Jump to content

Jaktvåpengarderoben og etterregistrering


oeho

Recommended Posts

Eg veit at i dei tidlege utkasta til den nye våpenforskrifta låg det inne eitt avsnitt om at etterregistrering av lovleg uregistrerte hagler skulle falle utanfor jaktvåpengarderoben. Er det nokon som veit korleis dette vart til slutt? Evt. kan linke til rundskriv el.l.?

Link to comment
Share on other sites

Om du har et lovlig uregistrert våpen hvorfor da registrere det før det blir lovbestemt at slik registrering må gjennomføres?

Det er soleklart at våpenkontoret vil se på helheten av din garderobe ved nye søknader, uansett hva de skulle måtte si i forkant.

Link to comment
Share on other sites

Forhørte meg om dette på politistasjonen for ett par uker siden. Uregistrerte våpen teller også i garderoben din, men de er jo ikke registrert derfor vet de jo heller ikke at du har de. Spurte de rett ut om dette, og svaret var at de jo kun ville finne ut av dette ved kontroller i hjemmet. Og etterregistrering av hagler var ikke på trappene, ennå ihvertfall.

 

Har du ett politidistrikt som her, vil de ikke be deg selge unna for å få etterregistrert en f.eks hagle nr.7 om loven skulle bli forandret, men nåe det er sagt så tolker de forskjellige politi distriktene lovene forskjellig. Her er de ihvertfall veldig greie å ha med å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er overbevist om at du får etterregistrert selv om du går over antallet. MEN, hvis du har 4 registrerte våpen og etterregistrerer 2 hagler. Er det noen som tror at du få innvilga hvis du da søker på et nytt? Da blir tallet syv. Har da de etterregistrerte blitt holdt utenom garderoben?

Jeg kommer ikke til å registrere noen som helst så lenge jeg ikke må.

Link to comment
Share on other sites

de jo kun ville finne ut av dette ved kontroller i hjemmet.

Vel, det kan dei vel eigentleg ikkje. Ved kontroll i heimen har dei ikkje høve til å leite etter skjulte våpen, men kun verifisere at alle registrerte våpen er gjort greie for og lovlig oppbevart.

 

Så om ein har ei uregistrert hagle på loftet, har ikkje politiet lov å leite etter denne utan ransakingsordre.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Beklager en smule nekroposting her, men jeg satt akkurat og småleste litt i PoDs rundskriv og fant følgende passus:

3.5.1.1 Jakt

[...]

Ved frivillig etterregistrering av ordinære hagler som nåværende eier lovlig har ervervet før 1. oktober 1990, vil disse ikke inngå i våpengarderoben på 6 komplette våpen når etterregistreringen foretas før det er besluttet tvungen etterregistrering.

Ref. "Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker" av 1.07.2009, oppdatert 14.10.2009

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_476.pdf

 

Da gjenstår bare spørsmålet hvor lenge man kan stole på at dette blir opprettholdt. Jeg må vel innrømme at jeg ikke er 100% overbevist om at dette er skrevet i stein...

Link to comment
Share on other sites

har fått BEKREFTET at disse IKKE teller med i jaktgarderoben :wink:

 

Og det har du skriftlig?

 

Hvis ikke, frykter jeg det har liten verdi...

"jamen dere sa jo i telefonen at de ikke skulle telle med"

"beklager det kan jeg ikke huske. Derimot er det slik at alle jaktvåpen skal telles med.."

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått det bekreftet på det viset at jeg har fått innvilget kjøp av våpen selv om garderoben hadde vært full hvis disse haglene hadde hadde blitt regnet med. Hadde ett møte med våpenansvarlig ved det lensmannskontoret jeg sokner til. Har i alle år hatt en open dialog med de på kontoret der, og kan ikke si annet en de ansvarlige der har hodet plasert på riktig sted :wink:

Link to comment
Share on other sites

Joda, men du skjønner hva jeg mener. Jeg venter bare på at Noen presiserer at dette gjelder kun ved registrering og at ved nye erverv skal hele beholdningen legges til grunn. Eller en liknende tungvint formulering som i klartekst betyr at du har blitt lurt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...