Jump to content

Oppbevaring av våpen på jobb


Jaffa

Recommended Posts

Jeg ønsker å trene etter jobb. For å slippe å dra hjem for å hente våpen ville det vært 100* mer praktisk å kunne oppbevare våpenet på jobben, for så å kjøre direkte til banen.

 

Kan jeg oppbevare våpen på jobben i godkjent våpenskap?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tar opp igjen denne jeg.

 

Hvis jeg forsto inleggene over riktig, så dreide det seg om oppbevaring i arbeidstid?

 

Jeg lurer på hva som menes med "ubebodd", og det er visst travelt på våpenkontoret i dag. I påvente av svar derifra lurer jeg på om noen har vært igjennom denne problemstillingen tidligere:

I forbindelse med pendling leier jeg en leilighet der det ikke er aktuelt å sette inn våpenskap. (Dyr ny parkett osv.) Kan jeg oppbevare våpen på jobb (i våpenskap), i stedet for i leiligheten. Det er avklart med arbeidsgiver.

 

 

...og dermed var jeg plutselig ikke jomfru lenger...

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke bare la våpenet ligge sjult i bilen?

Evt. ha våpenet i en bag på kontoret ditt/låst inn i skapet ditt?

 

For å gjøre alt sikkert og greit tar du sluttstykket med deg i lomma?

 

Hvorfor stresse om å få lov, ingen trenger/bør vite at du har våpen med deg?

Link to comment
Share on other sites

Evt. ha våpenet i en bag på kontoret ditt/låst inn i skapet ditt?

Hvorfor stresse om å få lov, ingen trenger/bør vite at du har våpen med deg?

Øhhh, hvorfor snike seg til slike "bestemorslover"? Hvis det skulle "skje noe", har du fort problemer, ubehagelige problemer...

Link to comment
Share on other sites

Gjeldende forskrift sier dette:

 

§ 22-8. Transport av skytevåpen

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk o.l. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods eller postforsendelse, må en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte. Denne bestemmelse gjelder ikke for Svalbard.

 

Det kan vel ikke sies særlig enkere? Ville vel også foretrukket et våpenskap på jobben, men det er ikke så lett å få til. Uansett er det altså lov å la det ligge i bilen hvis vital del fjernes. Det kommer vel riktignok en ny forskrift snart :wink: er ikke sikker på hva den sier om dette.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel riktignok en ny forskrift snart :wink: er ikke sikker på hva den sier om dette.
Ny forskrift er vel uendra akkurat på dette punktet (http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20080711-0831.html#map022) - men merk at dette er for transport, og ikkje oppbevaring, av våpen. Det er altså ikkje lov å bruke bilen som permanent oppbevaring.

 

Det kan nok hende det er lov å oppbevare våpenet i bilen når du er på jobb, sidan du då kan argumentere for at du er på veg til skytebanen (med 8-timers pause på jobb...), eg veit ikkje om eg ville vore komfortabel med å komme med den forklaringa sjølv.

Link to comment
Share on other sites

Så om jeg plukker ut løpet på pistolen teller det som vital del, eller må jeg gå rundt med sleden i lomma? :)

Høres litt tungvindt ut uansett. Tror jeg skal høre om mulighetene for å sette opp et lite skap. Så er alt på stell.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg ringte i dag våpenkontoret for å få endelig bekrefta at jeg kan oppbevare våpen i privat våpenskap på jobb, fikk snakke med en ganske hyggelig fyr som sa noe i retning av: "Våpen skal oppbevares på hjemmeadressen, ikke jobb, driftsbygninger eller lignende." Videre kunne han fortelle at selv om det i og for seg var fortjenelig for meg å oppbevare våpen på jobb, ville jeg få juridiske problemer hvis noe skulle "treffe vifta".

 

Da er jeg tilbake til utgangspunktet, og må nok trygle og be huseier om tilatelse til å montere skapet der.

Link to comment
Share on other sites

Så sett at jeg hadde oppbevart geværet mitt (sivilt) i låst skap på rommet i militæret sammen med tjenestevåpen (arbeidsplass?), ville jeg brutt loven da?

 

Forsvarets og Politiets våpen er unntatt disse bestemmelsene. Dvs de har "slappere" krav enn sivilister. Du kan ikke sette Kragen din i det låsbare klesskapet du kan sette AG'en i, og ha ditt på det tørre. Du kunne vel det med den gamle forskriften, dersom rommet var låsbart, men med den nye er kravet til oppbevaring FG godkjent, eller tilsvarende.

 

Jeg forutsetter at du har Forsvarets standard skap som låses med hengelås og ikke FG godkjent skap.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har kommet opp i samme situasjon som er omtalt her, og føler meg litt usikker grunn.

 

Situasjonen er den at jeg jobber og er medlem i en pistolklubb i nabokommunen, og jeg rekker derfor ikke tilbake til hjemstedet for å hente våpenet før trening hver onsdag. Har ikke mulighet for våpenskap hos arbeidsgiver, men har både bil og eget kontor under oppsikt hele arbeidsdagen med mulighet for låsing. For å gjøre dette enda vanskeligere så lar ikke den ene pistolen (som brukes mest i vinterhalvåret) seg demontere på en enkel måte for fjerning av vital del. Dette gjelder en Walther SP22 (.22LR) som er låst med en liten hengelås i den orginale våpenkofferten. Jeg har ikke med meg noe ammunisjon til denne siden vi har dette tilgjengelig på klubben. Jeg har også egne treninger på lokal skytebane i hjemkommunen, så våpnet må nesten være oppbevart hjemme utenom treningene hver onsdag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...