Jump to content

Ladedata 30-30 med FTX Flex-Tip


ASi

Recommended Posts

Heisann

Jeg skal nå til å lade patroner med 160grain FXT, men så var det nå det med ladedata for denne kula da, sammen med norma 201.

Jeg bruker Normas Laddmaual, der er 150grain Hornady RN oppgitt til min 32,0grain og max 33,5grain.

170grain SierraFN er oppgitt til min 30grain, og maks 32grain.

 

Ved å bruke litt sunn fornuft, å la data for 160grainkula bli et gjennomsnitt av disse, med min 31grain og max 32,5 burde vel dette gå bra, eller hva mener dere erfarne ladere om dette?

Har bare så vidt kommet i gang med ladingen min, det har blitt et snes 30-06, men nå skulle jeg hatt litt ammo også i 30-30.

Har heller ikke kronograf, og da blir det vel å famle litt i blinda mhp ladningen. Sikkert noen her på Ulefoss som kan hjelpe meg med dette om jeg spør pent(maser litt), men om noen har erfaring med denne kula er vel ikke dette nødvendig.

Børsa er forresten ei 336CS fra 1983.

Link to comment
Share on other sites

Start pent med 30grain. Øk så med 0,5grain til du tror du nærmer deg max. Ville ikke gått over 32grain uten og ha kronograf og mikrometer med meg. Bøylerifler viser ikke kammertrykket på samme måte som med boltrifler og kan være litt lunefulle slik. Uten utstyr er det bedre og være litt forsiktig enn og bare peise på.

 

Lykketil.

Link to comment
Share on other sites

OK, dere bekrefter mine tanker om dette, takk for svar.

 

Men nå er det vel slik at 30-30 ladningene skal gå i alle bøyler, også eldre modeller av Winchestre. 336'en er etter det jeg har hørt, noe krafigere bygd og kan lades litt kraftigere en Winchestrene.

Jeg lager noen patroner med 30 grain, 30,5 og 31, så får vi se på om balistikken blir så bra som forespeilet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har ikke gått høyere enn 31gr Norma 201. Det ble god samling på 100 meter, har ikke fått testet 150metern enda.

OBS. Dette er en egenutviklet ladning som jeg ikke går god for i ditt våpen. Jeg mener likevel ikke det er en såkalt bajasladning.

Link to comment
Share on other sites

Samlingen med 31gr var som en snusboks eller litt mindre. Sikkert 5-6cm.

Tror du skal starte noe lavere, men jeg er IKKE en erfaren hjemmelader. Jeg KAN nok gå høyere i ladning, men kan ikke nok om dette til å tolke trykktegn osv.

Du bør starte lavere med din winchester.

Ladningen min er IKKE kronografert.

Kan vel egentlig ikke understreke nok at du må være forsiktig med dette:-), jeg henviser også til svar fra erfarne folk lenger opp i tråden.

Link to comment
Share on other sites

RL 15 er et Bofors krutt og jeg tror det er ganske likt 201. I såfall bør disse ladningene være et utgangspunkt og som sådan er muligens din ladning litt høy.

 

160 Hornady FTX Alliant RL-15 27.2 1800

160 Hornady FTX Alliant RL-15 28.2 1900

160 Hornady FTX Alliant RL-15 29.3 2000

160 Hornady FTX Alliant RL-15 29.8 2050

 

Disse data er fra Hornady, de oppgir max ladning med Hornady 150 RN til 34 grs RL-15, så deres tester tilsier nok at FTX kula bør lades med minder krutt, enn hva normale anslag tilsier. Regner med at den stikker en del lenger ned i hylsa, enn andre kuler og derved tar en del volum?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kortet ikke ned hylsene, men så kom hylsekanten så langt opp på kula at den overlappet krymperillen. Men jeg krymper ikke til 30-30'en.

Øøøh... :shock:

Da risikerer du at kulene dunkes inn i hylsa ved bruk (Inkludert bæring) når de ligger i magasinet. Med dertil økende trykk....

 

Men...

FTX Flex tip... Hvor fikk fu tak i kula?

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan kan en forklare soting på hylsehalsen når ladningen ligger tett oppunder maks... 27grains N135??

(175grs blykule)

Ikke lett og komme inn i ladeverdenen da det finnes en del feller en kan gå i!!!

Tenkte det hadde hvert fint og kunne brukt N135 for det har jeg allerede. Det beste er kanskje og kjøpe det

boforskruttet RL 15 og bruke ladetabellen fra Hornady...

Link to comment
Share on other sites

Når du bruker ei annen kule, vil også data endre seg. Med blykule, får du normalt mindere motstand og noe lavere trykk, men det er svært mange faktorer som spiller inn. For en vanlig hjemmelader, vil bruk av kronograf og mikrometer være svært betryggende for opparbeiding av trygge ladninger. Om du da måler trykkringen på fabrikkammo og holder det som maks mål for egne ladninger, bør du være på ganske trygg grunn. Om du bytter komponenter, vil det slå ut.

Ut fra data for kula det er snakk om i denne tråden, virker det som den gir noe høyere trykk, enn hva vekta aleine skulle tilsi og da er målemetoder viktig, slik at man ikke går på data, som fort kan gi farlig høyt trykk.

RL-15 er nok ikke å få kjøpt i Norge, men som jeg skrev tror jeg det er ganske likt N201 og ved å starte lavt med det og jobbe seg opp, med beskreven metode, bør ei sikker ladning kunne etableres på max nivå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har snakket med Ballistic engineer i bofors ang. FTX i 3030 og fikk tilbake denne mailen.

Ladningen er ikke utprøvd og all lading skjer på eget ansvar. Legger ut infoen jeg samler slik at den kan diskuteres.

 

 

 

 

"Hejsan

 

Jag föreslår N200,N201 och 203B med en startvikt av ca: 26grain på N200

som är det snabbaste utav dessa tre"

 

Mvh.

 

Urban Engström

R & D Engineer, Ballistic Laboratory

 

EURENCO Bofors AB, 691 86 Karlskoga

Telephone: +46 xxxxxxxx

Mobile phone: +46 xxxxxxxx

Fax: +46 xxxxxxxx

E-mail xxxxxxxxxxx@eurenco.com

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei,

Ja jeg får rund 610m/s med 28,5grs vvN135 (i Winchester hylser). Da jeg testet meg frem til denne ladningen var det vår/høst temperatur på ca.5-8grader. Jeg har gått ned et halvt grs fordi jeg fikk inntrykk av at denne ladningen var i hardeste laget i ca.25grader. Mener og huske at trykket kan stige med opptil 30% ved drastiske teperaturforandringer oppover.

 

Edit: Lading på eget ansvar

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hodgdon har kommet med et krutt spesiallaget for Hornady FTX men det står noe i dataene som er litt gresk for meg.

 

Noen som gidder og kikke på denne linken, http://www.hodgdon.com/PDF/SuperLever.pdf" target="_blank og fortelle meg hva "C" i "35,5C grs" betyr?

Det står under ladedata for 160grs FTX i kal. 3030

Kan det bety at ladningen er komprimert? Med så mye krutt er det ikke overraskende :)

 

Kruttet skal være klart for salg omtrendt på dette tidspunktet i USA, Blir spennende og se om det kommer for salg noen sted i Norge i overskuelig fremtid.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fikk testet noen ladninger med FTX idag.

 

Kaliber: .30-30 Winchester

Hylser: Remington

Tennhetter: CCI 200

Krutt: vh N135

Kule: Hornady FTX 160gr.

 

Ladning 1:

Vekt: 25,5 gr.

Hastighet: 546,6 m/s

 

Ladning 2:

Vekt: 26 gr.

Hastighet: 563,3 m/s

 

Ladning 3:

Vekt: 27 gr.

Hastighet: 588,2 m/s

 

Ladning 4:

Vekt: 27,5 gr.

Hastighet: 595,3 m/s

 

Fikk ikke testet samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Ser at testene dine ligger omtrendt likt med mine. Jeg har også kronografert 28grs N135 til ca 610-615 m/sek

Jeg har satt 28grs som maks, og går ned til 27grs på den varmeste delen av året da jeg syntes jeg så trykktegn i varmen i fjor sommer med 28 grs.

 

Jeg sliter dog med litt stor hastighetsvariasjon på enkelte slengere, kan være noen hylser som er litt lengere som fører til en hardere krymp. Hva har du erfart der?

 

Hvor mange skudd skyter du av hver ladning?

 

Til nå har jeg fått samlinger på ca.40-45mm på 80m.

En ting er sikkert, Winchesteren liker ikke lunkent/varmt løp, blir rene haglsvermen.....

 

Kult at noen andre også jobber med akkurat den kula med det kruttet.

Link to comment
Share on other sites

Det kruttet kan ikke skaffes. Leveres foreløbig ikke til annet enn komersiellt bruk. En del av riflekrutta er "på vei" men klok av skade i forhold til hva jeg nevnte her om hagle og pistolkrutta og ankomst tid, skal jeg ikke forskutere noe på Trond sine vegne :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det kruttet kan ikke skaffes. Leveres foreløbig ikke til annet enn komersiellt bruk. En del av riflekrutta er "på vei" men klok av skade i forhold til hva jeg nevnte her om hagle og pistolkrutta og ankomst tid, skal jeg ikke forskutere noe på Trond sine vegne :smile:

 

Hodgdon LEVERevolution finnes fritt tilgjengelig i butikker i USA fra januar i år, så kun for kommersiellt bruk stemmer ikke mer :)

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå skutt noen ladninger med FTX'en i winchesteren (3030)

 

Har slitt med litt laber pressisjon og varierende hastighet, jeg prøvde derfor noen uten knip for og utelukke varrierende kniping (p.g.a varrierende hylselengde).

Samlinger er beregnet utifra senter-senter kulehull

 

Ladedata:

Kule: Hornady FTX .308(3030) 160grs

Hylse: Winchester

Primer: Winchester

Krutt: Vv N135

Ladevekt: 27,5grs

COL: 64,39mm

(uten knip)

--------------------

Temp: 12 grader

Avstand: 88m

--------------------

 

m/s _

581

596 Samling 30mm

596_

_

576

590 Samling 50mm

595_

_

600

586 Samling 55mm

591_

_

588

604 Samling 28mm

600_

_

601

598 Samling 80mm (har mistanke om at skytteren har skylda her)

588_

 

Tror nesten jeg har kommet i mål med pressisjonen, men forstår fortsatt ikke hvorfor hastigheten varrierer så mye som 576 til 604 m/s. Jeg har sett at kruttmålet mitt kan varriere ladningen med litt+- dette vil jeg tro er vanlig, men kan det være årsaken?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heisann.

 

Hadde egentlig glemt denne tråden litt, da jeg har lånt bort denne børsa en tid. Fikk den tilbake for en stund siden, og prøver nå å gjenoppta prosjektet med lading med FTX.

Av data jeg leser i tråden, er det mulig jeg er helt på viddene nå, eller kanskje ikke. Jeg var på skytebanen i dag og kronograferte fem patroner med x gr 201. Disse har ligget en stund nå, fra tiden før jeg lånte bort børsa. Jeg fikk rimelig stabile hastigheter mellom 678 og 685m/s. Presisjon ikke testet.

Akkurat nå kan det føles som en dårlig ide å gjenoppta noe jeg begynte på for lenge siden, så jeg får heller starte ladeprosjektet på nytt, fra et sikkert nivå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv klart å rote bort notatene mine fra tidligere eksperementering med 160gr Hornady FTX, så da er vi står vi begge på relativ bar bakke;)

 

I går ladet jeg opp 40 patroner med 28.5gr Norma 202 og 28.5gr Norma 201. Har ikke mulighet for å sette opp kronograf på banen, så fikk bare testet samling + treffpunkt med/uten demper.

Treffpunktet lå på tilnærmet samme sted med begge kruttene, både med/uten demper. Litt bedre samling med Norma 202, men fåglarna vet.. kan være tilfeldig.

 

ASi; du nevnte x gr 201 ga deg ca 683m/s, kan du røpe vekten? Skulle gjerne vist det for å sammenligne med min ladning, antar jeg ligger rundt 610m/s og at du brukte mer krutt. Kan det stemme?

 

Ellers ser jeg det har kommet GMX kuler fra Hornady. F.eks denne med bedre BC

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=121545

Ingen fordel med 150gr dersom man ønsker å skremme ei kule opp i hastighet til å klare storviltkravet, men for min del har jeg lagt den tanken litt på hylla..

Link to comment
Share on other sites

Du har PM

ASi; du nevnte x gr 201 ga deg ca 683m/s, kan du røpe vekten? Skulle gjerne vist det for å sammenligne med min ladning, antar jeg ligger rundt 610m/s og at du brukte mer krutt. Kan det stemme?

 

Fikk også kronografert Sierra FP 150gr. Normas laddmanual angir 32gr 201 som min. ladning til Hornady RN 150gr, med oppnådd hastighet 682m/s. Jeg fikk snitt på 692m/s med 32gr 201. Da stemmer dette rimelig bra med tabellen, selv om Norma benytter magnumhette og 610mm pipe, og jeg bruker LR-hetter og 560mm pipe.

 

Det er likevel litt kjipt at denne børsa nesten aldri er med på jakt, men stort sett bare morroskytes med. Kunne godt tenkt meg en i .357, om noen skulle være interessert i et bytte:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fra litt eksperimentering i går;

 

Kule: Hornady FTX 160gr

Hylse: Norma 30-30win m/CCI hetter

Krutt: 28.7gr Norma 201

Gjennomsnittlig hastighet u/ demper: 635,7m/s

Gjennomsnittlig hastighet m/ demper: 632m/s

 

Kule: Hornady FTX 160gr

Hylse: Norma 30-30win m/CCI hetter

Krutt: 28.7gr Norma 202

Gjennomsnittlig hastighet u/ demper: 620,4m/s

Gjennomsnittlig hastighet m/ demper: 618,8m/s

 

Desidert gjevnest hastighet ble med Norma 201.

 

 

Planen er nå å lade Norma 201 til 615m/s med denne kula. Jeg legger gjerne hastigheten slik at jeg havner på hele MOA verdier, gjør det lettere å huske;)

Innskutt på 100m får man da 0 på 30m, 5MOA på 200m og *kremt* 20MOA på 400m.

 

 

Kan nevnes at jeg eksperimenterte med litt saktebrennende krutt også, ettersom jeg har hamstret litt i overkant mye Norma N15..

Fikk bare 415m/s på startladningen, og sluttet da jeg nådde 450m/s, den krasseste ladningen hadde da tydelige trykk tegn.

Vil ikke oppgi lade data for dette lille eksperimentet, dette er uansett ikke noe egnet krutt for 30-30win med 160gt FTX.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har ladet 30-30Win. i mange år og testet diverse kruttsorter. Jeg lader passe hardt med N-140 krutt. De beste hastighetene og samlingene har jeg fått med N-140. Med Hornady FTX har jeg skutt 100 skudd med 32,0 grain N-140, kronografert hastighet til 660m/s. I følge en Vihtavuori tabell jeg har er N-140 med 170 grain kule oppgitt med 31,6 grain ladning, og hast. oppgitt til 617m/s. Jeg vil nok redusre ladningen på FTX med N-140 til 31,0 grain. Jeg skyter med en Winchester mod.94 som jeg kjøpte ny ca. år 1980. Den har gått noen få tusen skudd med mye 150 grain kuler og N-140 med 33-34 grain. Hastigheten er kronografert til 650-660m/s. Med raskere kruttsorter må man selvfølgelig gå ned en del. Jeg krymper alltid med Lee Fact.crim die (bra verktøy.) Jeg anbefaler ingen mine ladninger, men skriver kun om hva jeg har erfart. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hmm... jeg nådde ca. 615m/sek med 28grs N135 på en sommerdag, da ga jeg meg etter og ha brukt fabrikkammos trykkring som referanse. Hadde vel ikke spesielle trykktegn men følte at jeg lå i grense land der. Etter dette har jeg funnet presisjon i 27,5grs N135 og lagt meg der. Etter hva jeg kan huske er den kvasseste ladningen til hornady oppgitt til 640M/sek. Syntes da at ladningen din med 32 grs N140 ladet til 660M/sek høres vel kvass ut? Hvilken metoder har du brukt for og kontrollere trykk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg så oppgitt fra en ammo produsent, en røfflig oppsett at x% økning i ladevekt, gir 1/2x% økning i hastighet, men 2x% økning av trykk. Dataene til Vithavuori vil neppe gi så høy hastighet i ei vanlig rifle, så Vaquero har minst øket hastigheten med 10% (ladevekt økning da 20%) og etter samme røffe oppgave, øket trykket med 40% i forhold til Vithavuori sin max ladning. Det vil vel da si at han oppererer med trykk langt over hva 30-30 har som max arbeidstrykk. Jeg etterlyser forøvrig snarlige data for denne kula med Norma og Vithavuori sine krutt. Som jeg vel har nevnt tidligere, gir denne spesielle kula uvanlig resultat m.h.t. ladevekt og trykk og det er sikkert ikke uten grunn Hornady i sammarbeide med Hodgdon har fått utviklett et et spesiellt krutt for bruk med slike kuler.

Link to comment
Share on other sites

Trykkring i Federal hylser:

En fabrikkladd Federal hylse med 150 grain kule, (ikke kronografert ladning) har en trykkring som måler 10,64mm. Denne tykkeste diameteren ligger 9,18mm. målt fra hylsebunnens bakside.

 

En hjemmeladd FTX 160 grain med N-140 32,0 grain v/o 660m/s har tykkeste diameter på hylsen (trykkring) 10,63mm. som ligger 9,33mm. målt fra hylsebunnens bakside.

 

Jeg måler med elektronisk skyvelær. Hvis jeg er på bærtur så er jeg takknemmelig for tips.

Jeg skal skyte en ny test med 150 grain Norma fabrikk og prøve samme FTX ladningen i samme hylse, så får vi se hvor trykkringene havner. Jeg kunngjør målingene her når det er gjort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...