Jump to content

Kimber og presisjonsproblemer.


Risør

Recommended Posts

Jeg har en Kimber montana i 308 som jeg ikke får til å gå skikkelig. Har prøvd det meste av fabrikkammo. Den er kjøpt hos J&F. Er det noen på forumet som har fått skiftet løp på tilsvarende av forhandler og hvordan gikk dere frem?

 

Dersom jeg må koste dette selv, hva vil dette komme på og hvilken børsemaker anbefales?

Link to comment
Share on other sites

Er vel en relativt kjent sak at disse har hatt variabel presisjon når de er levert fra fabrikk,- noe du kan lese om dersom du søker på nettet, både her og amerikanske forum. Har ikke er faring med nevnte våpen selv, men leste en del om dette en tid jeg vurderte våpenet selv.

 

Foreslår du leser litt på nettet, og eventuelt tar saken opp med J&F. Pleier være greie å forholde seg til der. Nedenfor er et par linker funnet i farten med lignende tema.

 

http://forums.cabelas.com/showthread.php?t=4831

 

http://www.24hourcampfire.com/ubbthread ... d/1#import

 

 

 

(NB! Ingen bransjetilknytning)

Link to comment
Share on other sites

Ei ny rifle som ikke går? Jeg hadde ikke gitt meg på tørre møkka om jeg hadde kjøpt ei ny rifle som ikke gikk. Kimber holder jo en høy profil på å være presise i følge deres nettside, så det burde være mulig å få til noe.

 

Hvor galt er det da? Altså, hvordan er spredningene? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei Risør og velkommen til kammeret. :wink:

 

Jeg har en Kimber Montana i 7mm-08 og ved skyting i benk for å presse samlinger går heller dårlig.

Den hopper&spretter som en yr kanin og samlingene blir deretter pga rekylopptak som forandrer seg fra skudd til skudd.

Men skyting sittende med anlegg på knærne i "lav stilling" går alt så mye bedre.

 

Min erfaring er at denne børsa går mer enn godt nok så lenge den får bevege seg fritt i en ellers så ganske frisk rekyl pga lav vekt.

 

Jeg har "hørt om" og lest fra en del eiere av Montana som klager på middelmådig til dårlig presisjon, men etter endring av skytestil og annet anlegg har det som regel retta seg.

Jeg sier ikke at det er slik i ditt tilfelle, men har du forsøkt å skikkelig holde i? :)

Link to comment
Share on other sites

Rifla samler dårlig uansett skytestilling, samlingene for 3 skudd ligger mellom 5-10cm. Hadde før en mod.7ss i samme kaliber og den hadde jeg ingen problemer med å få til å gå godt.

 

Kanskje det er verdt å kappe pipa litt og sette på en demper.

 

Skal ta en tlf til J&F og høre litt med de.

Link to comment
Share on other sites

Er det et helt nytt våpen du har? Er det mekket mye på det av andre (hvis du nettopp har skaffet det)?? Er det bra vedlikeholdt?? Hvor lenge har du hatt det/testet det??

 

Slike forhold som nevnt ovenfor kan jo være av betydning for presisjonen. Er våpenet flunkens nytt, ikke moddet på, er det vel et spørsmål hva du kan forvente av presjon versus "feilvare"/reklamasjon.

 

Av og til treffer man på et "mandagsvåpen" andre ganger er man heldig. Som jeg skrev i en tidligere tråd, er det ting som tyder på at der er levert en del mandagsvåpen fra den fabrikken,- i alle fall slik jeg subjektivt tolker det som er skrevet i diverse forum.

 

Hvor dårlig våpenet objektivt skal samle for å kunne si at "det er en mangel ved varen" er heller ikke godt å si.

 

La oss hørte hvordan det går videre da - etter at du har snakket med forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Er riflen bedett? I så fall bør du få det gjort. Siden dette er en amerikansk rifle regner jeg med at løpet ligger ann mot stokken framme i skjeftet. Noe løpet på amerikanske rifler ofte gjør. Hvis rifla ikke er bedett bør du få en børsemaker til å gjøre den jobben for deg. En rifle som er skikkelig bedett vil nok gå bedre men ikke nødvendighvis. Så kanskje det kan være årsaken til spredningen på riflen din.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Kimber montana i 308 som jeg ikke får til å gå skikkelig. Har prøvd det meste av fabrikkammo. Den er kjøpt hos J&F. Er det noen på forumet som har fått skiftet løp på tilsvarende av forhandler og hvordan gikk dere frem?

 

Dersom jeg må koste dette selv, hva vil dette komme på og hvilken børsemaker anbefales?

 

Hei!

Hadde en Kimber 308W med helt like problem ( + dårlig mating av første patron fra magasin).

 

Kjøpt hos J&F, etter noen e-poster ble kjøpet hevet og pengene kom i retur. Bra kundeservice fra J&F på ei rifle med feil.

 

Min Kimber hadde nr :KM 20508

Link to comment
Share on other sites

Har samme rifle i 308 Win.

På grunn av dette er et ultralett våpen kan man ikke forvente samme presisjonspotensiale som en sporter / varmint-type med et tyngre løp / mer vekt i stokken.

Løpet er tynt, nærmest sugerør, og den er søylebeddet fra fabrikk med frilagt løp.

Ved skyting fra benk eller liggende med støtte av reim oppstår ofte problemer på grunn av spenninger i den lette stokken og det tynne løpet (ref. rekylopptak som andre nevner).

 

Bruker en mere jaktmessige skytestillinger holder presisisjonen rikelig til jakt.

Min ble merkbart bedre etter ca 100 skudd, i tillegg går den best med 150 grs kuler (Nosler Partition og Woodleigh PP)

Ønsker man ei rifle med super presisjon, er ikke de ultralette veien å gå etter min erfaring.

Jeg visste om disse begrensningene før jeg kjøpte rifla, men beholder min og den er helt ok både til rådyr og hjortejakt.

 

Ved årets storviltprøve på reinskiva satt tre skudd nesten hull i hull mens de to siste satt to cm unna.

Dette er bedre enn noe jeg har prestert mot 100m skive med denne rifla.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte for 2 år siden et Dakota gevær i 375 H&H. Jeg fikk aldri presisjonen bra der selv om geværet var beddet.

Som kjent er kvaliteten på amerikanske løp varierende. Etter at løpet ble byttet til et Shilen løp, ligger presisjonen stort sett mellom 15-25 mm med 3 skudd/100 m ved de fleste ladninger og kuletyper.

Løpsbytte på Kimberen vil sannsynligvis hjelpe på presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...