Jump to content

6,5 fra 1944


M59

Recommended Posts

Trur eg heller ville ha gitt dei vekk til patronsamlere ja, hint, hint...... :mrgreen:

 

Ellers så er vel den ammoen produsert på ei tid i krigsåra, som ikkje var akkurat kjent for å ha dei beste råvarene, så eg trur eg ikkje ville ha skutt for mange av dei, i ei rifle eg var glad i... Korrosive hetter, og kuler som er iblanda litt meir enn kun kopar, så eg ville iallefall vært litt forsiktig med det.

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg takke for svarene på det jeg lurte på. Er ny her inne og er mektig imponert over hvor raskt jeg fikk svar :-) Legger ved bilde av 1 patroneske. har 9 stk (90 patroner) og av en patrontaske til å ha i beltet full av ammo. Den ser også ut til å ha blitt brukt under krigen, men har ingen dokumentasjon på dette. Er bare en antagelse. Ammoen som ligger i den virker også til å være fra 1944/45.

 

 

 

2954tc9.jpg

 

24lof9g.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Legger ved bilde av 1 patroneske. har 9 stk (90 patroner) og av en patrontaske til å ha i beltet full av ammo. Den ser også ut til å ha blitt brukt under krigen, men har ingen dokumentasjon på dette. Er bare en antagelse. Ammoen som ligger i den virker også til å være fra 1944/45.

 

24lof9g.jpg

 

Denne er vel ex-tysk, her er en norsk, modellnummer kan vel en av ekspertene her på kammeret komme med?

 

kragtaske.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tyskerene brukte Kragen, spesielt ved Hærkystbatteriene var vaktmannskapene oppsatt med norske våpen. Hirden og frontkjempere i opplæringsavdelinger brukte også krag. Så de hadde nok et visst behov for å produsere ammo.

 

Noen som vet når tyskerene tok opp igjen produksjonen? De tærte vel på de norske lagrene en god stund?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...