Jump to content

Jakt og treningsammo som går likt??


pirkaa

Recommended Posts

du må nok prøve deg fram.

 

jeg har hatt 2 like løp til samme rifle. samme lengde, samme kaliber, sikkert produsert samme måneden (21 nr i mellom de to løpene) å når jeg skjøt militærammo med den ene gikk den 6 cm for lavt på 100m i forhold til matchammo. med det andre løpet er forskjellen på match og militærammo ikke merkbar. altså 2 så å si like løp, ene gir samme treffpunkt med 2 mmotyper, andre gir 6 cm forskjell. så det fins ingen fasitsvar. du må bare prøve.

 

 

perkkele!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv ikke vil skru på kikkerten sin. På banen hvert å dukker det opp folk som skal ha treningsammo som går likt med jaktammoen sin. Årsak: De vil ikke skru på kikkerten da den er innskutt fra 10 år tilbake med jaktammo. Selvfølgelig har vi ikke den samme ammoen til salgs i år som tidligere og da blir de grinete forde de må stille allikevel. Da viser det seg at de har aldri stilt på kikkerten før og har ingen anelse om hvordan det gjøres. Ikke kjenner de kikkerten sin i det hele tatt.

Selv stiller jeg mellom trenings- og jakt-ammo og mere selv at jeg pga dette kjenner kikkerten min bra og. Om en skyter inn med treningsammo og må stille 6 opp og 4 til venstre e.l for å treffe med jaktammo så er det jo bare å notere seg klikk og stille tilbake om en vil skyte med treningsammo igjen. Ikke allverdens til jobb det. Men om en aldri har tatt i klikkjusteringa før og er redd for å gjøre det så må en nå bare leite etter ammo som går likt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv ikke vil skru på kikkerten sin. På banen hvert å dukker det opp folk som skal ha treningsammo som går likt med jaktammoen sin. Årsak: De vil ikke skru på kikkerten da den er innskutt fra 10 år tilbake med jaktammo. Selvfølgelig har vi ikke den samme ammoen til salgs i år som tidligere og da blir de grinete forde de må stille allikevel. Da viser det seg at de har aldri stilt på kikkerten før og har ingen anelse om hvordan det gjøres. Ikke kjenner de kikkerten sin i det hele tatt.

Selv stiller jeg mellom trenings- og jakt-ammo og mere selv at jeg pga dette kjenner kikkerten min bra og. Om en skyter inn med treningsammo og må stille 6 opp og 4 til venstre e.l for å treffe med jaktammo så er det jo bare å notere seg klikk og stille tilbake om en vil skyte med treningsammo igjen. Ikke allverdens til jobb det. Men om en aldri har tatt i klikkjusteringa før og er redd for å gjøre det så må en nå bare leite etter ammo som går likt.

 

 

Var kun for att det hadde vært enkelt og bare kunne tatt en tur på banen og skutt litt i jakta uten og måtte stille om.

Link to comment
Share on other sites

desverre er det eneste som vanligvis er helt enkelt(for å slippe endring av treffpunkt), å bruke samme type ammo hele tida.....

i mange våpen kan du finne flere sorter fabrikkammo som går likt. men det er ikke noe som er helt sikkert. selv om en anna med tilsvarende rifle som deg kan få samme treffpunkt med ammo type A og B så er det ikke sikkert A og B går likt i din rifle.

 

om du er hjemmelader kan du sikkert forske deg fram til noe som går likt i omtrent hvilken som helst rifle. jeg for min del gidder ikke det, å skrur heller noen knepp. det er i mine øyne det enkleste om man må bruke flere forskjellige typer ammo å må ha 100% treffpunkt... dvs ha nullstilling på den ene ammoen, å noter deg at den andre ammoen må du skru 6 opp og 2 til venstre for å ha nullstilling. dette var et eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gidder sjelden å skru for treningsskyting, selvom treffpunktet kan avike fra den ammoen jeg er innskutt med. Jeg er av den oppfatningen at hvordan samling jeg har er betydelig mer interessant enn akkurat hvor på skiva den sitter. Det er jo selvfølgelig individuelt hvordan man liker å gjøre dette. Det kommer jo også litt ann på hvor stort avvik det er i treffpunkt, hvor nødvendig det er å justere.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har testet ut hvilken treningsammo (helmantell) som går tilnærmet likt som 11,7g oryx i 308?? Hadde vært kjekt og funnet noe så man ikke behøvde skru for mye..

 

da er det testet og rem umc og nato patroner går tilnermet likt som oryx. det skilte kun 3-4 cm.. rem umc ca 3 cm høyere enn oryx og nato ett par cm lavere enn oryxen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv ikke vil skru på kikkerten sin. På banen hvert å dukker det opp folk som skal ha treningsammo som går likt med jaktammoen sin. Årsak: De vil ikke skru på kikkerten da den er innskutt fra 10 år tilbake med jaktammo. Selvfølgelig har vi ikke den samme ammoen til salgs i år som tidligere og da blir de grinete forde de må stille allikevel. Da viser det seg at de har aldri stilt på kikkerten før og har ingen anelse om hvordan det gjøres. Ikke kjenner de kikkerten sin i det hele tatt.

Selv stiller jeg mellom trenings- og jakt-ammo og mere selv at jeg pga dette kjenner kikkerten min bra og. Om en skyter inn med treningsammo og må stille 6 opp og 4 til venstre e.l for å treffe med jaktammo så er det jo bare å notere seg klikk og stille tilbake om en vil skyte med treningsammo igjen. Ikke allverdens til jobb det. Men om en aldri har tatt i klikkjusteringa før og er redd for å gjøre det så må en nå bare leite etter ammo som går likt.

 

Er så absulutt helt ening medg deg.

Det er faktisk enkelre å stille et par klikk en å prøve masse ammo.

Og hvis en leser bruksanvinsinga pleier det å stå hvor mange cm/mm et klikk er på 100M.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...