Jump to content

Jeg har ihvertfall bruk for 6,5x55......


Polardego

Recommended Posts

Og den er billig og presis både til langholdskyting, og prickskyting, og du kan skyte fort og sikkert med den på 400 meter + og treffe ganske bra .

 

 

Du mener vel 1400 meter? :) Har en godkjent søknad på samme 6,5x55 liggende og er litt usikker på hva jeg vil ha for en rifle.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev på SL: "Det hender Fantomet tar på seg vanlige klær, og går omkring i byen som en vanlig mann". (Gammelt Jungelord) :wink:

Velkommen etter Z. :D Egentlig er det litt tull å diskutere disse kalibrene så mye, selv om det kan være gøy. Det er jo ikke noe magisk med dette. En klump med bly og kobber, av en viss diameter, i en viss hastighet. Ikke verre. En 6.5-284 er akkurat lik en 6.5x55, bare en del fortere. Ikke noe fantastisk med det, gjør ikke 6.5mm kule noe mer egnet, kun marginalt bedre kulebane, og noe mer trøkk i andre enden. Som kan være bra det sersom kula er bygget for å tåle det.

6.5x55 er vårt minst lovlige storviltkaliber. Perfekt til fugl, bever, rådyr, rein og hjort, holder til den mye større elgen men er dog minst lovlige og ikke optimalt. Lang kule for kaliberet betyr god inntrengning i forhold til kulevekt, og ofte gode flyveegenskaper på lange hold.

Link to comment
Share on other sites

Nå står ikke verden til påske Z, du må passe på så du ikke kommer i skade for og selge "Hesten" nå da.

Dette kaliberet tror jeg kan snike seg inn i sinnet ditt og sette i gang en alvorlig skade, nemlig demping av rekylavhengighet og økte krav presisjon....

Tilbake til topic så tror jeg nok du vil bli fornøyd med valget, grattis!

 

Nofish

(Som gjerne lar seg sparke igjen)

Link to comment
Share on other sites

(men til hjort , elg osv der blir 358 eller 300 Win Mag med på jakten)
Ikke sikker jeg, er det skuldra eller hjernen din som gjør mest vondt? Det i parantesen er vel kun selvoppbyggende egen moralsk støtte.

 

Nei da, er forsåvidt enig, til trening(for små damer), langhold på budsjet og som DFS's pappstanser, det ultimate.

Til annet, bare bare en straff til oss, hvis forfedre aldri utvandret. Min mening selvsagt(, og hadde ikke farfar kommet tilbake, hadde ikke dette innlegget kommet heller).

Link to comment
Share on other sites

Det blir påstått ( ikkje at eg har fått bevist det.. ) at til og med ein mann som må krype litt, kommer seg på beina igjen.... :oops::shock:

 

Vel eg kom vel inn på et visst forum etter den største blesten din med den meget så omtalte patron. Men joda, den duger tilstrekkelig den til mangt og meget... Har igrunn samme hatt nesten samme holdninga di til den forøvrig, men eg kan ikkje akkurat argumentere så voldsomt når gamlingene skaut fleire dyr med det kaliberet, enn eg er gammel i årstall, og det lenge før eg var fødd... :shock:

 

Men at det finst så allverdens meir spennande kaliber enn 6.5, det gjer det. Og den dagen det står ei 6,5 i våpenskapet mitt, så er det iallefall ikkje kaliberet som gjer at den står der... Då er det et dugelig flott våpen som er grunnen.

 

Lykke til med krypinga og kaliberet Zaitsev, det er ikkje så allerverst skal du sjå.. :D

Link to comment
Share on other sites

Zaitsev skreiv :

Ja noen ganger må man reflektere over hvilken person man var og har blitt, og la den personen bak den nye døra som nå er åpnet vurdere hva som er riktig , og det kan være et bedre valg enn det som var bak den gamle døra som nå er låst .

 

Jepp, som dørvakten på bygdahuset sa ein gong " slepp faenskapet ut her i fra..."

 

Vel, eg er ikkje noko veldig magnum fantast. Men at det ein del har med muskelmasse ( muzzle ) å gjere, det har det nok. Men ikkje alt. Veit fortsatt om folk som ikkje bruker anna enn småvilt kaliber til jakt på ein del større dyr enn antatt lovlig. Og på tross av at eg ikkje har sansen for det og ber dei bruke alternativ lovlig ammo, så dett det dyr, uten problem alikevel. Så eg har vel blitt litt meir "soft" dei siste åra. Du kan fint gjere mykje med finkaliber berre du veit kor du skal skyte og ikkje minst at du kan treffe der på 1 skudd...

Men for å gje grei beskjed her inne, så er det IKKJE nok eg verken godkjenner eller syns er akseptabelt.

 

Har blitt skremt av .22 LR.. Døde nettopp ein isom gjekk i paralell klassen min her i høst, på grunn av idioti med .22 LR. Blei skutt i nakkennår han var 12 - 13 år gammel, lam i frå nakken og ned og døde seinare av komplikasjoner og diverse medisinering over tid, berre knapt 40 år gammel... :cry:

Er ikkje slik et liv skal bestå av. Men nok om det..

 

Lykke til Zaitsev og kos deg med rifla.. :D

Link to comment
Share on other sites

Joda Z, kulene er mottat. Har du fått sving på 220 gr kulene? Ellers synes jeg du burde gi 6,5èn en sjanse på jakt også. Skyt noen dyr og se om du fortsatt opplever den som utilstrekkelig. Jeg ser ikke bort i fra at respekten for patronen vokser i takt med praktisk erfaring med den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...