Jump to content

Vihtavuori N32C


evert

Recommended Posts

hvor får man tak i dette kruttet? har ikke sett det i butikkene enda.

regner med at landrø importerer, har de tatt inn noe til landet?

 

hvilke erfaringer har folk gjort?

ideen min er å bruke det til 38special ladninger, da jeg er lei av kruttslumper i bånn av hylsa og dertil varierende hastigheter, håper å jevne ut ladningene mine med dette kruttet.

Link to comment
Share on other sites

takk, skal møte hasselen i morra, så jeg får se hva han sier. dette kruttet skal jo være utviklet for slappe ladninger i store hylser, merkelig at revolverfeltskytterne ikke bruker det. 310-tradisjonen er antagelig vond å bryte, men jeg vil ihvertfall prøve.

Link to comment
Share on other sites

I PPC er det mye brukt. Nettopp fordi det har større fyllingsgrad enn 310.

Jeg bruker 3,5 grain N32C bak en H&N 125 grain HBWC, satt ca. 1mm ut.

3,0 grain fungerte veldig bra bak en H&N 148 grain HBWC, også 1mm ut.

Til standard revolver klassene i PPC bruker jeg 4,5 grain bak en H&N 158 HP. Totallengde 37,5mm.

 

Ellers brukes det mye ladninger der wadcutteren er satt ut i forhold til hva tønna er kammeret til. Altså helt frem til "kanten" inni tønna.

Det skulle som kjent bli ca. 3mm lengere ut på ei .357 tønne enn i ei .38 tønne.

Her brukes det 4,7 - 4,9 grain med N32C, og 125 grains HBWC

Disse ladningene er langt fra harde, men har noe mer "omf" enn det de fleste feltskyttere kjenner fra 2,5 grain med 310 :wink:

 

Litt av hemmeligheten med N32C er fyllingsgraden, og at man utnytter det og faktisk fyller opp. N32C er bortkastet om man bare fyller halvfullt bak kula.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Løfter denne litt igjen.

 

Noen som har prøvd ut dette kruttet i .32 s&w long og .38 spes?

 

Fikk den lokale kruttpusheren til å ta inn noen bokser.

 

Er ute etter en ladning hvor jeg kan sette swc riktig i hylsa og samtidig ha "feltladning".

 

Skal bruke 98 rcbs swc i .32 og 105gr lee swc i .38

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Testet kruttet ut i 300/221 som er en liten riflepatron for subsonic ladninger. Der fant jeg at N32C gav litt lavere hastighet enn N340. Relativt volum for N32C målte jeg til å være 1.57x større enn for N340. Jeg brukte 5gr ladning for begge kruttene (mot ca 17gr for krutt som gir 1600-1700 fps med 150 gr kule i denne patronen). Nå er det nok en viss forskjell på å bruke de nevnte kruttene i små riflepatroner og revolverpatroner, men problemstillingen med lav fyllingsgrad for ladninger som gir 800-1000 fps er den samme. Siden jeg ikke skyter revolver med hurtige krutt og svake ladninger lenger bruker jeg heller N340 enn N32C til 38/357 ladningene mine. Kanskje jeg en dag bør teste ut noen ladninger i 38 med N32C bare for å ha gjort det?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...