Jump to content

338 win mag


Ruger 10/22

Recommended Posts

lurer litt på å kjøpe 338 win mag og trenger noen tips fra dere som har vært borti dette kaliberet tidligere om billige treningskuler og jaktkuler til denne. kan ikke finne kuler til under 5 kroner, men det må da gå an å få tak i noe som ikke er så dyrt.. det samme med hylser, hvilke produsent har de beste hylsene i dette kaliberet ut i fra deres erfaringer? og hører gjerne om andre ting som kan påvirke meg til å kjøpe nå eller legge dette kaliberet på hylla.

Link to comment
Share on other sites

En fin treningskule er hornady 200 gr spitzer, eller 225 gr spitzer, de får du for knappe 4 kroner kula. Gode jaktkuler i dette kaliberet er feks. Nosler Accubond/Partition, Swift A-frame, Barnes TSX og Rhino, men Rhino er fryktelig dyre. Jeg ville gått for en av disse kulene i 250 gr. TSX vil kanskje bli i lengste laget uten at jeg skal si det sikkert. Av hylser har jeg bare erfaring med Norma. Ellers ett knall kaliber for storvilt.

Link to comment
Share on other sites

takker.. men shooter 2 hvor får jeg tak i de da?? så faktisk at alvestad hadde 225grains kuler på tilbud nå..

har også hørt om kuler ned i rett over 2 kroner men kan ikke finne det..

 

Ja til 2 kr. vet jeg ikke om noen men som jeg nevnte har jeg brukt Sierra 250 gr. og de kjøpte jeg i fjor hos en lokal G-sport i fjor for rundt 3.50 om jeg ikke husker helt feil . Du har sikkert noen i området ditt som kan skaffe noe billig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en rifle i dette kaliberet i noen år. For min del fant jeg ut at det falt litt mellom to stoler: -ikke er det særlig grovt, og ikke er det spesielt flattskytende...

Det er også verdt å legge merke til at rekylen er formidabel. En kompis hadde identisk rifle som meg, men i 375 H&H. Han synets 338en min var mye værre å skyte med enn hans. Jeg har også hatt 375 H&H, og mener den er lettere å skyte med.

 

Før jeg solgte rifla prøvde jeg å finne ladninger som ga kulebane og rekyl som en 300 win mag, men jeg kom aldri i mål. Selv reduserte ladninger med 200 gr kuler ga mer rekyl enn 300 win mag.

 

For all del, det er mange som mener det er både grovt nok, og flatt nok, og bryr seg ikke om rekyl. Men dette er ivertfall mine erfaringer med kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ikke mening å stjele tråd, men har liknende spørsmål som trådstarter. Så fant ut det var like greit å skrive her enn å lage ny tråd.

 

Har fra før en rifle i 300 win mag. Men denne brukes som presisjon/langholds våpen, og er ladet hardt med lettere kule. Så jeg vurderer nå å kjøpe meg Browning Bar halvautomat i 338 win mag til drevjakt på elg og vildsvin.

 

Blir relativt korte hold, så når det gjelder kulevalg vil jeg bruke store tunge kuler. Hva med 250 grain Swift A.F. eller 270 grain Rhino?

 

Noen som har noen meninger om kulevekt til dette formålet? Litt lav hastighet med 270 Rhino kansje? Denne kulen er også ekstremt dyr...

 

Eventuelt andre "grove" kalibre som er normalt i halvauto som anbefales?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt dette kaliberet i ca 13 år nå.Synes jeg får alt jeg er ute etter:Litt større diameter enn kal.30,Tyngre kule,bra /passe hastighet,bra anslagsenergi.Topp allrounder!Men hver sin smak..Trener med 225gr Hornady Interlock,men er litt for dyre..Til jakt bruker jeg nå kun 225gr Nosler Accubond ca 850ms.

Link to comment
Share on other sites

Ja har luktet litt på 9.3x62 også... Har bare lyst på litt "ekstra". Liker litt rekyl for å si det sånn. Kunne egentlig tenkt meg 416 rigby eller 458 rem mag. Men da må jeg over til bolt. Eventuelt dobbeltløper, men da er det så syke priser igjen...

 

Får tenke litt på det en ukes tid til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...