Jump to content

Dillon RL550B Spørsmål!


T3X4C0

Recommended Posts

Heisann Karer

 

Registrerte meg nettopp på Kammeret, siden Sluttstykke tydligvis er nede, men ser ut som en meget bra siden.

 

Nettopp startet med Hjemmelading, og jeg koser meg MYE allerede :D

 

Men, jeg lurte på om det var noen her som bruker RL550B å lade med?

Det jeg lurte på; Er det mulig å ta av Kruttbeholderen, uten å demontere hele greia?

Helte litt for mye krutt oppi, og vil helst ha det opp i boksen kruttet kom med.

 

Prøvde å søke litt rundt, samt lese godt i Manualen, men virker ikke som det er noen annen måte enn å skru av skruene og snu hele aparatet på hode.

 

Setter stor pris på svar :)

 

T3X4C0

Link to comment
Share on other sites

det er to umbrakoskruer som fester kruttmålet til kruttdia. Dei du løyser for å justere dia i fohold til "belling"

 

Ta vekk desse og ta vekk den halvmånen som desse er montert på. Da kan du løfte av kruttmålet uten resten av diene.

 

Har du montert alt sjølv ? Du må jo demontere på denne måten for å legge i ny kruttrakt når du skifter kaliber..

 

Lykke til.

 

Side 4 i manual, Del 14037 og 13939

Vist på side 11, Stasjon 2. Der er kruttmålet demontert

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle 3!

 

Ja, jeg tenkte ikke på at man bare kan ta ut hele "Toolhead" greia og snu den :D

 

Ja, er klar over at man må skifte trakt etc når man skifter kaliber, men så langt er ikke jeg kommet, så da håpet jeg det fantes en enklere måte, noe det strengt tatt gjør!

 

Da stikker jeg ned i Ladebua og prøver ut!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Heisann Ladefrender.

 

Jeg vekker opp denne tråden, etter ett helt år ventetid :shock:.

 

Jeg har fått meg ett lite problem, i ett ellers trøbbelfri ladeår.

Har vel presset en 5000skudd 9mm nå, og det har alltid gått fint.

Ingen klikk, ingen mateproblemer, ingen ladeproblemer.

 

Nå skal det sies at jeg har singlestageladet 4000skudd, rett og slett for jeg ville ha forståelsen for ladeprosessen godt innprinta i hjernen.

Men, så har jeg begynnt på Progressiv lading, og det gikk bra de første 1000skuddene.

men fått ett merkelig "problem"

 

Ok, loaden min er: 9mm

Hylse: Winchester

Krutt: VV N340

Kule: Speer 124gr TMJ

Hette: Federal 100SP

Kuledybde: 29mm

 

Jeg lader singlestage og måler hvert 10ende skudd, og da viser skyvelæret mitt ett sted mellom 28,99 - 29,01 noe jeg er svært fornøyd med.

Det gjorde pressa også på de første 1000 progressive.

 

Men, noe har skjedd nå, for hvert skudd som kommer ut av pressa måles til 29,10.

Jeg har ett veldig godt digitalt skyvelær, så tror ikke problemet ligger der.

Prøvde Single etterpå, og da kommet de ut som nøyaktig 29,00

 

Hva har skjedd?

Eneste hendelsen jeg kan huske var er at 1 av hylsene som skulle inn for å presse ut hetta skled ut av "sporet" og i det jeg dro i spaken traff hylsa kanten på pressa.

Hylsa ble ødlagt selvsagt, men virka ikke som det var noe problem

Siden skuddene kom fortsatt ut som 29,01.

Men neste laderunde så kom problemet

Har også prøvd å ta ut ett av de 29,10skuddene og kjørt dem i seatingdien alene, og da crankes den litt ekstra nedi og kommer ut som 29,01!

 

Jeg har prøvd å ta ut alle diene og satt dem på nytt, har også tatt ut kalibersettet og rengjort under og satt den på nytt.

Men problemet forblir det samme.

 

Snakket med Dillon og de sa: "This is so a small change that it shouldent affect anything, so just shoot your rounds".

Ok, jeg er enig, det er ikke mye forskjell, men noe har jo "hendt" som gjør at jeg føler det kan eskaleres etterhvert.

 

Noen som har noe tips?

Link to comment
Share on other sites

Enig med Dillon her! Husk at du snakker om 1/10mm som i de aller fleste tilfeller ikke har noen betydning når det gjelder trykk og presisjon og om 1/100mm som er helt ubetydelig.

Når det er sagt så er 9X19 ganske kilen på nettopp isettingsdybde så det er bra å være på vakt.

Enkelte kuleisettere er utformet slik at de "tar" i kulekonusen og ikke på toppen av kula og da vil et annet lotnummer av samme kula kunne føre til disse avvikene du har i patronlengden.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Delta

 

Jada, jeg er enig med Dillon sånn sett, men føler liksom at noe har "endra" seg, og at det kan fortsette å øke om jeg ikke gjør noe med det.

Nå kjøpte jeg 3000kuler, som kom i samme eske forseglet så tror "loten" er den samme.

 

Møkk tror jeg, jeg er fri for, siden jeg rengjorde alt jeg kom over med trykkluft og "klut".

Link to comment
Share on other sites

Jeg er IKKE enig med Dillon. De gir blaffen i problemet ditt og forsøker ikke engang å finne en løsning på det. For det er et problem. Hvis jeg vil ha en patron som er 29,01 mm så vil jeg ikke ha en som er 29,1.

Hva hvis du for eksempel ladet max lengde på en revolverpatron? Litt lenger så hadde jo kulen kunne kommet ut av sylinderen foran og det hadde jo vært sjovt.

 

Jeg ville forventet en motsatt forandring enn det du opplever, altså at lengden på patronen ville blitt mindre. Grunnen til det er at det nå er tre eller fire stasjoner som opererer. Det betyr at diagonalt overfor kuleisetteren så virker kalibreringsdien. Og den har sikkert også litt motstand.

Jeg regner med at hylseholderplaten din bikker litt når du presser med bare en patron - det skal være litt slark. Men jeg ville altså trodd at den slarken ville jamnet seg litt ut når du hadde flere stasjoner aktive. Kanskje noe å undersøke?

 

Ellers så synes jeg at du har gjort det rette med å lade en patron om gangen så lenge (jeg gjorde det samme selv) - du kan sikkert lære de fleste av oss hva som foregår når vi lader.

Link to comment
Share on other sites

nå kjenner jeg ikke pressa di, men har samme fenomen med begge lee pro1000 pressene mine.

 

det som skjer på lee pressene er at svikten som er i pressa gir mer etter når jeg sizer en hylse i sizestasjonen, sammenlignet med når jeg bare lader en patron av gangen, og dermed blir patronene en tidel eller to lengre. kraften som trengs for å size ei hylse varierer avhegngig av kammeret den er skutt i, og dermed varierer også settdubden litt.

 

jeg løser "problemet" ved å skru size-dien så langt ned at den tar opp svikten som finnes i pressa, uansett om det er ei hylse i den eller ikke. vet ikke om det funker på din presse, men det er verdt et forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet da jeg ladet 9mm på min 650-presse. Jeg løste det enkelt og greit med å gå ned ca. 0.2mm på patronlengda da jeg kom fram til at det i praksis hadde veldig lite å si. På denne måten har man det "slingringsmonnet" man trenger for ikke å få noen som er for lange.

 

Som nevnt tidligere i tråden så er det mange ting som skjer på en gang på ei slik presse, og noe slark må det være selv om det ikke er noe svikt i Dillon-pressene. Hvis man strammer til så det er minimalt med slark, så vil det ikke fungere da diverse ting vil gå og bryte og pressa vil sikkert også bli ødelagt etterhvert. Så lenge tingenes tilstand er slik så tror jeg ikke man kan forvente å få tolleranser under 0.1 mm. Hvis man lader oppunder maks så må man selvsakt ta dette i betraktning, sammen med at kruttmålet også kan "jukse" litt på ladningene. Disse to faktorene sammen kan føre til høyt trykk. (Husk også at taper-krymp også kan være med å bidra til dette).

Link to comment
Share on other sites

Fyrst av alt; eg har berre erfaring meg riflelading. Eg har merka meg at når spissane (grader ol.) på kula (SMK) er ulike, vil dette og påverke patronlengda målt med skyvelære. Dette er vel og merke mantla holspisskuler.

 

Ein anna ting er at forskjellar på 0,01mm får du ikkje målt nøyaktig med skyvelære. Eit digitalt skyvelære er ikkje meir nøyaktig enn eit vanleg.

Link to comment
Share on other sites

Takker alle sammen for mange gode svar!

 

Siden vi snakker om slark, om dette slarket alltid produserer 0,09mm differanse på settedybden, kan jeg f.eks prøve å veeldig forsiktig skru Settedien litt lenger ned for å

kompansere denne endringen?

 

Sjekka igjen for dritt i systemet, og den er heelt clean nå, så var ikke det.

Prøvde å dra igjen slarket på "indekseringsstjernen", og da kom han ned på 0,06 differanse, så er vel noe i det!

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever at det kan variere opp til en halv mm. på den totale lengden på patronen (9mm).

Hav kan det komme av?

Diene er kjemisk fri for bøss, jeg short stroker aldrig.

Jeg lader 150 grains .357 kuler, og har fjernet fri flukten. Patronene er opptimalt på 28.3mm.

Noen av patronene er nesten 29 mm.

Når det da blir en halv mm. ekstra vil jo ikke kulene kammere. På en Pardini Poly løp.

Takker for gode råd og forslag.

Link to comment
Share on other sites

Her er en løsning, det gjør det litt tregere å skifte toolhead men ikke mye

 

The UniqueTek 550/650 Toolhead Clamp Kit™ enables your Dillon 550 and 650 toolheads to be CLAMPED into the press frame. This corrects the loose fit between the toolhead and press frame, thus reducing OAL (overall length) variation and stabilizing die-to-shellplate alignment. Your press frame remains unmodified so you can still use standard toolheads with the original toolhead pins ... and your original Dillon warranty will not be affected.

 

THCK4x5@72.jpg&picture.width.max=200

 

How it Works

Installation and use is quite simple. You tap threads into the two locator pin holes in the toolhead and install a stainless steel thread insert into each hole. The press frame is NOT modified. When you install the toolhead in the press frame, insert the clamp screws instead of locator pins to hold the toolhead into the frame. Leave the screws loose until you begin cycling the press and have all dies occupied by a round. Then, with the ram still in the up position, tighten the clamp screws. This procedure aligns the toohead to the shellplate, reducing jams. The clamp screws also create a preload force, clamping the toolhead against the top of the press frame, stopping the toolhead from moving during the press cycle and resulting in reduced OAL variation. Once the srews are tightened, just continue reloading as usual.

 

http://www.uniquetek.com/site/696296/product/T1230

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Unique Tek systemet i noen år, etter at jeg fikk tidligere Parabellum til å ta det inn. Det gir litt jevnere patronlengde, men for normal ladning, tror jeg ikke mange vil merke forskjell.

 

Hvis jeg skal lade jevnest mulig patroner (på lengde) bruker jeg enstasjons presse (Co-Ax), eller ei og ei patron gjennom 550en. Sistnevnte gir fra 0,1 - 0,2 mm kortere patroner ladet slik, enn om jeg kjører "hele vegen rundt" Første patron i ny laderunde har også tendens til å bli dette kortere, enn resten av patronene. Grunnen er nok at også krympe stasjonen gir litt ekstra friksjon/motstand og da klarer man ikke få med den lille tiendelen. Jeg har forøvrig mikrometer justering på de fleste seaterne mine også for håndvåpen og justerer greit fram og tilbake for denne endringen (Hornady Microjust for Hornady dier, eller Redding Competition Seater, kjøpt fra Hjemmelading.no)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Et konverteringssett inneholder ei hylseholderplate med noen smådeler, og en slags innsats til kruttmålet for at det skal passe det aktuelle kaliberet. Feks 308w og 30-06 bruker samme settet.

Prisene varierer, men du får det nok for 400-500kr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...