Jump to content

Sauer 202 og rust.


ubi

Recommended Posts

Det unngår man ved å kjøpe våpen av et annet fabrikat :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

kunne ikke dy meg

 

 

Nei, fra spøk til alvor; Kan det ikke bli et problem at en Sauer korroderer (ruster) nettopp i overgangen/festet mellom løp/låskasse?? Mener denne problematikken også ble tatt opp på gamle "sluttstykket".

 

Sauer 202 er vel et modifiser banevåpen/ eller godværsvåpen. De har riktig nok laget noen modeller nå med noe plastbelegg, som sikkert slites av i første ura, og noen lettvektsmodeller i alu/kasser hvor kikkertmontasjene (skruene) løsner. Vel, jeg har en teflonbelagt stekepanne som ikke tåler all verden, og ser derfor ikke for meg et våpen belagt med en slik "coating" et eller annet vil duge. Jeg benytter heller ikke aluminiumsmontasjer til montering av kikkertsikter (annet enn ca. 22), og kunne i alle fall ikke tenke meg en alu låskasse. Så derfor så ...... :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Det unngår man ved å kjøpe våpen av et annet fabrikat :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

kunne ikke dy meg

 

hehe den va go :lol: neida. syns eg leste i ein tråd for noen dager siden om sauer og rust, husker ikkje igjen ka tråd de var, men syns de er løye at eit såpass dyrt våpen har så dårleg stål kvalitet at de ruster fort. sorry for litt 'off topic'

Link to comment
Share on other sites

Jeg var en av de første som kjøpte 202 når den kom, jeg husker jeg måtte vente på at Magne Landrø skulle få den inn. Det er så vidt jeg husker ca 16 år siden. Har siden brukt den i all slags vær. Pusser du børsa når du kommer hjem fra jakt i ruskevær er det ikke noe problem.

 

Det er pr idag ikke rust på våpenet, men jeg har måttet pusse bort litt overflaterust på låskassa under hevarmen, dette oppstod etter at børsa ble satt bort litt for raskt etter en helg på elgjakt i regnvær. Irriterende, men kun min egen feil (og han som lånte børsa den helga).

Link to comment
Share on other sites

Olje i innfestingen ødelegger presisjon. Nå spørs det litt om hva man har bruk for av presisjon. Det kan nok gi noen uventede 9-ere på skiva. På en elgbog er det neppe noe å bry seg om. Men, problemet er nå der....

 

Jeg hadde Sauer 202 i en periode, kjøpte i -98 eller -99 tror jeg. Ved en anledning etter en dag med skikkelig møkkavær fjernet jeg løpet for å se i innfestingen. Det var gryende rust der, så pussing var nødvendig. Altså ikke vanlig puss av låskasse og løp, men demontering av gevær og låskasse/pipe. For å pusse innfestingen. Dette ble gjort og geværet tok ingen skade.

 

Jeg fikk imidlertid treffpunktforandring etterpå. Det skjer neppe ofte, og særlig om man bruker momentnøkkel. Men jeg henvendte meg til en relativt kjent våpenskribent i ett jaktblad som også har lang DFS-erfaring. Han mente at ved så store operasjoner som demontering av løp/kasse, burde man alltid skyte inn uansett. Siden jeg ikke har anledning til det under en elgjakt langt til skogs, kanskje man er hjemme på hytta langt etter mørket`s frembrudd. Jakta starter nesten før det er lyst neste morgen. Det gir dårlige muligheter for innskyting. Løsningen ble å bytte børse. Men jeg må si jeg angrer en smule idag, selv om min "rustfrie" Tikka T3 SV har en utmerket presisjon. Jeg tror nok at med momentnøkkel og nøyaktighet, vil man unngå treffpunktendringer. Men jeg tok ikke sjansen på det da.

 

Jeg ville brukt momentnøkkel, og tatt løpet ut og inn og testet treffpunktendringer. I mange omganger. Da blir man trygg (eller eventuelt utrygg), og vurderer nødvendigheten av innskyting. For innfestingen bør pusses, den kan ikke være innsatt med olje.

 

Til dere som har hatt Sauer i mange år, brukt i allslags vær og bare pusset vanlig. Har dere hatt ut løpet noen gang og sett i innfestingen?

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fire løp til min, så svaret blir ja.

Jeg opplever meget liten treffpunktendring ved inspeksjon og innsetting av samme løp, men at man må skyte inn når man bytter til et annet løp.

 

Har Sauer-piper fra sent 80-tall, og de er meget presise.

 

Enkelte har mer salt i hendene enn andre, og bør av den grunn være påpasselige med å gå over ethvert våpen med olje - før og etter jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen Sauere, og har brukt dem i all slags vær. Har jaktet sel, hjort, elg, rådyr hare og fugl. Høst og vinter. Jeg bruker WD 40 sprayolje på metalldelene. Om det skulle komme litt olje i festet mellom løp og kasse, er min erfaring at det betyr svært lite. Jeg har ikke testet dette systematisk, men vet om andre som har gjort det med samme resultat. Største problemet med rust er når saltvannet legger seg på metallet. Da er det viktig å være rask med å tørke av med en oljet fille og sette inn metallet med olje. Også her bruker jeg WD 40.

 

Trenger du mer vitenskapelige råd, ville jeg sendt pm til Oles på dette forum. Han er doktor i kjemi og jeger, og bør kunne gi deg enda bedre råd enn hva jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ved et uhell nokså vitenskapelig i testingen av effekten av olje på løpsinnfestinga på en S&L97DL. Skulle finteste en ladning jeg har hatt hell med tidligere.

 

5 5 skuddssamlinger gav snitt på 31mm, en var omtrent 40 og en var 13, de andre var ~30, typisk 3kløvere og så en kule her og en der uten skjellig grunn eller forvarsel.

Etter litt depping over det "utskutte" løpet ble det demontert for skikkelig puss. Hele innfestingen lå og badet i olje, hadde nok vært for raus med WD40en sist jeg pussa... Puss og suss, alt riktig og sette sammen, tørt der det ska være tørt osv... til banen.

 

3 5 skuddssamlinger gav nå 11mm, 13mm, 17mm, 2 små lurkende variable, det blåste endel mindre andre gang, og løpet var mye renere andre gang. Veldig mye renere.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...