Jump to content

Buejakt, informasjonstråd?


M67

Recommended Posts

Siden det spørres om buejakt og utstyr og buer, så kunne vi jo lage en tråd om det. Alle som har noenlunde peiling på dette kan ta et tema innen buer, buejakt, bueskyting, jaktreiser ifbm. buejakt osv. og forklare oss om det.

Det kan bli mange ting, eks.

 

- tradbuer, recurve vs langbue

- "selfbows"

- buebygging

- compoundbuer

- pilhyller

- sikter

- avtrekkere

- piler, karbon, tre, alu, fjær, vanes,

- jaktspisser, mekaniske, faste, tunge, lette

- skyteteknikk

- hva kan en jakte

- hvor kan en jakte

- hvor kan en ikke jakte

- krav til jegeren

- krav til våpenet

- mer?

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Starter selv.

 

Her er en moderne recurvebue.

IMG_4281.jpg

Midstykket er her av aluminium, støpt og pyntet litt med fres, lakket svart av meg (ikke Duracoat :wink: )

Lemmene festes med sk. ILF kobling, det er en salgs "bajonettfatning" som tar 1 sekund per lem å montere/demontere. Slik demontert er de t20-30 sek til skyteklar.

Dette midtstykket er 21" langt og med lemmene på er buen 66" lang, målt langs buen, strengen er 63"

Lemmene her er karbon/glassfiber hybrid, det er glass i buken, den siden som får kompresjon, og karbon i ryggen, som tar strekkrefter. Så er det kryssvevd karbon for å gi torsjonsstivhet, noe som er viktig på recurvebuer, men ikke kritisk på jaktbuer som skytes uten stabilisatorer.

Inni er det på disse en trekjerne, laminert lønn. Og utenpå den hvite lakken :roll: , camotape.

 

Mer senere

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet jmonsen

Er da Barnett Banshee du meiner? Dette er vel meir ein bue til å ha det morro i hagen med (fortsatt farlig, så hugs sikkerhet) og ikkje ein jakt bue. Hvis du kjøper den for å ha litt skyte morro, så er den sikkert grei. Vil du lære å skyte med bue, er den nok ikkje eit første valg. :D

Link to comment
Share on other sites

den recurvebuen Du beskriver er den grei til ferskinger eller anbefaler Du noe annet

Midtstykket i 2. innlegg heter Hoyt Excel og er et nybegynner/juniormidtstykke, men har blitt vedlig populært blant buejegere, for de koster 99USD, og er små, solide og lette. Veldig bra vil jeg si. Det er like bra til alle. Toppskyttere som bruker sikter (baneskyting) vil foretrekke noe som har flere justeringsmuligheter, og som er noe lenger(voksne), da de ikke skal stake buen gjennom tette kratt og slikt.

Og salgbart til bueskyttere skulle en gå lei, XXL buene har 0 annenhandsverdi (noen av de er likevel OK, men de er jo ikke billige heller), passer ikke i noe skyteprogram og bruker ikke ILF, som er "de facto" industristandard på alle seriøse merker. Compoundbuene til XXL er OK nok, om en ser bort fra "hagebuene".

 

Lemmer kjøper du i tillegg, du får low teck lemmer til rundt 100USD eller 1500,- her hjemme. Eller brukt, se på forumet på bueskyting.no ) Lemmene må være passe lange til deg og passe kraftige. De selges i 3 forskjellige lengder og mange dravekter. Dravekten kan stilles omtrent 10% ned fra merket vekt, litt avhengig av midtstykket.

 

Lemmer merket 40# er

40pund på et 25" midtstykke, dette er ved 28" dralengde

42# på 23"

44# på 21"

46# på 19"

Det blir 2-3# mer for hver tomme over 28" og likedan mindre under 28"

 

Lemmer merket "long" lager en 72" bue på et 25" midstykke eller 68" på 21". Medium er 2" kortere og og short 2" kortere enn medium.

 

Buen er mere behagelig å dra opp jo lenger den er, og lettere å skyte bra med.

 

Selv bruker jeg "long" lemmer som er merket 38#, så på 21" midtstykket er de 42# @28", men så drar jeg 31", så jeg laster altså opp omtrent 48-50# bak pila.

Recurvebuer skytes med fingrene, eller med en tynn hanske, eller "tab" for å beskytte fingrene.

Mine jaktpiler veier 625grains og flyr omtrent 180fps. De brukes uansett stort sett til treningspiler med feltspisser på...

 

Helixen, med camotapede Win&Win Winact lemmer, slakk streng. Øverst...

IMG_4278.jpg

 

Her er den andre kjøpebuen min. 20" tremidtstykke fra Bob Morrison, Border Hex V lemmer - det er de råeste som fins 8) I sitt rette element, i skogen

IMG_3940.jpg

Slike tremidtstykker kan lages veldig fancy, eller i hel bøk og være veldig billige.

 

Piler, må passe til buen og skytteren. 25m, var småfornøyd, for jeg har ikke rørt buen på sikkert 4 uker.

IMG_4283.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som X-force sier. IBEP er en organisasjon av buejegere og de utsteder et sertifikat som delvis fungerer som en slags internasjonal "jegerprøve" for buejegere. Dette sertifikatet er et krav noen steder, andre steder har de egne krav til kurs, eks. Danmark som har sin egen prøve, enkelte stater i USA hvor en må ha statens eget "bowhunter education program" - men heldigvis som her, ikke hvis du har jaktet før det ble innført eller er eldre enn så og så.

Tror noen stater i USA krever IBEP sertifikatet, og ganske sikkert noen i Afrika.

 

Er det sann at man må ha egen bue med på kurset?

IPEB kurset er i hovedsak teoretisk, der er imidlertid en praktisk del, noe avstandsbedømming ol. Og litt skyting, deriblant er det jo skyteprøve, akkurat som det er teoriprøve, for at en skal få IBEP-sertifikatet.

Da jeg tok det skjøt vi masse i pausene i teorien.

 

Det forventes nok at en skal ha med egen bue, men jeg gjetter på at en får låne en bue og noen piler om en tar kontakt i god tid og spør pent. Enten av instruktører eller av andre deltakere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som X-force sier. IBEP er en organisasjon av buejegere og de utsteder et sertifikat som delvis fungerer som en slags internasjonal "jegerprøve" for buejegere. Dette sertifikatet er et krav noen steder, andre steder har de egne krav til kurs, eks. Danmark som har sin egen prøve, enkelte stater i USA hvor en må ha statens eget "bowhunter education program" - men heldigvis som her, ikke hvis du har jaktet før det ble innført eller er eldre enn så og så.

Tror noen stater i USA krever IBEP sertifikatet, og ganske sikkert noen i Afrika.

 

Er det sann at man må ha egen bue med på kurset?

IPEB kurset er i hovedsak teoretisk, der er imidlertid en praktisk del, noe avstandsbedømming ol. Og litt skyting, deriblant er det jo skyteprøve, akkurat som det er teoriprøve, for at en skal få IBEP-sertifikatet.

Da jeg tok det skjøt vi masse i pausene i teorien.

 

Det forventes nok at en skal ha med egen bue, men jeg gjetter på at en får låne en bue og noen piler om en tar kontakt i god tid og spør pent. Enten av instruktører eller av andre deltakere.

 

K

Takk for info. Får håpe det er nok deltagere til ibep i oslo region, så det kan holdes snart

Link to comment
Share on other sites

Ikke for og vike av teamet, men faller vel på en måte under "buejakt"?? :?:

Uansett, satt og glodde litt i en katalog fra Cabelas her forleden. De har jo en bredt utvalg av armbryst.

Dette er det helt stille rundt, får jo kjøpt buer over alt, men aldri sett noen reklame for armbryst. Er dette ulovelig og eie her i Norge? Eller kan jeg bestille meg en slik fra Cabelas med god samvittighet?

Link to comment
Share on other sites

armbrøst er ulovlig.

 

hvor mye koster en ny 55lb compound og recurve?

(vi snakker enkleste sort som er godt nok til jaktbue, altså buenes baikal)

 

recurve vs compound.

recurvebuene ser jo velsignet enkle ut mtp ting som kan ødelegges, men jeg har hørt at det er lettere og lære seg opp med compound.

noen tanker?

Link to comment
Share on other sites

godt nok til jaktbue, altså buenes baikal

Buenes Baikal er vel omtrent den recurven jeg viser i 2 innlegget. Du kan gjøre det rimeligere, men vet ikke om jeg vil anbefale det - Muligens er den buenes Mauser? Pris slik den ligger i gresset ca 2500,-

 

En slik i god stand kan en få for 1000,- enklere blir det ikke.

wing_red_strung.jpg

 

Recurven er mye enklere å ta med seg. Og mye enklere å justere og holde justert, om det er noe som skal justeres...

 

Det er mye lettere å treffe et gitt mål av en viss størrelse på en gitt avstand med compound - derom hersker ingen som helst tvil, særlig for uøvde. Du kan imidlertid få avgårde skudd med recurve som ville være nærmest umulige med compound, f.eks. mens du løper eller ligger. Ikke at jeg anbefaler det på jakt :roll:

 

På toppnivå er forskjellen mindre, men tilstede, noe som tilsier at presisjonen i våpenet er omtrent den samme. Som nybegynner vil du ofte skyte forbausende bra med compoundbue, med recurve/langbue vil noen skyte veldig bra og noen helt forferdelig.

De ordentlig gode recurveskytterene skyter akkurat like bra eller bedre (uten sikter) som de aller fleste compound-buejegere. På kort eller kjent hold.

 

De fleste som skyter med compound bruker sikter og avtrekker, mens de fleste som skyter recurve bruker fingrene og ingen sikter (jakt).

 

K

Link to comment
Share on other sites

armbrøst er ulovlig.

 

Dette er feil.

Ifølge nye våpenloven,videreført fra den gamle: Det er forbudt å eie eller inneha Armbrøst uten tillatelse fra politimesteren.Det kan gi tillatelse til å erverve og inneha armbøst når erverver Fyller kravene til edrulighet,pålitlighet,alder og behov eller annen rimelig grunn til å slikt våpen.Denne bestemmelsen får ikkje anvendelse nårarmbrøsten er ervervet før 1 Januar 1993.

Link to comment
Share on other sites

Armbrøst er tillatt til jakt i SA og i flere stater i USA, av en eller annen grunn er de uglesett blant bueskyttere. Trad-skytterene der borte ser på compoundbuer som "juks" for de som ikke klarer å skyte noe med tradbue, men anerkjenner vanligvis at det kan være nødvendig :roll:

Armbrøster og de som bruker de, ser de på som reinspikka forbrytere omtrent, jeg aner ikke hvorfor. Noen blir helt gale bare en nevner armbrøst, selv der det er lov. De er "onde" våpen, omtrent som halvautorifler :wink: Selv Paven forbød jo armbrøst i krig, såfremt en ikke skjøt hedninger, da var det lov.

 

Armbrøst er et kraftig og presist våpen, men ikke mere (snarere mindre) presist enn en compoundbue. Dog er kravet til skytteren litt mindre, og f.eks. folk med redusert styrke i armene kan få den spent på forhånd eller vhja. verktøy.

Armbrøster er ikke så fantastisk kraftige som mange vil ha det til. De har veldig høy dravekt, f.eks. 300#, men pga veldig mye kortere slaglengde enn buer får ofte ikke pila særlig mye mer energi. Arbeid er som kjent kraft * vei. De fleste rimelige armbrøster bråker veldig mye og er også lite effektive. Det lille jeg har skutt med armbrøst synes jeg de er nokså tungvinte, særlig de kraftige, og en compoundbue er langt å foretrekke om det er kraft og treffsikkerhet en søker, IMO.

 

Her hjemme er eierskap av armbrøst i praksis forbudt.

 

A. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under lovens § 1.

1) Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc og spretterter.

 

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret, eller for våpen som er bestemt for eller tilhører samling.

 

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.

 

I særlige tilfelle kan politimesteren dispensere fra forbudet i første ledd.

 

Så langt alt vel

POD har i rundskriv uttalt: "departementet godtar kun trening og konkurranseskyting som aktuelt behov".

 

Og så står dette i forskriften:

Ved søknad om erverv av skytevåpen til øvelses- og konkurranseskyting må politiet også kontrollere at det omsøkte våpen er godkjent til bruk innenfor det skytterforbund som søkeren er tilsluttet. Det er kun de godkjente skytterforbunds offisielle skyteprogram som gir grunnlag for erverv av registreringspliktige skytevåpen til øvelses- og konkurranseskyting

 

Leser en begge disse et par ganger, kan en slå fast at armbrøst i praksis er forbudt, såfremt den ikke er ervervet før 1993, da den nåværende våpenloven ble vedtatt.

 

Eneste håp er om en bueskytterklubb får godkjent et skyteprogram for armbrøst, hadde vært gøy bare på faen, men er ikke overveldende sannsynlig

 

K

Link to comment
Share on other sites

hvor mye koster en billig, men brukbar compoundbue?

den trenger ikke være så kraftig, dravekt på 30-40lb er nok.

 

hvordan treffer man uten sikter(recurve)?

kravet mitt er og treffe en appelsin på 25m uten å måtte skyte meg inn, er dette for ambisiøst for en hobbyskyter med recurve?

Link to comment
Share on other sites

En brukbar compoundbue får du for omtrent 3500,- og oppover.

 

Treffe uten sikter er som å kaste stein, du treffer der du bestemmer deg for å treffe, skyteteknikken ("form") er likevel ca. den samme, og grunnleggende teknikk er den samme i all bueskyting.

 

er dette for ambisiøst for en hobbyskyter med recurve

Appelsin på 25m, skal du drive langholdsjakt på appelsiner? Med eller uten sikter, da må du nok pent trene - Muligens på grensen av hva som kalles hobbyskyting, men det går.

instruksjonsvideo

Skyting @70m OL i Athen

bra stil med langbue

 

Til jakt må du kunne treffe hjerte-lunger (helst hjertet) på viltet du jakter på på det holdet du vil skyte på. Maks hold med compound ( i disse lasertider) er stort sett styrt av sannsynligheten for at dyret ikk er der lenger når pila kommer fram.

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Eneste håp er om en bueskytterklubb får godkjent et skyteprogram for armbrøst, hadde vært gøy bare på faen, men er ikke overveldende sannsynlig

 

K

 

Det kan du bare glemme en gang for alle. Norges Bueskytterforbund, som vel er eneste forbund med bueskyting som aktivitet i Norges Idrettsforbund, kommer _aldri_ til å ta inn armbrøst i sitt skytterprogram.

Link to comment
Share on other sites

hvor mye koster en billig, men brukbar compoundbue?

den trenger ikke være så kraftig, dravekt på 30-40lb er nok.

 

Brukbar compound får du fra 3500-4000,- pluss utstyr. Compound er fint for nybegynnere når man har fått en som kan det til å justere alt riktig (dralengde, dravekt, sikte, cammer, avtrekk, riktig spine og lengde på piler, inkl rett spissvekt), men du kan ikke stole på at butikken klarer å gi deg rett utstyr justert rett. Compound er ikke for ferskinger som kun skal slenge avgårde litt skudd på hobbybasis nå og da. Det krever ganske mye av deg som skytter å sette deg inn i alt du må kunne for å få orden på utstyret selv, ettersom det knapt finnes andre eksperter enn konkurranseskyttere i Norge. Vi har ikke en eneste Pro-shop feks, bare 2-3 seriøse buebutikker som drives på hobbybasis i tillegg til annen jobb.

Skal du ha seriøs hjelp, er det www.buesport.no og www.bueutstyr.no som gjelder.

 

hvordan treffer man uten sikter(recurve)?

kravet mitt er og treffe en appelsin på 25m uten å måtte skyte meg inn, er dette for ambisiøst for en hobbyskyter med recurve?

 

Ja det er det.

En appelsin tilsvarer i størrelse ca 9erringen på 18mskiva vi bruker i innekonkurranser i FITA. toppskytterne i recurve i norge, som har skutt inn siktemerker, og trener 3-5ganger i uka, og skyter mellom 500 og 1500skudd i uka, treffer heller ikke innenfor 9erringen med hvert eneste skudd i konkurranser.

 

 

Min bakgrunn for å uttale meg om bueskyting?

5år som konkurranseskytter i Compoundklassen i Norges Bueskytterforbund, med buetrening 2-3økter i uka 50uker i året.

Link to comment
Share on other sites

Compound er ikke for ferskinger som kun skal slenge avgårde litt skudd på hobbybasis nå og da

Det var det jeg prøvde å forklare tidligere, men mange etablerte buejegere er fanatisk avhengige av compoundbue. Noen (de mest erfarne) begynner å få øynene opp.

 

appelsin

Skullerud, det er søren ikke ofte toppskytterne treffer (bommer) utenfor 9er ringen? Nå skyter jo de beste tradskytterne 550+ poeng på 60cm skiva @18m, så det er mye som går an.

 

Skal du til Krs. i slutten av oktober?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Compound er ikke for ferskinger som kun skal slenge avgårde litt skudd på hobbybasis nå og da

Det var det jeg prøvde å forklare tidligere, men mange etablerte buejegere er fanatisk avhengige av compoundbue. Noen (de mest erfarne) begynner å få øynene opp.

 

appelsin

Skullerud, det er søren ikke ofte toppskytterne treffer (bommer) utenfor 9er ringen? Nå skyter jo de beste tradskytterne 550+ poeng på 60cm skiva @18m, så det er mye som går an.

 

Skal du til Krs. i slutten av oktober?

 

K

 

60cmskive ja, men ingen toppskytter i recurve skyter på juniorskive. toppskytterne skyter på 40cmskive både på 18 og 25m.

 

når det gjelder norske topptradskyttere, mener jeg at du tar grundig feil nårr du sier at de skyter gjevn over 550/600 på 18m.

I siste innendørsNM var de 5 beste poengsummene 521, 508, 490, 482 og 478.

Det gir et snitt på 8,6poeng for beste skytter, og 7,9 for 5.beste. Da må man ha skutt opptil flere skutt lavere enn 9er...

 

På 25m er historien noe helt annet.

norgesrekorden for trad 25m innendørs er på 475 ifølge Norges bueskytterforbund, og det gir et snitt på 7,9.....

 

ser du derimot på recurve, er det litt anderledes, der skyter omtrent alle de 16beste 550 eller over på 18m.

Det skytes ikke så mange stevner på 25m i norge, men av de få som ble arrangert forrige sesong, var det omtrent bare landslagskytterne som kom over 550 på 25m.

 

Så jeg tror nok muligens at jeg kanskje hadde litt mer rett enn deg ang appelsina :wink:

 

 

blir ikke kristiansand på meg. satset på kveldsstevner i østfold, pluss tønsbergstevnet og bærum i begynnelsen av november. Og kanskje jeg skal få meg meg romjulstevne i moss også.

Link to comment
Share on other sites

Rett meg her og rett meg der... :wink: Appelsin hver gang @25m i trad sitter langt inne, det er vi enige om. JEg tror imidlertid det er mulig.

 

Norske bueskyttere er vel ikke akkurat verdens beste heller, allerede i Sverige er de vesentlig bedre. Særlig i trad.

I recurve, skal de kalle seg toppskyttere, så må de IMO skyte 570+ jevnt og 580-590 innimellom, kun en mann gjør det i Norge.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ricard Lemmer, en afrikansk PH, er for tiden på Norgesbesøk. Det ble i den forbindelse oppfordret til å benytte anledningen til å spørre ut vedrørende om jakt i Afrika. M67 benyttet anledningen til å spørre han ut om buejakt, og svaret var såpass interessant at jeg sakser inn svaret her:

 

Ricars Lemmer skrev:

Game farms that cater for bow hunting set up blinds and hides at water and salt licks and then hunters ambush them there. I don’t have much respect for this form of hunting because its more shooting, and ive seen too many animals wounded that have to be followed up and killed with a rifle. Bowhunting takes a lot of practice, everyday in fact and most people don’t do it.

 

Dette stemmer vel ikke helt med bildet som stadig blir forsøkt skapt av buejegere? Man får høre at buejegerene ligger i daglig trening, kan snike seg innpå 10 meter av intetanende hjortedyr, samt at skadeskyting nesten ikke forekommer fordi inntrengningsevne og blodtap ved riktige jaktpiler overgår ethvert prosjektil fra en rifle...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Man får høre at buejegerene ligger i daglig trening,

Svaret var veldig interessant, såpass at jeg synes det er et retorisk overtramp å sitere bare deler av det. Her er resten der han sier nettopp det, min utheving. Det er uansett tankevekkende.

 

Bowhunting takes a lot of practice, everyday in fact and most people don’t do it. I only have respect for bowhunters who practice their shooting and can walk and stalk game on foot and make clean kills.

 

Jeg tror de fleste norske buejegere er enig med Hr. Lemmer, i hele utsagnet, både det du siterer og det jeg siterer. At noen amerikanere ikke er så nøye med "clean kills" føler jeg ikke kan brukes mot f.eks. eventuell norsk buejakt.

Jeg spurte ham også videre om dette, da jeg ikke var klar over hverken at det var en høy skadeskytingsprosent. JEg er nå uansett overbevist om at den skyldes skyting på for langt hold, av for dårlige skyttere, noe som ikke funker uansett våpen. føler dette blir litt som å argumentere mot elgjakt fordi noen skadeskyter elk på for langt hold i USA.

Buejegerens store utfordring er jo at et dyr som er 20m unna kan være alt for langt vekk i mange tilfeller, særlig om det ikke står i "skyt meg her" stilling.. Noe de ofte ikke gjør. Det er jo det samme som gjør det så spennende, du kan vade i dyr hele dagen uten å få skutt.

 

Bowhunting takes a lot of practice, everyday in fact and most people don’t do it

Dette er et problem også i USA har jeg fått med meg, riflejegere som bare kjøper seg bue når riflejakta er over. De "ekte" buejegerene der borte er rimelig leie av "useriøse" buejegere som skaffer dem dårlig rykte. Jaktprogrammer som vises av de store compoundbueprodusentene fyrer opp under dette og mulignes graver de sin egen grav - de viser skyting på sykt langt hold og det er trofe-trofe-trofe...

Ser tydelig i bladene at dette er i ferd med å sette opp en front mellom trad- og compoundjegere.

 

 

 

Han hadde flere interessante:

Crossbows are not legal to hunt with because the arrows are too light and don’t kill as well

Vil nok overraske mange.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tolket det som at selv om buejegere tar "snarveier" ved å rigge til tårn foran saltsteiner/ vannhull med kjente avstander, resulterer det ofte i at han må ut å lete etter dyrene med rifle. At skadeskytingsprosenten blir mindre av at man "forfølger dyrene til fots" har jeg liten tro på. Kanskje indirekte, siden skuddsjangsene blir færre.

 

Uansett, at buejakt var belemret med mye skadeskyting var interessant å høre fra en profesjonell jeger, som jobber i områder der dette er utbredt.

Link to comment
Share on other sites

Det var interessant,

Jeg tolket det som at selv om buejegere tar "snarveier" ved å rigge til tårn foran saltsteiner/ vannhull med kjente avstander, resulterer det ofte i at han må ut å lete etter dyrene med rifle

Tror vi tolket det likt, de "tårnene" er forøvrig ikke så snare, de har vel omtrent airconditioning noen steder..

 

en hører jo også historier om riflejegere som har vært i Afrika, og "prøvd buejakt siste dagen" etter at de har skutt det de skulle/gadd med rifle. Det henger ikke helt sammen med "everyday practice"..

Har jo også lest suksesshistorier om compoundjegere (som ikke eier tradbue selv) som skyter dyr med "longbow" etter noen dager, har mange ganger lurt på for noen talenter de må være som bare kan plukke opp en bue og skyte så bra.

 

Han sier også

I think hunting ethics are both a legal and moral and personal thing, meaning its different for different people

JEg mistenker at dette er langt mer "personlig" et sted hvor alle lever av jegerene, og jegerene samtidig er "langt hjemmefra".. Han kunne vel like godt lagt til "in different places"

 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har jo også lest suksesshistorier om compoundjegere (som ikke eier tradbue selv) som skyter dyr med "longbow" etter noen dager, har mange ganger lurt på for noen talenter de må være som bare kan plukke opp en bue og skyte så bra.

 

K

 

Har du lært å skyte bue med rett teknikk, så er det ikke så veldig forskjell på compound, trad og recurve. Kan du å skyte, så skal det bare tilvenning til utstyret for å komme opp på et greit nivå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Hei jackrussel, tror de fleste compoundbuene på feks Buesport.com er mer enn bra nok.. hvertfall til den prisen du tenker og kjøpe for :) de har flere med "utstyrspakker" så..du trår ikke så mye feil ved og handle en av de tror jeg :wink:

 

Jeg sitter med en følelse av at du kun "synser", uten å ha noe som helst erfaring med compoundbuer.

Hvis du ikke vet nøyaktig hva du skal ha, så må du ligge unna butikker som buesport.com, hvis du skal ha noe som helst glede av utstyret, og unngå skader.

 

buesport.com driver med leketøy for voksne. skal du ha skikkelig vare, og være sikker på å få glede av utstyret, så kjøper du ikke leketøy. Det er da ingen som kjøper softguns for å jakte med heller?

 

En annen ting er tilpassing. det er minst like kritisk å få tilpasset en compoundbue til din fysikk som å få tilpasset en konkurransehagle. ikke bare for å treffe, men for å å unngå skader.

Kan ikke, eller vil ikke, forhandler hjelpe deg med tilpassing, så gå en annen plass.

 

til 5000,- tror jeg du må på bruktmarkedet.

 

Og som en annen her spurte om. Hvorfor i all verden skal du ha det så krafitg som mulig? Ikke vil du klare å lære teknikk riktig, du er garantert å ende opp med belastningskader, og du trenger ikke 70-80pund bue for å felle white tail-hjort. det holder i massevis med 40pund. Bare sjekk pro shooter galleriet til Alpinearchery.com.

 

Du blir ikke mer macho av å stille opp med 70#bue, når du trenger 1 opptrekk for å bevise at du ikke kan noe som helst.

Ta deg heller tid til å lære riktig teknikk på en lett nok bue, og jobbe deg oppover.

 

snakk med folk i buejegerforbundet, eller få hjelp i en lokal bueskytterklubb. www.bueskyting.no har liste, samt forum som gir fornuftige svar. '

 

 

mine €0.02

 

skullerud - som er litt lei av folk som skal ha bruke compoundbuer som penisforlengere.

Link to comment
Share on other sites

Som Skullerud sier..

 

Jeg vil normalt si "styr unna pakker", men så kom det en fyr på trening her om dagen, men PSE "MAdness" pakke, fra XXL - det var en helt grei bue.

Ikke noe jeg ville ha kjøpt selv, men helt grei, alt en trenger, 7000,- Ellers så er brukt bra, og rimelig, og ofte ferdig oppsatt med utstyr.

Bortsett fra vanskeligheten med å finne rett bue brukt, dralengde og vekt passer ALDRI, til meg iallefall.. "Alle" bruktbuer selges jo av folk som har kjøpt 60-70pund og ikke klarer å skyte med dem, en kamerat kjøpte en slik nettopp. Det er moro å se på, høres omtrent som om han har treg mage når han drar den opp, selv turte jeg bare ett skudd med den, gidder ikke å risikere skuldersenene igjen.

 

Både buen og stashet var OK på Madnessen, så kan en oppgradere utstyret etterhvert, og kjøpe ny bue å skru det på til slutt :roll:

 

Til en compoundbue trenger man:

 

- peep, dette skal settes inn i strengen på riktig sted ift. din avstand mellom ankringspunkt og øye, baksikte - det skal ha rett størrelse, dvs. stort >3mm og det må snu seg til øyet UTEN ekstra strikk. DVs. av seg selv.

- sikte, framsikte til å skru på, dette kan være optisk, ha flere pinner til ulike hold, eller en justerbar pinne, eller hullkorn

- avtrekker/release fins minst 3 sorter, tommelavtrekk, pekefingeravtrekk og mere finurlige "trekk" styrte avtrekk

- stabilisator, demper vibrasjon og bevegelser pga. dårlig teknikk i avtrekksøyeblikk

- lyddempere, både på streng og bue , inkl. "strengstopper"

- pilhylle, enten fast, eller fallhylle.

 

- Piler, mange fler enn 3. Kjøpes best fra utlandet, på nettet - under halv pris. Her fins det MYE,

- Pilstopp/blink/skytematte, ellers BLIR pilene HELT SIKKERT ødelagte... Piler varer 1000vis av skudd i ordentlig matter/puter

 

Så våger jeg påstand at en enten MÅ ha instruksjon, eller lese seg opp/se på video fo rå lære seg å skyte godt med compoundbue eller enhver bue med sikter og stash på.

Begynner en med en lett langbue/recurve som en drar opp uten noen anstrengelse er det mulig å automatisk venne seg til riktig teknikk, kanskje også med compound, bare den er lett nok.

Med en tung bue er dette helt umulig! Særlig når det er masse rart skrudd på den som en kan distraheres av

 

Vi kan gå igjennom de forskjellige delene i utstyret etterhvert og i fellesskap, det er jo mange bueskyttere her.

Om buens dravekt:

 

Buens vekt og dralengde (for en compoundbue har EN bestemt dralengde), må være tilpasset skytteren. Lange armer, brede skuldre = lang dralengde. Denne bør du absolutt ha hjelp av en bueskytter på stedet for å finne, om han ikke er av de som tror at dralengden, den er 28" :roll:

Dravekt kan jo være større for en stor og kraftig kar, enn for en liten pingle. Selv er jeg 180cm og veier 80kg, ikke spesielt sterk, men har nå skutt med pil og bue jevnlig nokså lenge. Min "to go" bue, er 51pund ved min dralengde som er 31 1/2" (jeg har apearmer), det er en recurve, men min gamle compound var 60-70 pund, stillbar. Og jeg skaffet meg big time senebetennelse, selv på 60. Selv om den er lett å holde (og å dra opp et par ggr..) skal all kraften dras opp - og vil du bli god skal det skytes mye.

Kan nevne at OL-wannabe-ene i klubben her (atletisk utseende 20åringer, toppidrettssatsing) som trener styrke og kondisjon hver dag, bueskyting 1-2 ggr hver dag, skyter jevnlig på 90m, og treffer 14cm blinken jevnlig, de har 48-50 punds buer. Og @70 og 90m har pilfart veldig stor betydning, de skyter så tung bue som de kan uten å skyte dårligere.

Jeg skyter 1-7ggr i uka, og aldri skal jeg ha mer enn 50-60punds compound, og den skal stilles på minimum, dvs. 45-50 og stå der til jeg skal på storviltjakt.

 

Gjennomtrengingen til pila (på denne siden av storvilt ala Elg og oppover, bjørn og whitetail skyter de med 40punds buer hele tida) styres i vel så stor grad av pilflukten, som må tunes til perfeksjon, og skarpheten av spissen.

Buen skal være så tung at du LETT kan dra den sakte opp og slippe den sakte ned igjen 50-100ggr, men begynner å bli sliten etter 100, dette mens du peker buen mot et mål og IKKE veiver den rundt - da løper viltet vet du.

Så stiller du den oppover når får trent opp muskulaturen i ryggen (for det er IKKE armene som drar opp en bue)

 

K

Link to comment
Share on other sites

skullerud har du høyrt om Martin Buer det er ingen leketøy,Buesport samt en annen forhandler disse.

 

Jada, jeg har hørt om martin. Selvsagt har jeg det. og martin har laget greie ting de, men det forandrer ikke på det faktum at jeg ikke ville kjøpt hverken konkurranseutstyr, eller jaktutstyr fra nevnte butikk.

 

Jeg kan nevne et par grunner til dette.

første faresignal finner jeg når det ikke et eneste sted på www.buesport.com er nevnt "spine" i forbindelse med piler.

Det er klin umulig å få en pil til å gå riktig i en bue, hvis man ikke har riktig lengde og riktig "spine" (dvs hvor stiv pilen er"), i forhold til buens dravekt og hastighet.

Pilflukten vil ikke bli optimal, og din evne til å få konsist treffbilde blir fullstendig ødelagt. Det blir som en kule som begynner å rotere i flere plan samtidig.

Dette er så viktig, at det kan sammenliknes med viktigheten av å ha konsise kruttmengder og kulevekt på patroner.

Hvis du aldri vet om det er samme kruttmengde og kulevekt i en patroneske, er vi forhåpentligvis enig i at eska er uegnet til det aller meste, med unntak av å lage et smell.

 

Det andre jeg reagerer på, er at de annonserer buer som har vunnet priser i 2007 som "nyheter". Det har skjedd revolusjonerende ting inne Compoundbuer siden den tid.

 

Martin Rytera, som i utgangspunktet er en helt ok bue, har en infotekst som er klippet fra "Alien-X"buen til martin.

Hvor seriøst er det?

 

for det tredje finnes det ikke et eneste ord om tilpassing av utstyr, valg av riktig utstyr i forhold til fysikk, eller noe som helst om hjelp med tilpassing av utstyr.

Alle mine henvendelser til buesport.com ang tilpassing av utstyr har blitt ignorert.

 

De anbefaler ikkejsuterbare plastpilhyller til "alle buer vi selger".

Dette er jo bare tragisk, ettersom en justerbar pilhylle er 100% nødvendig for å kunne justere pilflukt.

 

Når det er sagt, finnes det da kvalitativt gode produkter innimellom hos buesport.com også.

feks er whisker bisquit pilhylle mye brukt av seriøse jegere, og martin Rytera er en ok bue.

 

Må du absolutt kjøpe Martinbue (og det er ikke noe galt med det), så er det min klare og sterke anbefaling å heller ta kontakt med humlekjær archery ( www.bueutstyr.no ), som har samme Martin Cheetah-pakke som buesport.com til omtrent samme pris.

Humlekjær archery er en seriøs forhandler, som kan bueskyting, og vet å tilpasse utstyr slik at det passer til kjøper.

 

Jeg har brukt alt for mye tid på å hjelpe ferske fjes i bueklubben som har kommet med buepakker kjøpt til jakt, uten at det er gjort forsøk på å tilpasse fra forhandler, at nå gidder jeg ikke mer.

 

Ikke orker jeg å bruke mer krefter på å prøve å få folk her på kammeret til å forstå at bueskyting, compound, og ikke minst buejakt, er *litt* mer komplisert og krevende enn rifle/hagle, både når det kommer til teknikk, tilpassing, valg av rett utstyr, og mestringsevne.

 

Men nå har jeg sagt mitt, så får folk gjøre som de gjør. Noen vil bare ikke ha råd og hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt alt for mye tid på å hjelpe ferske fjes i bueklubben som har kommet med buepakker kjøpt til jakt, uten at det er gjort forsøk på å tilpasse fra forhandler, at nå gidder jeg ikke mer.

 

Ikke orker jeg å bruke mer krefter på å prøve å få folk her på kammeret til å forstå at bueskyting, compound, og ikke minst buejakt, er *litt* mer komplisert og krevende enn rifle/hagle, både når det kommer til teknikk, tilpassing, valg av rett utstyr, og mestringsevne.

 

Jeg er kanskje ikke kommet så langt som Skulleruden, men det er mulig jeg mangler fartstid - for jeg ser hvilken vei det går.

Og erfaringen er helt lik, også med nevnte butikk, og han som kom sist med postordre bue derfra, så tung at han knapt klarte å dra den. Han har vi heller ikke sett siden.

Siden buer (mot Vingemutterens råd) ikke er registreringspliktige, kan hvem som helst selge dem, og det gjør de... Uten veiledning og oppfølging er det også god fortjeneste på buer og slikt, piler kan koste 3X i Norge ift USA, og det er ingen avgifter og skatter ala ammunisjon på dem! De få som er seriøse, og som ikke tar mer enn de "useriøse" fortjener at i bruker dem - så får vi bedre service også.

 

Humlekjær Archery

Catos Buesport

Westgård Import og

Klaapbakken, "Tradbow", er det flere

 

Humlekjær, kan en merke, er litt lei som Skullerud - man hører han blir frustrert når en vil kjøpe "dumme" ting. Noe jeg av og til gjør, med vilje. JAktbuen min, 40# recurvelemmer på et barnemidtstykke og med de stiveste pilene som selges er jo et godt eksempel på hva som får han til å steile. MEn jeg er ikke nybegynner.

Uten en viss forståelse selv, og litt ydmykhet får en ikke noe fornuftig ut av Humlekjær heller - shit in = shit out

 

Martin Chetaah er eller en glimrende begynnerbue, justerbar dralengde er en veldig lur ting på en begynnerbue. Nærmest et absolutt must, om en ikke har skutt litt før, og /eller har litt "basic" kunnskap.

For det anbefaler jeg "Precision Archery", fra Amazon.

 

K

 

 

PS.

At spine har absolutt avgjørende betydning for piler til Compoundbuer eller at MÅ ha justerbar pilhylle, er jeg ikke enig i, Skullerud. Og jeg har plenty beviser på det motsatte. Men det er "finer points" og komplett uinteressant for en nybegynner.

 

Og PS2. For praktisk råd og veileding i Kristiansandsområdet minner jeg om klubben Kristiansand Bueskyttere. Trening hver tirsdag i Odderøyhallen (og er det interesse kan vi dra igang compound/jakttrening en kvald i uka, vi har også utebane, og snart har vi jaktøype, http://www.kristiansandbue.org). Her er det folk som kan det meste om buer. Jeg er han uten justerbar pilhylle og sikter på buen...

Link to comment
Share on other sites

tips til hva jeg kan kjøpe meg av bue? trenger noe sjikelig kraftig, godkjent til jaktbruk i utalndet, og med greie siktemidler? :)

har ikke alverdens med gryn, så jeg regner med at med 5000 lapper bør jeg komme meg nert mål ? :)

:D Siden den minste lappen vi har i Norge er 50, så regner jeg med at du får en brukbar bue for 250 000 :D

Link to comment
Share on other sites

M67 og tikkat3

 

Det er lenge siden dette kanskje var aktuelt, men siden dere siterer Richard kan jeg opplyse om at hvis det er noe mer dere lurer på så er det bare å spørre. Richard følger med her med jevne mellomrum og vil svare dere hvis dere spør.

 

Jeg skulle foresten hilse til alle han hadde kontakt med da han var her sist..

 

 

R.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...