Jump to content

Sprekk i kolben


Snoalta

Recommended Posts

Jeg har sprekk i kolben på rifla, (en sauer 202)

Denne sprekken er på siden av kolbehalsen helt oppe mot låskassen( over pistolgrepet) , det er såvidt denne biten henger sammen med resten av kolben.

Biten er på størrelse 3x3 cm.

 

Det jeg lurer på er hvordan dette kan repareres, trenger forslag.

Jeg fikk et slag mot siden av kolben etter et fall.

 

kolben sitter godt fast på tross av denne skaden.

Link to comment
Share on other sites

Ville limt det som vanleg, med ein god lim, der du passar på så godt du kan at fibrar og flisar kjem på rett plass.

 

Deretter ville eg ha "armert" med tunne treskruer - kanskje berre ei.

 

Litt finare vert det viss du brukar tunne - tunne trepluggar. Kanskje berre ein.

 

Dette var "amatøren" sitt råd. Du får sikkert fleire...

 

Lukke til.

Link to comment
Share on other sites

Biletet var viktigt.

Det ser ut som at trefiberane desverre ligg noko negativt på venstre del.

 

Dette er litt presisjonsarbeid.

- Kjøp Cascol Polyuretan 1809 lim. Les bruksanvisningen og føl den til punkt og prikke.

- Få vekk alle lause flisar.

- Legg tunn plast på venstre sida og i botnen av låsekassen. Skru kolben og kassen saman.

- Legg på lim og fest delen varsamt med medium trykk av ei tvinge.

Her er det viktigt at du får lirka fibrane inn i kvarandre att.

 

Løys svært forsiktigt låskassen frå kolben etter 4 timar og skjer vekk overflødig lim med ein kniv.

Puss med sandpapir 200 og opp til 800 2 - 3 døgn etterpå. Set så inn heile kolben med stokkolje.

 

Berre gå laus. Det blir vellukka og er einaste løysinga.

Vil du ha hjelp så kom forbi i Sogndal.

Link to comment
Share on other sites

Det bruddet ser fra bildene ut til å være et relativt ukomplisert brudd som heller ikke svekker stokkens strukturelle integritet..... At det samtidig bærer mer preg av kløyving i fiberretningen enn ett brudd gjør at det blir ganske lett å få til en god limforbindelse.

 

Prosedyren som nevnt i et innlegg over burde også fungere, men jeg hadde nok foretrukket en god sakteherdende epoxy fremfor polyurethanebasert lim.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips når man skal lime sprukne kolber: Bruk kirurgisk gummitubing i stedet for tvinger. Disse greiene er fantastisk sterke og man kan presse sammen bruddflater med utrolig stor kraft uten å skade trverket. Man trenger heller ingen rett flate for å få hold.

Link to comment
Share on other sites

Du kan prøve Biltemas lamineringsepoxy, den er faktisk bra. Ganske hard uten å være sprø, og har svært lang herdetid ved romtemperatur. Ikke glem at man ved varme kan redusere herdetid betydelig samtidig som man får en vesentlig økning i styrke.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips når man skal lime sprukne kolber: Bruk kirurgisk gummitubing i stedet for tvinger. Disse greiene er fantastisk sterke og man kan presse sammen bruddflater med utrolig stor kraft uten å skade trverket. Man trenger heller ingen rett flate for å få hold.

 

Støttes!

Har sett Ola Gujord bruke dette, og de mest idiotiske vinkler og kroker på en sprukken stokk blir klemt sammen så det holder. Han surrer bare tubingen rundt noen ganger og knytter knute.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...