Jump to content

PPC Revolver for R1500 Match


vickers

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en PPC revolver for R1500 matcher. Valget står da mellom å bygge/få bygd en selv, eller kjøpe et ferdig tjunet våpen. Jeg har mest lyst til å velge det siste alternativet og da er Merkle Tuning i Tyskland noe som en del anbefaler. Nå er utfordringen med Merkle sine våpen at de koster "flesk" og vel så det. Fikk pris på High Master og Grand Master utgaven som er bygget på S&W. Begge disse koster 2.500EUR før norsk MVA og det hele. Spørsmålet er om det finnes noen andre merker som er litt mer gunstig i pris?

Link to comment
Share on other sites

Har du lest denne tråden:? http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=565

 

Hvis du ikkje vil spandere på deg ein Merkle-revolver blir nok det beste å velge ut løp, sikteskinne o.l og få ein kompetent børesmaker til å montere det for deg.

 

Ja den har jeg lest opp til flere ganger. Men synes ikke jeg ble så mye klokere av det. når det gjelder hvor jeg skal kjøpe våpen. Bortsett fra det med Merkle har ferdig tjunet revolver og mange fine bilder av folk som har laget våpen. Nå er det kommet (relativt) mange nye PPC skyttere i norge det siste halve året så kanskje noen hadde funnet ut noe nytt.

 

Har funnet Dan Wesson PPC våpen, og andre brukt i Tyskland. Men vet ikke hvem som selger disse ny. Er nesten avhengig å finne noen som sender til Norge.

 

Når det gjelder disse Norske våpen byggerne, har jeg inntrykk av at de er ganske fullbooket for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Herrene Norén er trivelige nok de, men deres erfaring med å bygge PPC revovere er vel heller mager.

Vet sannelig ikke om Norén blir så mye billigere hvis de skulle brukt/laget samme deler, og gjort samme jobb som Ralf Merkle.

 

Bortsett fra Ralf Merkle, er den eneste jeg kommer på i farta som har "ferdige" PPC revolvere T'n T Triebel i Berlin. Billigere? ...Nei!

 

Dan Wesson har ikke en PPC revolver, men et PPC-løp til sin revolver. Det er forøvrig ute av produksjon for mange, mange år siden.

 

Budsjettløsningen er å skaffe seg delene selv, for så å få en dugelig børsemaker til å sette ting sammen. Borre og gjenge noen hull til sikteskinner og underlugg klarer mange andre typer av mekanikere :D

 

-En god K-ramme får du for under 3000,- For en L-ramme må du nok legge til minst en tusenlapp,

-Lothar Walther pipe ryktes det at Børselars har for rundt 1800,-

-Aristocrat sikteskinne rett fra kilden sparer deg en tusenlapp, ca. 1600,- ferdig levert i postkassen.

De har også underlugg om det frister, og en liten genial sak kalt "Extractor Rod Safety Collar"

-Hogue tønneutløser får man fra bla. Dillon

-Grep, et Speedfeed - Bill Davis gummigrep til 259,- fra Midway, Nill er best, men ca. 1200,- dyrere rett fra fabrikken.

-Fjærer rett fra Wolff, eller det kan kjøpes flere steder her i landet.

-Div.polering, cylinder chamfering mm. kan de aller fleste klare selv.

 

Med denne oppskriften kan du være igang på banen til litt over listeprisen av en ny standard S&W 686 :wink:

Link to comment
Share on other sites

PPC-Skyttere'n.

 

Bygge løsningen du skisserer har jeg som en løsning, men da ønsker jeg å bygge den ut fra en 686. Mulig jeg bruker den jeg allerede har.

 

Siden du har skrevet et fint innlegg i en annen tråd antar jeg du har god greie på dette med PPC-våpen. Kan du da forklare meg hvorfor Ralf Merkle er såpass kostbar? Jeg ser jo på bildet at våpnene er for seg gjort, men hva gir de ut over det man får med bygge løsningen du skisserer?

 

Jeg tenker slik at en 686 koster 5.500 på XXL. Løp vet jeg ikke hva koster, men anntar prisen din på 1800kr er ok. PPC grepet til Niil koster EUR 159,- +frakt, +MVA og fortolling ca 2000,-. Aristocrat siktet koster 189 USD + 30 usd i frakt, (har nettopp fått pris)+MVA + fortolling, totalt ca 2000,-. Så skal man montere alt sammen. Uten at jeg vet helt sikkert skal nok f.eks Børselars ha ca 3-4000 for det?? Da blir det fort 15-16.000,-. Så da er spørsmålet om den blir så mye dårligere en en Ralf Merkle?

Link to comment
Share on other sites

Hva med disse revolverene som feltskytterene bruker, Hva må til for at de kan brukes i PPC?

Felt skytingen foregår jo fra 8-50+meter og en del skyter fullt hus med en standard 686 uten ny pipe men med nye fjærer og nytt baksikte og trykkpunktskule.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med en standard 686 nå. Men det er klart at en Match pipe går vesentlig bedre på 50yards. Du skal ikke bare treffe skiva som i Felt, du skal treffe X'en. I tillegg er man nesten avhengig av 3-step sikte slik at man kan sikte i pila på 50yards og ev 25 yards.

Link to comment
Share on other sites

For å ta det viktigste først. Man MÅ IKKE ha en revolver fra Ralf Merkle for å skyte PPC, man kan faktisk klare seg godt med en standard 686 med noen små forandringer for å gjøre livet lettere.

 

...Kan du da forklare meg hvorfor Ralf Merkle er såpass kostbar?

 

Jeg skal ikke forsvare prisnivået til Merkle, men for det første er han tysk! De er dyre på alt :D Siden han har rykte for å være "den beste" koster det sikkert litt også. At han gjør en grundig og god jobb er det ingen tvil om. Du får bl.a. et unikt fire-step sikte, hans egen tønneutløser, Nill-grep (enkelte av dem er etter hans eget design). Alle tenkelige justeringer og slikt er gjort. Løpsprofilene er gjort med tanke på perfekt balanse til PPC osv....

Du får altså et våpen som går vanvittig bra.

Kan børsemakere eller andre hendige mennesker her på berget klare det like bra? Ja! Hvorfor ikke.

 

For at en PC 686 WB skal bli "optimalisert" til PPC er det igrunn siktene det står på.

 

...og for bare å ha sagt det, jeg skyter ikke med en Merkle revolver. Det er det faktisk ytterst få som gjør her i landet. ingo59 som stusser innom forumet her av og til. Er en High Master ranket svenske som både bruker Merkle revolver, og kjenner Ralf. Han kan sikker gi bedre info enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal bygge en revolver med en 686 som utgangspunkt kan du se hvordan min ble:

 

normal_PPC_686.jpg

 

Den er bygget etter oppskriften PPC-skytter`n kom med:

 

-Lothar Walther løp

-Houge tønneutløser

-Aristocrat tri-set skinne

-Nill PPC grep

-chamfra tønne

-Wolf fjærsett

-Aristocrat underlug

 

Det går veldig fint å skyte med en orginal 686, eg skjøt lenge med kun tri-set skinna montert og det gjekk heilt fint. Men eg merka god forskjell når nye løpet kom på :D

Link to comment
Share on other sites

HK416. Våpenet ditt er fint det. Er også enig i at nytt løp gjør susen, det har vi testet flere ganger på banen med flere våpen. Siden dette våpenet skal vare "nesten" livet ut, (er 33 så det er lenge) betyr det ikke noe for meg om jeg må betale litt ekstra for noe skikkelig, men da må jeg vite at det er noe ekstra ordinært med produktet. Er Ralp'en verdt 2500 EUR penger så er det greit.

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra Ralf Merkle, er den eneste jeg kommer på i farta som har "ferdige" PPC revolvere T'n T Triebel i Berlin. Billigere? ...Nei!

 

Jeg har nettopp fått et pristilbud fra Trieble på EUR 1967,- inkl Nill grep, export lisens og hele pakka. Det er over 500 EUR +MVA billigere en Merkle. Se under for detaljer. Er ikke det et fullgodt alternativ?

 

T'n T Triebel Revolver

1 stk Mod. 1500er - S&W 686 .357_Mag

TnT Mod 1500 built on Smith&Wesson Mod.686

- 'S&W CLUB 30' Polygonbarrel, Side flat milled and polished

- 'S&W Club 30' Underlug, TriggerStop

- HammerSpur removing -optional-

- extended Cylinder Releas 'Merkle Tuning'

- Gun comes with ARISTOCRAT SightRib, blued steel

Weight apx. 1.680g,

- NILL Griff/Griffschalen f. S&W-N RB PPC-m.Auflage punziert

Link to comment
Share on other sites

Da har det gått en mengde med PM og mail bak kulissene i denne tråden.

 

Du får holde oss oppdatert vickers, vi er spent på hva det blir til slutt.

 

Har noen forslag til hvor jeg kan få tak i Aristocrat skinne (Til en levlig pris) .355 løp og brukbare grep til den gamle six ramma...

 

- Rett fra Aristocrat.

- Lothar Walther, "åtteogtredve løpene" er .355 i følge deres egene nettsider.

- Nill, de lager det du ønsker.

 

Levelig pris... nja... tjo...vel... Du ofrer vel alt for hobbyen din :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nei, selv om det er tillatt i R1500.

Hoved grunnen er at det ikke finnes gode hurtigladere å få tak i til .32.

 

SL Variant finns för .32, men de kostar fläsk. 800:- st tror jag priset var sist jag såg efter.

Det finns några skyttar som skjuter med .32 men de är lätt räknade. Faktum är att de brukar gå över till .38 spec efter ett tag, trots att de har rigg och snabbladdare till .32.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvorfor f.eks. Norén ikke skulle kunne bygge en like god PPC-revolver som f.eks. Merkle.

Forskjellen på en feltracer og en PPC-revolver er vel ikke så stor, eller ?

Vil man ha Merkle sikter så får man det, vil man ha LW pipe så får man det...

Man får bygd akkurat det en vil og med hvilke deler en vil, og da får man i tillegg til rimeligere pris, gleden av å ha komponert våpenet selv.

De tusingene en sparer kan man bruke på masse ammo.

Det må vel være vinn-vinn, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvorfor f.eks. Norén ikke skulle kunne bygge en like god PPC-revolver som f.eks. Merkle...

Det skulle nok gå bra, og de fleste av oss, sikkert 95% skyter med revolvere som ikke kommer fra disse tyskerene.

forskjellen ligger i at disse tyskerene velger ut de beste revolverene i haugen før de begynner å jobbe. Den muligheten er det neppe mange børsemakere i norge som har, de bruker stort sett det utgangspunktet du og jeg leverer til dem.

Merkel siktet får du nok ikke, der er disse tyskerene "sleipe", og du skal være rimelig god kompis hvis de lar deg kjøpe et uten at de får skru det på eller at det sitter på deres revolver. Tro meg jeg har prøvd. Fortvil ikke, Aristocratsiktet er meget bra uansett.

Du får så absolutt komponert din egen revolver hos disse tyskerene, listen over valg er antagelig lengere enn man er kapabel til å få tak i på egenhånd. Det er ikke ferdig revolvere, men det minner mer om måten man kjøper en SVI på.

 

Vinn-vinn... vel, uten at jeg skal prise jobben til Norén eller andre her på berget, så spørs det vel hvor mye man vinner.

Kommer det under 18 lapper om f.eks. Noréns felt revolver skal være inkl. de samme deler og arbeid som f.eks.en Tn'T revolver?

 

Dette høres ut som en slags forguding av disse tyskerene, det er det ikke! Jeg har stor tro på at Norén med flere kan bygge kjempe revolvere, og det kommer de til å gjøre. Straks de vet hvilke små ting som skiller en feltrevolver fra en PPC-revolver.

PPC-revolverene bygges for "hurtig" omlading, og de skal gå 200 skudd uten mulighet for noe som helst form for "vedlikehold". Så mellomrommet mellom tønne og løp er viktig. Tønna blir fort treg om det er for trangt (egen bitter erfaring :D )

Vi snakker jo her om den ekstreme enden av revolverspekteret, du kan ta feltrevolveren din, eller en standard revolver, og skyte flotte resultater i PPC med en gang.

 

...og som vi alle vet klarer ikke verdens beste revolver noe som helst uten en god pilot. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lest mye om revolver på forumet siste dagene. Mye spennende og lærerik lesing men sitter igjen med endel spørsmål.

 

-Hva er poenget med å fjerne hammer spur.

 

-Hva betyr det å chamfre tønna?

 

-Må sylinderen være låst i forkant?

Link to comment
Share on other sites

-Hva er poenget med å fjerne hammer spur.

Vel, egentlig ble de fjernet på rene DA revolvere uten DA opphak, slik at man ikke skulle falle for fristelsen å spenne opp noe som ikke lot seg spenne opp eller i værste fall ødelegge noe.

I dag gjør vi det mest for at ivrige våpenkontrollanter ikke skal få muligheten til å måle et alt for lett SA avtrekk :wink:

 

-Hva betyr det å chamfre tønna?

At man "forsenker" kammerene på tønna i bakkant for å lette omladingen. Dette gjøres kun på tønna, IKKE på stjerna.

Det finnes fint spesialverktøy for dette, men det går uten også...

 

-Må sylinderen være låst i forkant?

Det er helt klart det beste.

Jeg skyter faktisk uten, men det er fordi jeg ikke har fått ut finger'n ennå. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hull til fjær og kule borres ned i krana, så "stukes" det på plass. Et lite spor til kula lages i underkant av løpet.

Men jeg vurderer en annen løsning med å sette kula forran på krana, under utstøterpinnen, og lage låsehakket i undeluggen. ...eller kanskje motsatt. Har en Aristocrat underlugg på revolveren.

Det er en litt pirkete og nøyaktig jobb, kanskje derfor det har blitt utsatt :D

Link to comment
Share on other sites

I dag gjør vi det mest for at ivrige våpenkontrollanter ikke skal få muligheten til å måle et alt for lett SA avtrekk :wink:

Nå vet jeg ikke hvordan PPC-reglene er, men i NSF hjelper det ikke å fjerne hanesporen siden det står i reglene at SA-avtrekk skal måles hvis mulig.

Det er jo fortsatt mulig å måle SA uten hanespore, siden man bare spenner opp litt med avtrekkeren og deretter tar tak i hanen og spenner fullt opp.

Men som nevnt, det er for NSF.

Grunnen til at jeg nevner det er at det allerede har vært oppe likhetene mellom PPC-våpen og våpen for NSF felt, og det er faktisk de som stiller i våpenkontrollen på et NSF feltstevne og tror at de ikke vil få SA sjekket bare fordi hanesporen er borte.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har aldri NSF regi fått sjekket SA trykket på revolvere som hanen er bobbet på.

Hva er vitsen med å sjekke det.

Hvis noen gidder å skyte SA med et våpen med bobbet hane, så versågod. Det er i allefall ingen fordel å hente.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Hva er poenget med underlug? Får du ikke nok tyngde med en tykk pipe?

Riktig!

 

Jo mere tyngde jo mindre følt rekyl. Den beskytter også utstøterpinnen på undersiden, ikke at det er så veldig viktig.

Dessuten ser det kult ut, det må ikke undervurderes :mrgreen: Du kan få dem "ventilert" i festlige farger om du vil :D

 

...siden man bare spenner opp litt med avtrekkeren og deretter tar tak i hanen og spenner fullt opp.

Så du ikken den lille saken her :wink: ... Det vet jeg du gjorde :D

Reglene er temmelig like, så egentlig har du helt rett.

Men... Det skal være en meget modig eller dum våpenkontrollør som tar det grepet du beskriver. Tvangsspenner man en revolver som er skikkelig rigget for kun DA risikerer man å få seg en rett venstre. Man blir neppe poppulær når man står i fare for å ødelegge flatene.

...Han bør i alle fall spørre først.

 

Egentlig en tankevekker. I andre land har man opplæring og godkjenning av våpenkontrollanter, her kan hvilken sopp som helst ta jobben.

Link to comment
Share on other sites

Hva er poenget med underlug? Får du ikke nok tyngde med en tykk pipe?

Riktig!

 

Jo mere tyngde jo mindre følt rekyl. Den beskytter også utstøterpinnen på undersiden, ikke at det er så veldig viktig.

Dessuten ser det kult ut, det må ikke undervurderes :mrgreen: Du kan få dem "ventilert" i festlige farger om du vil :D.

 

Men man må vel klare å holde våpenet oppe også?? En to kilos kloss er kanskje litt overkill :D

 

Vet man forresten noe mer om dato for NM??

Link to comment
Share on other sites

Hva er poenget med underlug? Får du ikke nok tyngde med en tykk pipe?

 

Et poeng med underlug er at da kan du frese sidene på løpet slik at revolveren blir lettere uten underlug, som er en fordel i felt. PPC revolvere kan fort bli litt tunge for beste hånd skyting i felt. Dermed kan du ta av underlugen når du skyter felt og ha den på i PPC.

Link to comment
Share on other sites

NM blir den 21. til 23. August i Sarpsborg, nå begynner endelig ting å gå seg til.

 

Edit: NM blir den 28. til 30 August. Bli flyttet en uke frem p.g.a. NM Praktisk (Open).

Siden vi ennå er ganske små, flytter vi på oss for å ikke miste skyttere til et større Level III stevne i praktisk. :wink:

Link to comment
Share on other sites

NM blir den 21. til 23. August i Sarpsborg, nå begynner endelig ting å gå seg til.

 

Edit: NM blir den 28. til 30 August. Bli flyttet en uke frem p.g.a. NM Praktisk (Open).

Siden vi ennå er ganske små, flytter vi på oss for å ikke miste skyttere til et større Level III stevne i praktisk. :wink:

 

NEIIIIIIIIIII!!! Da går eg glipp av NM i år og :(:(

Eg stemmer for 21-23!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...