Jump to content

Toppjakt: skyter du inn med kalde skudd?


Rav4d4d

Recommended Posts

Jakter mye rype med rifle om vinteren, skyter inn om sommeren, og går med skuddene i lomma mot låret om vinteren, de holder seg gode og varme der. Hender jeg har et skudd i den ene votten/hansken og

Fungerer i hvertfall det.

Har og etterhvert lært at det er lurt å ha rifle hengende ute i uthuset om natta, tar man den ut av en varm hytte og i kulde så gjør det noe med treffpunktet den første tiden før våpnet blir kaldt.

Gjør forsåvidt det samme med hagla, gammelkara er av den oppfatning at våpnet må være ute for at det ikke skal slå is i den osv. Om det er like aktuelt med dagens våpen er usikkert, men jeg gjør det nå uansett.

Sier seg selv at inn og ut i slik kulde at rim vil tine og bli til vann, når man da kommer ut blir det is, i hvertfall hvis man ikke tar en ordentlig pusse jobb på kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere gjorde jeg som gordon setter, holdt skudda varme i lommen. Men jeg har de senere årene heller skutt inn børsa med kald ammo seint på høsten. To grunner til dette. For det første så er det veldig greit å ikke måtte begynne å styre med ammo når situasjonen oppstår. Det kan fort bli nok knot med ski, staver, votter og våpen om en ikke skal begynne å tulle med ammo fra bukselomma i tillegg. Noen ganger kan det være aktuellt å skyte relativt hurtigt også. Grunn nummer to er at en varm patron som føres inn i et kammer som er iskaldt, ikke nødvendigvis holder seg varm særlig lenge. Hvis man da bruker litt lengre tid enn man kanskje tenkte seg til å komme i posisjon, så er patrona rimelig kald okke som, med dertilhørende treffpunktforandring.

 

Ellers har gordon setter rett i at man bør unngå store og brå temperatursvingninger med våpen.

Link to comment
Share on other sites

Høres jo lurt ut det her, men lader dere ikke børsa før dere feks. ser fugl på toppjakt? Børsa er jo kald. Om en har patron i kammeret når man går, så er jo den kald og. Det er vel greit det? Det blir jo ikke temperatursvingning om begge deler er kalde.

 

Eller hva? Er kald patron i kald børse bedre enn varm patron i kald børse?

Link to comment
Share on other sites

Det er lettest å skyte inn med kald børse. Da kan du gå med patron i magasinet, og være klar. Det er jo bare å ta et par testskudd mot en furulegg før jakta starter.

For øvrig er det ikke lurt å ha børsa i varm hytte og ta den med ut i kulda. Blir kondens av dette, og du risikerer at alt fryser seg fast. Det er IKKE gøy å stå og bryte på ei hagle du ikke får åpnet fordi mekanismen er fastfrosset... Jeg bruker stort sett hagle og drilling når det er kaldt, men går ut fra at rifla også kan fryse.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid patronene i lomma. Testskyter (200m) hver morgen før jeg skal ut på jakt (toppjakt). På korthold under 150-200m spiller det ikke stor rolle om du bruker kalle eller varme patroner. Men på avstander over 200 meter kan våpenet gi ulik presisjon med kalde kontra varme patroner..... Dette bør du prøve med ditt våpen og dine behov. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Under varmeperioden her i nord nå i sommer smelte jeg og en kamerat avgårde noen skudd. Han hadde ladet og testet sine skudd om vinteren og på den varme sommerdagen fikk han antydning til krater i hetta. Også noe å tenke på for de som utvikler skudd for vinterjakt. Nåja, over til temaet. Jeg innskyter med kalde skudd og går med skudd i magasinet, men med tomt kammer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

som regel går skuddene noe lavere i kaldt vær, dette pga at kruttet er kaldere og får noe lavere brennhastighet, det har ingenting med kaldt løp kontra "lommevarm" ammo.

så det kan være lurt å skyte inn med kald ammo. kontroller i allefall spredning pga temperatur. orre eller tiur på 200m + blir nokså liten, så det kan være bom eller treff (eller dårlig treff)

selv har jeg rifleammoen i lomma, det funker helt fint det.

børse inn og ut av hus om vinteren er jo diskutabelt, kondens vil oppstå når du tar inn børsa i varmen etter å ha vært ute i kulda. men hvis du pusser/tørker over børsa når den har fått romtemperatur

er det ikke noe problem å ta den ut i kulda neste dag, HVIS ikke huset/hytta er skikkelig fuktig etter klestørk o.l...da kan det være like greit å ha den "ute"

Link to comment
Share on other sites

Under varmeperioden her i nord nå i sommer smelte jeg og en kamerat avgårde noen skudd. Han hadde ladet og testet sine skudd om vinteren og på den varme sommerdagen fikk han antydning til krater i hetta. Også noe å tenke på for de som utvikler skudd for vinterjakt. Nåja, over til temaet. Jeg innskyter med kalde skudd og går med skudd i magasinet, men med tomt kammer.

 

Dette opplevde jeg også i sommer. 7x57R med 41,5 grs N-150 og 150 grs HPBT MK, er opp mot maks i drillingen. På en varm dag i sommer så klebet patronen slik at det lugget når jeg brakk våpenet. Har bakket ned til 41, grs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...