Jump to content

kjøp av blyhagl i sweden!


knutmstien

Recommended Posts

klarer ikke og få ett klart svar fra noen jeg kjenner :(

er det eller er de ikke låv og frakte blyhagl over svenskegrensa til norge?

vet de er låv og ta med blyhagl til sverge for og jakte,såfall litt domt om jeg ikke får brukt opp skudda i sverge og må kaste dem eller tullskye dem opp derinne da :shock:

 

takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Det er lov å ha med bly over grensa så sant du har papirene i orden, de du må fylle ut for å ha med våpen på jakt i sverige (www.tullverket.se). Om du har lov å kjøpe ammo i sverige for å ha med til Norge er en annen sak. Vi jakter i Sverige størstedelen av sesongen og har aldri hatt noe problem med dette ihvertfall.

 

Vet dette har vært diskutert opp og ned i mente her tidligere, men det er ikke lett å bli klok på alt. Mye finlesing av lover og regler, men det er lov å bruke hodet.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo ikke være riktig.. Hvorfor kan man da skyte lovlig med bly på skeet banene? Jeg mener at tollvesenet opphevet importforbudet av bly bl.a pga dette.

 

Vi har ihvertfall blitt stoppet på grensa ved ett par anledninger, og dette har aldri vært noe problem ihvertfall.

Gidder ikke lete nå, men tror ikke dette stemmer helt med hva tollvesenet skriver..

Link to comment
Share on other sites

Det er nok desverre riktig. Ble varslet at det skulle bli kontroller på grensa her i nordland for oss på tur inn i sverige. Heldigvis ble det ikke noe av det, da mange ikke hadde fått dette med seg.

 

Logikk kan man bare spare seg å lete etter. Forstå det den som vil.

Dette er vel prisen man må betale for å leve i ko-ko land

Link to comment
Share on other sites

Det har tidligare blitt diskutert dette, og eg meiner å huske at dersom du er på jakt i Sverige, og kjøper lovlig blyammo der, så kan du ta med deg tilbake opna eller uopna pakker i små mengder tilbake til Norge. Men det er fortsatt ikkje lovlig å jakte med dei her til lands.

 

Helt riktig Mauser68 (tror jeg).. Som sagt har vi blitt stoppet ved flere anledninger og aldri noe problem. Importforbudet er jeg nesten sikker på ble opphevet etter ett par måneder pga oss som stort sett jakter i sverige.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo ikke være riktig.. Hvorfor kan man da skyte lovlig med bly på skeet banene? Jeg mener at tollvesenet opphevet importforbudet av bly bl.a pga dette.

 

Vi har ihvertfall blitt stoppet på grensa ved ett par anledninger, og dette har aldri vært noe problem ihvertfall.

Gidder ikke lete nå, men tror ikke dette stemmer helt med hva tollvesenet skriver..

 

 

Dette står det i ett nyhetsbrev 1/2005 fra Norges skytterforbund.

 

ett utdrag:

 

Norges Skytterforbund (NSF) er, etter søknad til Statens Forurensningstilsyn, gitt tillatelse til å importere og bruke blyhagl fram til 1.1.2007. Tillatelsen gjelder kun forbundets trap- og skeetskyttere og da med et stipulert årlig forbruk på i overkant av 1 million skudd. Tillatelsen er begrunnet med at det internasjonalt er forbudt å bruke stålhagl i de aktuelle øvelsene. NSF er i dialog med importørene for å sikre at våre skyttere får tilgang til relevant ammunisjon, dvs 24g haglepatroner med haglstørrelse 7-9 ½

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjønner ingenting, og bryr meg heller ikke om det, men det er fortsatt lov å bruke bly i norge når man skyter skeet ihvertfall, og da er det jo ikke noe konsekvent importforbud.

 

Akuratt som det gjelder nye våpenloven, så blir lover tolket ulikt i ulike distrikter..

 

Endel organisasjoner har fått dispensasjon fra SFT til å bruke bly. Og den inbefatter også import og eksport.

Link to comment
Share on other sites

Dere har delvis rett. Det er sant at SFT rett etter blyforbudet trådte i kraft, kom med en lovtolkning som sa at det var lov og ta med små kvanta til og fra Svergie. Men linken jeg la ut før i dag motsier denne, og siden den er av mye nyere dato så vil jeg tro at den gjelder nu. I fjor var det en kar i nordland som fikk flere tusen i bot for og ta med seg noen få patroner hjem.

Link to comment
Share on other sites

Det har tidligare blitt diskutert dette, og eg meiner å huske at dersom du er på jakt i Sverige, og kjøper lovlig blyammo der, så kan du ta med deg tilbake opna eller uopna pakker i små mengder tilbake til Norge. Men det er fortsatt ikkje lovlig å jakte med dei her til lands.

 

Slik var det frem til en liten stund siden. Nå er det forbudt å ta med så mye som én patron bly tilbake til Norge!

Mener å ha lest en Trønder som fikk 3000 kroner i bot for å ta med noen patroner han hadde igjen etter jakta i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Da får jo alle stoppe på tollstasjonene hver gang de kommer hjem fra jakt eller stevner å levere blyammon i skranken, så får vi se hvor lenge de gidder det..

 

Og hvor mener de at man skal gjøre av skudda hvis ikke det går? Skal man stille seg på andre sia svinesundsbrua å blåse skudda i bakken? Det er jo helt håpløst. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Håpløst ja, men ditt problem :roll: Var vel i nyeste jakt og fiske at det nye rundskrivet fra SFT stod. Det er ikke lov, heller ikke personlig bruk, som det var tidligere. Skal du bruke det på figur, med disp, så regner jeg med at du kan kjøpe det hos forhandler også i norge :?: Men til jakt er det hullet lukket :evil:

 

I fjor var det vel en som fikk 6000,- i bot, samt at du blir anmeldt for miljøkriminalitet. Håpløst ja, men som sagt ikke dems problem :roll:

Link to comment
Share on other sites

§ 2-5. Bly og blyforbindelser

 

Det er forbudt å produsere, importere, eksportere, omsette og bruke maling som inneholder:

 

Navn CAS-nr.

blykarbonater 598-63-0 og

1319-46-6

blysulfater 7446-14-2 og

15739-80-7

 

Det er forbudt å bruke blyhagl på skytebaner. Fra 1. januar 2005 er det forbudt å produsere, importere, eksportere, omsette og bruke blyhagl.

 

Som sagt, ikke lov å importere heller. Og denne loven tredde i kraft i -05. Dvs, de har ikke håndhevd importdelen før i fjor. Det ble da en del mediestyr, med sft har sitt på det rene. At de driter i å informere omnye rutiner, er en annen sak. At tollvesenet praktiserer forskjelling ifra distrikt til distrikt er og en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Bly er forbudt i Norge, men det er gitt disposisjon på skeet, OL-trap og NM i FITASC sporting (muligens også figurjakt) . Disposisjonen gjelder et visst antall skudd i året, dvs at om det skjer privat import fra Sverige, så vil det ikke være god nok kontroll med dette antallet. Alle som skyter disse disiplinene handler ammo som er importert via registrerte importører, derfor er det en god kontroll med disposisjonsantallet. Og det skal det fortsette å være. Om noen snakker om å importere skudd fra Sverige for bruk på skeet, så tviler jeg litt på at de grunnene er legitime med tanke på hagl nummer 9 og 24 grams ladning ikke er det du ser oftest på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klør meg mer og mer i huet av dette blyforbudet. Jeg jakter en god del i Sverige, jeg må si det er helt tragisk at jeg ikke lovlig kan ta med meg ammunisjon hjem når jeg er ferdig med jakta. Skal jeg stoppe på tollstasjon evt midt på natta og levere x antall skudd der? Er det da mulig og hente skudda igjen? har dem tenkt på at det finnes nok av veier det ikke er noe tollstasjon på, hva skal man gjøre da? Selv jakter jeg utelukkende Kun med BLY i både Norge og Sverige, jeg finner det ikke forsvarlig og bruke annen ammo, jeg har selv opplevd at folk som har fått inn et kjempe treff på ei due (15-20m, 3/4 choke, skutt med vishmutt) fjæra spruta av hele fuglen og den fløy videre, før den landa skadeskutt i glomma, fikk tak i fuglen og den ble avlivet. Det viste seg at så mye som 1 hagel hadde gått inn i dua, resten hadde bare tatt fjæra på brystet.

Synd og måtte bryte en lov for og holde en lov. selv mener jeg at human avlivning er viktigere enn blyforbudet!

Link to comment
Share on other sites

[...] fjæra spruta av hele fuglen og den fløy videre[...]

 

Det skjedde da rett som det var i "gode gamledager" også, men da skylte vi gjere på "billig russer-ammo", at "kruttet ikke tålte kulda", eller "de der Nittedal Express er så svake at de ikke duger til noe annet enn trost". Mest sannsylig var det da, som nå, dårlige treff og/eller glissne skuddbilder som hadde skylden....

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke er fjær igjen på brystet etter et skudd, er dua død. ferdig med det. Alle typer hagl å få kjøpt idag trenger inn i ei due på 15-20 meter., med mindre du bruker str 15 :roll:

Tenker nok holdet var 35-40 meter og noen fjør fløy av dua?

Jeg jakter duer med str 7. 24g leirdueammo i stål. Duene detter, bare jeg faktisk treffer innenfor 25-30m. Mange av haglene går tvers gjennom duene, ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Selv jakter jeg utelukkende Kun med BLY i både Norge og Sverige, jeg finner det ikke forsvarlig og bruke annen ammo, ...

 

 

Da har du ikke fulgt med i timen. Det finnes ammo so er bedre en bly på markedet, eks heavyshot. Og alternativ som nesten er fullgodt med bly, tungsten-matrix.

 

Synd og måtte bryte en lov for og holde en lov. selv mener jeg at human avlivning er viktigere enn blyforbudet!

 

Ingen som tvinger deg til å bruke vismuth eller stål, så ta ikke den "hensynsfulle" svadaforklaringen der. Skal du argumentere i en blydebatt så må du komme med noe annet enn slikt vås.

Link to comment
Share on other sites

Etter jeg hadde tatt kontakt med SFT tok det ikke mer enn 19 dager før de var ute med et nytt skriv om denne saken.

Tidligere innlegg : http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=3&t=23959

 

Jeg forklarte dem hvor lite opplyst jegernorge er om import/eksport etter endt jakt i sverige.

 

Saken var enkel. ALL import/eksport av hagle ammo av bly er forbudt!

SFT skulle komme med et bedre rundskriv, men ikke til det bedre dessverre.

 

Hagleskudd som ikke blir brukt opp etter endt jakt i Sverige, skal enten leveres i tollen på Norsk side, leveres tilbake til butikken der du kjøpte det (kanskje du får igjen penger også?) eller kanskje gis til en venn som kan oppbevare dette for deg til neste gang du er i Sverige (så lenge han/henne har tillatelse til å ta vare på dette self)

 

Hipp hurra for Norge! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...