Jump to content

programmering av puxing 777


knerga

Recommended Posts

Før jakta nå har jeg tatt sjansen og har kjøpt meg en puxing 777 vhf radio. Tatt prisen i betraktning, ser det lovende ut. Jeg er imidlertid litt usikker på programmering av sikringskanalene som er duplex. Er det noen med erfaring som kunne gi meg en hånd?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt virker alt greit. Foreløpig har jeg bare småprøvd her hjemme. Min referanse til radioen er at jeg ifjor var på jakt sammen med en som brukte en slik. I praktisk bruk stod den ikke langt fra de andre radioene som ble brukt. Det eneste eieren ikke var helt fornøyd med, var at det ikke fantes ekstra tørrkasett. Det bryr ikke jeg meg om, for jeg har kjøpt billader og ekstra 1600mah batteri. Og prisene er jegfornøyd med: radio 65 dollar,billader 7,5 dollar og ekstra batteri 18,5 dollars. Og prisene er med frakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og flere av de jeg jakter sammen med kjøpte slike radioer i fjor og er fornøyd. Fungerer utmerket. Eneste jeg har å utsette på radioen er den elendige bruksanvisningen. Sikringsradiokanalene med duplex programeres på samme måte som vanlige simplexkanaler med det unntaket at du legger inn forskjellig frekvens på sender og mottak. Disse frekvensene finner du ved å google litt. Når du går gjennom programeringsmenyen blir du bedt om å legge inn mange forskjellige verdier og valg. Du legger altså ikke inn samme frekvens for sending som for mottak for duplexkanalene. Jeg vil si det er ganske selvforklarende hvis du først har kommet inn i rette meny.

Husk dog at sikringskanalene er forbeholdt de med konsesjon og at det er tenkt som sikkerhet for disse. Mange steder er det lyttevakt på frekvensene. Unødig og ulovlig bruk kan dermed sette liv og helse i fare.

Link to comment
Share on other sites

Puxing 777 og 888 er helt greie. Den store fordelen er at de er såpass billig at det har ikke så mye å si om den går i vannet. Jeg har både 777 og 888 liggende, og som oftest blir det til at jeg tar med 888 ut på tur. Litt bedre display og litt bedre lyd ut på den.

 

Jeg hadde en programmeringskabel liggende til en Kenwod (tror jeg), som fungerte bra - bare å laste ned programvaren fra puxing, så er du igang - jeg syns det var greiere å legge inn mange kanaler via pc enn ved å trykke på puxingene. Du får også kabel fra 409shop til en billig penge - kan være greit hvis dere er mange som skal kjøpe inn.

 

Dette er jo radioer som går inn på amatørbåndet også, avhengig av modell må man endre oppsettet litt for å få 1750 hz tone for repeateråpning.

 

Husk å kjøpe VHF versjonen og ikke UHF...og ideelt sett bør man vel tenke over om man skal kjøpe noe som ikke er ce-merket for formålet...

Link to comment
Share on other sites

Om ikke det er gjort vesentlige endringer på puxing de siste 6mnd så er ikke Puxing 777 og 777 PLUS godkjente i norge. Det er kun radioamtører som har lov til å inneha, bruke og kjøpe disse radioene. Og da kun til bruk i frekvensområdet 144-146 MHz

 

All bruk av denne radioen på andre frekvenser er forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Om ikke det er gjort vesentlige endringer på puxing de siste 6mnd så er ikke Puxing 777 og 777 PLUS godkjente i norge. Det er kun radioamtører som har lov til å inneha, bruke og kjøpe disse radioene. Og da kun til bruk i frekvensområdet 144-146 MHz

 

All bruk av denne radioen på andre frekvenser er forbudt.

 

Nettopp, den diskusjonen har vært oppe her mange ganger - men når folk først har den, og har tenkt å bruke den, syns jeg det er greit at de får satt den opp slik at de ikke lager krøll for andre.

 

73

Link to comment
Share on other sites

Nettopp, den diskusjonen har vært oppe her mange ganger - men når folk først har den, og har tenkt å bruke den, syns jeg det er greit at de får satt den opp slik at de ikke lager krøll for andre.

 

73

 

Så derfor burde de som har kjøpt disse radioene, kvitte seg med de fort som rå er. Og så gå å skaffe seg en jaktradio som er beregnet for formålet.

Dette beviser bare bedre og bedre at mange som sitter med ulovlige raioer rundt om, aldri burde hatt dem. Om man ikke veit åssen man skal programmere en duplex kanal, så syns jeg at de skal lavære å rote med det.

 

73 GL DX

Link to comment
Share on other sites

Ja nå har jeg visst satt i gang noen greier skjønner jeg. Men for meg høres dette litt grinebitersk ut ja. Jeg har kjøpt en radio fra Kina med CE sertifikat. Og såvidt jeg vet virker jo denne helt ok? Nå er det ikke sånn at jeg er helt grønn og ikke skjønner bæret i forhold til dere som virkelig kan dette. Det er vel heller slik at denne bruksanvisningen ikke er helt enkel, så jeg tenkte å først forhøre meg om det er noen som har gjort dette før. Jeg skal nok få det til.Det bekymrer meg mindre. Og såvidt jeg vet så er jo ikke programmering av duplex kanaler en egenskap man ikke må lære? Sånn kunne det jo høres ut synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ja nå har jeg visst satt i gang noen greier skjønner jeg. Men for meg høres dette litt grinebitersk ut ja. Jeg har kjøpt en radio fra Kina med CE sertifikat. Og såvidt jeg vet virker jo denne helt ok? Nå er det ikke sånn at jeg er helt grønn og ikke skjønner bæret i forhold til dere som virkelig kan dette. Det er vel heller slik at denne bruksanvisningen ikke er helt enkel, så jeg tenkte å først forhøre meg om det er noen som har gjort dette før. Jeg skal nok få det til.Det bekymrer meg mindre. Og såvidt jeg vet så er jo ikke programmering av duplex kanaler en egenskap man ikke må lære? Sånn kunne det jo høres ut synes jeg.

 

Grinebitersk er det ikke, det er ganske enkelt en informasjon om at radioen er en amatørradio. Ikke en jaktradio.

Myndighetene er ganske strenge på bruken av radioer som ikke er beregnet for formålet.

 

Hva du velger å bruke dine penger på og hvilke lover du ønsker å bryte. Er for meg revnende likegyldig. Men jeg vil ikke med vitende vilje sitte her å oppfordre noen til å bryte loven.

Jeg informerer om de reglene som faktisk gjelder for bruk av radioamatørutstyr til andre formål. Og samtidig annbefale folk å skaffe seg lovlig utstyr isteden.

Har hørt noen rykter om at frekvenskontrollen kommer til å være mere aktive denne høsten, nettop pga ulovlige radioer i besittelse av jegere og andre.

Link to comment
Share on other sites

Grinebitersk er det ikke, det er ganske enkelt en informasjon om at radioen er en amatørradio. Ikke en jaktradio.

 

Men om vi ser bort fra dette med å følge regler fordi de er regler så blir jo spørsmålet hvorfor dette er et problem? Ikke at jeg har noe problem med å kjøpe en dedikert jaktradio, men når en ser på hva de koster så får jeg virkelig følelsen av å bli r*vkjørt. Er virkelig en amatørradio dårligere enn en jaktradio mtp lekkasje / spurious emissions? Jeg finner det litt usannsynlig siden en radioamatør normalt sett er mer opptatt av teknikk, ytelse og kvalitet enn en jeger.

Link to comment
Share on other sites

En åpen radio som er CE merket er IKKE ulovelig å kjøpe eller eie. Man må bare bruke de kanalene som man har lovelig tilgang til.

Selv så bruker jeg norske jaktkanaler svenske jaktkanaler og 2 private frekvenser. Med en vanlig jaktradio ville jeg ikke få brukt de private kanalene eller jakte lovelig i Sverige.

 

Blir litt som med bil. Bilen min går mye fortere enn maks tilatt i Norge men er opp til føreren å overholde reglene. Skal vi forby alle biler som går raskere enn 100km/h?

Link to comment
Share on other sites

En åpen radio som er CE merket er IKKE ulovelig å kjøpe eller eie. Man må bare bruke de kanalene som man har lovelig tilgang til.

Selv så bruker jeg norske jaktkanaler svenske jaktkanaler og 2 private frekvenser. Med en vanlig jaktradio ville jeg ikke få brukt de private kanalene eller jakte lovelig i Sverige.

 

Blir litt som med bil. Bilen min går mye fortere enn maks tilatt i Norge men er opp til føreren å overholde reglene. Skal vi forby alle biler som går raskere enn 100km/h?

 

Det du uttaler her om CE-merkingen, er en sannhet med modifikasjoner. For man må se hva produsenten hevder at CE-merkingen gjelder for. På radioer som feks Yaesu VX7 og lignende, så står det at frekvensområdet på TX er 144-146MHz. Selv om radioen er åpen for et større frekvensspekter, vil ikke det automatisk si at radioen er godkjent om du sender på jakradio frekvensene. Det er ganske greit definert i lovverket at dersom du ved hjelp av software eller fysiske inngrep i radioen gjør endringer som får radioen til å sende over et større frekvensspekter, gjør at CE-merkingen oppheves.

Det å legge inn de private frekvensene kan la seg gjøre å få gjort på de fleste jaktradioer. Den trenger bare en tur til en godkjent radioforhandler for omprogrammering. Det samme gjelder svenske jaktradio frekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter standpunktet til Rufus, som også er grunnen til at jeg valgte en amatørradio. Bare på radioen sparte jeg gode penger i forhold til en vanlig jaktradio, i tillegg dekker den de marine VHF-kanalene. Jeg har liten interesse av å kjatre på de kanalene, så jeg kunne ikke forsvare å legge flere tusen kroner i en dedikert VHF til det bruket. Nå har jeg en ekstra sikkerhet på sjøen som jeg lovlig kan bruke i en nødsituasjon, og dekker faktisk hele mitt behov der.

 

Faktum er at det foregår et utstrakt misbruk av jakt&sikringskanaler, og det meste gjøres med vanlige jaktradioer. Det finnes vel knapt en lovlig radio som ikke er satt opp med sank, sikring og vinsj til tross for at de ikke har tillatelse til dette. Og ofte er det forhandler som legger inn dette for kunden. Er det virkelig amatørradioene som er det største problemet?

 

Det er ganske greit definert i lovverket at dersom du ved hjelp av software eller fysiske inngrep i radioen gjør endringer som får radioen til å sende over et større frekvensspekter, gjør at CE-merkingen oppheves.

 

Det er loven ja, jeg spør om hvordan virkeligheten er. Er du klar over at disse at disse radioene har mange forskjellige jumpersettinger som dekker RX og TX på forskjellige frekvenser? Hele forskjellen på en EU og en USA-modell med forskjellig frekvensområde er et par loddepunkter, man kan med andre ord oppheve CE-godkjenningen ved å gjøre nøyaktig det samme som gjøres på fabrikken.

Link to comment
Share on other sites

Det er loven ja, jeg spør om hvordan virkeligheten er. Er du klar over at disse at disse radioene har mange forskjellige jumpersettinger som dekker RX og TX på forskjellige frekvenser? Hele forskjellen på en EU og en USA-modell med forskjellig frekvensområde er et par loddepunkter, man kan med andre ord oppheve CE-godkjenningen ved å gjøre nøyaktig det samme som gjøres på fabrikken.

 

Det er helt korrekt. Det er bare en 0 Ω motstand (eller jumper om du vil) som er forskjellen på en europeisk og amerikansk versjon. Likevel blir ce-merkingen opphevet dersom denne endringen gjøres privat.

 

Mulig dere velger å kalle meg flisespikker nå, men ce-merkingen er ikke en godkjenning. Snarere en informasjon om at produsenten går god for at radioen oppfyller kravene for CE-merking. Om man da hjemme gjør denne endringen som er foreslått, kan ikke produsenten gå god for at enheten lenger tilfredstiller kravene for CE-merking. FCC-godkjenning derimot er noe helt annet. Men desverre ikke gjeldende i europa.

 

:EDIT:

Må også legge til noe annet her, nemlig filterne i radioen er mye mere smalbåndet enn hva mottageren og senderen er. DVS at selv om radioen klarer å sende på andre frekvenser enn de er beregnet for, så ville jeg vært yderst forsiktig med å bruke radioen på andre frekvenser. Spesiellt hvis ikke jeg hadde en antenne som var 100% avstemt for frekvensen.

Det store OBS't her er blir radioen varm/lunka når du sender, er dette et tegn på at mye av effekten blir reflektert tilbake i senderen. Enten at filteret ikke er avstemt eller at antennen ikke er avstemt for frekvensen.

 

Det har blitt gjort målinger på dette med en Icom radio en gang i tiden. (husker ikke modell) og det som viste seg var:

Etter at modifikasjon av radioen var foretatt (fjerning av en 0 Ω motstand) og radioen kunne sende langt utenfor frekvensområdet oppgitt av produsent. Var det bare ca 10% av effekten som gikk ut av antenna når frekvensavviket bare var 10 MHz. Resten av effekten ble reflektert i filteret. Dersom man hadde gitt full blås med sendetrinnet på denne radioen ut, hadde sansynligvis filteret på senderen brennt opp bare etter noen få sekunder sending.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Javel... Om du mener det så... jeg sitter med faktiske data som beviser det at et filter kan være så skarpt i enkelte radioer.

 

Men jeg ser her at dere sier at Puxing 777 er CE-merket. Det må være noe nytt som har skjedd de siste 6mnd. for min puxing som ble kjøpt rundt jule/nyttårs tider er ikke ce-merket i det heletatt.

Den er kjøpt fra 409shop.

 

Så om radioen nå er merket med CE1313 (!) så skal den faktisk være innenfor regelverket, såfremt det står 136-174MHz på CE-sertifikatet og at radioen ikke er modifisert hverken ved hjelp av software eller fysiske modifikasjoner.

 

Jeg skal for moroskyld koble puxingen min til effektmeteret og en dummyload iløpet av helgen. Så skal jeg se om filteret fucker sendeeffekten på jaktfrekvensene.

Jeg veit hvertfall at Icom E-90 er ikke noe glad i det.... Heller ikke IC-706 (som forøvrig er en multibander)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei.

Puxing PX-777 VHF er CE godkjent, men dessverre ikke for jaktfrekvensene) (bare for 148-174mhz). På Puxings nettside http://www.puxingradio.com/pro_disp.asp?OIWareId=804&CurLanguage=en#df kan en se selve sertifikatene. Der finner du teksten:

 

Product Certifications:

 

 

Certificate Standard: CE

View scanned certification

Certificate Number: CE1313

Issue Date: 16-Jul-2006

Issued By: Bay Area Compliance Loboratory Cooperation

Expiry Date: 16-Jul-2025

Scope/Range: 148-174mhz/440-450mhz

 

 

Certificate Standard: FCC

View scanned certification

Certificate Number: UPYQZPUXING02

Issue Date: 09-Aug-2006

Issued By: Bay Area Compliance Laboratory Corp.

Expiry Date: 09-Aug-2025

Scope/Range: 150-174mhz

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei!

Tar meg den friheten til å spørre om noe her i tråden.

Jeg har nettopp fått puxing-777, men sliter litt med programeringen av kanalene.

 

-receiving CTCSS/DCS

Hva bør jeg velge ut ifra de alternativene som er?

off, 67.0 eller DO23N?

 

-Bussy chanal lockout

Off,1 eller 2?

 

-Wide eller narrow

Hva bør jeg velge der?

 

Hva er NAK frekvensen?

 

Radioen skal i hovedsak brukes til flyving og jaktradio m.m.

 

Takknemlig for svar:-)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

receiving CTCSS/DCS

Hva bør jeg velge ut ifra de alternativene som er?

off, 67.0 eller DO23N? Til bruken du skisserer bruk off.

 

-Bussy chanal lockout

Off,1 eller 2? Til bruken du skisserer bruk off.

 

-Wide eller narrow

Hva bør jeg velge der? Til bruken du skisserer bruk narrow.

 

Radioen er vel neppe godkjent (sending) for frekvensene som brukes til jaktradio i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det:-)

Forresten, hvordan stenger jeg for sending?

(hvis det er kanaler jeg kun ønsker å lytte til?)

Og er det mulig å få opp navnet på kanalen i displayet, som jeg skriver inn når jeg legger til kanalene?

 

Otto

Link to comment
Share on other sites

Du stenger for sending ved å ikke legge inn sendefrevens (la feltet Transmit stå tomt).

 

Du kan få navn på kanaler på skjermen ved å:

1. Trykk MENU.

2. Vri på kanalvelger til du får NAME.

3. Trykk ENTER.

4. Vri på programvelger til du får ON og bekreft med ENTER

5. Trykk VFO/MR etter noen sekunder er den i standard modus med navn på skjermen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Hei.

Puxing PX-777 VHF er CE godkjent, men dessverre ikke for jaktfrekvensene) (bare for 148-174mhz). På Puxings nettside http://www.puxingradio.com/pro_disp.asp?OIWareId=804&CurLanguage=en#df kan en se selve sertifikatene. Der finner du teksten:

 

Product Certifications:

 

 

Certificate Standard: CE

View scanned certification

Certificate Number: CE1313

Issue Date: 16-Jul-2006

Issued By: Bay Area Compliance Loboratory Cooperation

Expiry Date: 16-Jul-2025

Scope/Range: 148-174mhz/440-450mhz

 

 

Certificate Standard: FCC

View scanned certification

Certificate Number: UPYQZPUXING02

Issue Date: 09-Aug-2006

Issued By: Bay Area Compliance Laboratory Corp.

Expiry Date: 09-Aug-2025

Scope/Range: 150-174mhz

 

Gammel tråd men prøver uansett.

Hva gjør at denne ikke er CE-godkjent for frekvensene fra 136-148mhz?

Denne linken tyder på at den vel på at den er godkjent for alle jaktkanaler? Står ingen begrensing i frekvensbånd på den iallefall http://puxing.en.alibaba.com/certificat ... ntent.html" target="_blank" target="_blank

Hvilke problemer kan det skape hvis man likevell stiller inn og sender på frekvenser den ikke er CE godkjent for?

Ser denne blir solgt som jaktradio på finn.no http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=29626540" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Kjøpte meg en usb kabel, og det fulgte med en cd for programmering av radioen. Har prøvd å legge inn drivere, men uansett hva jeg gjør får jeg feil. Når jeg plugger til usb kabelen får jeg bare melding om at enhetsdriverprogrammvaren feilet. Hva kjan jeg gjøre?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...