Jump to content

Hvor lang og høyt går ei kule.


Recommended Posts

Hva er den optimale vinkel for å strekke kulebanen maksimalt.?

 

Dette med tanke på sikkerehets avstander ved f.eks feltstkyting og seljakt.

 

Om man tar utgangspunkt i vårt mest brukte kaliber. 6,5X55, og ei 130 grs Golden Target kule med utgang på 830 MS.

 

Hvilken vinkel skal man bruke for å skyte lengst, og hvor langt blir det ? Hvor høyt, moh går da kula i forhold til skytteren. Tenker da på vanlige høyder, men kan gjerne bruke 0 moh som et utgangspunkt.

 

Hvor høyt går tilsvarende kule om man skyter den 90 grader rett opp, og hvilken fart kan den ha på vei ned når den treffer bakken ?

 

Noen som har greie på dette, for jeg sitter ikke på fasiten.

Link to comment
Share on other sites

Ei 6,5 drar avgårde drøye 5km og største høyde blir 1500m skutt ved 35grader som er ca optimal vinkel for lengst skudd.

Skyter du rett opp vil kula nå en høyde på 3,6km og bruke et knapt minutt på tur retur, hastigheten når den treffer bakken kommer an på om kula tumbler eller ikke.

Fritt etter hukomelsen, noen kan sikkert beregne det nøyaktig for deg.

Link to comment
Share on other sites

Hva er den optimale vinkel for å strekke kulebanen maksimalt.?

 

Dette med tanke på sikkerehets avstander ved f.eks feltstkyting og seljakt.

 

Om man tar utgangspunkt i vårt mest brukte kaliber. 6,5X55, og ei 130 grs Golden Target kule med utgang på 830 MS.

 

Hvilken vinkel skal man bruke for å skyte lengst, og hvor langt blir det ? Hvor høyt, moh går da kula i forhold til skytteren. Tenker da på vanlige høyder, men kan gjerne bruke 0 moh som et utgangspunkt.

 

Hvor høyt går tilsvarende kule om man skyter den 90 grader rett opp, og hvilken fart kan den ha på vei ned når den treffer bakken ?

 

Noen som har greie på dette, for jeg sitter ikke på fasiten.

 

Ei kule går ett sted mellom 4 og 5 km det lærte vi i Forsvaret, Det viktigste forholdet du bør tenke på er faktisk rikosjettfaren ved å skyte utover vann.

Kula forlater vannflaten i samme vinkel som den treffer vannflaten, og hastigheten minker ikke pga dette.

Da bør man tenke seg om 2 ganger før man skyter på en sel i vannet når det er hus og eventuelle veier det kan oppholde seg folk på, jå båter på sjøen også

Link to comment
Share on other sites

Nei-nei Rolf, uten luftmotstand går ei kule med 900m/s til 40km. h=(v^2)/2g

 

og er oppe i 180 sekunder. t=s/v

 

K

 

kula over, Vo=900m/s, er idag ei Norma 8.4g. QT sier:

 

Skutt loddrett, i standardamosfæren starter ved havflaten i 15°C og 1013hPa:

Max. ordinate 3800m

Rise time to peak 23sek

Fall time: 32 sek

tof. 55sek

Vreentry (antar stabilisert) 185m/s

 

Skutt for max. range:

MAx. range 5400m

angle of departure: 35°

tof. : 35sek

angle of impact: 63°

Vimpact: 158m/s

Max ordinate: 1622m

Range for max ordinate: 3322m

Vmax ordinate: 142m/s

 

 

:shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

Må si meg litt enig her. Mine kunnskaper er rent teoretisk (fysikk), har ikke særlig store erfaringer med skyting på vann.

 

Når ei kule treffer vann vil kinetisk energi (bevegelse) gå over til å deformere kula og vannet. Vannet vil selvfølgelig flyte tilbake, men den mengden vann som flyttes må få tilført energi for å klare den bevegelsen. Det samme med kula. Følgelig vil en rikosjet ha mindre, i mange tilfeller betydelig mindre energi enn den energien kula hadde før kontakt med vannet.

 

Hvis vinkelen er lav nok i forhold til den delen av vannet kula treffer, vil den rikosjere opp igjen. Retningen rikosjeten tar er helt avhengig av retningen på vannet. Hvis det er 100% stille, vil rikosjeten gå rett fram. Er det antydninger til bølger har man ikke noe som helst kontroll på hvor rikosjeten havner. I teorien vil kula kunne rikosjere sidelengs til høyre eller venstre,opp til en vinkel som tilsvarer maksimalvinkelen for rikosjet på vann, alt etter hvor "heldig" man treffer en bølge.

Link to comment
Share on other sites

dersom du skyter flatt mot stille vann vill kula dra samme vei som kula spinner :!: ikke rett fram.

dette vet jeg av erfaring, etter litt fjolleskyting på et stort fjellvann :roll:

 

Ja, den faktoren tenkte jeg ikke på. Men det høres svært naturlig ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...