Jump to content

Kulebane Norma Oryx vs Norma Forbedret Elite - 30-06


alannette

Recommended Posts

Hei,,,

 

jeg lurte på hvor forskjellig kulebane det er på Norma Forbedret Elite (evt annen "billig" jakt ammo) og Norma Oryx (som jeg bruker til jakt). Oryx er litt for dyr for å bruke til oppskyting, tenkte derfor å bruke billigere ammo til oppskytingen.

 

Lurte derfor på hvilken "billig jakt ammo" som har likest mulig kulebane som Norma Oryx.

 

Kaliber 30-06

Link to comment
Share on other sites

Kulebanen er vel til forveksling lik tenker jeg, forutsatt at det er omtrent lik vekt på kulene. Treffpunktet kan imidlertid være forskjellig. Treffpunkt med forskjellige patroner vil være helt individuelt fra våpen til våpen, og dermed er du nødt til å skyte et skudd eller to for å se hvor den aktuelle ammoen går.

 

Kulebanen avgjøres av hvor fort kula forlater løpet og hvordan den er utformet. Er de to kulene ganske likt utformet og patronene ganske likt ladet vil kulebanen være ganske lik. Selvfølgelig vil en kjempetung kule i lav hastighet falle raskere enn en lettere i høy hastighet, men det er såpass likt ved bare 100 meter at du ikke trenger å tenke på det.

 

Treffpunktet kan imidlertid avgjøres av andre ting enn bare fart. Når du avfyrer våpenet vil pipa for eksempel svinge en del hit og dit og disse svingningene kan være forskjellig fra patron til patron. Treffpunktet kula får vil blant annet avgjøres av hvordan pipa svinger idet kula forlater munningen. Altså; svinger pipa opp, vil kula gå opp..osv. Det er ikke snakk om store svingninger, men det skal svært lite til før det gir utslag i treffpunktet lengre framme.

 

En svært presis rifle har mekanisme og pipe som oppfører seg svært likt fra skudd til skudd, noe som igjen fører til at kula treffer på det samme stedet hver gang.

 

Det finnes rifler som setter all slags ammo omtrent på samme sted, men disse er litt sjeldne. Ikke vet jeg hva som gjør at de gjør det, men slik er det nå. Jørund Lien testet for eksempel Mauser 03 Extreme i et nummer av "jakt" og fant at han kunne lade med en haug forskjellige patroner i magasinet og likevel treffe innenfor niern med alle skudda. Dette er patroner som antagelig har noe ulik kulebane, da kulene er forskjellige og de er forskjellig lada, men kulebanen har fint lite å si på så kort hold som 100 meter. Hadde han skutt på 300 meter ville resultatet vært et annet. Da vil fart og ulik tyngde/design på kulene plutselig ha mer å si.

 

Så uten å vite det for sikkert kan jeg si at; ja de to patronene du nevner vil ha veldig lik kulebane på 100 meter, men du kan ikke gå ut fra at rifla plasserer kulene på samme sted uten å se etter ved å skyte et skudd eller to og sammenligne treffpunktet først.

 

Men hvis det viser seg at Norma Elite treffer litt forskjellig fra Oryx er det jo ikke værre enn at du skrur litt på kikkerten før prøven og så skrur det samme tilbake etterpå...

Link to comment
Share on other sites

Derfor har jeg en pakke Sellier & Bellot med blyspiss til 6kr pr stk liggende som jeg bare bruker til prøven. Jeg vet hvor mye høyde/side jeg skal skru på kikkerten for å treffe senter, så da er det bare å skru og skyte og så skru tilbake til Federal Fusion 180grs eller Oryx, som er det jeg bruker på jakt.

 

Bruker for øvrig å skyte et testskudd eller to med jaktammoen etterpå bare for å være helt sikker på at den treffer samme sted som før jeg skrudde.. Det gjør den alltid 8)

Link to comment
Share on other sites

Bruker for øvrig å skyte et testskudd eller to med jaktammoen etterpå bare for å være helt sikker på at den treffer samme sted som før jeg skrudde.. Det gjør den alltid 8)

Og akkurat det er veldig lurt. Jeg kjenner en som skrudde feil vei og ikke skøt testskudd. Tror ikke han gjør det igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hei,,,

 

jeg lurte på hvor forskjellig kulebane det er på Norma Forbedret Elite (evt annen "billig" jakt ammo) og Norma Oryx (som jeg bruker til jakt). Oryx er litt for dyr for å bruke til oppskyting, tenkte derfor å bruke billigere ammo til oppskytingen.

 

Lurte derfor på hvilken "billig jakt ammo" som har likest mulig kulebane som Norma Oryx.

 

Kaliber 30-06

 

Unskyld meg, men reagerer litt på at du syns Oryx er for dyr å skyte opp med? Det er (som regel) snakk om 5 skudd!

Ei pakke oryx koster vel idag ca 500, så det vill si 125 kr, for å være 100% sikker på at børsa går med jakt ammo! Ikke bare for egen skyld men også av respekt for dyret du jakter på, så burde dette være et minimum av hva en kan forvente av oss som jegerstand!

Det er mye annet du heller kan spare inn penger på, en akkurat dette!

Link to comment
Share on other sites

Spare penger eller ikke får være opp til hver enkelt. Men jeg mener at det heter at man skal skyte til prøva med den ammunisjonen som man skal jakte med!

 

Hvis man ikke gjør det kan man jo like greit bruke helmantel på prøve som er ennå billigere :?: Man må jo testskyte børsa etterpå for å finne treffpukt uansett!

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke gjør det kan man jo like greit bruke helmantel på prøve som er ennå billigere :?: Man må jo testskyte børsa etterpå for å finne treffpukt uansett!

 

Nei, det kan du ikke, for det kreves ekspanderende prosjektil ved prøva, og nei det er ikke noe krav om at du skal skyte med den ammoen du skal jakte med. (hva om du skal bruke flere forskjellige typer ammo til forskjellig jakt..? En prøve for hver ammo?)

 

Skjønner godt at trådstarter vil spare på de dyre oryxkulene. Hvorfor kaste dem bort ved å skyte papp? Tester du/skyter inn børsa med Oryx etterpå vil du uansett være innskutt... Dessuten er det jo ikke sikkert det blir bare fem skudd. Alle kan bomme med et slengskudd, og da må man ut med nye 5 x 25-30kr, som kastes bort i vollen. Har du et trangt budsjett er hundrelapper noe som teller. Slutt å moralisere over at noen vil spare penger. Det er jo ikke slik at han dermed driter i om børsa treffer der den skal! Han etterspør bare en sikker metode for å spare noen kroner. Og siden slike sikre metoder finnes er det vel ikke noe galt i å bruke dem...?

 

Jeg bruker, hvis børsa ikke krangler eller jeg gjør endringer på den, 3-5 oryx utenom skudd mot vilt hvert år. Dette er innskyting etter prøva. Altså 60-100kr til annet enn vilt, mot ca 250kr hvis jeg skulle bruke bare Oryx. Dobbelte av det hvis jeg skulle kløne til prøva og bomme. Skulle jeg få totalt hetta og bruke tre forsøk på å komme i mål snakker vi en hel pakke svindyre skudd rett ut i lufta. Unødvendig. Ikke er det vanskelig å være sikker på børsa etter bare noen få innskytingsskudd i etterkant heller.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar, spesielt Palinder - jeg har lært litt om grunner til treffpunkts endring nå :)

 

For meg er 25+ kr dyrt for en smell, derfor spør jeg. Forbr Elite koster vel ca rundt halvparten av Oryx, og siden jeg har måttet brukt 2-3 forsøk tidligere (ja, jeg er nervøs når jeg tar prøven. alltid.) blir det fort et par hundrelapper spart med billig blyspiss.

 

Så uten å vite det for sikkert kan jeg si at; ja de to patronene du nevner vil ha veldig lik kulebane på 100 meter, men du kan ikke gå ut fra at rifla plasserer kulene på samme sted uten å se etter ved å skyte et skudd eller to og sammenligne treffpunktet først.

 

Dette var vel egentlig det jeg skulle spurt om...

Link to comment
Share on other sites

Skjønner godt at trådstarter vil spare på de dyre oryxkulene. Hvorfor kaste dem bort ved å skyte papp? Tester du/skyter inn børsa med Oryx etterpå vil du uansett være innskutt... Dessuten er det jo ikke sikkert det blir bare fem skudd. Alle kan bomme med et slengskudd, og da må man ut med nye 5 x 25-30kr, som kastes bort i vollen. Har du et trangt budsjett er hundrelapper noe som teller. Slutt å moralisere over at noen vil spare penger. Det er jo ikke slik at han dermed driter i om børsa treffer der den skal! Han etterspør bare en sikker metode for å spare noen kroner. Og siden slike sikre metoder finnes er det vel ikke noe galt i å bruke dem...?

 

Jeg bruker, hvis børsa ikke krangler eller jeg gjør endringer på den, 3-5 oryx utenom skudd mot vilt hvert år. Dette er innskyting etter prøva. Altså 60-100kr til annet enn vilt, mot ca 250kr hvis jeg skulle bruke bare Oryx. Dobbelte av det hvis jeg skulle kløne til prøva og bomme. Skulle jeg få totalt hetta og bruke tre forsøk på å komme i mål snakker vi en hel pakke svindyre skudd rett ut i lufta. Unødvendig. Ikke er det vanskelig å være sikker på børsa etter bare noen få innskytingsskudd i etterkant heller.

 

 

Å si at jeg moraliserer fordi jeg mener en bør kunne ha råd til å skyte oppskyting med de skuddene en faktisk bruker på jakt, mener nå jeg er en sterk overdrivelse...

Om en har ett så trangt budsjett at denne drøye 100 lappen avgjør om en kan gå på jakt eller ei, så er det kanskje en idè å bruke en annen ammo, som er noe rimeligere? Men ifølge flere tester vel så god?:)

Men nok sakt fra min side, folk og fe er forskjellige; noen liker å være safe, andre griner når de driter! :lol:

Link to comment
Share on other sites

kjempetung kule i lav hastighet falle raskere

Bare for å spikke fliser.. Galileo mente vel at de faller like fort - og det gjør de. Den langsomme kula bruker lengre tid til målet, og faller derfor lenger. Klarte ikke å la vær.

 

ET spm. til trådstarter: La meg starte med å si at jeg kjenner følelsen av å ikke få til noe man egentlig kan bare fordi det er press på - har mange ggr. tabbet meg ut på ting jeg kan, når det er presset om å prestere, og tilskuere. Det slår som oftest ut på ting jeg nesten kan. Da blir forskjellen størst. Floka da jeg skulle demonstrere en rask og enkel måte å lage buestrenger på er det nok få av tilskuerne som glemmer. Kvesse kniver kan jeg heller ikke med tilskuere.

Skyte gjør jeg automatisk så der er ikke forskjellen så stor (men den er der).

 

Det jeg lurer på er hvor stor forskjell det er på seriene - om du skjøt alene i ro og mak , kontra prøven på banen mens 300 hestkuker ser på?

Klarer du kravet med god margin om det ikke er press på, eller er det såvidt?

 

Tilslutt må jeg få foreslå skytetrening og instruksjon, lær deg å skyte ligende med reim, og det er så og si umulig å stryke på prøva,

Det fins veldig billig 30-06 ammo, og det fins .22LR. Og kanskje er det i det lange løp billigere å spandere et par hundre av de og faktisk bli bedre til å skyte?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på er hvor stor forskjell det er på seriene - om du skjøt alene i ro og mak , kontra prøven på banen mens 300 hestkuker ser på?

Klarer du kravet med god margin om det ikke er press på, eller er det såvidt?

 

Skyter jeg mot skive, uten press, ligger hvert skudd på 8+, fra 40 til 45 poeng med 5 skudd (uten støtte, uten reim, innskutt i benk først). Noen slengere kommer av og til men stadig skjeldnere

 

Skyter jeg mot hjorte figuren, er spredningen noe større, men skuddene er innenfor ringen (med unntak av en og annen slenger), pleier av en eller annen grunn å ligge på venstre side i ringen altså foran.

 

Men viktigst, mener jeg, er at jeg har ikke skutt så mange stor vilt (3), men alle har fått treff i lunge på første skudd, selv om den første fikk nr 2 skudd da jeg trodde det første var mage skudd (var litt for langt bak) så viste det seg at den hadde treft ene lungen og så i magen.

Link to comment
Share on other sites

kjempetung kule i lav hastighet falle raskere

Bare for å spikke fliser.. Galileo mente vel at de faller like fort - og det gjør de. Den langsomme kula bruker lengre tid til målet, og faller derfor lenger. Klarte ikke å la vær. K

 

Fin flis det der :wink:

 

 

Om en har ett så trangt budsjett at denne drøye 100 lappen avgjør om en kan gå på jakt eller ei, så er det kanskje en idè å bruke en annen ammo, som er noe rimeligere? Men ifølge flere tester vel så god?:)

 

Du kan så si, men dette er vel ikke en diskusjon om hvilken ammo som er best, er det? Trådstarter spør som om han lurer på hvordan han kan spare noen Oryx.

 

Men nok sakt fra min side, folk og fe er forskjellige; noen liker å være safe, andre griner når de driter! :lol:

 

Det ser ut for meg som om du mener din metode er safe, og at min metode ikke er det, samt at det å spare hundrelapper ved å være LITT smart er like grådig som å gråte når man driter. Begge deler har jeg liten forståelse for. Hvordan mener du at min metode er lite safe, og mener du virkelig at jeg er grådig når jeg prøver å gjøre det beste ut av at jeg har lite penger?

Link to comment
Share on other sites

Som man sår høster man!:)

Kommentaren min var ment som et litt humoristisk svar på din kommentar om at jeg moraliserer, fordi jeg mener en person bør skyte prøven med ammo som faktsik blir brukt på jakt! men du følte deg kanskje truffet?:) Neida, spøk til side og tilbake til topic!

 

Folk gjør dette på forskjellig måte, og noen trenger flere skudf for å være sikker - for min del liker jeg å ha mer en 3 skudd med jakt ammo, for å være på den sikre siden (og uten å skryte, jeg regner meg for en habil skytter).

Nå har personen det gjelder selv sakt at han sliter med nervene på standplass, dette er helt normalt og noe jeg har full forståelse for! Spørsmålet mitt blir da, hvordan denne personen kan føle seg trygg med ei innskytning på 3-5 skudd? Da vill jeg heller anbefale denne personen å kjøpe en litt billigere ammo (igjen, ifølge tester like pressis og god ammo) og heller skyte litt mer skudd med denne, isteden for å bytte ammo og muligens stille i hytt og pine. Det kan fort vise seg å bli mer økonomisk, i tillegg slipper personen den (hvertfall for meg) ekle følelsen av å stille i hytt og pine, samt at skytteren kanskje blir tryggere på seg selv, da skuddene sittere likere fra gang til gang.

 

Men som sakt folk er forskjellige, noen er over-forsiktige, mens andre er mer økonomiske! (var det en bedre metafor?) :D

 

(Bare for å pressisere, dette er ikke ment som kritikk til trådstarter, mer ett tips som nødvendigvis ikke er dyrere, men som jeg tror vill gjøre deg til en bedre skytter).

Link to comment
Share on other sites

Bare for å spikke fliser.. Galileo mente vel at de faller like fort - og det gjør de.

Ha! Det der er ikkje flisespikking, DETTE er flisespikk:

 

Det kjem an på om ein ser på fallet som funksjon av tid eller tilbakelagt avstand.

 

\end(flisespikk)

 

Målet med storviltprøven er å sikre at

 

1) Skuddet treff "nær nok" der ein sikter. Det er derfor ein skal skyte opp med jaktammo, og det er derfor ein bør skyte opp med den ammoen ein faktisk bruker.

2) Skyteferdighetene er "tilfredsstillende", altså at samlingen på skudda er "god nok". Det er derfor ein har fem skudd og ikkje eitt.

Link to comment
Share on other sites

Som man sår høster man!:)

Kommentaren min var ment som et litt humoristisk svar på din kommentar om at jeg moraliserer, fordi jeg mener en person bør skyte prøven med ammo som faktsik blir brukt på jakt! men du følte deg kanskje truffet?:)

 

Ja selvfølgelig, siden kommentaren din så ut til å være myntet på meg, og siden jeg jo har sagt at jeg skyter opp med annen ammo enn den jeg jakter med fordi Oryx er så dyrt.

 

Nå har personen det gjelder selv sakt at han sliter med nervene på standplass, dette er helt normalt og noe jeg har full forståelse for! Spørsmålet mitt blir da, hvordan denne personen kan føle seg trygg med ei innskytning på 3-5 skudd? Etter innskyting i benk uten særlig med tilskuere skulle da det være sikkert nok for de fleste.

 

Da vill jeg heller anbefale denne personen å kjøpe en litt billigere ammo (igjen, ifølge tester like pressis og god ammo) og heller skyte litt mer skudd med denne, isteden for å bytte ammo og muligens stille i hytt og pine. Det kan fort vise seg å bli mer økonomisk, i tillegg slipper personen den (hvertfall for meg) ekle følelsen av å stille i hytt og pine, samt at skytteren kanskje blir tryggere på seg selv, da skuddene sittere likere fra gang til gang.

 

Jeg er enig i at det er fornuftig å bruke rimeligere jaktammo, og bruker for øvrig mye Fusion selv, men fremdeles skyter jeg opp med Sellier & Bellot og trives med skruinga mi. Går aldri på jakt uten å være brennsikker på hvor børsa går. Dette er imidlertid lett å se da jeg har nullstilt høyderatt på Oryx i senter på 100m og har oppskrevet/jeg husker hvor mange klikk de andre patronene trenger i den ene eller andre retningen.).

Link to comment
Share on other sites

Men nå er vel poenget at vi skal prøve å gi råd til en uerfaren jeger, som selv sier han skyter samlinger innen 8'ern. Å da gi denne personen råd om å skyte med flere forskjellige ammoer og eventuelt skrive ned klikk på de forskjellige, blir for meg helt feil. At du, som hvertfall gir uttrykk for å være en over gjennom snittet skytter gjør dette, er for meg revnende likegyldig, men å gi sånne råd til en jeger som selv sier han er uerfaren og har nerver på stanplass mener jeg blir totalt feil.

 

Skyter selv med forskjellig ammo, og vet hvor fort det er å begynne å lure på om en har husket å stille eller ikke (noe som fører til at jeg må ha nye skudd for og sjekke og da er vel denne økonomiske vinninga gått opp i spinninga?). Enda værre blir det for en person som er stresset på skytebanen. Dess færre ting en kan folusere på, dess bedre er det vel?

 

Dette er ikke rettet som kritikk mot deg som jeger, betviler ikke at DU er kompentet nok, men mener ikke det er det riktig å råde en uerfaren jeger til det samme....

Link to comment
Share on other sites

Har jeg gitt inntrykk av at jeg er en over gjennomsnittet god skytter? Det var ikke intensjonen, for det er jeg faktisk ikke, men å telle fire knepp opp ved prøva og fire knepp ned igjen, det klarer jeg.

 

Er helt enig i at det kan være lurt å eliminere risikofaktorer i form av å bruke bare èn jaktammo i tillegg til helmantel, men mener fremdeles at det lar seg gjøre å bruke min metode for økonomisk oppskyting uten å risikere for mye. Så lenge han ikke er for vimsete og så lenge han har børsa innskutt på et fast sted er det ikke akkurat noen heksekunst å holde styr på.

 

Så får han vel selv merke om han syns det blir rotete.

Link to comment
Share on other sites

Bruk den billigste ammunisjonen du får tak i til trening og oppskyting.

Skriv ned antall klikk du må stille fra treffpunkt med ammunisjonen du bruker til trening/oppskyting til jakt ammunisjonen.

Bruk heller de Oryxpatronene du skulle brukt på prøven til en skikkelig innskyting/kontroll i ro og mak rett før jakta starter.

Kan være at det bare er meg, men jeg liker å sjekke treffpunktet på papp like før jakta.

En annen ting er å lære seg å bruke riflestroppen til trening/oppskyting/jakt.

Da vil du antageligvis aldri mer trenge flere enn ett forsøk på oppskytinga.

Er veldig forundret over at det er så få som skyter opp med reim/stropp.

Forskjellen med og uten er veldig stor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...