Jump to content

Dreiing av løp


Mausermekk

Recommended Posts

Hei, jeg har ei gammel med veldig god og trefsikker børse.

Den er russisk av merke Vostok.

Jeg har tatt den i bruk til jakt, men den er jo selvfølgelig blytung. Veldig mye stål i løpet.

Er det noen som har erfaringer, tips eller vink til om det er mulig å dreie ned løpet, la oss si 7-8mm i diameter hele lengda?

Poenget blir jo litt borte om presisjonen blir ødelagt.

 

Noen tanker?

Link to comment
Share on other sites

Dreing ja.

 

Hele meninga med dette prosjektet eller hva jeg skal kalle det.

Er å gjøre ting så rimelig som mulig. Jeg kan jo kjøpe en ny ruger 10/22 til ett par-tre tusen.

Tanken min er å få kjent folk til å dreie for meg, men jeg er usikker på hva slags spenninger som kan ligge i stålet.

Det er kurrant nok å dreie, det er ett helt sylindrisk løp. Men hva vil skje med treffsikkerheten?

 

Ingen som har prøvd dette?

Link to comment
Share on other sites

et løp kan ikke dreies, det må bores....

Ehh, her tror jeg du misforstår.

Han vil dreiie ned en 7-8mm utvendig for å få ned vekta på pipa, greier du å finne noen som borer vekk det vil jeg se vedkommende i øynene... ;)

 

Misforstår... problemet er at de fleste er slurvete i ordbruken. Pipa er røret, løpet er hullet. Skal du lage et løp, kan man f.eks bore et hull i en lang bolt. Pipa kan dreies, men ikke løpet.

Link to comment
Share on other sites

Er bare sikker på at du Amatør, du er ihvertfall amatør med våpen :lol:

noe av det dummeste jeg har sett her inne. :mrgreen:

 

Det er tydelig at det å spøke med slurv i språket, ikke blir tatt nådig opp. :D

 

Hvis det er det dummeste du har sett her inne, så kan du ikke ha lest mye. Uansett kaller du deg børsemaker i signaturen din, så av deg hadde jeg forventet at du visste forskjellen på begrepene pipe og løp.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig det er bare meg, men børser/løp/piper (whatever) som er

veldig god og trefsikker
, dreier man ikke ned - ihverfall ikke på "kjenning som vethvordan han skal starte en dreiebenk" - prinsippet.

 

Om børsa var mi og jeg syntes løpet var så vederstyggelig langt og tungt at det ikke gikk an å bære på jakt, ville jeg iallefall startet med å kappe det til omtrent 50cm. Dette ville jeg fått en børsemaker til å gjøre, eller dreiebenk-kjenningen, med instruksjoner fra "krone løpet-tråden" her inne, og under overoppsyn av selv. (men det er siden jeg vet hvordan det skal og IKKE skal gjøres), så børsemaker - om du vil beholde presisjonen.

Var det ennå for tungt - noe jeg tviler på, ville jeg fått samme børsemaker til å flute det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Å dreie ned en pipe er en effektiv måte å fjerne vekt på. La oss ta eksempelet med en 20mm sylindrisk pipe på 60cm:

 

Dreies den ned 2mm (til 18mm) i hele lengden reduseres vekten med 280g, kortes den ned med 10cm reduseres vekten med 225g. Men som M67 har poengtert kan dreiing av piper redusere presisjonen om man er uheldig, og en lang, tynn pipe gir også større svingninger (ikke så stort problem på en 22).

 

Hvis det er snakk om en 22 ville jeg fulgt M67s råd om å starte med å kappe, du trenger aldri mer enn 50cm løp. Om den fremdeles er for tung får du heller vurdere å dreie ned pipa litt etterpå, fordelen da er at du ikke trenger å ta fullt så mye.

Link to comment
Share on other sites

Er bare sikker på at du Amatør, du er ihvertfall amatør med våpen :lol:

noe av det dummeste jeg har sett her inne. :mrgreen:

 

Vær litt forsiktig, så du ikke sier noe du senere vil angre på. Det amatør sier er faktisk helt riktig. Pipa er røret, og løpet er hullet som går gjennom pipa.

Link to comment
Share on other sites

Pipe eller løp... Kall det hva man vil. Jeg er personlig ikke fan av flisespikkeri, men vi er vel alle forskjellige 8)

 

Prøvde å få demontert PIPA fra låskassa i går.

Den var festet av en gjenomgangsplint i underkant.

Men fy hvor det sitter. Har prøvd å vri, banke og slå. Men til ingen nytte, sitter blegg.

Har varma, avkjølt, smørt og banna.

Noen som har noen tips om hvordan dette skal gripes ann?

Er det bare å bruke større hammer, og mere varme?

Link to comment
Share on other sites

M98jeger,

 

Hva vil du egentlig oppnå med å pipa ut av låskassa selv? Man driver normalt ikke å tar piper ut av låsekassa, på annet enn systemrifler. Russerne har en tendens til å krympe/klemme ting på plass så det er slett ikke sikkert den pipa er laget for å kunne byttes. Pipa på Vostoken er forresten kaldhamret - russerne er da troende til å hamre den fast i kassa også. Den er også av høy kvalitet, Vostok laget Match-geværer for flere disipliner og de er som regel svært presise.

 

Du sier rifla er "god og treffsikker" - om du utfører noe nevneverdig børsemakerarbeid på det nivået du beskriver (Har varma, avkjølt, smørt og banna.) , når du ikke engang vet hvordan den er festa, og i tillegg har tenkt å kappe pipa eller dreie den ned :roll: (gud forby) så tør jeg vedde på at den ikke vil være veldig "treffsikker" etterpå. Russerne lager heldigvis ting nokså solid i tillegg, så det kan jo berge.

 

Om han som skal kappe/dreie vet hva han gjør så la han tukle med det, om han ikke gjør det så finn noen andre. Men det er jo din børse så du er jo i din fulle rett til å ødelegge den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...