Jump to content

Hoggormbitt


cipheron

Recommended Posts

Jeg kom over denne da jeg og jentungen var ute å plukket sopp for en uke siden. Jeg hadde funnet en åker med kantareller og var riktig så fornøyd inntil jeg oppdaget noe som jeg registrerte som "hundedrit" ved siden av hånden min. Dritten begynte pluttselig å hvese og jeg hoppet høyt til jentungens store glede.

 

nqoi2s.jpg

 

Litt senere på samme tur tråkket bikkja på denne:

 

2587ckp.jpg

 

Den beit ikke, men var tydelig irritert. Da jeg forsøkte å flytte den ble den straks livlig og gav uttrykk for hva den synes om mitt nærvær.

 

Da vi omsider hadde nok sopp og ruslet hjem igjen kom vi over denne i veien:

 

29cwf88.jpg

 

Den var dau og derfor grei å plukke opp for å "ta og kjenne på" for jentungen.

Det ble spådd hoggormår i år og det kan jeg tro på. Har støtt på disse dyrene jevnt og trutt i sommer. Fasinerende skapninger, men lite gunstig for nysjerrige bikkjer. Vi har unngått uhell med orm i år, men i fjor endte min kjære flat opp med en spektakulær snute.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

youch, høres ikke bra ut =/

 

Du kan trene hunden til å holde seg unna alt som ser ut som orm. Er absolutt å anbefale!

Brukte naboens gummi slange i sommer og hunden er IKKE begeistret for slange lignende saker!

 

La den ned i det halv lange gresset, gikk med hun i bånd.

Hun så den og ville bort til den, og jeg reagerte med at det var det mest farlige på jord og gikk en lang omvei.

Etter ett par forsøk var hun tydelig preget og ville ikke være i nærheten av den.

Kom over en snok sen sommer, og da kom hun rett til min side.

 

Absolutt å anbefale så ikke bittet skjer når du er på fjellet eller langt inni skogen!

Link to comment
Share on other sites

Hunden ser livlig og fin ut nå, så jeg velger å tro dette har gått bra.

 

Satser på at hun holder seg unna hoggorm i fremtiden men jeg tror nok at hun ikke så den før hun ble bitt.

 

Hun er hvertfall snurt igjen når jeg drar avgårde på hjortejakt uten henne, vi får ta en prøvetur snart men tenkte hun skal få en uke til med ro bare for å være sikker.

Link to comment
Share on other sites

Gamlehunden var livredd for orm. Trur aldri den vart beten medan vi hadde den, men ei eller anna dårleg erfaring hadde den tydelegvis. Tispa vi har no bryr seg ikkje om orm i det heile tatt.

 

Eg får sikkert passet påskrive no, men eg syns faktisk huggormen er eit flott og fascinerande dyr. Det er sjølvsagt veldig trist når hundane våre blir bitt, men det er ein risiko vi må tåle.

 

Edit: Flotte bilder!

Link to comment
Share on other sites

Gamlehunden var livredd for orm. Trur aldri den vart beten medan vi hadde den, men ei eller anna dårleg erfaring hadde den tydelegvis. Tispa vi har no bryr seg ikkje om orm i det heile tatt.

 

Eg får sikkert passet påskrive no, men eg syns faktisk huggormen er eit flott og fascinerande dyr. Det er sjølvsagt veldig trist når hundane våre blir bitt, men det er ein risiko vi må tåle.

 

Edit: Flotte bilder!

 

Jeg skal ikke skrive noe på passet ditt hvertfall :wink: Det er fasinerende dyr som er en naturlig og til dels viktig del av vår fauna. Men som du sier, for ei nygjerrig bikkje så er ikke nødvendigvis hoggorm det kjekkeste å møte på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...