Jump to content

hvilke kuler til 300.WinMag til elg ?


spiff75

Recommended Posts

Hei

dette er ett tema det er mange meninger om, jeg lurer på hvilke kuler som er gode til elg, jeg er opptatt av att elgen dør raskest mulig og kjøtt ødeleggelse betyr mindre.

(det er noen der jeg jakter som "tømmer" magasinet mot elgen og etterpå snakker om at en kule som ikke holder sammen ødelegger kjøttet )Jeg har bestilt Nosler accubond 168grs men noen sier at kulene ikke duger siden de ikke har inntrengnings evne.

Jeg liker den teoretiske virkemåten til Noslers jakt kuler men fungerer de i praksis ?

Link to comment
Share on other sites

Dårlig inntregning med Accubond..?? Jeg testet 180 grs Accubond i 308 med 800 m/s og den gikk da gjennom bortimot en 70-80 cm med hardpakkede våte aviser! Alle de andre kulene lå på mellom 35-45 cm.. De holder ikke samme restvekt som A-Frame og Barnes, men de får relativt liten frontdiameter og penetrerer dermed bedre. Ellers vil jeg anbefale 180 og 200 grs A-Frame og Rhino

Link to comment
Share on other sites

Har bruka Accubond i 180 grains på fleire elgar, og det verkar svært godt. Kula går gjennom elgen utan problem, og gjev god spreng- og sjokkverknad. Det einaste som gjerne gjev vel så god effekt er kanskje Nosler Ballistic Tip (men når eg seier slikt her inne kjem det nok eit hylekor som syng om kjøtøydeleggjing og dårleg penetrering).

 

Trur forresten du får den i 165 grains og ikkje 168, men det betyr uansett ikkje noko. Eg ville nok ha gått for 165 grain eller tyngre i 300 win.

 

Lykke tilmvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

................ Nosler accubond 168grs men noen sier at kulene ikke duger siden de ikke har inntrengnings evne.

Jeg liker den teoretiske virkemåten til Noslers jakt kuler men fungerer de i praksis ?

 

Elgen dauer nok den, men gjennomskudd er vel ikke sikker :?

I dette kaliberet passer nok tyngre kuler bedre. Jeg bruker 200 grains Accubond, en helt perfekt kule i dette kaliberet.

168grs bruker du til 308W. Skal du bruke så lette kuler som 168 grs til elg -og i .300WinMag, er det vel diverse Barnes X og lignende konstruksjoner som passer bedre.

Link to comment
Share on other sites

Med Barnes TSX får du en kule som holder sammen i alle hastigheter og god inn/gjennom trengning. Mye av det blævte bly greiene er ofte bygd for lavere hastigheter og lange hold(enda lavere fart), ofte får man også blyfragmenter over alt og dårligere inntrengning og mye pudding.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange svar :D

Med hensyn til gjennomskyting og restvekt ;

Accubond er laget for å ha 70-80 % restvekt dette for å kombinere god inntrengning og fragmenterings effekten, det vil si at den selfølgelig ikke er den som lettest gjennomskyter.

Det jeg lurte på var om teorien bak Accubond og BT virket , har hørt av andre att den ikke virker.

hmm, kulene jeg har bestilt er i 180 grains ikke 168.

 

takker igjen for mange svar ; )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...