Jump to content

Norrønna Finnskogen bukse


gevas

Recommended Posts

Hei.

Noen andre som har erfaring med denne buksa? Kjøpte ei for ikke lenge sia, den er lite brukt, men allerede nå har tapen på innsia av lufteglidelåsene (på lårene) løsnet. Denne tapen skal sørge for at glidelåsen er "vanntett". Dette er for dårlig! Forøvrig er buksa helt topp å ha på! Jeg regner med at Norrøna tar dette på garantien...

 

gevas

Link to comment
Share on other sites

Send buksa til Norrøna for reparasjon. De tar det sikkert på garantien. Selv har jeg fått reparert og til og med byttet dresser fra Norrøna gratis. Har meget god kundeservice.

 

Selv har jeg hatt samme buksa nå i 8 år. Den er brukt 30-40 dager i året. Det eneste som synes er en liten slitasje nederst og innerst ved anklene.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en for 5 år sia, makan til oppskrytte greier. :evil: . Rusla inn på post i elgjakta i regnvær. Satte meg til på stolsekken, og da strammer det gjerne litt til rundt ræva og knærne, og vips våt som faan :evil: . Så det var en skuffelse.

 

Jeg bruker idag ull fra innerst til ytterst, og hvis det høljer, bruker jeg i tillegg regnponcho og oilskinlårings, og det syns jeg duger.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en for 5 år sia, makan til oppskrytte greier. :evil: . Rusla inn på post i elgjakta i regnvær. Satte meg til på stolsekken, og da strammer det gjerne litt til rundt ræva og knærne, og vips våt som faan :evil: . Så det var en skuffelse.

Gore-Tex er en membran som slipper kondens/svette ut, mens den holder vann ute. Årsaken er at molekylene som skal ut er vesentlig mindre enn vanndråpene som forsøker å trenge inn. Membranet er porøst, og har akkurat store nok hull til å slippe kondens ut, mens vannet blir på utsiden.

 

Men, det du opplevde var trolig at ytterstoffet var vått da du satte deg. Som du sier, buksa blir stram i rumpa og over lår/knær. Kroppsvarmen gjør at vannet i tøyet begynner å fordampe. Og får da en form som har små nok molekyler til å trenge inn i membran. Siden ytterstoffet er stramt, presses de også igjennom membranet. Og man blir våt eller ihvertfall fuktig.

 

Når det er sagt, jeg opplevde det samme med min første Norrøna Finnskogen bukse. Reklamerte på den, og fikk ny dress i retur!

 

Så om du ikke har forsøkt å sende den inn til Norrøna, ville jeg ihvertfall gjort det før jeg svartmaler ett ellers godt produkt.

 

PS: vet ikke helt om det er korrekt å bruke benevnelsen molekyl i denne sammenheng, men det er i mangel på ett bedre ord akkurat nå.....

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 years later...
Vær forsiktig med tørketrommel. Da løsner sømmen

 

Nei, alle goretexplagg skal tåle tørketrommel.

 

Forøvrig er alt av Goretex (membranen altså) metervare fra Gore. Om Norrøna, Arcteryx eller Hærkila syr det ihop spiller liten rolle på "tettheten" på materialet.

 

"Billigmerker" bruker ofte hjemmesnekra membraner (det gjør Norrøna også, men kaller det Dri3) og kan dermed selge disse billigere.

 

Norrøna byttet fabrikk i 2007 mener jeg, og slet med mye fabrikasjonsfeil på de første plaggene.

Link to comment
Share on other sites

Det aller meste at sånne type klær blir vel laget i Kina nå ja. Det er vel der de har den beste kunnskapen og teknologien til å gjøre det også. Klart hadde nok satt pris på om det var sydd i Norge, men da hadde nok sikkert en sånn Finnskogen dress kostet 20-30000 kr, og det hadde ikke jeg hatt råd til.

 

Har som nevnt en sånn finnskogen dress, og er godt fornøyd med min, har hatt den bare i 2 år da, men så langt har den holdt meg vanntett og varm. Men både Bergans, Haarkila og Chavalier har gode jakt klær også, så det er smak og behag. Så langt har servicen te Norrøna vært bra for min del. En liten søm rakna litt ved lomma på brystet på jakka, leverte den inn, og ny jakke tilbake tvert!. Sånt setter jeg pris på, og liker ved både Norrøna og Bergans.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Buksen holder sikkert lenge den så lenge man holder seg unna busker og kratt. Min har blitt røft behandlet i hjorteskogen et par sesonger og ser ikke ut: Hull både her og "der", den ene borelåsklaffen nede er helt borte mens den andre henger og slenger. Glidelåsen i gylfen er ødelagt og lommen på låret er delvis avrevet. I tillegg er den langt fra vanntett - det var den kanskje på de første to turene.

Slitestyrken er etter min mening ikke bra nok og den er hverken lydløs eller vanntett heller. Men en regnbyge kan den tåle om man ikke vasser i tett buskas.

Etter min mening ikke verd pengene. Nå er det vadmel eller regnbukse som gjelder. Prøvde forresten en gammel stilongs utenpå en vanlig regnbukse for å få minst mulig lyd ved smygjakt. Effektivt, stille og vanntett men det så ikke særlig bra ut :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med Norrønna, men har det med Sasta. Kjøpte et sett fra et konkursbo, mest fordi det var billlig,

så greit ut og passformen var upåklagelig. Har nå brukt dette i vel 3 år uten noen form for hull eller problemer med fukt.

Litt OT dette, men anbefaler Sasta på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Finnskogen (bukse og jakke) i 2001. Ytterstoffet i buksa revnet i baken etter noen ukers bruk. Sydde det sammen selv, og brukte den ett halvtårstid. Sendte så buksa til Norrøna med ett høflig klagebrev, noen uker senere kom det en ny bukse i posten. Den er fortsatt i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...