Jump to content

hunden min vil ikke spise..


Roy

Recommended Posts

hei. har en NES på fem år som jeg fikk forige lørdag. veldig snill og gøy hund, men han spiser ikke. stort sett det eneste han spiser er go bit når vi trener.. og regner med at en pølse om dagen er ikke nokk..

 

Noen råd?

Link to comment
Share on other sites

En hun kan vel gå flere dager uten mat, blir de sultene nokk så spiser de hva som helst.. :)

Dachsen min hadde perioder der hun ikke spiste, men når jeg startet med å ha mat frem kun 1 time av gangen så skjønte hun at hun måtte spise når maten var servert

Link to comment
Share on other sites

Mine 2 hunder blir av og til "matlei". Dei spiser vanlig tørrfor.

Da kjøper jeg en boks med "friskies-kjøttfarse". Er dei boksene du får kjøpt i vanlig dagligvare som er i tynn metall med folie lokk.

Jeg tilsetter litt av dette som jeg blander i det vanlige tørrforet. En spiseskje er nok.

 

Dette gjør maten mere spennende for en liten stund før jeg går tilbake til rent tørrfor igjen.

 

Kan være verdt et forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Mine 2 hunder blir av og til "matlei". Dei spiser vanlig tørrfor.

Da kjøper jeg en boks med "friskies-kjøttfarse". Er dei boksene du får kjøpt i vanlig dagligvare som er i tynn metall med folie lokk.

Jeg tilsetter litt av dette som jeg blander i det vanlige tørrforet. En spiseskje er nok.

 

Dette gjør maten mere spennende for en liten stund før jeg går tilbake til rent tørrfor igjen.

 

Kan være verdt et forsøk.

Et annet tips kan også være å bruke litt flytende buljong for å "krydre opp" maten litt.

Har prøvd dette med vår hund, og dette fungerer godt hvis man varierer med jevne mellomrom...

Link to comment
Share on other sites

En pølse om dagen er mere enn nok.

Det rekker for 14 dager.

La hunden slippe mat når den ikke har lyst på.

 

Om du ønsker å skape problemer for fremtiden, er det bare å skape en del rare vaner rundt foringen.

 

Mine hunder får ca 3 sekunder til å begynne på å forsyne seg av skåla før den eventuelt forsvinner.

 

Jeg har passet en hund en gang som ikke spiste før 11. dagen.

Denne var da 4 år gammel, og eierne hadde alltid hatt problemer med matingen.

Hunden var vant til å bestemme når den skulle spise og hva den skulle spise.

Jeg har passet dunden mange ganger etter dette, og aldri hatt problemer med foringen her.

Men eierne sliter fortsatt.

De forstår ikke at det ikke kan skade at maten står nede hele tiden, eller at de forer tørt,

eller at han får litt middagsrester ......... stakar liten......

 

Hunden vet godt at den er sjef hjemme, mens jeg er sjef her.

Link to comment
Share on other sites

Du kan presentere mat for hunden. La maten stå fremme i 3-4 min. Om den ikke spiser opp fjerner du maten. Etterhvert vil hunden forstå at når det er mat så må den spise, ellers må den vente et døgn.

Viktigste er at du er konsekvent. Du innfører jo på en måte en ny rutine iom at du nå er matfar.

 

Hvis den går lei av foret, kan du bytte ut til annet merke i perioder. Gir du hunden VOM & Hundemat så skal den etter hva jeg husker ha 2% av kroppsvekten sin. Du kan gjerne blande i litt ris for å gi den vomfyll også. så veier hunden 20 kg kan/skal den spise ca 400 gram vom & hundemat. Uansett beste indikatoren er å se på hunden. om mer enn to ribben vises så begynner den å bli litt for tynn (etter min mening)

 

Som nevnt over har varme og energiforbruk også noe å si på hvor sulten hunden er. Husk ES er mer sivilisert i matveien enn feks en vorsteh som du omtrent kan fore på hva som helst, og som spiser til det er slutt :)

Link to comment
Share on other sites

har siden dag 1 gitt hunden mat rett etter dattra mi legger seg. dvs rundt 8. da får han 4dl tørrfor, han spiser vell ca 1/2 dl. Har brukt å la maten stå en times tid, men skal for framtiden prøve å gjøre som dere sier. ellers får han 1 liten bit tørrfisk etter formidags treningen 8) . håper dette endrer seg.

Link to comment
Share on other sites

Det ordner seg som regel til slutt, så lenge ikkje bikkja er sjuk på noko vis. Dei spiser når dei er sultne, og som andre skriv, venter du lenge nok, så gjer den nok det. Viktigaste er å variere litt på kosten, og passe på at dei får nok å drikke..

Sjå om du får tak i gamle knoker, eller noko du kan koke kraft på. Så blander du inn litt kraft når du fukter tørrforet, så vips så kan matlysten være tilbake. Har du vilt i frysern, så ta vare på beina i porsjoner, og kok kraft i store doser, frys det ned i 0,5 liters flasker, så har du fin kraft til matlaging og matleie bikkjer...

Link to comment
Share on other sites

ALDRI la mat stå fremme - det en hund ikke har spist opp på 1 minutt trenger den ikke!

Ikke bløtlegg tørrfôr - bakterieveksten dobler seg hvert 20-ende minutt. Hvis du bruker vann (som er bra for hydreringen) så gi fôret med en gang.

Er hunden av den engstelige typen -trekk deg vekk mens hunden spiser.

Hvis du ikke allerede bruker et topp kvalitetsfôr - bytt fôr!

Bikkjer liker sure ting (vom, kumøkk og hestepærer) altså ting med naturlig biologiske syrer i seg. Prøv med 1/2 ts eddik på toppen av fôret. Seriøst!

 

Skulle ikke dette virke innen 3-4 dager - sjekk med veterinær!

8)

 

PS: Ellers nå i varmen- hunden kan være dehydrert - som senker appetitten - prøv med vann med smak i!

Link to comment
Share on other sites

Prøv med å blande brun saus i maten, fungerer veldig bra. Min dachs har ein tendens til å være veeeeldig treg med å ta maten. Variasjon ser ut til å være beste medisin for han. Eg har og blanda tørrforet med 1 rått egg, pannekaker (heilt gal etter det og vafler), pasta, middagsrestar, frysetørre vom etc.

Link to comment
Share on other sites

Bra at det funket, og at vi alle kan hjelpe hverandre.

 

Noe som også funker på mine hunder er det vannet/kraften som er i pølsepakker.

Tar bare og heller litt av det over tørrforet etter at jeg har hatt det i skålene.

 

**hm, smaker jo som pølse jo!**

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...