Jump to content

Rifla samler som ei hagle


Truls

Recommended Posts

En kompis har en Remington et-eller-annet av det aller billigste slaget. Kikkertsiktet, et Zodiac, kasserte vi tidligere i sommer fordi retikkelet skranglet rundt inni røret. Monterte en Leupold 15-6 i stedet, men nå viser det seg at det er plent umulig å samle skuddene. Det er faktisk ikke mulig å samle tre skudd innen for 30 cm. på 200 meters avstand.

Kikkertsiktet ble skrudd fast av Landrø.

 

Hva kan være feil?

Link to comment
Share on other sites

Skjekk alle skruer på kikkerten først. Kan være den har løsna. Hvis det ikke hjelper prøv med en annen kikkert. Hvis den samler da er det kikkerten og en reklamasjon sak. Hvis ikke annen kikkert hjelper se etter skade på kroninga(det kan du også gjøre med en gang) Skjekk også skjefte skruene.

Link to comment
Share on other sites

Hei, er det syntetisk stokk på denne? Hvis det er det så skru stokken av og se om der er to plastikk knotter/lipper som tar oppi løpet. Disse har jeg fjernet på 2 stk 700 adl børser og disse samlet perfekt etterpå. Den ene var en 3006 og den andre var en 223. :)

Link to comment
Share on other sites

De billige remington riflene er gode de, men for at presisjonen skal være god er du nødt til å legge løpet fritt fra stokken. Spesielt de tynne syntetiske stokkene gir dårlig presisjon da de dytter løpet i alle retninger avhengig av hvordan rifla holdes.

 

For å undersøke om løpet ligger fritt tar du en hundrelapp og legger rundt løpet. Dra lappen innover løpet og inn mot stokken. Får du ikke dratt lappen inn til overgangen til kammeret må du slipe av litt i stokken.

Når løpet ligger fritt kan det hende du får en "aha" opplevelse av den nye presisjonen.

 

Jeg har en Rem 579 salong som samlet over hele skiva. 10 min med tapetkniven for å slipe så løpet lå fritt, så samlet den plutselig meget godt.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk alle skruer på rifla, kikkerten og kikkertmontasjen.

Så kan du sjekke om stokken klemmer på løpet. Stokken skal ikke være i kontakt med løpet, da vil sannsynligvis ikke rifla samle bra.

 

Men du sier at du har ny kikkert. Det kan være noe krøll med kikkerten hvis rifla samlet godt før kikkertbytte. Har du åpne sikter på rifla kan du skru av kikkerten å prøve med dem. Men nå er det ikke så lett å skyte gode samlinger på 200 meter med skur og korn, med mindre at åpensiktet er veldig bra.

 

Har du skutt med en annen type ammo etter at du byttet kikkert? Hvis du har gjort det, så prøver du med ammoen du brukte før kikkertbyttet. Ingen rifler samler likens med forskjellig ammo.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt i benk, ja. Men spredningen var mer enn 30 cm likevel.

 

Det som er rart, er at børsa samlet fint tidligere i sommer. Da var den pusset. Har skutt ca 30 skudd etterpå uten å pusse. Og nå er det jo helt håpløst. 30 skudd bør vel gå uten at noe slikt skal skje?

 

Jeg jobber veldig mye denne uka, men jeg skal teste med hundrelapp og pusse løp og sjekke krona og etterstramme skruer og dobbeltsjekke siktet og kikkertringene en av dagene. Så får jeg se om det blir noe bedre når jeg tar en tur på skytebanen over helga..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette med frittliggendeløp og remington er vel ett ganske diskutert tema. Var ikke noe stor suksess på 7'en min i allefall, den ble beddet i tillegg. Får prøve å se om en matchkule samler bedre.

 

Jeg tviler på at problemet til trådstarter er pipa, mtp at spredingen er så stor som 30cm.

Ville sjekka kroning og kikkertmontasje.

Regner med at dette er med fabrikkammo?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er Norma Jaktmatch og Norma Oryx.

 

Dette er egentlig litt av en gåte for meg. Men kanskje en av dere skjønner feilen når dere leser alt:

 

Som nevnt, oppsto problemet for kompisen min mens det var montert et Tasco-sikte på rifla. Men måten problemet først oppsto på, var ikke at rifla spredde. Det hele begynte nemlig med at han hadde fine samlinger, problemet var bare at samlingene flyttet seg rundt på skiva.

 

Men så gikk samlingene fullstendig i oppløsning, og kulene spredde slik jeg har nevnt, over 30 cm på 200 meter.

 

Da jeg skulle se på våpenet, la jeg merke til at synsfeltet var veldig slørete og at siktekorset lå ca. 20 grader over på siden.

Vi tok med våpenet til Landrø - som konkluderte som meg - at retikkelet i Tasco-en hadde løsnet.

 

I og med at jeg hadde vært temmelig sikker på at Tasco-siktet hadde gjort sitt siste treff, hadde jeg tatt med et sikte hjemmefra, som jeg lot kompisen låne - et Leupold VXIII 1,5-4x22, med samme rørdimensjon som Tasco-en.

 

En ung kar bak disken hos Landrø tok med børsa og siktet og forsvant på bakrommet, og kom tilbake etter fem-ti minutter med Leupold-siktet montert i de samme ringene som Tasco-en hadde sittet i. Leupold-siktet siktet VET jeg er i orden. Og jeg kan ikke se at det er gjort noen feil hos Landrø heller, for siktet sitter dønn fast.

 

Men da vi kom på skytebanen igjen, var samlingene akkurat like elendig. Kulene gikk i hytt og pine. Derfor tror jeg at det kanskje hadde vært to feil med våpenet, for Tasco-siktet var ødelagt - det er hevet over tvil - men nå viser det seg at det må være noe mer også.

 

Men det er jo litt underlig om begge feilene skulle oppstå samtidig? Derfor lurer jeg på om retikkelet i Tasco-en har vært løst en stund. Det snurrer vel bare rundt inn i røret, mens selve krysset alltid er i midten? Slik at det kanskje kan forklare at han først opplevde at han behold gode samlinger, men at de flyttet seg rundt på skiva.

 

Spørsmålet som i så fall melder seg da, er hva annet det kan være.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags montasjer er det?

 

Ofte er det ikke all verdens kvalitet over de montasjene som følger med i "pakker". Jeg har også truffet et par personer med dyre rifler og kikkerter, men som av en eller annen grunn fant ut at de skulle ha billige ringer og klakker i aluminium.

 

Ta av kikkerten og sjekk at alle skruer i montasjene sitter som de skal. Er noen løse kan du bruke litt blå Locktite på gjengene.

Link to comment
Share on other sites

Sjekka krona i morges, den er uskadet.

Men så forsøkte jeg å trekke et papir mellom løpet og forstykket, og det stoppet etter 5 cm. Trangt, ja. Men hvordan kan det skje sånn plutselig?

 

(Skal sjekke de andre tipsene i morgen.)

Link to comment
Share on other sites

Men så forsøkte jeg å trekke et papir mellom løpet og forstykket, og det stoppet etter 5 cm. Trangt, ja.

 

Når stokken ligger inntil løpet slik som her, så vil du dytte pipa i ulik retning avhengig av hvordan du holder børsa. På trestokker bør du ha 2-3mm klaring slik at treet kan krympe og svelle uten å være borti pipa.

Her er det nok bare å finne frem sandpapir og begynne å pusse. Ikke vær redd for å ta av litt treverk, og bruk olje etterpå et par ganger så det får trekt skikkelig inn.

 

Pipa skal ha kontakt med stokken ved kammert (dette er litt individuelt fra børse til børse)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...