Jump to content

Valgets kvaler


308

Recommended Posts

Har bestemt meg for å investere i ny jaktrifle til hjortejakten.

 

Kaliberet blir nok 308, men ved valg av rifle ble jeg i stuss. Er ikke så bevandret i våpenverden og trenger derfor noen råd fra dere.

 

Jeg har sett på tre rifler

1) Sako 85 Hunter med treskjefte

2) Sauer 202 Classic med treskjefte

3) Sauer 202 Outback med plastskjefte

 

Er det noen av dere som har objektive fakta som kan hjelpe meg til å gjøre det rette valget? :idea:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor Sako eller Sauer? Hva med tikka? Min tikka er suveren på presisjon. skøyt på banen i går (onsdag) med 2 fot og annlegg under pistolgrepet. 3 skudds serien samlet så godt at 1 klistrelapp dekket alle 3 hulle til sammen.

Sako er bare en dyrer versjon av Tikka.(tror jeg, så sier i allefall mange av de "lærde" her inne) hvorfor betale mere for noe som er nesten det samme, lages på samme fabrikk. Esken min Tikka kom i stod det Tikka på ene siden og Sako på andre..

Har Tikka T3 Lite SS i 6,5x55.

Kan kanskje være noe for deg også? Hvis du ikke har lyst på et billigere alternativ og ikke har 10k du er veldig ivrig etter og bli kvitt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har en del spørsmål som kan få i gang diskusjonen:

Er det forskjell i presisjon på Sako og Sauer?

Betyr plastskjefte kontra treskjefte noe på presisjonen?

Jeg synes og at Saueren var noe trang i kammeråpningen - betyr det noe i forhold til renhold etc?

På Saueren gikk sluttstykket utrolig presist i kammeret - er det bare en fordel eller ?

Link to comment
Share on other sites

Seriøst 6.5x55 bruker, når trådstarter har bestemt seg for .308 og har lagt fram 3 alternativer på rifler han liker, og vil unne seg den prislapper herligheiten har, kva skulle grunnen være til at han plutselig skulle vurdere ei annen rifle og eit annet kaliber ? Det må være mulig å svare på det trådstarter spør om. Eg er ikkje i tvil om at Tikka`en din er eit veldig bra alternativ, men det er ikkje det som er saken...

 

Ellers velkommen til forumet 308 og lykke til med valget av ei kjemprifle, uansett kven av dei 3 alternativene det blir.

Mitt valg ville falt på Sauer 202 med trestokk, kan ikkje grunngi annet enn at det er det flotteste alternativet av dei 3. Liker simpelten mykje betre treverk enn plast og har sansen for Sauer... Ellers så er det av og til greitt med magasin kapasitet, men også ein negativ ting med tanke på at magasinet kan ligge igjen på steinen du hadde siste kaffikoppen din, og det slepp du på ein Sauer. Eg har fast 3 skudd i Mausern på jakt, det som ikkje faller med dei 3 skuddene, skal få gå i fred for min del... Og i lomma har eg alltid eit par skudd ekstra, just in case.. :)

Link to comment
Share on other sites

Heisann, og velkommen til forumet :D

Ser du er hjortejeger, og kanskje jakter i vest?

Jeg hadde jakt sauer midt på nitti tallet en gang, som gikk hylgodt. Denne ble brukt endel på reinsjakt. Det eneste jeg var virkelig missfornøyd med, og da mener jeg virkelig, var rustbestandigheten. Den var mildest talt elendig, ble illrød i løpet av dagen. dette førte til at jeg byttet den ut i en Sako, som var mye bedre.

Har også i ettertid hørt noen som klager på at de ruster lett, men er ikke sikker selv.

Vurder utfra dine jaktforrhold (regn, fuktighet, hyppighet med puss og lange turer på hytte/telt med begenset mulighet for puss) hva du vil gå for. Flere her på forumet har Sauer 202, og kan sikkert dele erfaring om de nye er bedre i dag.

Link to comment
Share on other sites

Seriøst 6.5x55 bruker, når trådstarter har bestemt seg for .308 og har lagt fram 3 alternativer på rifler han liker, og vil unne seg den prislapper herligheiten har, kva skulle grunnen være til at han plutselig skulle vurdere ei annen rifle og eit annet kaliber ? Det må være mulig å svare på det trådstarter spør om. Eg er ikkje i tvil om at Tikka`en din er eit veldig bra alternativ, men det er ikkje det som er saken...

 

Ellers velkommen til forumet 308 og lykke til med valget av ei kjemprifle, uansett kven av dei 3 alternativene det blir.

Mitt valg ville falt på Sauer 202 med trestokk, kan ikkje grunngi annet enn at det er det flotteste alternativet av dei 3. Liker simpelten mykje betre treverk enn plast og har sansen for Sauer... Ellers så er det av og til greitt med magasin kapasitet, men også ein negativ ting med tanke på at magasinet kan ligge igjen på steinen du hadde siste kaffikoppen din, og det slepp du på ein Sauer. Eg har fast 3 skudd i Mausern på jakt, det som ikkje faller med dei 3 skuddene, skal få gå i fred for min del... Og i lomma har eg alltid eit par skudd ekstra, just in case.. :)

 

????

At han har bestemt seg for 308 sa jeg ingenting på sa bare at jeg hadde 6,5. Jeg skrev at det kanskje kunne være noe for han, KANSKJE. Var bare en tanke. Ro deg ned.

:shock:

Link to comment
Share on other sites

Hadde valgt Sauer 202. En kjempefordel er at du kan kjøpe løp for Sauer 200 til en billig penge (3000) og bruke i børsa.

 

Er du typen som liker treverk så hadde jeg valgt det, men funksjonsmessig så har nok plasten en fordel. Treverket kan røre på seg litt om det blir fuktig, men det har ikke noe å si til presisjonen til Sauern. Sauern har et "unikt" system ved at skjeftet er festet til kassa, og ikke omvendt. Du trenger derfor ikke å bedde en Sauer 202. Plasten trengs ikke å oljes med jevne mellomrom.

 

Husk å sett på kvalitetsoptikk, så har du en nyyyydddeeelig rifle :)

Link to comment
Share on other sites

At han har bestemt seg for 308 sa jeg ingenting på sa bare at jeg hadde 6,5. Jeg skrev at det kanskje kunne være noe for han, KANSKJE. Var bare en tanke. Ro deg ned.

:shock:

 

Å eg er så rolig så rolig i kveld, sitt å klår på ny rifle eg henta på postkontoret i dag, så eg er ikkje ein smule irritert eingong. Så det skal du ikkje være redd for. Tanken din var god den, men ikkje når trådstarter ha staka ut kursen mot målet..Og det med kalbiberet det tar eg kritikk for, det var eg som tolka deg litt feil.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Sauer og tikka og sako helt klart goe merker alt dette. Eg selv har Remington 308 billig børse og satt på en dyr kikkert

Har også en røssler titan6 med løpskifte anordning den er eg veldig fornøyd med et kjempe våpen der valgte eg 6,5x55 heilt topp kaliber på hjorten.

Link to comment
Share on other sites

Seriøst 6.5x55 bruker, når trådstarter har bestemt seg for .308 og har lagt fram 3 alternativer på rifler han liker, og vil unne seg den prislapper herligheiten har, kva skulle grunnen være til at han plutselig skulle vurdere ei annen rifle og eit annet kaliber ? Det må være mulig å svare på det trådstarter spør om. Eg er ikkje i tvil om at Tikka`en din er eit veldig bra alternativ, men det er ikkje det som er saken...

 

Ellers velkommen til forumet 308 og lykke til med valget av ei kjemprifle, uansett kven av dei 3 alternativene det blir.

Mitt valg ville falt på Sauer 202 med trestokk, kan ikkje grunngi annet enn at det er det flotteste alternativet av dei 3. Liker simpelten mykje betre treverk enn plast og har sansen for Sauer... Ellers så er det av og til greitt med magasin kapasitet, men også ein negativ ting med tanke på at magasinet kan ligge igjen på steinen du hadde siste kaffikoppen din, og det slepp du på ein Sauer. Eg har fast 3 skudd i Mausern på jakt, det som ikkje faller med dei 3 skuddene, skal få gå i fred for min del... Og i lomma har eg alltid eit par skudd ekstra, just in case.. :)

 

Hvorfor er sjansen for det noe større på Sako? Begge har da vitterlig løst magasin. På Sako kan du forresten fylle magasinet uten å plukke det ut. Det kan du vel ikke på Sauer? Altså burde vel sjansen for at Sauermagasinet ligger igjen et, eller annet sted være hakket større.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også Sauer på nittitallet, og hadde akkurat de samme erfaringene som Makkieboy. Rustet som en Merkel.

 

I tillegg, og det irriterte meg mer, var at forskjeftet var så påvirkelig. Etter litt jakting i regnvær vred den seg som en mark på kroken, slik at det lå inntil løpet. Den lå bare såvidt inntil, så det gjorde nok ikke noe, men det så dumt ut og ga ikke akkurat "god-følelsen". Det kunne justeres litt ved å slakke på skruen som holder forskjeftet fast, men det er jo litt trasig å ikke kunne stramme skjefteskruene...

 

Alt-i-alt så bli MIN konklusjon at Saueren ikke passet meg. Det gikk godt og var presis, men ikke egnet for jakt under litt krevende forhold, som betyr reinsjakt og overnatting i telt. Så da måtte jeg selge den.

 

Etter det jaktet jeg i mange år med plastskjefet Sako, og var godt fornøyd med det.

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen på Sauer OB er det i hvert fall ikke noe i veien med: http://blogg.jaktogdvd.no/category/skyting/

 

Ellers syns nå jeg at Saueren med treskjefte er den flotteste av de tre alternativene. At den også er billigst er jo heller ingen ulempe...

 

Men hvis du vurderer Sauer OB, så ville jeg også ha sett på Sako 85 Finnlight som foreslått lenger opp i tråden. Det skjeftet føles bedre enn plasten på Sauer OB etter min mening, men Saueren ligger mye bedre i hendene enn Sakoen pga håndutfylling i pistolgrepet. Ser du imidlertid på Sako 75 Finnlight har den både denne håndutfyllingen og et godt materiale i skjeftet med gode gummierte flater i grepene. Men denne vet jeg ikke hvor du får tak i lengre. Den er så og si aldri på bruktmarkedet, men jeg tipper det finns noen igjen på enkelte våpenbutikker. Kanskje noen her vet om en...?

 

75 Finnlight vil jo for øvrig bli ennå billigere enn Sauer med treskjefte...

 

Beklager hvis jeg dro inn noe du ikke var interessert i, men jeg syns det er fornuftig å vurdere syntet Sako hvis du vurderer syntet Sauer...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er sjansen for det noe større på Sako? Begge har da vitterlig løst magasin. På Sako kan du forresten fylle magasinet uten å plukke det ut. Det kan du vel ikke på Sauer? Altså burde vel sjansen for at Sauermagasinet ligger igjen et, eller annet sted være hakket større.

 

Ja selfølgelig er det magasin på Saueren også, eg leste kun det som blei skrevet over om at Sako hadde magasin, og tenkte at ok, hvis Sauer ikkje har det, så vil det være ein fordel til Sauer. Selfølgelig har Sauer magasin, det burde eg ha visst.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Begynner å bli fastere bestemt på at jeg vil ha treskjefte. Det betyr at Sauer outback ikke blir valgt ....... (og da sparer jeg jo også 5 lapper...)

 

Men er fortsatt usikker på om jeg skal velge Sauer 202 Classic eller Sako 85 Hunter.

 

Liker den presise gangen på sluttstykket til Saueren, men samtidig liker jeg best magasinløsningen til Sako. Utseende til Saueren er og meget fint, men jeg synes treskjeftet virker noe tynt.

 

Synes det var interessant å høre om rustbestandigheten. Er det noen som vet om det er forskjell mellom disse to riflene på det?

 

Dette ble ikke lett.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i samme situasjon som du er nå for 5 år siden.

 

Vurderte mange forskjellige rifler. Tre mot synthstokk. Etc.

 

Jeg endte opp med en Sauer outback.

 

En pen trestokk er fint, nesten vakkert. men en oppripet trestokk, er ikke veldig pent.

 

Der jeg jakter mest er det bratte vestlandslier med mye kratt og annet. Jeg valgte synthstokk p.g.a. det ofte er fuktig vær under jakta og ikke ønsket en oppripet trestokk. :roll:

 

Men hadde jeg trengt ei rifle til postering etter elgen i flatt og lettgått terreng på østlandet hadde jeg valgt ei rifle med pen trestokk. :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sauer og magasinkapasitet, bare bestill med 5 skudd magasin... Selv bruker jeg 3 skudds, nesten uten unntak.

Hvir du er redd for å miste magasinet under jakt. Kan skje at man kommer borti utløseren. Har ikke skjedd meg ennå. Hør om du kan få den med "Maglock".

Hva du velger av plast eller treskjefte er mer smak og behag. Samt hvor du skal jakte hen. Bruker kun tre, av den grunn at Sauer ikke lager stokker i plast beregnet for oss "vrange".

Personlig syntes jeg flutet pipe som Outback`n leveres med er penere enn standard pipene.

Velger du tre er et annet alternativ ( vet at du ikke listet opp denne modellen) Highland i .308. Den er 5 cm kortere. Syntes den er mere smekker.

Ser flere nevner rust på Sauer. Ilaflonbelegget på Outback`n gjør den mere rustbestandig. Samme som leveres på Forest`n. Og min ruster ikke. Selv i oktober med tildels mye regn. Men så gir jeg den et strøk olje eller to under jakta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett på tre rifler

1) Sako 85 Hunter med treskjefte

2) Sauer 202 Classic med treskjefte

3) Sauer 202 Outback med plastskjefte

 

Ha! Det valget er jo latterlig lett: Sauer 202 Classic med Zeiss Classic Diavari 2.5 - 10 X 50 - uten lys! :wink::wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er sjansen for det noe større på Sako? Begge har da vitterlig løst magasin. På Sako kan du forresten fylle magasinet uten å plukke det ut. Det kan du vel ikke på Sauer? Altså burde vel sjansen for at Sauermagasinet ligger igjen et, eller annet sted være hakket større.

 

Ja selfølgelig er det magasin på Saueren også, eg leste kun det som blei skrevet over om at Sako hadde magasin, og tenkte at ok, hvis Sauer ikkje har det, så vil det være ein fordel til Sauer. Selfølgelig har Sauer magasin, det burde eg ha visst.. :oops:

 

Pytt sann. Det koker vel egentlig ned til en smakssak. Jeg holder, som deg, en knapp på rifler uten "løse deler" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...