kjøp i Norge. Kjørekomforten i en Cherokee er ikke så overlegen at jeg hadde ditcha andre merker pga. det. I tillegg så er Grand Cherokee "bittelitt" myke og vinglete + upresise. At dem har stive aksler(aner ikke om Grand har det) er en stor fordel mtp. 2 ting mener jeg.

1. bedre framkommelighet i terrenget pga. økt mulighet til flexing...altså hjula har størst mulighet til å rekke ned til bakken.

2. lettere/billigere å heve.

 

Når det gjelder 2.5 diesel motoren, så ville jeg nesten ikke hatt den om dem hadde kasta den etter meg. Som andre har nevnt, så er toppene og støtstenger et evigvarende problem. Mulig man kan løse alle problemer ved å skifte ut støtstenger og foreta div. modifiseringer i motoren, men det skal da ikke være nødvendig å måtte plukke i filler en motor for å forsterke den for at den skal funke i hverdagen. Hadde det vært snakk om effektøkning de luxe, så man henta ut mye mer hester og dreiemoment, så hadde jeg forstått at ting må endres og forsterkes, men ikke at dette bør være det 1. man gjør ved kjøp av en bil.

 

Men men, jeg ønsker dere her inne som har lyst på Cherokee lykke til. Husk at Cherokee er bedre å kjøre enn Grand pga. Grand er altfor myk, og vil oppleves som vinglete og upresis. Jeg har kjørt ca. 1 mil med en Grand med 5.2 liter, og det er 1. og siste gangen. Men den skal ha 1 ting. Den var ganske frisk å kjøre. Men jeg syntes min Cherokee var ganske så frisk også jeg da.....

Link to comment
Share on other sites

 

Men har et spørmål ang radioen i bilen. Får ikke lyd på den, og det står AMP CLIP i displayet. Noen som vet hva dette skyldes?

 

Siterer meg sjøl.

Ingen som har erfart dette og vet hva det skyldes? Mistenker sjøl at det er en høytalerkabel som er kortsluttet..

Men fint om noen har tips som kan hjelpe meg på veg..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 1 stk. '91 mod. Cherokee med 4 liter HO motor på 177 hk. Den brukte aldri under 1.6 liter på blanda kjøring. Man har vanlig modus på girkassa og power modus.

 

 

 

Når det gjelder 2.5 diesel motoren, så ville jeg nesten ikke hatt den om dem hadde kasta den etter meg. Som andre har nevnt, så er toppene og støtstenger et evigvarende problem. Mulig man kan løse alle problemer ved å skifte ut støtstenger og foreta div. modifiseringer i motoren, men det skal da ikke være nødvendig å måtte plukke i filler en motor for å forsterke den for at den skal funke i hverdagen. Hadde det vært snakk om effektøkning de luxe, så man henta ut mye mer hester og dreiemoment, så hadde jeg forstått at ting må endres og forsterkes, men ikke at dette bør være det 1. man gjør ved kjøp av en bil.

 

 

Hei. Litt uenig i det du skriver her. Støtstenger er noe som må byttes rundt 200000 uansett, så det er en forutsigbar utgift. Rundt 500,- og jobben gjør du sjøl på godt under timen.

Når det gjelder toppen er jeg til dels enig i at denne er for ustabil. Men tar man hensyn og ikke presser motoren før den begynner å bli varm så går det bra.

Motoren yter 300nm ved 2000 rpm, og er derfor utrolig behagelig å kjøre med.

Dessuten er det reg drev isteden for kjede, så utgiften ved bytte av støtstenger blir ingen ting ift å bytte regreim/kjede med jevne mellomrom.

Sjøl liker jeg motoren svært godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...