Jump to content

Harejakta 09/10


T.Berg

Recommended Posts

Makkieboy fornekter seg ikke, og tok med meg min nye TJT valp ut i et forykende høstvær, med storm og ubrukt. Men likevell, vi reiser hjem fra hareøya i morra, og det hadde vært gøy med et fall for valpen, og det ble det :D

 

Viggo.jpg

Han støkket denne ut fra ei stor ur, og jeg var snar med å stoppe den med ei skur fra kombien.

 

Haren fikk sparka seg ned i denne sprekken.

 

Viggo1.jpg

 

Men det hjalp ingen ting, Viggo apporterte med stil, og fangsten endte i sekken. Så var det bare å komme seg tilbake på jobb, før stormen tok en.

 

Skjitt harajakt til alle, hilsen makkieboy og Viggo.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Grattis :D

Hadde en flott los på lørdag ettermiddag hvor det dessverre ble bom

når fruen løsnet sitt første skudd på hare :) Slapp kl.15 og kobla kl.20.

Søndag morgen var det pån igjen. Slapp kl 0830 og dessverre så fant han seg en

liten vrengt polvott som det ikke er noe særlig gøy å holde på med :? Kutta ut

etter hvert og tok ut på nytt en større en og denne kom etter hvert på

post til meg og ikke til fruen, dessverre, jeg hadde håpet hun skulle få sitt

første fall for taiko men det ble meg :D Koblet kl 14 da han igjen hadde funnet seg

en vrengt minipolvott :? Ble tibudt 20 000 for bikkja av en erfaren harejeger som har

holdt på med dette i 35 år :D Aldri i livet 8):!:

En flott helg uten en eneste rådyrlos :D

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Ble tibudt 20 000 for bikkja av en erfaren harejeger som har

holdt på med dette i 35 år :D Aldri i livet 8):!:

20.000?? :shock: Det er jo en hån! :evil: Bikkja er både jakt- og utstillingspremiert og jager som en konge og så prøver han seg med dobbel valpepris, hørt på makan! :lol:

 

Grattis med fall for taiko, håper fruen lykkes ved neste høve! :D

Link to comment
Share on other sites

Skjønner godt at ikke solgte bikkja! halve gleden med ei god bikkje er vel det å kunne ha den hele dens jeger liv!

 

farfar ble budt 25 000 for en dunker på 50 tallet :shock: men han solgte ikke :wink: sjøl om han var bonde med lite penger! som han sa en sikkelig harajeger selger aldri ei sikkelig god bikkje :wink:

 

Syns det er litt artig da alle bygdas gamle jegere spør: "du husser vel itte gamle møy du, vare noe han kaare kunne så var det bikkjer! makan til harabikkjer har je aldri vært borti!" etter fulgt av en oppfordning til og ta opp arven! føler at jeg lever under press :wink::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med å slippe om ettermiddagen i september?Prøver å få i gang unghunden,han jobber og gjør det han skal,men søker ikke så langt ut ennå.Hadde en liten los i dag,men ble forstyrra av to andre hunder i full los som kom inn i område..er selv vant med å slippe hundene kun rett før det lysner om morran.

Link to comment
Share on other sites

Kjempe fint å slippe på kveldstid,

Bare vent lenge nok til at haren har vært ute og hoppet!

Harene turer som regel finere når det blir mørkt og vitringen blir som regel bedre grunnet fuktighet og temp.

Minuset er dog at haren ofte er ute å beiter og dermed sitter løsere. Hunden kan ved veldig mye nattjaging slite med å lære seg ordentlig fotarbeid, men det skal dog mye til.

I tillegg er det jo vanskeligere å holde kontrollen på eventuelt los dyr.

Link to comment
Share on other sites

Fersk harejeger med en astro her.

 

Hadde slipp uten los idag , bikkja var mye ute, kun innom i ny og ne for å se om jeg var der.

Saken er at det virket som hun hadde en "mental" sperre på ca 100 meter. Hun var aldri lenger fra meg enn 99 meter :)

 

Er dette ok ? hva slags avstander opplever folk med en astro at hunden slår ut i søket sitt ?

Link to comment
Share on other sites

Heisan

Ja da var årets første ÅP over for Taiko og trur dere ikke

det ble en 1 pr hare instilling :D:D:D

Hadde jeg ikke vært så utladet så skulle jeg skrevet mere :oops:

Stolt av gutten er jeg :!::D

Stor takk til dommeren som brukte en dag av rådyrjakta si for

å være med oss i skogen :D

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Da er Makkieboy tilbake i jobben på hareøya, vi kom på fredag, og i dag var vi ute en tur.

Vi dro hjemmenfra kl 10, jeg, Tom R, Viggo TJT og en ung latvier med navn Davis, som ville se på.

 

Vi konsentrerte oss om nordsiden av øya, og det ligger i skyggesia.

 

normal_Ta_foto-0054_%5B800x600%5D.jpg

Nydelig vær, med frost i bakken.

 

Tysk Terrieren Viggo, stod på som en helt i dag, og tok ut mange harer for oss, selv om han bare er 4,5 mnd. Han hadde også 2 lang loser (til tysker å være) på 10-15 min.

 

normal_Ta_foto-0052_%5B800x600%5D.jpg

Første fallet for han i dag.

 

normal_Ta_foto-0053_%5B800x600%5D.jpg

Et annet fall.

 

normal_Ta_foto-0055_%5B800x600%5D.jpg

Her er Davis og Viggo i full kamp om byttet, under en apport. Flinke begge to.

 

Også det obligatoriske bildet av fangst veggen :D

 

normal_Ta_foto-0056_%5B800x600%5D.jpg

Ble vel 14 stk i dag :shock: , og det veier bra i sekken på vei hjem.

 

Lykke til alle andre harajegere, både med og uten hund.

 

Hilsen Makkieboy og Viggo :D

Link to comment
Share on other sites

Gåstol? Tenker du på kortføttete, tjukke drevere? :lol: Nei du, her går det jaggu fort nok, jeg vil ha farta NED litt faktisk, da holder haren seg rundt krattet hvor jeg sitter på stolsekken og drikker kaffe. :mrgreen:

synest du er vel tøff i trynet nå ranger :D fra spøk til alvor så hadde jeg en 5 timer og 30 min lang los med dunkeren på torsdag,første timen gikk som et skudd uten tap,ble jo noen tap på han etterhvert,men skal si gutten har skjønt meininga med livet nå ja :mrgreen: var ute i dag og men hadde kun en liten revelos ingen hare i dag,men han var sliten i dag merket det på han,var liksom ikkje det piffet det pleier og være.men det tar på og jage hare selv for en formel 1 hund hint hint :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

synest du er vel tøff i trynet nå ranger :D fra spøk til alvor så hadde jeg en 5 timer og 30 min lang los med dunkeren på torsdag,første timen gikk som et skudd uten tap,ble jo noen tap på han etterhvert,men skal si gutten har skjønt meininga med livet nå ja :mrgreen: var ute i dag og men hadde kun en liten revelos ingen hare i dag,men han var sliten i dag merket det på han,var liksom ikkje det piffet det pleier og være.men det tar på og jage hare selv for en formel 1 hund hint hint :lol::lol::lol:

He he, no offence but hint taken! :lol: Ville bare ha fram at de kortbeinte er utmerkede harabikkjer, selv om min rase aldri vil jage lengre enn en time eller to, noe som passer meg utmerket. :D

Grattis med fine runder da grevlingen, høres ut som bikkja er i fint driv nå ja! :wink:

Link to comment
Share on other sites

he he ja skjønner hva du mener ranger.los over tre timer er i det meste laget spør du meg hvertfall på en drivende bikkje.elg hund ja ok :mrgreen: har både støver og drever.men i år har dunker n våkna noe så inni granskauen og holder på og holder på :roll: blir mest for mye av det gode men jeg klager ikkje :mrgreen:8)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som jeg må leve med snø når jeg reiser opp på tretten fjellet for å jakte hare med beaglen min(20 mnd) til uka.

 

Hun har ikke jaktet på snø før, Oppfører haren seg noe anderledes nå som det er kommet snø så tidlig ?

 

Hun har stor jaktlyst og har hatt noen korte loser i de siste helgene, men hun har slitt litt med å få den på beina igjen hvis hun først blir lurt.

Varmen kan vel ha hatt litt å si, så kanskje litt snø og minusgrader gjør ting enklere for henne ?

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Hei Bein, haren kan nok bli litt mer skvetten hvis den oppholder seg i snøen og er grå ennå. Når det er sagt, så kan den like gjerne trykke mer og... Det spiller forsåvidt liten rolle når man bruker hund. En annen ting er om grå hare i det hele tatt vil være i snøen, den kan trekke ned til barmark hvis det finnes i dalbunnene.

 

Stor jaktlyst? hmm... Har bikkja vært lite i skauen? Å legge av losen og komme inn etter kort tid vitner nemlig ikke om stor jaktlyst i mine ører (jamfør korte loser), men bikkja er ganske ung ennå og vil utvikle seg om du gir den nok timer i skogen.

 

Hvis bikkja sliter med å finne ut av tapet så kan det være lurt å støtte den i tapet. Dvs, hvis bikkja kommer inn, så går du rolig med bikkja (løs) dit den sist hadde tap. En slik psykologisk støtte fra "sjefen" kan anspore bikkja til å søke og finne harefoten igjen, bare pass på at du ikke trør inn i lukta der tapet var, hold deg litt på avstand.

 

Ettersom bikkja får mer rutine så skal den greie dette sjøl, så ikke overdriv slik støtte i lengden.

 

Tidligere i tråden nevner du at bikkja ikke søker ut over 100 meter. Dette kan også skyldes lite rutine, eller at du beveger deg for fort i lag med bikkja. Mest mulig i ro og la bikkja holde på er tingen.

 

Lykke til med jakta! :D

Link to comment
Share on other sites

Årets første hare. Fin sporsnø, litt i meste laget. Hadde ikke ski eller truger med. Gjikk på sporet i to timer før jeg fant enden på sporet under en steinblokk. Kasta en stein under og haren sprang ut.

a><!-- m -->

 

 

Hmmm kan ikke se bildet? Noen tips?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei Bein, haren kan nok bli litt mer skvetten hvis den oppholder seg i snøen og er grå ennå. Når det er sagt, så kan den like gjerne trykke mer og... Det spiller forsåvidt liten rolle når man bruker hund. En annen ting er om grå hare i det hele tatt vil være i snøen, den kan trekke ned til barmark hvis det finnes i dalbunnene.

 

Stor jaktlyst? hmm... Har bikkja vært lite i skauen? Å legge av losen og komme inn etter kort tid vitner nemlig ikke om stor jaktlyst i mine ører (jamfør korte loser), men bikkja er ganske ung ennå og vil utvikle seg om du gir den nok timer i skogen.

 

 

Tidligere i tråden nevner du at bikkja ikke søker ut over 100 meter. Dette kan også skyldes lite rutine, eller at du beveger deg for fort i lag med bikkja. Mest mulig i ro og la bikkja holde på er tingen.

 

Lykke til med jakta! :D

 

Tja, sa vel bare at losene var litt korte :)

 

Sist helg så tok hun ut etter 5 minutter, mistet etter kanskje 10 min før hun jobbet ca 40 min på tapet før hun fikk gjentak. Den losen gikk i ca 15-20 minutter før hun mistet på vei. Da jobbet hun i over 1 time på tapet ( som ble dødtap).

Så hun var ikke innom meg før etter ca 2 timer, og hun var kjapt tilbake på tapet etter å ha sett at jeg var på samme plassen enda.

 

Dette kan man vel kalle stor jaktlyst på en helt fersk hund ? Er jo bare uker siden hun svinset rundt oss uten en lyd og holdt seg innen 100 meter. Nå forsvinner hun jo umiddlelbart når jeg slipper henne og er full gass i 3-4 timer uansett om hun finner hare eller ei.

 

Siden jeg skrev sist har jeg ikke flyttet meg overhode når jeg er ute, og kobler konsekvent hvis jeg skal flytte på meg.

siste 3-4 gangene har hun også tatt ut, så søket har vokst godt, uten å finne er hun vel oppe i 200-250m. og tapet hun jobbet lenge på var over 400meter unna.

 

Dette kan man vel kalle stor jaktlyst på en helt fersk hund ? Er jo bare uker siden hun svinset rundt oss uten en lyd og holdt seg innen 100 meter. Nå forsvinner hun jo umiddelbart når jeg slipper henne og er full gass i 3-4 timer uansett om hun finner hare eller ei.

 

Så jeg syntes utviklingen har vært veldig god jeg. Hun lærer litt hver gang og det går riktig veien.

Det jeg syntes er litt vanskelig nå er at det er mye lyd i henne ( mye juging) og jeg har ikke helt lært å høre forskjell. Så er ofte usikker på om hun bare går å støter eller om haren faktisk er på beina :)

Spesielt i tapsarbeid er det mye lyd, som til tider går over i ulling og bjeffing. Her ser jeg jo tydelig på GPS´en at hun ikke har den på beina igjen, siden hun sirkler på samme område.

Link to comment
Share on other sites

Tidenes verste/mest komiske hendelse skjedde meg i hareskogen i dag:

Ruslet ut ved halv åtte-tida i dag, og slapp bikkja et par hundre meter fra heimen. Hadde litt murring i ryggen etter å ha stått halvkroket mens jeg pelset to sauer i går, men skitt au slikt stopper ikke en barka harejeger. Bikkja fant fot etter to minutter, og jeg avventet godt plassert på stolsekken. Etter en halvtimes tid braket losen ut og nærmet seg stygt. Den bolde jeger bråreiste seg og gikk to skritt fram. Smerten i korsryggen sto overhodet ikke tilbake for den jeg kjente den gangen i unge år da legen stappet en q-tips opp i et visst "rør" omtrent som han pusset ei børse. Stå på beina kunne jeg bare glemme, og tippet så lang jeg var framover på magen. Losen kom fortsatt nærmere...

Fikk heist meg en smule opp på albuene og lirket børsa i anlegg for pus skulle ikke slippe så lett. Losen passerte, men utenfor min liggende skuddsektor. Heldigvis ingen som observerte opptrinnet. Slikt får en høre MANGE år fremover..

Etter en 10 minutters tid fikk jeg takket være børsa heist meg på beina og karet meg 10 cm ad gangen ned til veien der fruen møtte opp med bil.

Nå skulle det jo være på sin plass med litt sympati, men i stedet kom det en overhøvling. Jammen kunne jeg glemme å påstå at jeg var sliten etter en dag på jakt. Jeg gikk jo bare 200m og satte meg på ræva. Nå var det bare å glemme å legge seg på sofaen om kvelden osv osv. Skjønner ikke hvordan det går an å si så mye uten å puste, men tiraden var som sagt både lang og i fullt alvor.

Nå ligger jeg altså her på sofaen med ei colaflaske med gult innhold stående på gulvet. Ryggen har låst seg såpass at dobesøk kan sammenliknes med tortur av tredje grad. Kan ikke fruen hjelpe meg på do tenker dere. Neida, hun er på kafe`med venninner, og dette kan jeg skylde meg selv siden jeg går utrent til skogs..

Fisker kanskje etter sympati fra dere der ute siden jeg nå syns veldig synd på meg selv. Det verste er at jeg tviler på at jeg kommer meg til skogs i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Uuuæææææ, jeg, Tyskeren, Tom R og Roe var ute i dag, bare fire harer, kolaps i bestanden er eneste mulighet.

Tysker valpen surra mye i dag, men sikkert ikke lett med så mye lukt og spor. Haren trykka noe for jæ...., og det har vært væromslag, kanskje derfor.

Prøver igjen i morra.

Link to comment
Share on other sites

Nå har historien gjentatt seg med vitner.

Følte meg mykere i dag tidlig, og avtalte med en "hjelpepleier"/jaktkompis å ta en tur. Bikkja mi rotet en tre fire timer på fot, men tredjemann dukket opp med en dunker som fikk ut pus rett ved bilen/ bålet der jeg satt. Som i går kom losen styggfort nærmere. Da jeg skulle vri meg en tanke på stolen for å titte, høgg ryggen til på kjent vis så jeg måtte tippe meg ned på bakken for å rette ut bakpartiet. Børsepipa havnet tvers over bålet, mens jeg unngikk med nød og neppe å ende opp som ei svidd grillpølse.

Hjelpepleieren fikk fisket ut 1 stk Star Baikal fra glørne før den ble flammeherdet, og dratt meg opp i noe som med mye godvilje kunne kalles stående stilling. Resten av økta ble tilbrakt i bilen med varmesetet stilt inn på "godt stekt".

Antar, nei VET at dette blir brukt som basis for de finurligste måter å mobbe meg på de neste årene. Godt en ikke er hårsår.

Håper dere andre harejegere har hatt mer flaks i helga både når det gjelder rygg og dot.

Link to comment
Share on other sites

Er tilbake etter ei uke ferie for å gå på harejakt i hjemlige trakter (mellom flatbygding og døl). Snøen kom helga før jakta staret igjen etter at elgjegerne hadde hatt monopol ei stund. Gikk mandag til fredag uten hell, bikkja virka uinteressert. :? Så kom lørdag og min siste jaktdag, klokka 730 fikk Tussi (dunker) fart på pus. Losen gikk over alle hauger og kuler i terrenget, inn og ut av rekkevidde for ører med kunstig hjelp. (Til dere som er astrobrukere: Funker den ok i terreng med mange små og store hauger og daler?) Klokka 1240 ble det harafall og en meget fornøyd jeger kunne blåse til samling og dotsup. :D Merkelig hvor lett drittdager blir glemt.

Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig har hunden av en eller anna ukjent årsak ødelagt poten:S og dette er ganske dårlig timing for og si det mildt, i og med hytte og terreng er bestilt og turen er satt til førstkommende helg:/ men håper bare at det et stikk av noe slag som vil leges fort. ganske kjipt å reise på harejakt ei helg uten si ega bikkje.

 

noen som har vært ute og hatt musikk i skogen i det siste da?:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...