Jump to content

9mm, N330, Berrys og soting?


JohnUlv

Recommended Posts

Hei, alle sammen. Jeg sliter litt med å finne en god ladning til 9mm.

 

Jeg har et tonn med Berrys 9mm-kuler (.356) 115grs. Kruttet er Vhitavouri N330. Jeg har ladet flerfoldige testladninger fra lavest til høyest (5,5 grs), men finner ikke en eneste ladning som ikke soter ned pistol og hylser noe så inn i #¤&%¤. :evil:

 

Sotingen strekker seg helt ned til flensen på hylsa, men går ikke rundt hele. Bare et avgrenset område som utgjør cirka en tredjedel av hylseveggen.

 

Jeg har prøvd forskjellige settedybder, og ,for eksperimentets del, har jeg vekslet mellom fiocchi og CCI-hetter, uten at det har gjort noen nevneverdig forskjell.

 

Hylsene jeg bruker er engangsskutte Geco. Pistolen er en Sig Sauer X-Six.

 

Presisjonen på de fleste testladningene jeg har laget, har vært helt ok. Farten later til å følge ladetabellens indikasjoner. For sammenligningens skyld bør jeg nevne at jeg har ladet 115 grs Sellier & Bellot (FMJ-RN), og 122 grs CNFP (bly) fra kulegrossisten, i samme hylser, samme hetter og med samme krutt, uten noen problemer av slik art.

 

Derfor spør jeg åpent dere her på forumet om hva som kan være problemet? Er Berrys-kulene bare dritt? Kruttet feil? Eller for gammelt (laget i 1999)?

Link to comment
Share on other sites

kan hende du har rare kammerdimensjoner?

fører sotingen til noen form for problemer annet enn at det ikke ser "pent" ut?

er hastighetene dine jevne?

 

for tiden lader jeg 9x19 med 4,4grs n-330, og et gammelt parti frontier 124grs fp. denne kula er kort og butt, og må settes ganske dypt for å kamre i barstopipa i colten min, derfor den relativt lave kruttvekta. Jeg har ingen problemer med sot, uforbrent krutt eller funksjon, antagelig pga kort settdybde, trangt kammer og kort friflukt.

blykuler sitter ofte bedre i hylsa enn mantlede og belagte, og tetter gjerne bedre i pipa, dette kan føre til bedre forbrenning.

 

hvor dypt har du forsøkt å sette kula?

hva med å forsøke å krympe hardere?

hva med å bytte expander, eller slipe ned den du har bittelitt?

 

bedre hold på kula eller kortere settdybde(innenfor trygge grenser) burde kunne øke trykket og redusere sotinga di noe, men husk å ikke gå rett på maxladning når du gjør slikt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært helt nede i 27 mm settedybde uten noen merkbar forskjell (ja, jeg la meg selvsagt langt lavere på kruttmengde da)

 

Krymping har jeg ikke prøvd. Jeg har ikke brydd meg om å prøve, for auto-ammo skal vel egentlig ikke krympes noe? Kanskje det kan være en idé å prøve med bittelitt klem?

Link to comment
Share on other sites

...for auto-ammo skal vel egentlig ikke krympes noe? ...

 

De skal ha en linjær krymp, men ikke rullekrymp som revolver. Det vil si at du klemmer mesteparten av hylsen jevnt sammen om kulen.

 

Prøv å sette kulen med en vanlig die, og bruke Lee's Factory Crimp die på neste stasjon kun med det formål å krympe.

 

Ellers så ville jeg forsøkt et annet krutt, f.eks 320/310 for å forsøke å få opp trykket og ned hastigheten.

Link to comment
Share on other sites

De skal ha en linjær krymp, men ikke rullekrymp som revolver. Det vil si at du klemmer mesteparten av hylsen jevnt sammen om kulen.

 

Jeg lader på en Dillon SD-presse, og har ikke noe ekstra krympedie enn den som fulgte med ladesettet. Vil ikke den krympe linjært fra begynnelsen av og inntil den er skrudd så langt inn at den lager rullings?

Link to comment
Share on other sites

Prøv å sette kulen med en vanlig die, og bruke Lee's Factory Crimp die på neste stasjon kun med det formål å krympe.

 

Ellers så ville jeg forsøkt et annet krutt, f.eks 320/310 for å forsøke å få opp trykket og ned hastigheten.

 

 

Jeg lader 124 gr Berry med 3,9 gr 320- krutt og har funnet den perfekte feltladningen for min pistol. Patronlengde 29 mm og factory crimp. Rådet om å bruke det aller raskeste finnekruttet hadde jeg vært forsiktig med eller helst styrt unna. 9mm er en stressa patron med små marginer.

 

Du kan eventuelt prøve deg frem med ulik settedybde. 9 mm er veldig kilen på settedybde

Link to comment
Share on other sites

Skru ned size-dien din en kvart til en halv omdreining. Hvis ikke hylsa sizes korrekt kan du krympe til kula ser ut som cola-flaske uten at det hjelper. Sizedien (den første) er viktigere for grepet om kula enn krympedien. Krympedien sørger mest for at den vesle termostuten kruttpåfyllingsdien lager (på Square Deal), klemmes tilbake.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd. Det ser ut som om jeg kanskje har funnet en løsning.

 

I går kveld ladet jeg en ny runde testammo. Denne gangen kjørte jeg kula ned til 28 mm og kjørte kruttmengden opp til 5.0 grains 330. 20 av skuddene ga jeg en skikkelig krymp i tillegg. Det var ikke noen merkbar forskjell verken i presisjon eller fart på de to 20-skuddsseriene jeg laget (med og uten "skikkelig krymp"), men det ser ut som den ekstra kruttvekten var løsningen. Denne gangen var det betydelig mindre sot. Bare bittelitt øverst, og faktor lå på 135 (10 prøveskudd gjennom Chronyen)

 

Konklusjonen min er altså at jeg rett og slett har vært for forsiktig med kruttmengden på tidligere testladninger der jeg har kjørt kula lenger ned enn ladedataene tilsier.

 

Jeg kommer nok ikke til å bruke 310 i 9mm-hjemmeladingen. Den sorten forbeholder jeg .38-eren med ultralette 105 grs-kuler.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd. Jeg kommer nok ikke til å bruke 310 i 9mm-hjemmeladingen. Den sorten forbeholder jeg .38-eren med ultralette 105 grs-kuler.

 

105 grains i 38-ladn er ikke ultralett 8) , vent til du har prøvd 65grains WC :lol::lol:

 

Forøvrig lykke til med 9mm ladningene og skyteresultatene :D

(Jeg har mange og gode erfaringer med Barryskulene, i mange forskjellige kalibre)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...