Jump to content

Trenger anbefalinger av jaktreim?


Redhawk

Recommended Posts

Hei

Skal kjøpe meg en ny reim til børsa.

Har mest løst på en kombireim til bane og jakt(godkjent til jaktfelt),men en til hver "gren" er også interresangt.

Regner med at det er flere enn meg som har null peiling og erfaringer med gevær-reimer.

Så tenkte at her må det vel være mye erfaringer gode som dårlige :) som noen kan dele med oss.

 

Tenker at tre typer må vel dekke det meste?

 

1.Ren jaktrem

2.Ren banerem

3.Kombirem til bane og jakt(godkjent til jaktfelt)

 

Så om noen har noen gode anbefalinger, eller advarsler om dårlig remer så mottas dette med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke brukt banereim, men sverger til riflestroppen som suplement, har flere som er fast inventar på jakkene mine, brukes både på jakt og skytebane.

På jaktfelt med NJFF brukes ikke reim underskytingen, hverfall ikke i jegerklassene der jeg skyter.

Breie reimer ofte lær er behagelig på skuldra, er tunge og blir tyngre i fuktig vær, ved hurtig skyting i sittende og stående vil pendlende reim kunne på virke presisjonen.

En nylonreim er lettere og suger mindre vann. Billig og uproblematisk, det enkle er ofte det beste.

Har også brukt en reim(Bonny Packer?) som lar våpnet henge skuddklart på brystet, grei nok i åpent tereng, men ubrukelig i tettere skog, da jeg forløpig er er smalere en lengden på børsene.

Link to comment
Share on other sites

Bruk ei neoprenreim (Niggeloh el. l.) som bærereim, og ein eller anna form for jegerstropp som skytereim til jakt og jakttrening. Fordelen med neoprenreima er at våpenvekta blir veldig godt fordelt. Jaktbørsa mi veg rundt 4,5 kg, men med Niggeloh-reima merkar eg nesten ikkje at ho heng over skuldra.

Link to comment
Share on other sites

Har også brukt en reim(Bonny Packer?) som lar våpnet henge skuddklart på brystet, grei nok i åpent tereng, men ubrukelig i tettere skog, da jeg forløpig er smalere en lengden på børsene.

 

Det er ikke som med elgen i Alaska altså? Jeg har hørt at den har så store gevir at den går sideveis i skauen. :wink::mrgreen::mrgreen:

 

Beklager veldig "of tåpikk" :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Eg kjøpte meg nettopp ein Pan reim i kunstfiber med innsydd gummi på anbefaling

 

Veldig fornøygd med mi..

 

Tilfredsstiller i alle fall eit av krava dine.

 

http://www.pan-fritid.com/index.php?c=5 ... ter&p=3%7C

 

Ø

 

 

Virket interessangt denne.Ser at det er en pusher i nærheten som er forhandler av denne så må vel sjekke den ut :)

Men hvordan er det å justere bære lengden.Kan denne endres uten at man endrer innstillingene for hånden(fremste klemmen)?

 

 

Takk for tipsene så langt alle......

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Et alternativ til Pan-reima er Lillebostad: http://www.ljr.no/web/

 

Jeg har en av hver. Pan i lær og Lillebostad i nylon. Spennene på Pan-reima er litt mer klønete å bruke enn leppespennene på Lillebostad-reima. Ellers er begge fullt dugelige som skytereimer og sitter konstant på børsa i motsetning til jegerstroppen som ihvertfall jeg ville lagt igjen ett eller annet sted etter kort tids bruk

Link to comment
Share on other sites

jeg har ei butler creek reim. det er helt klart den beste jeg har vært borti.. den er laget av neoprene og det feltet som ligger over skuldra er av ett materiale som jeg bare har sett ett annet sted.. denne har også små knupper av gummi som gjør att den ikke sklir.. det er bare å henge børsa på skuldra å stampe iveigen.. den detter ikke av.

 

samme matereal type som er i de trekkene som er til å ta over sykkelsetet.. som er mykt og elastisk..

absolutt å anbefale!

 

av denne typen. den jeg har er svart!

http://www.butler-creek.com/products/co ... lings.html

 

mvh

mittiblinken

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Den store fordelen med jegerstroppen er at den ikke endrer rekylopptaket, i motsetning til f.eks. DFS skytereim. De som fulgte med på LS så at der måtte man still knepp mellom hver stilling. Jegerstroppen stiver bare av, men lar oss beholde samme grep og rekylopptakk i rifla samme hvilken stilling man har.

Det finnes en del bærereimer som gjør samme nytten, jeg går ur fra at det er desse Sako'en reklamerer for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...