Jump to content

Safariland hylster


Recommended Posts

lurte litt her. er disse godkjent til ipsc match? slik jeg tolker reglene er det RM som tolker om de er greie eller ei?

 

sett på safariland 6285.

23-2220.jpg

 

safariland 6365

310h5ReA9BL._SL500_AA280_.jpg

 

 

 

5.2.6 IPSC Handgun matches will not require the use of a particular type or brand of holster. However, the Range

Master may deem that a competitor’s holster is unsafe and order that it be improved to his satisfaction, failing

which it must be withdrawn from the match.

5.2.7 Competitors must not be permitted to commence a course of fire wearing:

5.2.7.1 A shoulder holster or "tie-down" rig (visible or otherwise), except as specified in Rule 5.2.8,

5.2.7.2 A holster with the heel of the butt of the handgun below the top of the belt, except as specified in

Rule 5.2.8,

5.2.7.3 A holster with the muzzle of the handgun pointing further than 1 meter from the competitor's feet

while standing relaxed,

5.2.7.4 A holster which does not completely prevent access to, or activation of, the trigger of the handgun

while holstered.

5.2.8 Competitors deemed by the Match Director to be active law enforcement officers or military personnel may

be entitled to use their duty holsters and allied equipment however, the Range Master will remain the final

authority in respect of the safety and suitability of using such equipment at IPSC matches.

5.2.8.1 Competitors deemed by the Range Master to be permanently and significantly disabled may be

given special dispensation in relation to the type and/or placement of their holster petitors deemed by the Range Master to be permanently and significantly disabled may be

given special dispensation in relation to the type and/or placement of their holster and allied

equipment, and the Range Master will remain the final authority in respect of the safety andand allied

equipment, and the Range Master will remain the final authority in respect of the safety and

suitability of using such equipment at IPSC matches.

Link to comment
Share on other sites

Det du må passe på er regel 5.2.7.2.

6285 ser ut som det er høyt nok, men det andre kan være mer iffy.

 

 

Når det er sagt, hvorfor bruke slike? det er jo tjenestehylster og thumbbreak/"hood'en" er jo bare ett minus.

Er det det eneste du har så vil jeg si; "ok bruk det til du får noe annet".

Skal du kjøpe, bør du IMHO se etter enten ett race hylster ala CR/Ghost eller ett vanlig beltehylster. Personlig kommer jeg nok til å kjøpe ett Blade-tech DOH til M&Pen min.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Safariland i seg selv er greie hylstre, men, som alle kommentarene her sier, har du valgt gal modell. Thumb strap'en er et mega-handicap for raskt trekk. (Og en potensiell sikkerhetsrisiko)

 

Finn et hylster som kun benytter friksjon for å holde jernet på plass og helst noe som enten er lavere "skåret" eller mangler front.

Link to comment
Share on other sites

Thumb strap'en er et mega-handicap for raskt trekk for normale skyttere.

 

 

Rettet det litt. :wink:

 

Todd Jarrett hadde vel trekk på 0,8 sek fra ett level III Sherpa hylster...

men så er hans nivå som skytter over gjennomsnittet :mrgreen:

Men nei, kjøp et vanlig hylster.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 6285 fordi jeg ikke kan fordra 6004 varianten som er alternativet, er godt fornøyd med det til den bruken jeg har det til, dog har jeg ALDRI vurdert dette til IPSC.

 

Til IPSC bruker jeg et paddlehylster fra samme fabrikant uten topstrap men med friksjonsskrue, fordi jeg ikke liker disse kontrapsjonene som ghosthylstrene og andre i samme sjangeren er. Jeg vil ha ett hylster som ser ut som et hylster og ikke som noe skrot som jeg har ved en tilfeldighet har dratt med meg fra Claes Ohlson :mrgreen:, dog er det ett bevist valg og passende til eget ambisjonsnivå (som er å ha det moro...)

 

Nå har ikke jeg holdt meg voldsomt oppdatert på IPSC regelverket utover det nødvendige, men i "gamle" dager var hylstertesten en forlengs og baklengs rulle, hvor våpenet ikke skulle falle ut av hylsteret for at det skulle være godkjent, jeg ser at det iht til 5.2.6 er opp til RMen å bedømme hva som er sikre hylster, men jeg kan jo spekulere litt i om de kjappeste hylstrene hadde kommet seg i gjennom rulletesten... :wink::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Blade Tech DOH til min HK P30. For å få dette hylsteret lovlig måtte jeg borre nye hull, problemet var at det var for lavt. Opprinnelig prøvde jeg å bruke de hullene som var på hylster/feste (aversjon mot å sette borret i hylstre), men det førte til at skjefte var for langt fra kroppen. Det førte til at en rekke RO'er påtalte hylstret, det gikk jeg lei av så jeg har nå borret nye hull og poppet det fast (det var skrudd, men skrue knakk og det burde ført til DQ i Konsvinger).

 

Det er forøvrig mange RO'er som ikke vet hvordan man skal måle avstand mellom skjefte og belte (Jeg regner meg som ekspert på området og har støtte hos 2 danske ROI'er + han svenske som var på Kongsvinger). De fleste RO'er vil måle fra midt på back strappen til belte, da feiler de fleste. Det riktige er å måle fra midt på sideplanten på skjefte til belte (max 5 cm).

 

Nå har jeg bestillt CR-speed WSM2 å det er et kvalitetshylster som ikke er samenraska Clas Ohlson deler men det beste hylster som er å få fra sportsvåpen.no eller pvas.no. Noen jeg kjenner som har brukt Ghost og feilet på en større turnering har ikke mye godt å si om det hylstret.

Link to comment
Share on other sites

Det Comptac hylsteret er ikke så veldig ulikt den safarilandmodellen jeg bruker og er godt fornøyd med, uten at det nødvendigvis er noe kvalitetstempel... :mrgreen:

 

Men siden våpentypen kom opp, du skal ikke ha noe som er bedre egnet en Berettaen da ?? SW M&P som avbildet får lovord, Glocken er jo en sikker "vinner" og ditto med CZ i forskjellige utgaver.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men siden våpentypen kom opp, du skal ikke ha noe som er bedre egnet en Berettaen da ?? SW M&P som avbildet får lovord, Glocken er jo en sikker "vinner" og ditto med CZ i forskjellige utgaver.... :wink:

 

skutt med glock og shadow i klubben en god del.

litt av grunnen er mest i at jeg skøyt mye bedre på 17 skd jeg prøvde med berettaen enn jeg gjør med Glocken/shadowen etter 1000skd. Smooth DA avtrekk og SA er nesten på høyde med shadowen. og den sitter helt perfekt i hånda mi. så kom frem til at den er ett fint alternativ for meg. eneste minuset jeg fant ved den var litt kortere siktelinje enn glocken/shadow.

(+ at jeg trenger decocker etter ett liteuhell under decocking, tommlen fikk seg en god smell kort sagt :oops: vil ikke ha den igjen :wink:

 

men hvis du har noen vesentlige erfaringer med den å dele så lytter jeg gjerne.

 

 

S&W M&P har jeg ikke testet eller hatt som no alternativ.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, for all del. Jeg er Glockpilot på noen og tyvende året, men så lenge du har testet og er nøgd, er det bare å flekke til for min del...

 

Sånn litt slemt sagt, så er det gjerne slik at når folk skal ha noe som er litt uvanlig til pistolskyting, er det gjerne en modell som appellerer til andre forhold enn det rent skytetekniske ( og gjerne noe som kun er sett på i bilder på glanset papir i div amerikanske blekker) og da har jeg gjerne lett for å stille ett og annet kontrollspørsmål... :mrgreen:

 

Er nok på full fart inn i GGGU, serru...

Link to comment
Share on other sites

Det skulle gå greit å kjenne deg igjen på stevner :D

 

Jeg kjøpte også noe ikke alle andre har eller ville kjøpe, HK P30. Men etter å ha prøvd CZ 75 SP-01 shadow valgte jeg å kaste noen av mine "prinsipper" over bord (Production divisjon = ekte tjenestevåpen, få tjenestegjørende kunne tenke seg å drasse på 1170 gram våpen på hofta). Skal hente shadow'en hos Winge idag = jeg får mindre å skylle på i tiden fremover.

 

I tankene har jeg spekulert meg frem til at en Sig P250 med langt DAO avtrekk ville passe meg bedre da den ikke har noe trykkpunkt = mindre fare for å nappe avtrekket. Men da må jeg godsnakke med sportsvåpen.no dersom de skal ha en ny ladning med sig fra usa.

Link to comment
Share on other sites

Smith 5906TSW brukte jeg til Prodution, men den står ikke på ap roved lista (forskellen til den som står på lista er Novak fast sikte og fast "poppet" rail til lykt. Moderator fryder seg nå :cry:

 

Men som pistol var den bedre å skyte enn HK P30'en. Den var dog en ergonomisk katastrofe med bl.a nedspenner på sleiden, lurer på hvordan en NYC politimann skal hylstre våpenet når han skal sette på håndjern = den er ikke spesielt "taktisk".

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hepp, har akkurat kjøpt meg en s&w m&p9, også trenger jeg noe hylster å starte med til nfps, ser jo en del gode alternativer her, men lurte gentlig på om dette http://www.blade-tech.com/Pro-Series-IDPA-PAK-pr-1093.html er bruksandes som en start? Og om den er tillatt da selvsagt=)

 

Think:

 

kjøpte du blade tech hylstret ditt rett fra hjemmesiden deres? hva ble i så fall sluttsummen.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det hylsteret ikke er for lavt i forhold til beltet, så bør det vel være lov. Men vanskelig å si med 100% sikkerhet ut fra bildet på siden, men vil nok med 98 % sikkerhet være greit :D

 

Edit; Når det er sagt, så mener jeg at hylster av typen Ghost/Cr-Speed/Safariland og lignende er best til praktisk skyting

Link to comment
Share on other sites

Blade-tech knekker deg antaglig på portoen, hvis du handler direkte. Jeg forsøkte å bestille ett hylster fra de, men ga f..n da transportkostnadene var høyere enn hylsterprisen (65$ for hylsteret, 67$ i transport). Jeg endte opp med å bestille via http://www.bigrivertactical.com/homepage.html og fikk hylsteret noen dollar rimeligere og portoen ett eller annet sted på 20 tallet.

 

Ett annet alternativ kan være http://www.comp-tac.com/, jeg har ett par hylstre derifra, og skal ha ihvertfall ett til fra de, 60ish USD og fornuftig prising på portoen. Comp-tac er sånn semi custom kydexskreddere og produserer i forhold til ordretilgangen, når jeg bestilte var det ca 10 dager fra bestilling til produksjon og transporttid etterpå, men produktene deres er vel verdt ventetiden :D

Link to comment
Share on other sites

Sweet, takk for gode svar.

 

Merker inngangsbilletten til skyting og jakt har vært relativ dyr, men flater seg litt ut nå=). Det blir nok mest sannsynlig en CR rigg etterhvert, men ser for meg en lekker 1911 pistol i standard eller open da. Til denne vil jeg gjerne ha et klassisk hylster, ihvertfall akkurat nå, må dessuten begrense meg til ca tusenlappen til dette for øyeblikket. Dere vet, man har da kjerring :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Blade-tech ble kjøpt direkte fra produsent av min søster USA, mener frakten var $50 = dyrt men den ble levert på døra uka etter.

 

Jeg kjøpte hylster til HK P45 som brukes til en P30 (da var det ikke eget hylster til P30) = ikke hylster til riktig pistol men den passer. Men hylsteret var ikke lovlig til production, den var ca 1 cm for lav og våpnet var for langt ut fra kroppen (noen del av skjefte må være over belte og midten av skjefte må i utgangspunktet være max 5 cm fra beltet (det er litt slack på dette målet)). Det er flere hull å velge i men ingen passet 100 % til meg = jeg lagde mine egne hull og satte en mutter mellom hylster og DOH festet samt byttet alle skruer med popnagler (en skrue knakk på stevne). Snakket med en i Sverige som driver sideimport av Blade-tech, den elegante løsningen på mitt problem ville vært varmluftpistol og bøye DOH festet.

 

En stor ulempe med blade-tech er at den sliter på finish på våpenet. Den holder godt på våpenet, ikke noe problem å springe å filme. Ikke noe fare for å miste våpen under trekk.

 

Double Alpha lager hylster til M&P der plasten er foret med semsket skinn på innsiden = ser ut til å være et bedre hylster (sett på Rino sitt). Winge våpen tar inn/har hylsteret. Det er det hylsteret jeg skal bruke når jeg kjøper M&P9 Pro.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder valget mellom "heldekkende" hylster og racing rigg så er det delte meninger, jeg har begge typene.

 

I alle tilfelle så har en erfaren skytter i Moss (ikke rino) prøvd å få en M&P til å passe en CR-speed rigg, han var ikke fornøyd. Jeg skal prøve det samme men double Alpha blir trolig brukshylsteret.

 

Det er i hovedsak 3 måter å trekke pistolen på:

 

1. dra hånda oppover å dra med seg pistolen på opptur å feste fullt grep idet du beveger våpenet fremover. Raskt men fare for å droppe ladd våpen = DQ.

 

2. dra hånda oppover å stoppe bevegelsen så snart fingrene får kontakt med våpenet, føre tommel over beaver tail og plasere den på sikringsfløyen (on du har et skikkelig våpen = 1911) = du vet at du har 100 % grep idet pistolen løsner fra hylsteret. Denne løsningen er litt farlig med Racing rigg da du muligens ikke rekker å stoppe før du har løsnet pistolen fra hylster = DQ.

 

 

3. Før hånda opp forbi pistolen og så bevege hånda nedover å gripe pistolen med tommel plassert på sikkring = du vet at du har riktig grep. Denne metoden er rimelig sikker med RAcing rigg da du faktisk presser våpnet på palss (vi snakker her omm CR speed rigg).

 

 

Med CZ Shadow og 191172011 bruker jeg metode 3 fordi den gir meg sikkerhet og sikkring fløy forteller meg at jeg har riktig grep. På Hk P30'en har jeg ikke slik hjelp (det samme gjelder Glock og M&P) så her blir metode 2 brukt.

Link to comment
Share on other sites

 

I alle tilfelle så har en erfaren skytter i Moss (ikke rino) prøvd å få en M&P til å passe en CR-speed rigg, han var ikke fornøyd. Jeg skal prøve det samme men double Alpha blir trolig brukshylsteret.

 

 

Burde ikke være noe problem med CR hylsteret, så lenge man bruker det som er spesifikt for M&P, det er vel en grunn til at det er ett spesifikt hylster til den :D

Link to comment
Share on other sites

Tidsmessig tror jeg egentlig det er relativt lite å hente på CR og lign.

Henning Wallgren skyter nå standard/limited med Blade Tech og de som så han skyte på KO trenger ikke tvile på farten.

Han skjøt min stage på 3,56 (riktignok var ikke treffa noe spesielt bra) men det viser at det er mulig å få raskt skudd med hylsteret. Travis skjøt på 3,98 (Std) og Max på 3,24 i Open. Begge de med CR.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...