Jump to content

Trenger hjelp med PCB


Redhawk

Recommended Posts

Hei

 

Trenger litt hjelp med PCB.

Har lagt inn alle data for testskyting med en Sierra 120gr Matchking HPBT.

Går midt i på 100m, men på 200m så sier PCB at jeg må opp 7,5 klikk.

I virkeligheten holder det med 3 klikk :?

De dataene som jeg har lagt inn og som ikke stemmer er temperatur og høyde over havet. Legger jeg inn di rette dataene så får jeg 7,9 klikk.

Er det noe jeg gjør feil eller kan man korrigere på noe vis slikk at dataene stemmer bedre? Eller er dette en feilmargin man må leve med?

 

Edit: Rifla er en Schultz larsen M97 og kikkerten er en Meostar 3-12X56(har 7mm klikk på 100m)

 

Er helt ny i bruken av PCB :oops: så litt veiledning kommer godt med :D

 

 

 

Bullet name Sierra HPBT MatchKing

Bullet diameter 6.71 mm

Bullet weight 7.78 g

Bullet BC 0.409

Muzzle Velocity 882 m/s

Sight-in range 100 m

Impact above POA 0 mm

Sight height above bore 45 mm

Sight click size 7.0 mm/100m

Temperature 15 deg C

Wind speed 0.00 m/s

Wind angle 90 degs

Altitude above sea level 300 m

Shooting angle 0 degs

Cant angle 0 degs

 

 

Range--Time---Velocity---Energy---Vert. POI---Hor. POI---Clicks Up---Clicks Side

[m]-------------[m/s]-----[J]-------[cm]-------[cm]-------[count]-------[count]

 

100------0.118----812-----2563-------0.0----------0.0---------0.0-------------0.0

125------0.150----795-----2454----- -1.2----------0.0---------1.4-------------0.0

150------0.182----778-----2353----- -3.3----------0.0---------3.2-------------0.0

175------0.214----762-----2255------ -6.4----------0.0--------5.2-------------0.0

200------0.247----745-----2156----- -10.6---------0.0---------7.5-------------0.0

225------0.280----729-----2064----- -15.6---------0.0---------9.9-------------0.0

250------0.314----713-----1976----- -21.9---------0.0---------12.5------------0.0

275------0.351----697-----1887----- -29.7---------0.0---------15.5------------0.0

300------0.387----681-----1805----- -38.5---------0.0---------18.3------------0.0

325------0.424----666-----1725----- -48.6---------0.0---------21.4------------0.0

350------0.463----651-----1645----- -60.7---------0.0---------24.8------------0.0

375------0.501----636-----1571----- -73.6---------0.0---------28.0------------0.0

400------0.541----621-----1500----- -87.9---------0.0---------31.4------------0.0

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det det 1/4 MOA på 100m som er klikk inndelinga på kikkerten din...... :?:

 

Hvis så, prøv å tast inn 29,0 i Sight click size og ikke 7mm/100, da får du inndelinga/klikka i MOA.

 

Du må bare huske å tenke MOA og ikke Klikk hvis du gjør dette.

Dette funka helt suuuupert for meg, da jeg har 1/6 MOA og når jeg la inn 4,8mm på 100m så temte IKKE PCB'n...... jeg holt på å bli gæærn...

 

For selv om jeg regna om til mm i PCB var fortsatt strekene på tårna inndelt i MOA sant, hjelper lite å bruke mm da..... :wink: jeg har 6 streker mellom hver MOA på min kikkert.

 

 

200m med min kikkert og sierra MK 107grs skal jeg 1,7 MOA opp.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg kan se så er regnestykket slik:

 

7,5 klikk X 0,7cm/klikk=5,25 cm treffpungt forandring på 100 meter

 

For og få dette over til 200 meter må dette ganges med 2 som da blir 10,5 cm.

 

Noe som stemmer helt over ens med hva PCB sier for ladningen din.

 

Du skyter vel ikke inn med et ørlite overslag på 100m vel? Dette spiser opp X 2 med hva som skjer på 200m, og du må kanskje derfor klikke mindre for å være mitt i på 200m.

 

Om det er riktig med "bare" 3 klikk blir regnestykket slik:

 

3 klikk X 0,7cm X 2 = 4,2 cm kulefall fra 100 til 200 meter, noe jeg ikke har noe tro på, da skyter 6,5 en din flatere enn de heteste 22-250 ladningene. Og det er helt sikkert ikke tilfelle.

 

Enten har du grovere klikk på kikkerten din, ellers så skyter du inn med et overslag på treffpungtet ditt.

 

Lek litt med faktoren "Point of impact" så ser du resultatet selv.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Dette var litt pussig. La inn dataene dine i Ballistic Explorer, og der får jeg 1,8MOA justering (MAO det samme som deg). Men det gir en inndeling på 18mm/100m per klikk, og det virker ikke helt riktig. Kan det være at du har 15mm klikk? Prøv å skru deg litt rundt på skiva på 100m, da vet du mer...

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Kan ikke fatte annet enn at det er "sight click size" som er feil. eg trenger ikke PCB for vite at den kombinasonen (har skutt masser av 123gr Scenar i 900-925m/s), innskutt på 100m slår 8-9cm under på 200m. Med 0.1mrad klikk (europeisk kikkert) er det 4 klikk uansett vær.

 

K

 

Har lagt inn 7mm på 100m. Dette står oppgitt både i manualen til kikkerten og på selveste kikkerten. :?

 

 

 

 

 

Er det det 1/4 MOA på 100m som er klikk inndelinga på kikkerten din...... :?:

 

Hvis så, prøv å tast inn 29,0 i Sight click size og ikke 7mm/100, da får du inndelinga/klikka i MOA.

 

Du må bare huske å tenke MOA og ikke Klikk hvis du gjør dette.

Dette funka helt suuuupert for meg, da jeg har 1/6 MOA og når jeg la inn 4,8mm på 100m så temte IKKE PCB'n...... jeg holt på å bli gæærn...

 

For selv om jeg regna om til mm i PCB var fortsatt strekene på tårna inndelt i MOA sant, hjelper lite å bruke mm da..... :wink: jeg har 6 streker mellom hver MOA på min kikkert.

 

 

200m med min kikkert og sierra MK 107grs skal jeg 1,7 MOA opp.

 

 

 

Har mm klikk og tysk 4 retikkel. Det med å bli gærn skjønner jeg :D

Er ikke helt inne på dette med moa,mil og mrad osv. :oops:

Har kjøpt langholds cd'en til Roe og holder på og studere denne,så snaart skjønner jeg fagspråket 8)

 

 

 

 

 

 

 

Såvidt jeg kan se så er regnestykket slik:

 

7,5 klikk X 0,7cm/klikk=5,25 cm treffpungt forandring på 100 meter

 

For og få dette over til 200 meter må dette ganges med 2 som da blir 10,5 cm.

 

Noe som stemmer helt over ens med hva PCB sier for ladningen din.

 

Du skyter vel ikke inn med et ørlite overslag på 100m vel? Dette spiser opp X 2 med hva som skjer på 200m, og du må kanskje derfor klikke mindre for å være mitt i på 200m.

 

Om det er riktig med "bare" 3 klikk blir regnestykket slik:

 

3 klikk X 0,7cm X 2 = 4,2 cm kulefall fra 100 til 200 meter, noe jeg ikke har noe tro på, da skyter 6,5 en din flatere enn de heteste 22-250 ladningene. Og det er helt sikkert ikke tilfelle.

 

Enten har du grovere klikk på kikkerten din, ellers så skyter du inn med et overslag på treffpungtet ditt.

 

Lek litt med faktoren "Point of impact" så ser du resultatet selv.

 

Lykke til

 

 

Nei skyter ikke med overslag på 100m,skudda sitter midt i :)

Skal teste ut "point of impact" litt.

 

 

 

 

 

Dette var litt pussig. La inn dataene dine i Ballistic Explorer, og der får jeg 1,8MOA justering (MAO det samme som deg). Men det gir en inndeling på 18mm/100m per klikk, og det virker ikke helt riktig. Kan det være at du har 15mm klikk? Prøv å skru deg litt rundt på skiva på 100m, da vet du mer...
En del Meopta kikkerter har 15 mm klikk, jeg har hatt både 1,1-4 og 1,5-6(3100 serien tror jeg det var). Begge de var det 15 mm klikk på

 

 

Ja er enig i at det er litt pussig.Skjøt først inn på 100metern,midt i.Flyttet så blinken ut på 200 metern og tok opp 8 klikk(oppgitt 7,5 i PCB). Havnet HØYT.Stillte så ned til jeg var midt i.Hadde da 3 klikk opp i forhold til 100 meteren.Skjøt noen serier her før vi flyttet blinken inn på 100 meteren igjen.Lå da litt over(husker ikke hvor mye men var lite over) igjen.

Som dere skjønner til og bli rar av :?

Skjøt ilag med en kompis som har en mauser. Han brukte Norma Diamond line og hadde forholdsvis stort kule fall på 200m.Men han har "mye kortere løp en meg".

 

Får nye kuler på fredag så til helgen skal det testes igjen,må finne ut av dette.Går nesten på nervene løs :evil:

 

Kan jo legge til at jeg skjøt med tofot,kan dette ha noe og si? :oops:

 

Edit:

Utdrag fra manualen

 

The adjusting knobs are protected by caps (4 Fig. 1) and can

be operated by hand. Turning by one snap accounts for shifting the reticle pattern centre by 1,5 cm for 100 m (for MEOSTAR R1 RD 1 - 4x22) and 0,7 cm for 100 m (for MEOSTAR R1 RD 3 - 12x56).

Link to comment
Share on other sites

Kanskje foreslått før, men en liten påminnelse skader vel aldri..

Hva om du på 100m skyter en 3 skudd, ratter opp 10 klikk og skyter tre nye.

Mål avstand mellom midten av hver samling så vet du hva slags justering du har på kikkerten din.

Er det 7.5cm mellom har du 1/4MOA, og har du 15cm har 1,5cm :)

 

Etter hva du forteller med 3 klikk opp fra 100->200m sier mitt hode at kikkerten din flytter treffpkt 1.5cm@100m. (1,5cmx2)x3klikk=9cm @ 200m, som stemmer ganske bra med tabellen i ditt første innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Ser du skriver at du skyter med tofot.

Mulig feilkilden ligger her da dette krever tilvenning, ting som fungerer for ett våpen fungerer ikke nødvendighvis for ett annet, om du har mulighet prøv dette (sett av godt med tid):

 

***Sett opp egnede og helt like blinker på både 100 og 200m slik at du kan skyte på begge hold fra samme possisjon samtidig uten vesentlig endring av skytestilling.

***Se til at underlaget under tofoten er stablilt og ikke for hardt.

***Bruk riktig skytestilling (godt beskrevet på Roe`s langholds cd) om du bruker klesplagg/beanbag under kolben se til at dette ligger stabilt og ikke hekter seg fast i rembøyler e.l

 

Når du har dette klart prøver du følgende:

***Skyt inn dønn senter på nøyaktig 100m, gjenta om nødvendig med flere serier.

***Nullstill høydejustering på kikkert og la den være.

***Skyt så fra samme stilling annethvert skudd 100---200---100---200.................(bruk god tid, samme skytestilling ved begge avstander)

*** Finn så middeltreffpunkt på 100 og 200, og mål kulefall.

 

Om du har tilgang så skyt minimum 5 skudd over kronograf og finn gjennomsnittshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje foreslått før, men en liten påminnelse skader vel aldri..

Hva om du på 100m skyter en 3 skudd, ratter opp 10 klikk og skyter tre nye.

Mål avstand mellom midten av hver samling så vet du hva slags justering du har på kikkerten din.

Er det 7.5cm mellom har du 1/4MOA, og har du 15cm har 1,5cm :)

 

Etter hva du forteller med 3 klikk opp fra 100->200m sier mitt hode at kikkerten din flytter treffpkt 1.5cm@100m. (1,5cmx2)x3klikk=9cm @ 200m, som stemmer ganske bra med tabellen i ditt første innlegg.

Ser du skriver at du skyter med tofot.

Mulig feilkilden ligger her da dette krever tilvenning, ting som fungerer for ett våpen fungerer ikke nødvendighvis for ett annet, om du har mulighet prøv dette (sett av godt med tid):

 

***Sett opp egnede og helt like blinker på både 100 og 200m slik at du kan skyte på begge hold fra samme possisjon samtidig uten vesentlig endring av skytestilling.

***Se til at underlaget under tofoten er stablilt og ikke for hardt.

***Bruk riktig skytestilling (godt beskrevet på Roe`s langholds cd) om du bruker klesplagg/beanbag under kolben se til at dette ligger stabilt og ikke hekter seg fast i rembøyler e.l

 

Når du har dette klart prøver du følgende:

***Skyt inn dønn senter på nøyaktig 100m, gjenta om nødvendig med flere serier.

***Nullstill høydejustering på kikkert og la den være.

***Skyt så fra samme stilling annethvert skudd 100---200---100---200.................(bruk god tid, samme skytestilling ved begge avstander)

*** Finn så middeltreffpunkt på 100 og 200, og mål kulefall.

 

Om du har tilgang så skyt minimum 5 skudd over kronograf og finn gjennomsnittshastighet.

 

 

 

Skal gjøre som dere foreslår. Skal testes skikkelig ut på søndag.

Får ikke kuler før fredag og på lørdag cruiser vi ned til Gildeskål på felt stevne.

Blir en hektisk helg :D

 

 

 

 

jeg stjeler denne tråden litt.

Tenkte jeg skulle begynne å bruke pcb litt. Men den eneste versjonen jeg finner er den fra 1996. Finnes det noen nyere. Og eventuelt hvor.

Beklager trådstarter.

 

 

Ikkeno problem.

Kansje vi kan få PCB tilgjengelig her med en egen tråd som på SL?

Noen mod som vet om dette lar seg gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Var på søndag og fikk testet sånn snarest noe av det jeg hadde tenkt.

 

Hadde ladet opp 50 skudd og rigget meg til med "riflerest" og ikke tofot denne gangen.

 

Test 100m:

2x5 skudd midt i ~ så 2x5 skudd med ti klikk opp på kikkerten.

Målte senter på gruppene og avstanden i mellom. Ble 70mm.

Så 70mm delt på 10 klikk er lik 7mm. Dette stemmer med det som er oppgitt på kikkerten.

(står forøvrig 1/4 inch på 100 yards også om dette har noe av betydning)?

 

så 200m:

Stillte opp kikkerten til jeg var midt i og skjøt så 2x5 skudd som kontroll.

Måtte stille kikkerten opp 4 klikk denne gangen( 4 klikkx0.7mmx2 = 56mm dropp fra 100 til 200m,rett?) men det er fremdeles langt unna de 7.5 klikkene som PCB oppgir.

 

 

De resterende skuddene skjøt jeg på en avstand mellom 300 og 340meter(ble ikke kontrollert med laser så dette er ca.tall).

Måtte da opp 18 klikk fra 100metern.

Noe som kansje stemmer mer ved oppgitte 300m(18.3 klikk) og fremdeles litt ifra ved oppgitte 350m(24.8 klikk).

 

Glemte chronoen så fikk ikke testet hastigheten denne gangen,men regner med at de 2895fps som jeg fikk forrige gang er sån noenlunde representativt.

 

Var en del vind som skiftet mellom klokken 4 til 7 under testen. Er dette noe som kan påvirke treffpunktet i høyden av nevneverdig grunn?Fikk mellom to og tre klikk sideveis på langholdet.

 

Så jeg er fremdeles ikke blitt noe klokere av PCB'en og de oppgitte klikkene :?

Ideer noen på hva som kan være galt?eller er det bare mer testing som må til?

Skulle gjerne fått laget meg en klikktabell som stemmer bedre men vet ikke hva jeg gjør galt :cry:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Bullet Database ->

View Edit Database ->

Add Bullet(s)

 

Etter du har lagt inn data på kulen med . Punktum som skilletegn eks 0.345

 

Add and continue( du vil da få den opp i listen i det nederste vinduet)->

Add these bullets to main list

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Øhhh :wink: - litt seint å foreslå en løsning på trådstarters dilemma kanskje, men ettersom tråden har kommet opp på ny kan det kanskje være et tips til nye lesere som sliter med det samme.

Og løsningen kan ofte være PAPP vs Elektroniske skiver.

Om man skal være sikker på treffpunkt MÅ man skyte på papp (eller annet som faktisk viser treffpunkt). Elektroniske skiver må kalibreres hver gang dersom man skal være nogenlunde sikker - og det skjer ikke på banene rundt omkring. Det er mange feilkilder som vil flytte "senter". Er frontpanelene helt rette og med svarten helt i sentrum (hjemmesnekring)? Er ramma litt rom? Har skiva blitt presset helt ned i sporet? Byttes fronter mellom skivenr fra gang til gang? Settes de samme veg?

Blir fort noen cm feil. Dersom dette er feil på 100m utgjør det dobbelt så mye når du skyter på 200. Derfor er det best å verifisere kulebane på litt lengre avstand, og derfor er det viktig å prøveskyte ei el-skive før en eventuell konkurranse.

Test banen din med å skyte 3 skudd på hver av skivene, og du vil ofte få variasjoner i treffpunkt!

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg har et spm. ang dette med click size.. Ser trådstarter satte 7 mm.. Syns det høres nesten rett ut? Hvis jeg fjerner valget for metric input, så kan man plotte inn MOA. Satte 0.25 der, og haka tilbake metric. Det som da står i mm. er 7.3. Blir ikke dette rett da?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Bullet Database ->

View Edit Database ->

Add Bullet(s)

 

Etter du har lagt inn data på kulen med . Punktum som skilletegn eks 0.345

 

Add and continue( du vil da få den opp i listen i det nederste vinduet)->

Add these bullets to main list

 

Prøvde nettop å legge inn 100 grs A-max (.264"), har gjort akkurat som beskrevet over, men den kommer ikke opp i databasen :evil:

Noen som har vært borti problemet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...