Jump to content

Gjøre opp småvilt - nybegynnerspørsmål


arne mo

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal begynne å jakte nå i høst og er stort sett nybegynner når det gjelder å behandle viltet.

Jeg har i den annledning noen spørsmål anngående due, gås og gressender som er det jeg kommer til å jakte på i første annledning.

Når skal viltet henges til modning og når må man gjøre opp viltet umiddelbart og hvorfor?

I Jegerprøveboka står det at dua skal henges til modning, mens andre steder leser jeg at dua skal gjøres opp med en gang. Betyr det at man må dra ut invollene før den henges til modning? Er det tilsvarende for gås og gressand, dra ut invollene og heng til modning?

Som sagt, noen nybegynnerspørsmål her, i tillegg til at jeg er ny bruker av forumet!

Link to comment
Share on other sites

Sikkert flere måter å gjøre det på.. men slik gjør jeg det;

-Ryper, duer og mindre skogsfugl pleier jeg å la henge uten å gjøre de opp, for å så slenge dem rett i fryser'n.

-Hare, gås, større orrfugl etc. fjerner jeg innvollene så tidlig som mulig og stapper gjerne en einer kvist eller ligndende inni.

Om det ikke er på vinteren, så er myggnetting rundt kjekt å ha. Kan også være greit å skrive på dato før det hives i frysern :wink:

Link to comment
Share on other sites

Alt som spiser gress og annet "kvist og kvas" kan henges til modning. Jeg har hengt alt mitt fuglevilt opp med involl og alt. Når de henger etter hodet så skal i prinsippet invollene henge ned fra bryststykkene, likevel er det noen som velger å ta ut innmaten. På større fugl som gås kan det nok være greit dra ut innmaten før henging.

 

Andefugl lar jeg ikke henge like lenge som rype/skogsfugl, og hvis det er varmt i været så er det ikke alltid at endene får sine 40 døgngrader, mens sypene som regel får noen døgngrader mer enn 40.

 

Jeg ser også at du skal jakte due, heng dem til modning. Tror ikke det er nødvendig å ta ut innamten på dem, og la dem henge i omlag de "obligatoriske" 40 døgngradene. En annen ting som jeg har prøvd med due er å lage duemiddag samme ettermiddag som jeg har jaktet fuglen, altså ikke latt dem modne men spist dem mer eller mindre umiddelbart etter jakt. Det var nydelig :)

 

Fugl som ikke bør henge med fjæra på er helst fiskespisende ender som ærfugl og skarv. Grunnen til at disse ikke bør henge er at underhudsfettet og til dels også beinene vil gi kjøttet en skikkelig transmak ved henging.

 

Og som Morgan sier, husk å skrive dato på posene før du legger dem i frysen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fugl som ikke bør henge med fjæra på er helst fiskespisende ender som ærfugl og skarv. Grunnen til at disse ikke bør henge er at underhudsfettet og til dels også beinene vil gi kjøttet en skikkelig transmak ved henging.

 

Skal slik fugl fortsatt få sine 40 døgngrader, dvs at man tar ut kjøttstykkene og lar de modne?

Er det noe vilt som ikke burde modnes før frysing / spising?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke elt hva som er "reglene" på fiskespisende fugl når det kommer til modning, men det jeg gjør er at umiddelbart etter skudd, skjærer jeg ut brystfiletene (og lårene hvis det er fin størrelse på fuglen). Deretter lar jeg kjøttet stå i kjøleskap et par dagers tid før det enten spises eller fryses. Som sagt vet jeg ikke om dette "is the way to go", men jeg synes skarvekjøttet jeg har laget til har smakt veldig godt (har aldri skutt eller smakt ærfugl).

 

Jeg tør ikke svare på om det finnes noe vilt som ikke bør henges/modnes, men det aller aller meste av viltkjøtt bør modnes. Som sagt vær forsiktig når det kommer til å la fiskespisende fugl og sikkert også sel modne for lenge og med hud og underhudsfett på kroppen (jeg har forresten ingen erfaring med sel og bare antar at denne kan få transmak).

Link to comment
Share on other sites

småvilt som rype og orre kan henges til modning uten å ta ut invollene,jeg fryser de også med innvoller.

 

Med gås tar jeg ut endetarmen rett etter den er felt,dette gjøres enkelt med en knekt kvist,bare å finne "rumbehullet" å stappe inn en kvist med mothake på,snurre rundt et par ganger å dre ut.som oftest kommer mere en endetarmen men er bare å dra til det ikke kommer mere.

 

Begge bruker jeg å la henge en 3-4 dager fær eg legger de i fryseren.

Link to comment
Share on other sites

Med gås tar jeg ut endetarmen rett etter den er felt,dette gjøres enkelt med en knekt kvist,bare å finne "rumbehullet" å stappe inn en kvist med mothake på,snurre rundt et par ganger å dre ut.som oftest kommer mere en endetarmen men er bare å dra til det ikke kommer mere.

 

Den har jeg ikke hørt om før? Jeg har alltid latt gås henge med innvoller i, men etter som dere skriver er vel kanskje det feil?

Hvorfor fjerner du bare endetarmen? Er det ikke fare for å få saft/avføring inne i fuglen når den ryker oppi der??

Link to comment
Share on other sites

...og når du står på kjøkkenet med den ferdig hengte fuglen, kan du f.eks. kikke her for litt tips om hvordan man kan gjøre opp fugl og lage klassisk norsk viltmiddag av den. Hvis du ikke har fullt så god tid, kan du kikke her for noen tips :)

 

Når det gjelder gås og gressender, har jeg aldri giddet å bry meg med tarmtrekking, de henges hele. Men som andre nevner henger også jeg disse fuglene noe kortere tid enn rype og skogsfugl. Sistenevnte arter får typisk omkring 70 døgngrader hvis det er litt kjølig i været.

Link to comment
Share on other sites

Den har jeg ikke hørt om før? Jeg har alltid latt gås henge med innvoller i, men etter som dere skriver er vel kanskje det feil?

Hvorfor fjerner du bare endetarmen? Er det ikke fare for å få saft/avføring inne i fuglen når den ryker oppi der??

 

Nei det skal ikke være det,du drar ut til det ikke kommer mere å da sitter du med enden på tarmen,har aldri opplevd at det gjør at det blir saft eller avføring inne i fuglen,som oftest så får du med deg alt av innvoller på denne måten.jeg bruker så å forsegle fuglen bak der med en kvist eller noe,så tarmen blir stengt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Drar liv i denne igjen..

 

Var på duejakt i helga, nærmeste dua var vel 3-400 meter unna..

Men det var en andeflokk som tok seg en tre fire runder før de hadde planer om å slå seg ned sammen med lokkeduene våre, to av de fløy ikke videre..

Var også ett gjeng med gjess som landet ett stykke unna som vi tok opp jakten på, der var det en som ikke fikk bli med resten av gjengen videre...

 

Det jeg lurer på er som følgende:

 

Det er jo fortsatt ganske varmt ute, gikk inn på Yr for å se, der er det registrert 18.8 som varmest på døgnet, med en snitt temperatur på 14,2.

 

Har en mørningstimer og den viser at fuglene skal henge i ca to døgn..

 

Hva er grensen på temperatur før det blir for varmt til at man henger fuglene til mørning..

 

Har plassproblematikk i kjøleskapet fra før, så tror ikke kona hadde jubla hadde hun funnet en gås og to ender der..

 

Håper noen med litt erfaring på dette området kan komme med ett svar..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...