Jump to content

Jomfru på bane


strebern

Recommended Posts

Haha, du måtte sjekke :lol:

 

Nok tull

 

I morgen skal jeg skyte hagle på bane for første gang. Det er på en NJFF bane i Tromsdalen som er åpen fra kl fem. Jeg har skutt bittelitt rifle på bane, men aldri hagle, og derfor lurer jeg på følgende:

 

Hvor mye koster en kveld sånn ca?

Hvor mange skudd får en skutt pr runde?

Ser jeg ut som en imbesil hvis jeg skyter med reim?

Hvordan er det vanlig å bære en "ikkeknekkbar" hagle?

Bør jeg bruke skytebriller?

Link to comment
Share on other sites

Haha, du måtte sjekke :lol:

 

Nok tull

 

I morgen skal jeg skyte hagle på bane for første gang. Det er på en NJFF bane i Tromsdalen som er åpen fra kl fem. Jeg har skutt bittelitt rifle på bane, men aldri hagle, og derfor lurer jeg på følgende:

 

Hvor mye koster en kveld sånn ca?

Hvor mange skudd får en skutt pr runde?

Ser jeg ut som en imbesil hvis jeg skyter med reim?

Hvordan er det vanlig å bære en "ikkeknekkbar" hagle?

Bør jeg bruke skytebriller?

 

edit : kom svar før meg gitt :)

 

- Alt etter hvor mye du skyter (mellom 80-100 kr runden tipper jeg)

- 25 skudd per runde

- Skyt med reim om du vil, men er den ikke i veien?

- Halvauto/pumpe blir samme prinsipp som knekkbar. Etter skudden (ofte ett skudd om gangen) pek børsa ned på egen matte.

- Skytebriller velger du selv, men av sikkerheten for deg selv, er det kanskje en fordel?

Link to comment
Share on other sites

Her er det 70-75 kroner runden - men er jo greit å regne litt mer, siden det kan være forkjellige priser rundt om (tydlig vis).

 

Vet det er fler arrangører som forbyr rem på banen - og det er vel EGENTLIG ikke lov i det hele tatt. Jeg liker ikke å skyte med rem, og det er på mange måter et forstyrrende element - når man egentlig har nok av andre ting i hodet. Den slenger og kan være farlig med at den henger seg fast.

Mitt råd er å ta av rema, så slipper du slik, forstyrrelse og evn. å bli konfrontert fra arrangør om dem forbyr bruk av rem. Ved skyting på bane har man absolutt ikke brukt for den.

 

Lykke til på jomfruturen! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har halvauto, og går alltid med sluttstykket i bakre stilling. Greit for de andre å se at børsa ikke er ladd.

Gå med løpet pekende ned eller opp.

Ikke lad før det er din tur, og du står klar til å skyte.

 

Spør gjerne om det er noen som kan hjelpe deg igang. Med litt instruksjon, så er det mye enklere å finne ut av det med selve skytinga.

 

Her er litt starthjelp hvis linken fungerer:

http://www.saltdaljff.org/Dokumenter/He ... lekurs.ppt

Link to comment
Share on other sites

Medlemmer av NJJF betaler kr 90.- for en jegertrap serie på 25 skudd og duer. Skytebriller er ikke påbudt og trengs ikke på Tromsdalens trapbaner( 2stk). Æ var der i forrige uke. Der er hyggelige vakter som du kan henvende deg til for hjelp og instruksjon :) Dem har også skeetbane der som jeg ikke anbefaler for nybegynnere.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye koster en kveld sånn ca?

Som flere andre skriver så varierer prisene litt. En runde på trapbanen ved Moss og Omegn JFF koster 75 kr med duer og skudd.

 

Hvor mange skudd får en skutt pr runde?

Det er 25 skudd i en eske, og på de 'vanligste' banene som Trap, skyter man 1 eske.

 

Ser jeg ut som en imbesil hvis jeg skyter med reim?

Nei du ser ikke ut som en imbesil, men du ser jo ikke videre proff ut heller :wink: Dessuten er den bare i veien og ellers ganske ubrukelig på banen. Når man bærer hagla de korte avstandene den skal bæres burde den bæres knekt uansett.

 

Hvordan er det vanlig å bære en "ikkeknekkbar" hagle?

Personlig liker jeg å bære halvauto'n med løpet pekende opp med et godt grep om pistolgrepet med høyre hånda med sluttstykket trukket tilbake og pekende fra kroppen slik at folk ser åpningen. Len løpet mot bisepsen/i albuekroken eller skulderen og la armen være ganske strak ned.

 

Bør jeg bruke skytebriller?

Man bør vel egentlig alltid gjøre det, men ved trapskyting o.l. er det vel ikke så nødvendig som det er i mange andre skytesporter.

Personlig bruker verken jeg eller majoriteten av skytterene der jeg skyter skytebriller på haglebanen. De som bruke briller gjør det stort sett for å bruke kontrastfremhevende glass.

Link to comment
Share on other sites

Det gikk knall. Idiot som jeg var møtte jeg opp før banen åpnet, så jeg satt der mens vakta satt ut tomhylsebøtter. Det som var så jævlig genialt var at han hadde ti min med en til en-undervisning med meg mens jeg skøyt ein serie aleine. Überbra!

 

Jeg fikk skutt to serier i min gamle remington 870 fra 70-tallet (arvegods), og treffprosenten var på rundt 25%, så et forbedringspotensialet er til stede. Alt i alt var jeg veldig fornøyd, hagla eksploderte ikke i trynet mitt, og der jeg kommer fra regnes det som en bonus.

 

 

Jeg var grensejeger på GSV for få år siden, og husker at agen så jævlig ut etter å ha skutt rundt 700 skudd på en dag i nærstridsskyting. Nå er jo militæret en verden for seg selv, men hvordan fungerer pussen i det sivile liv? Pleier dere å pusse hagla etter hver skytedag? Jeg har jo en pumpehagle, betyr det at jeg må pusse mer/mindre enn andre folk.

Link to comment
Share on other sites

Var selv på GSV :wink:

Har O/U hagle selv, og pusser denne rom regel alltid etter en dag på skytebanen. Om det er super nødvendig, er nok litt påå til den enkelte. Du står tross alt tørt og godt og skyter på stål. Men jeg ser på pussen som ganske så deilig. Ingenting slår fotballkamp og våpenpuss samtidig :wink:

Så jeg går igjennom løpet til det skinner flott til meg, ofte bare enkelt med boresnake. Og oljer litt her og der om jeg har kjent at det trengtes på banen. Er somsagt bare en kosepuss dette, er mye med nøye før/etter jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Min rem 870 har jeg ikke pusset på ca 2-3000 skudd. Har bare sprayet litt WD-40 inn i den og pumpet som besatt noen ganger. Eneste problemet jeg har hatt var at tomhylsene til noen lerduepatroner kilte seg fast npr haglen var ny, men nå er det ingen problemer.

 

Burde sikkert ha pusset den, men har ikke kommet så langt ennå, har ikke virket så viktig, på riflen er jeg derimot manisk med pussen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...