Jump to content

Zeiss 8/10X45RF er ubruklig..


Conibear

Recommended Posts

når det gjelder avstandsmåleren..ja til den prisen så er det ikke zeiss verdig at de slenger ut en kikkert i denne prisklassen med en avstandsmåler som kun er lesbar 2-3 timer før det blir helt mørkt..

Jeg har hatt denne noen dager nå og har oppdaget at avstandsmåleren er nesten helt ubruklig på dagtid, da står det igjen 3-5 timer av 24 hvor den er brukendes...

Avstanden burde kommet opp på et lite sort felt slik at det gikk ann å lese den hele døgnet..

Link to comment
Share on other sites

Da må du ha fått en mandagsutgave. De jeg har testet er krystallklare i all slags lys. Vi snakker om de røde tallene sant?

 

Ja vi prater om de røde tallene, har sett en og annen andre også bemerke dette men at det skulle være så dårlig hadde jeg ikke trodd.

Tenkte først det kunne være batteriet men når det begynner å bli mørkt så er tallene meget klare de.

Link to comment
Share on other sites

Eg har testa ein sånn i full dagslys og sol attpåtil, og det var null problemer å sjå dei tallene.. Så støtter Beveren`s kommentarer, det skal være null problemer å sjå dette, eller at det er eit Mandags produkt.

Eller er du fargeblind og har problemer med å sjå rødt ? Det kan også være ein mulig grunn for enkelte som får sånne problemer....

Link to comment
Share on other sites

Er ikke fargeblind så det kan det ikke være.. :D

Skulle heller ikke tro Zeiss leverte ut mandags produkter da jeg regner med hvert produkt går igjennom flere tester før de sendes ut..

Da jeg ser også andre har bemerket det samme regnet jeg med det måtte være kikkerten, det er en klar ting at man vil se lyset bedre i mørket men burde heller ikke være noe problem på dagtid med et slikt produkt..

 

Har følgt bruksanvisningen, mulig den kan leses tvetydig så jeg skal gjøre flere forsøk..

Står det på det så skal jeg legge meg flat!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Du har godt syn på begge øyne?

Jeg fant ut at en slik kikkert var mindre egnet for meg fordi den hadde avlesningen av tallene gjennom høyre okkular. Ikke gunstig for en med svakt syn på høyre øye... :(

 

 

kanskje på tide å oppsøke en optiker og få justert synet. Funger det ikke med kikkert så er det vel problematisk i dagliglivet også????

Link to comment
Share on other sites

kanskje på tide å oppsøke en optiker og få justert synet. Funger det ikke med kikkert så er det vel problematisk i dagliglivet også????

Blir OT dette, men jeg har faktisk helt nylig vært hos noe som er enda bedre enn optiker; øyelege med laser! Så nå er mitt høyre øye så godt som det overhodet kan bli. Fremdeles litt uklart, men det er en medfødt svakhet og kan ikke gjøres noe med.

Slike ting som at tallene på en kikkert med avstandsmåler kun vises i det ene okularet tenker ikke folk over, med mindre de har svakt syn på ett øye. Dersom man ikke er normalsynt og høyrehendt legger man gjerne merke til slike små detaljer. Som f.eks. at den eneste jaktdressen i butikken som har radiolomme på både høyre og venste side er Norrøna Finnskogen. Detaljer, men ikke om man er linksskytter med jaktradio. Eller evt. kikkertbruker med svakt høyre øye...

Link to comment
Share on other sites

For å fortsette lit OT: Jahtijakt og nyere Dovrefjell dresser har også radiolomme på begge sider!! Har sett flere å. (Er linksskytter selv).

 

Men hvordan oppfatter folk med venstredominant øye avlesinga i kikkerten? Er ikke svaksynt, men normalt venstredominert.

 

EDIT: skriveleif.

Link to comment
Share on other sites

Steila en smule over trådtittel her ja... :shock:

Har ikke problem med å lese avstandstallene i dagslys på kikkerten, har sett i tre forsjellige rf'er og hadde 0 problem med samtlige...

Så å poste at den er ubrukelig er litt over kanten synes nå jeg.

 

Her er det noe muffens som ikke stemmer med det som jeg har sett i rf'n...!

Link to comment
Share on other sites

Har du forsøkt å justere den for høyre øye? Det utgjør stor forskjell for min del i alle fall.

 

På denne justerer man for hvert øye, i tilegg til sentraljusteringen for fokus på forskjellige avstander. Mye enklere enn på classic-serien der man justerte for differansen på øynene på ene okularet, og deretter brukte sentraljsuteringen på ulike avstander...

 

Min har fungert perfekt, den tar måling selv om man ikke holder stille. Den tar også måling frihånd på utrolig lange avstander :D

Tåke derimot, det taklet den ikke like godt, men det er det ingen laserbaserte avstandsmålere som gjør.. :wink:

 

Under reinsjakta var den uvurderlig!

:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...