Jump to content

Tennhetter, hva til hvilke kalibre?


vingemutteren

Recommended Posts

Har sittet og søkt litt og siden temaet så langt jeg kan se ikke har vært oppe før, så tar jeg meg friheten til å spørre om dette temaet som forvolder meg noe hodebry.

 

Vi har Smal Pistol, Large pistol, og kansje magnum pistol for alt jeg vet.

Samt Smal rifle, Large Rifle, og Magnum rifle hetter.

 

Hvilke fabrikat/type tennhette, samt smal/large. Er altså gresk for meg, og ladeboken gir ikke noen tommelfinger regel for merke og modell for å si det slik.

 

For meg er det vel kun smal rifle og Large rifle størrelsene som er intresangt, men det er fritt frem for andre med andre spørsmål.

Og jeg så gjerne at en slik kaliber for kaliber annbefaling av tennheter (størrelse, merke, modell), med fordelere og bakdeler ble laget og satt opp sticky sammen med resten av ladekurset av de som kan slikt.

 

Tilbake til meg selv:

 

Jeg har følgende kalibre i hus, som jeg trenger tennhetter til:

1: 223rem. Annbefalt tennhette/r, og hvorfor?

 

2: 6,65x55. Annbefalt tennhette/r, og hvorfor?

 

3: 308w. Annbefalt tennhette/r, og hvorfor?

 

På forhånd tusen takk til de som har anledning til å dele informasjon om dette emnet med en skarve nybegynner.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så veldig vanskelig. Det finnes to hovedtyper, Pistol og Rifle. Riflehetter er generelt hardere og kraftigere da de er ment for høyere trykk og større ladning saktebrennende krutt.

Deretter har man to størrelser, Small og Large (Rifle og Pistol har samme samme diameter, høyden kan variere litt men i praksis går de om hverandre). Dette er det kaliberet ditt som avgjør, de fleste riflekaliber bruker Large Rifle.

Man har også Magnum-hetter i alle størrelser. Disse er ekstra kraftige og brukes i kaliber med ekstra stor ladning og spesielt saktebrennende krutt. Enkelte bruker riflehetter i pistolkaliber for å oppnå det samme. For de fleste er ikke dette nødvendig, og bruk av magnumhetter der det ikke trengs kan gi høyere trykk og dårligere presisjon.

 

Når det gjelder fabrikat, her må du nesten forske litt på egenhånd. Noen merker er mykere enn andre (revolverskyttere er derfor veldig glad i Federal som tillater slappere slagfjær), andre kan være litt mindre på diameter og fungerer bedre i progressive presser (feks CCI og Winchester).

Valg av fabrikat kan også påvirke presisjon og trykk, men som regel gir det ikke de helt store forskjellene. Jeg velger som regel en hette som jeg vet er tilgjengelig lokalt.

 

Så det du trenger er:

1. SR (standard)

2. LR (standard)

3. LR (standard)

 

Ingen av kalibrene krever magnumhetter, så for 6,5 og 308 kan du bruke samme.

 

Se forøvrig på denne tråden:

viewtopic.php?f=17&t=2272&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar, Grunnen til at jeg kom på dette med tennhetter nå, er at jeg snart skal lade 223rem og 6.5x55.

Jeg kom over en ladebod med en haug med LR hetter, og det var ladebodens mester som påstod at man godt kunne bruke LR hetter i 222 (og da selvsagt 223rem). Stemmer dette? Eller må jeg handle inn SR hetter til 223rem?

Link to comment
Share on other sites

Litt avhengig av hvilken 223 rifle du har. Er det en halvautorifle, da har jeg (og flere) dårlig erfaring med Federal sine SR hetter. Jeg har vært ut for at de er så myke at de kommer ut av hylsen ved avfyring(dette er jo ikke nope problem på boltrifle)

Men jeg kommer nok til å benytte CCI hetter til AR'ene mine heretter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei,

Låner denne tråden litt jeg.

Tenkte jeg skulle lade litt .45 LC ammo. men fant ut at jeg ikke har Large pistol hetter i hus. Ikke går det an å få fatt i på søndager heller. Så da er spørsmålet om jeg bare må vente til jeg får tak i LP, eller om jeg kan bruke large rifle tennhetter istedenfor?

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke LR hetter å lade 45LC med, MEN du må redusere din vanlige ladning pga den hetta vil gi høyere trykk.

 

Har ladet ca 1000stk 357magnum med smalrifle hetter og funnet ut det gir høyere hastighet og mere trykk med samme ladning som med SP hetter. Reduserte med 1 grain og fikk samme hastighet og sansynligvis trykk.

Link to comment
Share on other sites

Vel at SR og SP går i samme hette lomme, betyr ikke at LR går i LP hettelomme. Small hettene har samme høyde, mens Large er det forskjellig høyde på rifle og pistol. Rifle er akkurat så mye høyere at den normalt vil stikke utenfor hylsebunn. Riktignok kan den ved bruk av mye makt, settes flush med bunn, men teoretisk kan det medføre at hetta kan gå av, eller bli ødelagt. Har forsøkt selv uten problem, men de er normalt tunge å sette og vel umulig med en håndholdt hettesetter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...