Jump to content

Ladedata 8x58RD


LongRange

Recommended Posts

Ønsker tips om type krutt og kuler jeg kan bruke til å lade min Remington RB.

Jeg har søkt på forumet her om dette og får opp 4 treff som ikke hjelper mye, SL hadde masse info om dette, men det har ikke blitt notert, og nå er jo SL nede uansett...

 

Børsa er i meget bra stand (om ikke topp stand), men jeg ønsker ikke noen harde ladninger, har dere noen gode ladninger så er jeg meget takknemmelig for å få ta del i den infoen :D

 

 

LongRange

Link to comment
Share on other sites

I min RB ga S&B kuler med 42grs N-150 desidert best presisjon. Hvis jeg ikke husker helt feil så veier de 196grs. Ellers så har jeg prøvd Hornady RN og kuler fra slaktede 7,92 patroner. Hvis du er interessert så kan jeg sende deg noen forskjellige så du har å teste med. Du finner forøvrig ladedata i den siste Ladeboken (VJ).

Link to comment
Share on other sites

Sannelig som keom jeg vist i skade for å kjøpe en RB i 8 x 58RD selv her om dagen :roll:

 

Det fulgte med 45 patroner, hvorav 25 (20 nå.. :P )var skarpe (Norma blyspiss) og 20 var med ubrukt hette. Alt dette berdan selvsagt... Så hva gjør jeg nå?

Trenger jeg en eller annen kjempelur hetteutdrager? får jeg tak i nye hetter? Må jeg ha nye hylser? Må jeg bruke dier? Osv

Jeg har forholdsvis greit tilgang på 7,92 x 57 raufoss ammo... er det slike kuler dere mener en bør bruke?

Når skal vi ha RB stevne :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!!

 

 

Jeg bruker clarry haglund kuler 205 gr med N-140 45gr krutt patronlengde 77,5MM ,de går bra på 100 meter,

kjøper hylser fra http://www.buffaloarms.com med head space 70 kjempe bra hylser (8X58R Danish Krag Cases* f/.070" Head Space Rifles) .Du får også hylser fra rocka på QXL og http://www.patroner.no/sara/hylser.htm

 

Bruker også 7,62 x 54 hylser passer også bruker her 42gr N140 patronlengde 73 MM,necker dem opp i halsen får disse for en femmer på http://www.hjemmelading.no

jeg tok cronografen i dag og fant ut at denne ladningen gir 670 M/S,det er bra men litt høyt synes jeg

 

 

Hilsen

 

Rollingblock klubben Haugesund

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei!!

 

dette er ladedata som var på SL,dette er ikke mine data!!

 

 

The actual load data from Vapenjournalens Ladeboken:

 

196 grain Sellier & Bellot soft point bullet .323" diameter:

 

N135 43 grains 2,196 feet per second

          44 grains 2,244 feet per second

 

N140 45 grains 2,144 feet per second

          46 grains 2,230 feet per second

 

Kaliberet på kulene er som kjent 323".

Sierra 150 grains Ladning 46 grains,N140 patrl 76,5mmm.

Sierra 150 grains Ladning 47 grains, N140 patrl samme.

Sierra 175 grains Ladning 46 grains N 140 patrl 78,0mm

Sierra 175 grains Ladning 47grainsNorma 202 patrl 78,5mm.

Norma 196grains Ladning 44,0 grains N 140 patrl 77,5mm.

Norma 196 grains Ladning 45,5 grains Norma 202 patronlengde 77,5mm.

Støpte kuler fra Lymans tang nr323470;

Ladning bak denne kula 21,o grains N 110 og en kan gå forsiktig opp til 24,0 N 110.Patronlengde 71,5mm.

Ingene av ladningene er maksimum og det er heller ikke vits i det i gamle våpen

 

Kula fra Lyman veier 168 grains med gaschek og støpt fra 1-16 bly og tinn. Fikk,jeg, bedre presisjon med N110 enn med N 140 , så står det i mine eldgamle notater om Remingtoner og ladninger.

 

Clarry Haglund støper den samme kula som 165 grain. Jeg skal skaffe meg noen slik at jeg kan få testet dette. Jeg har prøvd 205 grain blykule med gasschek fra Clarry Haglund med N140 uten å få noen god presisjon. Denne kula blir vell for tung for bruk sammen med N110?

Jeg er litt skeptisk i forhold til å bruke raskt krutt pga alderen på rifla.

 

205 grains kule skulle gå med startladnng på 21 gr

N 110. Som et eksempel kaldpresset jeg en blykule 237 grains av 1-20 legering og satte den over en komprimert ladning svartkrutt og det gikk brukbart . Mine ladninger ellers er langt fra maksimum og noe å starte i fra . Hadde jeg kunnet nå ville jeg også prøvd n 120

 

Jeg bruker et Lyman diesett i 8x58 for å lade med.

Hylser ompresset fra .45/90 eller tilsvarende kalibre passer i hylseholdere for .45/70.

Hvis du bruker hylser fra Bertram passer de i hylseholderen til 7,62 Dragunov (Takk til Murphy som oppdaget dette

 

Har lada litt koseladninger med 31grs N-135 og ei 180gr kule. Gir grei presisjon så eg har ikkje behov for å endra den uten eg skal jakte eller noko med gamla

 

Jeg har brukt 7,62x54R russian hylser i en årrekke, som blir necket opp i halsen til å ta en 8 mm kule,de blir også litt korte men du skyteformer de på første skudd, funker fint som f...

 

Ferdig ompressede hylser kan nå kjøpes fra Buffaloarms i USA

 

http://www.ch4d.com/

quote="olav"]Kula fra Lyman veier 168 grains med gaschek og støpt fra 1-16 bly og tinn. Fikk,jeg, bedre presisjon med N110 enn med N 140 , så står det i mine eldgamle notater om Remingtoner og ladninger

 

Buffalo Arms i USA har ompressede hylser i bla 8x58RD . Jeg fikk noen hylser 30-40 Krag ompresset til 8x58RSauer og de var litt lange men ellers fine. Anbefales og billigere

 

til min 12 mm rollingblock har jeg omfromet 348 hylser som er glødet til langt nedenfor midten da er de glødet til de nesten går over i gult,,

 

Fordelen med å gjøre dette er at de blir veldig myke og former seg til kammeret lettere.

gjorde det samme men lettere på bertramhylsene som jeg kjøpte via SARA. mange har dømt de nedenom og hjem

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder selv på med prosjekt 8x58RD for RB. Har brukt Bertram hylser og kan bekrefte hva som står i artikkelen det blir referert til ovenfor. Disse hylsene er noe underdim. Når hylsa da ligger nede i kammeret utvider den seg så mye oppover, at den sprekker. Jeg viklet tape rundt bakkant av hylsa og fikk den bedre sentrert i kammeret, men fortsatt sprakk et par. Beste, som jeg også gjorde, er nok å gløde hylsa i nedre del og tape den, da sprakk de ikke, men gløding av hylsekropp er nok ikke helt god tone og jeg hadde ikke gjort det med patroner med høyere trykk.

 

Ladet 200 Speer Spt med N140, fikk høyere hastighet enn hva Våpenjournalen gjorde og reduserte derfor til hastighet 2125 fps. Dvs reduserte deres max ladning med over 10%

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke røyksvakt i 12mm Remington, på samme måte som i 50/70, det er bare langt fra ideelt.

 

8x58RD er/ble kamret i børser med annen stålkvalitet enn 12mm Rem, i de tilfellene at gamle børser fikk nye piper ble kassene herdet. 8x58RD har vært en røykfri patron omtrent helt fra starten, den ble utviklet for svartkrutt men svartkruttpatroner ble aldri brukt militært.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Våpenjournalen hadde for mange år siden en test av rollingblocken og ladninger, jeg skrev (dum som jeg var) bare ned krutt type , grain, og hastighet:

 

Norma-202, 48grain- 2330f/s

 

vitavouri n 140 , 46-47 grain - 2420f/s

 

Er 99% sikker på at de brukte en 175 grain kule, men fint om noen som husker kan verifisere.

 

 

Har ellers holdt meg til 150grain sierra kule og Vitavouri - 160 krutt. Er av den oppfatningen at så gamle børser bør ha en så lav og sakte trykkoppbygning som mulig!

 

Bedre hylsefylling sikrer også jevnere forbrenning.

 

Skal gå ned en tur i våpen/laderommet senere i dag for å sjekke noen safe ladninger med n-160 og 150 grain kuler hvis noen er interessert.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Våpenjournalen hadde for mange år siden en test av rollingblocken og ladninger, jeg skrev (dum som jeg var) bare ned krutt type , grain, og hastighet:

 

Norma-202, 48grain- 2330f/s

 

vitavouri n 140 , 46-47 grain - 2420f/s

 

Er 99% sikker på at de brukte en 175 grain kule, men fint om noen som husker kan verifisere.

 

Her er maksladningene med N140 fra den artikkelen:

 

150 gr Sierra OAL 76,5 mm 47 gr N140 2420 fps

175 gr Sierra OAL 78 mm 46 gr N140 2405 fps

196 gr Norma OAL 77,5 mm 44 gr N140 2245 fps

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen og tusen takk for kjempemasse info, beklager så mye at jeg ikke har vert innom på en stund :oops:

 

Har bestilt meg noen Sellier & Bellot 196gr og skal teste først med N135 siden jeg har litt av det fra før. Ellers har jeg skutt litt med Norma mantlet med blyspiss og de går helt greit på 80-100 meter

 

Jeg er litt rusten når det gjelder kornsikter, men det får man trene på fremover med disse, skal pusse opp stokken på 8x58'n da den er ikke særlig pent lakket...

 

Igjen tusen takk for hjelpen :D blir morro fremover våren og sommeren nå når jeg har masse ladedata å teste ut :D

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Henter opp igjen denne tråden da jeg vil si at jeg hadde en noe ekkel opplevelse på bana idag!!

 

Kjøpte meg noen Hornady kuler med blyspiss på 195grs som jeg ladet med 42grs N135 for noen dager siden, kronograferte et par-tre skudd før jeg lada resten av patronene og fikk disse hastighetene;

698 m/sek - 701 m/sek & 695 m/sek....Meget jevne skudd da pga at jeg dryppa kruttkorna til nøyaktig 42grs, men jeg syns de hadde noe høy fart ift tidligere data i denne tråden.

Det tre skudda jeg tok over kronografen hjemme gav fine hylser, ingen trykktegn og ingen soting, men på bana idag derimot!! de to første gikk som "normalt" med pittelitt soting foran skuldra, men hylse nr 3 sprakk fra fra 3-4 mm foran Rimmen og ca 12 mm fremover hylsa :roll: Måtte rulle meg en røyk å sette meg på benken litt...!

Tok motet til meg igjen og smelte av 4 skudd til med samme resultat som de to første, nr 5 sprakk nøyaktig på samme måte som skudd nr 3! :?

To nye skudd med "normal" reaksjon før nr 3 kom med en ny sprekk, F&%N i svarte gamperæv!

 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke dette mtp på at jeg ligger under startladningene fra Ladeboka, men vet ikke helt om jeg tør å øke trykket ytterlig når jeg har ca 700 m/sek...

 

Noen som kan gi meg en smekk eller noen råd her...?? er disse Bertram-hylsene bare noe dritt eller er det et normalt resultat av for store kammer ift disse hylsene..?

Har ikke spesielt lyst til å "fore" på de med teip eller andre remedier og det blir dyr "hyggeskyting" om de ikke tåler mer enn 1 lading...

 

 

EDIT: Bør vel nevne at normahylsene jeg modifiserte fra Berdan hettelomme til Boxer blei lada en 7-8 ganger før de tok kvelden med omtrent identiske ladinger..

Link to comment
Share on other sites

Bertram-hylser kan være noe dritt. Bruk 7,62x54R-hylser istedet-de blir litt for korte men det betyr nada.

 

Gløding av hylsene og forsiktig kalibrering gir bra levetid på hylsene, jeg presser bare 1/2-parten av halsen.

Link to comment
Share on other sites

Sitter å kikker litt på de som fikk "normale" resultat og det viser seg at 4 av dem har jaggu meg en pitteliten prekke over skuldra...dette var meget skuffende :cry:

 

Er det noe vits i å risikere helsa på å bruke de resterende som SER bra ut?? eller kan jeg enkelt og greit ha for høyt trykk..?

Link to comment
Share on other sites

42grs med N135 er kanskje litt mye, mener jeg bruker 44gr N140 til 196grs kule.

Jeg ville prøvd med 7,62x54R hylser, N140 og presset hylsene så lite som mulig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter første lading av Bertramhylsene så ser det ut til at de som overlevde forming etter kammer holder veldig bra, 15 av 20 stk ser ut til å like seg :D

 

Idag dukka det opp 20 stk i posten som jeg er litt i stuss på!

 

Fra venstre; Orginal Norma 8mm M/89, Bertram 8x58RD og til høyre de som dukket opp idag, fikk fatt i 20 stk.

Disse jeg fikk idag måler 8.38mm (kula) x 55.65mm og de jeg har brukt/bruker måler 8.20mm x 57.60mm...

 

Som går helt klart frem av bildet så ligner disse knappest på de orginale patronene og jeg lurer på om de er trygge å skyte i børsa,

kan dette vere 7.62x54R hylser eller noe annet som er "vanlig" å bruke som erstatning..?? Syns diameteren på kula er i grenseland stor i forhold til det jeg vanligvis bruker..

 

Patronene ble kjøpt i tro om at dette var "orginale" patroner da bildene ikke var så gode å tolke og jeg blei litt skuffa må jeg si,

men om det nå viser seg at det er bare å kjøre på...OG at de holder mer en ett smell så skal jeg ikke gramme meg :D

 

DSC_0451.jpg

Link to comment
Share on other sites

Snakket nettopp med en våpensamler og disse bør absolutt ikke brukes som de er, de vil garantert sprekke :(

Da blir det enten å trekke ut kula og glødeforme dem eller å bytte dem vekk til noen her om noen er intressert...?

 

Er intressert i 6,5x55 Norma eller Lapua tomhylser.

 

Bunnmerking - Bø 1942 - har 21 stk og de er helt strøkne.

Link to comment
Share on other sites

Bertram hylsene sprekker alle som en desverre.

diesettet til 4D klemmer hylsa for mye sammen og det stresset gjør at messingen ikke liker seg.

spar opp penger til RCBS sitt diesett og bruk det i stedenfor

 

7,62X54R funker fint som basis hylse hvis du er i beit på billig messing.

eller så kan du forme om 45X70 hylser "finnes en egen formedie fra 4D"

med disse alternativene blir forvirringen total men de funker begge to

 

 

Nevs

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Bertram hylsene sprekker alle som en desverre.

diesettet til 4D klemmer hylsa for mye sammen og det stresset gjør at messingen ikke liker seg.

spar opp penger til RCBS sitt diesett og bruk det i stedenfor.

 

Jeg trenger både hylser og diesett, og dette innlegget gjorde meg interessert. Det jeg lurer på er:

1. Er Bertrams hylser ubrukelige til 8x58 RD?

2. Hva da med andre hylser fra Bertram, f.eks. 12 mm Remington?

3. Er 4Ds diesett i 8x58 RD ubrukelige?

4. Hva da med andre diesett fra 4D, f.eks. 12 mm Remington?

5. Eller er det kombinasjonen av Bertram hylser og 4D-diesett som ikke funker?

 

Jeg vet det er folk med erfaringer med både Bertram og 4D her på forumet, fint hvis noen, gjerne flere, kan svare på dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

På tide med en liten oppdatering. Bertramhylsene som overlevde første formskyting har tjent meg vel, de har nå holdt 8 omladninger uten tegn til å gi seg.

Prøvde ei ny kule fra Trond: http://www.hjemmelading.no/produkter/1188467871/1207571435/1213956535/198gr_fmj

 

Beste ladning so far med denne kula:

 

Hylse: Bertram

Kule: 198gr Partizan

Krutt: 42.5gr N140

Hette: Winchester LR

Col: Krymperille

Vo: 680 m/sek

Trykk: Lavt/middels, pittelitt sot på halsen. Trygg ladning.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jeg tenker å lade 16o grains TSX til 8x58-en. Håper å få til litt flatere kulebane enn med div 196 og 200 grains prosjektiler. Synes ikke det er like enkelt å bedømme hvor hardt jeg kan lade til rolling blocken som til boltrifler, og finner ingen ladedata for så lette kuler.

Tips tas i mot med takk.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Bertramhylsene mine sprakk også i tur og orden, jeg tok vare på den siste hele hylsa som et slags klenodie.

 

Senere har jeg stort sett brukt originale Normahylser med Berdanhette, eller egenproduserte hylser på basis av .45-70.

Det siste var et enkelt valg siden jeg hadde endel av dem, og de ble ikke så mye for korte at det var noe problem, selv om jeg måtte sette noen av hylsene i drillchucken og pusse ned diameteren på kraven littegranne, husker ikke om det var Federal eller Remington hylser, syns å huske at Starline og Winchester hadde passende diameter på kraven.

Link to comment
Share on other sites

Har lade opp 100 starline 7,62x54r hylse med passe dose rp11 og 185 grains remington cl.

Skal skyte disse og lade dem opp igjen med 12,7 grams oryx eller 160 grains x var planen....

Men jeg lurer litt på hvor mye jeg skal putte i hylsa bak x-en...

Må vel bare prøve seg frem litt, men synes det er litt skumlere å prøve seg frem med en rollingblock enn med en boltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det var et lade/skyteforum i sverige som hadde ladedata på TSX kuler. Jeg finner ikke denne siden igjenn. Jeg husker bare at de ladet rimelig hardt. Måtte lade hardt for å oppnå presisjon. Min erfaring med 8x58RD, er at jeg må lade hardere enn det jeg egentlig liker. Hvis ikke klarer ikke hylsa å tette kammeret, og jeg får gruttgassen i trynet. Jeg hadde tenkt til å prøve med hjemmestøpte blykuler. Men jeg har lagt det på is. Problemet er at hastigheten er for stor for blykuler, og hvis jeg reduserer ladningene så får jeg bakblås. Måtte isåfall prøvd med små mengder raskt krutt, men jeg liker ikke å eksperimentere for mye med denne mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

Sitat: "Har lade opp 100 starline 7,62x54r hylse med passe dose rp11 og 185 grains remington cl." Sitat slutt

 

Du vil få minimalt med hals og nesten ikke noe kulehold med de hylsene hvis du skal lade disse om igjen.

Bruk 45/70 da får du sterkere hylser. Tidligere så brukte Bertram en dreiet base som de lodda messing rør på , jeg opplevde hettelommer som ble fort for store og de sprakk veldig lett.

Jeg har brukt Norma 15 som krutt og fått god hylsefylling, lavt trykk å fin hastighet :smile:

 

 

 

Plå

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...