Jump to content

Sprer mye med demper på. Forklaring?


Grimm

Recommended Posts

Jeg fikk nyss hjorteriflen min i retur fra børsemaker. Det er en standard Rem 700 i 30-06 som har blitt kappet og gjenget opp og påsatt en A-Tec CTM4. Det er dessuten satt på ny stokk med tilhørende bedding. Prøveskytingen var ikke noe hyggelig, børsen spredte fælt. :?

 

S&B ammoen jeg hadde med ble forkastet, og jeg la i Norma GT i stedet. I tillegg tok jeg av demperen og pusset gjennom løpet. Det gikk bedre en liten stund, men ganske snart begynte det å spre igjen. Jeg sjekket hele tiden om demperen var fast på, og det var den. Sjekket også trykkverdiene på skivene våre, men de var fine. Jeg brukte dessuten 3 ulike skiver.

 

En typisk serie kunne være 4 tiere på rådyret, fulgt av en bom godt over ryggen. Jeg bommer ikke på rådyret fra sittende i benk med støtte, så glem førerfeil... :wink:

Prøvde å skyte 10 kjappe skudd uten demper på og fikk bare 10-ere (ringskive 100m). Følelsen var at om jeg hadde gjort meg mer flid med skytingen og hadde litt større forstørrelse enn 6x så ville riflen trolig samlet i innertieren. Satt så på demperen og fikk 10-8-5-6-9-7...

 

Gutta på banen likte ikke utseende på gjengene på riflen. De mente at anleggsflaten mot demperen var svært tynn, og at gjengene nærmest brøt inn i anleggsflaten. Selv reagerte jeg på at demperen er temmelig løs i sideretning på pipen, helt inn til umiddelbart før den bunner. Kan dette forklare hvorfor riflen sprer med demperen på?

Er det alternative forklaringer?

Link to comment
Share on other sites

Fikk nettopp en Hausken på blyanten min, og den også sprer mer med demper. Men tross alt noe mindre.

Min går på 6-7 mm uten demper. Med demper 20-30. Har ikke testet lange serier, da det ikke er påkrevd etter min vurdering. Demper blir kun brukt på jakt.

 

Rifla min har vel 2-3 mm frispor mot brystning. (Gjenget av fabrikken).

 

Men den spredingen din var langt over det jeg ville akseptert. :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hatt problemer med min CTM-4 på en Sako 75 i 308 Win. Opplevde stor spredning, ved at treffpunktet endret seg etter som våpen/demper ble varmt. Typisk førsteskudd 30 cm til høyre for treffpunkt uten demper, neste skudd 15 cm til høyre, tredje skudd 10 cm til høyre, for så å stabilisere seg der de neste skuddene. Når så våpen og demper fikk kjølt seg ned, var det samme mønster igjen.

Jeg oppdaget at de første skuddene så vidt var borti den ytre baffelen, altså at enten demper eller gjenging på pipa var skjev. Ved å skru av én baffel var problemet mye mindre, og med to bafler borte var presisjonen utmerket igjen. Jeg ønsket imidlertid å bruke alle baflene, og byttet helt enkelt til en demper med grøvre hull. Demperen jeg hadde, hadde svært liten klaring mellom kule og demper. Jeg målte det aldri, men ved å holde i kule inn i hullet foran på demperen, var det knapt noen klaring i det hele tatt. Etter min mening er dette alt for små marginer på en demper som skal brukes til jakt, så derfor byttet jeg til en grovere demper.

Jeg prøvde forresten en noe eldre, frontmontert .30 cal ståldemper fra A-tec også. Denne hadde ikke noe problem med spredning. Hullet i front på denne demperen var sekskantet, og vesentlig større enn hullet på CTM-4.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje myten om at presisjon blir så 'garantert' mye bedre med demper endelig får en sprekk,

og det som funker for en rifle nødvendigvis ikke funker for en annen, selv om det som oftest vil gå bra.

 

Det er mange ting som kan vere årsaken tror jeg, men det bunner vel ut i at

svingningen på pipa ikke er noe videre optimal med kombinasjon av løpslengde, demper

vekt, ammo, etc, etc. Men selfølgelig kan det også vere at demperen ikke sitter skikkelig montert, så det er vel å begynne og eliminere bort årsaker.

 

Jeg hadde samme problemet og måtte ta av en og en modul på demperen til det samlet

igjen. Forøvrigt så er temaet også nevnt her: viewtopic.php?f=14&t=24160

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt vanskelig for å tro at kun endringer i svingpunkt, med demper korrekt og fagmessig påmontert, kan få en rifle til å kaste enkeltskudd i en serie opp til 30 cm fra resten av samlingen på 100 meter? :? Vil ikke svingningene og punktet der kulen slipper være konstant fra skudd til skudd når demperen er riktig montert?

 

Uansett så regner jeg med å få vist børsen for en annen børsemaker i løpet av helgen, så får jeg høre hva han sier. Dersom det er en skjevhet i gjengingen slik at kulen kan komme nær godset i demperen så regner jeg med at han er i stand til å se det. I tillegg må tydeligvis anleggsflaten mot demperen på riflen vurderes. De som gjorde jobben mistenker at det kan være plastringen som ligger an mot løpet som er for trang når børsen blir varm, og det må selvsagt også vurderes.

 

Slik det er i dag er børsen ubrukbar til hjortejakten. :evil: Med så kort pipe er jeg tvunget til å bruke hørselvern på jakt, og meningen med hele ombyggingen var å unngå nettopp det. Med demper på er det utenkelig å rette skudd mot vilt før feilen er funnet og rettet.

Link to comment
Share on other sites

Bom over skiven. Elektroniske skiver??

 

Er ganske vanlig at skiver som begynner å bli slitne i senter, plutselig anviser bom'r rett over som egentlig var midt i. Har selv blitt snytt for en press seier en gang pga dette. Så før du henger børsemakeren, sjekk på papp.

 

At rifla sprer når den blir varm kan være noe annet også. Når det ble byttet stokk, ble rifla beddet. Er ganske vanlig at rifler med litt spenning i kassen, skyter utmerket til det blir endring i temperatur.Da går det skeis. Om du ikek allerede har gjort det skyt flere 3 skudds serier etter hverandre både med og uten demper.

 

Får du samme avvikene uten er ikke feilen i lyddemperen, men i beddejobben. Er den strøken uten, ræva med - vel da er nok børsemakeren nødt til å ta seg tiden til en ny jobb på løpet ditt.

 

Ser det er flere her som har måttet ta av Modluer osv på en A-Tec demper. Det var nytt for oss. Vi selger ganske mange A-Tec dempere i ulike kalibere og har aldri hatt tilbakemeldinger på fenomenet dere nevner. ER dette på TMM eller CTM-4. Og hvilket kaliber er de montert på.

 

Fra gammelt av husker jeg vi hadde merkelige utslag på enegproduserte dempere i kalibere som egentlig var for "store" for demperne. Dvs der det ble mer gass enn demperen klarte å takle, da kunne en plutselig få merkelige utslag presisjonsmessig.

 

Varmespredning med demper er etter min ringe erfaring oftest at pom/bakelitt ringen i enden av demperen ligger an på pipa og ikek har klaring i det hele tatt. Anbefalt er ca 0,1mm. da er du sikker på det ikke blir kontakt når det blir varmt.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er flere her som har måttet ta av Modluer osv på en A-Tec demper. Det var nytt for oss. Vi selger ganske mange A-Tec dempere i ulike kalibere og har aldri hatt tilbakemeldinger på fenomenet dere nevner. ER dette på TMM eller CTM-4. Og hvilket kaliber er de montert på.

 

Jeg tipper dette skyldes de vanlige feilene (skjev innfesting eller demper) som alle merker / monteringer kan oppleve, forskjellen er bare at en A-Tec kan kortes ned, og siden skjevheter øker med lengden er dette en enkel "fiks" på problemet.

Link to comment
Share on other sites

Vel...det er ikke mere nytt en at jeg kastet meg over problemet her inne med en gang jeg fikk på demperen og rifla ikke samlet. Det er vel ett år siden. Etter ymse råd som:

- Sjekker klaring på bakenden om den lå mot løpet. Litt trang, men opnet litt. Det fikset ikke problemet.

- Kroning sjekket (av børsemakere). Den var ok.

- Ingen andre endringer i bedding eller montering av stokk som skulle tilsi noe krøll.

- Kunn etter at jeg tok av først en modul.........så litt bedre samling

- En til modeul, så var den der den var før demperen var montert.

 

Bruker nå bare 2 av 4 moduler på demperen, og noe mere lyd, men ikke verre en at jeg fint skyter behageligt uten hørselvern. Demperen sitter rett (sier dem) og er sjekket av 2 uavhengige børsemakere.

 

Jeg har egentlig bare konstantert at når man begynner og kappe løp og sette på slike ting, så kan man ikke

vere sikker på noe. Opplevde også at etter å ha spadd ut endel koks inni, så begynte den plutselig å slenge skudda 5-6 knepp sideveis.

 

Har gitt opp å bli noe klokere på det. Børsa går bra nå etter siste justering, men jeg kan liksom ikke stole på at ting er ok. Demperen min er en TMM 5.

Link to comment
Share on other sites

Mystisk. At du må fjerne to moduler tyder helt klart på en skjevhet i systemet et sted, men hvor? Jeg ville prøvd med en annen demper (ingen er feilfrie), om det ikke hjelper ligger feilen i løpet et sted. Kanskje løpet er borret skjevt? Eller at gudene bare er i mot deg?

 

Hvordan ser det ut når du sikter gjennom løpet med alle modulene? korrekt montert skal du knapt kunne se demperen.

 

Ikke godt å si hvor feilen ligger ligger uten å få pasienten til kontroll, men med tanke på at jeg klarte å gjenge mauseren i en 7x12-benk (jeg er ikke maskinarbeider) burde en av børsemakerne ha oppdaget det om noe var åpenbart feil.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært hos børsemaker som har forsøkt å rette feilen. Han sjekket klaringen mellom plastringen bak og løpet, og fant at det var god klaring. Gjengearbeidet fikk ikke direkte ros, men det fikk ikke stryk heller. Innfestingen burde kunne fungere. Han kunne ikke se noen åpenbar skjevhet i systemet pipe/demper.

Det han imidlertid mente å kunne se var merker i den ytterste åpningen på demperen som kunne skyldes at kuler såvidt hadde tatt borti. Han åpnet derfor dette hullet litegrann, og i kveld får jeg prøve på banen om dette har fjernet problemet jeg hadde med sterkt varierende spredning. :|

Link to comment
Share on other sites

At kulen har tatt borti demperen, kommer uten tvil av en skjevhet et eller annet sted.

Hullet i pipen er ikke i senter av løpet, dette har vi opplevd på remington piper :?:

Fra tid til annen dukker det opp et "mandagsprodukt", dette kan være seg enten våpen, demper, børsemakerarbeid eller en kombinasjon av alt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett å bli klok på dette. :?

Var på banen i går og skjøt. De fire første skuddene fra benken var innertiere, så ble det diverse åttere ute til høyre. Forrige gang jeg skjøt var tendensen at slengerene gikk opp, nå gikk de ut mot høyre. Prøvde noen serier mot rådyret med samme resultat. Hovedsamlingen var i tieren, men med slengere opp til 12 cm ut mot høyre.

 

Jeg fortsatte å skyte mens jeg eksprimenterte med å ta av å på moduler, uten at jeg fikk noe entydig resultat. Mot slutten hadde jeg imidlertid 20-25 skudd med full demper påmontert, uten at det oppstod slengere.

Kan det tenkes at dette vil gå seg til når det har passert en del skudd gjennom systemet?

 

Jeg må uansett ha en rekke kvelder på banen med feilfri oppførsel av børsen før jeg er villig til å friskmelde den. :|

Link to comment
Share on other sites

Jeg har just fått kappet pipen på en 700 i 308 og montert en A-tec CMM6.

Børsa oppførte seg ganske rart i starten, med slengere her og der.

Har nå skutt igjennom rett under 100 skudd med den på 2 kvelder og den oppfører seg stadig bedre.

Hvor mange skudd har du gjennom den?

Link to comment
Share on other sites

Så kommer enda et skikkelig merkelig tilfelle som vi har styrt med et par uker.

 

Saken - Rifle 6,5x55. Gjenget montert demper. Skyter iblant merkelig fluer med 10,1g kuler. 9 g kuler var helt ok. Ammo Norma Oryx fra 2008.

 

Våpenet ble prøveskutt uten demper, skyter bra da. Med A-Tec/Viking demper ikke bra. Hausken greit. Så et eller annet var skjevt en plass. Gjengejobb på nytt - samme resultat. Nytt forsøk, og nå begynte vi å ane ugler i mosen med rifla en plass. Så en gammel børsemakermester spurte om vi hadde sjekket av løpet var rett, dvs lik veggtykkelse hele veien. Så rifla ble demontert igjen, satt i dreibenken og på lav hastighet så ble hullet med lys fra andre enden nesten borte når den dreide rundt! Senterhullet var inne nesten kaliberstort ute av senter iforhold til ytterkanten av pipa. Den var ny.

 

Vel pipa ble nå gjenget med vilje skjevt med 0,4mm som var kastet på 15cm løp med følgebrille montert og munningen på spiss. Etter en skikkelig reodor felgen manøver skyter nå rifla utmerket både med og uten demper. Men det er som dere skjønner ikke alltid børsemakeren heller er skyld i at ting ikke er rett. Tror ikke så mange andre heller ville tenkt på at kula "svingte" på vei ut.

 

Har forøvrig vært borti det samme 2 ganger på Sauer 200 STR. Så helt ukjent er det ikke, men er sjelden. Hørte med en gammel børsemaker fra Kongsberg som sa nye kalhamrede piper idag ble ikke rettet med en "pipestrekker" før de ble dreid, men en slik har jeg aldri sett så det hadde vært ønskelig om noen kunne bidratt med mer info

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...