Jump to content

Forslag rifle 6,5x55


Emblazon

Recommended Posts

Hei!

Lurer på hva folk anbefaler og mener rundt rifler i 6,5x55.

 

Planen er å kjøpe ei rifle som skal brukes til rådyr/bukkejakt og evt noe langholdsskyting.

Har lite erfaringer på området, så skrik ut om fordeler og ulemper med forskjellige våpen osv.

 

Eneste jeg har tenkt til nå er evt Rem700 eller Sako T3

Link to comment
Share on other sites

Hei

Dette temaet rundt de riflene du nevner og også det kalibret du nevner er ting som det ofte skrives om her på forumet. Så om du tar et lite søk vil du nok finne mye interesangt stoff :wink:

 

Over til spørsmålet.

Bare så det er sagt, det er ikke noe som heter sako t3. Men sako har bla modeller som 75 og 85. Men tikka derimot har en modell som heter t3.

 

Både Sako, Remington og Tikka lager bra rifler. Kjøper du en remington fks. så er det rikelig med ekstarutsyr å få kjøpt om du kommer på at du skal bygge deg en langholdsrigg.

Jeg har selv en tikka t3, og er godt fornøyd med den så lang. En ulempe er at det er noe plast på den, men har ikke funnet det negativt enda.

Sako 75/85 er samme ulla som tikka riflene. Omtrent like i utseende, kvalitet og funksjon. Men sako er noen peisinger dyrere.

Remington 700 finnes jo i flere varianter. Har selv ingen erfaring med Remington rifler, men skal vist nok være bra rifler.

 

Etter det jeg har fått intrykk av så er tikka og sako et mere rett ut fra esken våpen. Og de konsentrerer mest om å produsere rene jaktrifler, selv om de også har noen litt mere taktiske rigger.

Remington virker det som kan kreve litt "finpuss" etter at den er kjøp for å få den skikkelig presis.

 

Men som sagt, dette VET jeg ikke. Så det var ikke meningen og disse Remington eller tråkke Remington eier på tærne bare så det er sagt :D

 

Og 6,5*55 som kaliber til rådyr/bukkejakt og langholdsskytin er ypperlig. Ialefall om du ikke lader selv :)

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg kan kime inn litt som remington-eier her :)

 

Først av alt så får du ikke Remington i 6.5x55,

så hvis du er fast bestemt på dette kaliberet bør du glemme remington.

 

Ellers må jeg si at å anta at "remington er remington" vil være litt feil, fordi

remington produserer mange modeller i forskjellige prisklasser og utførelsen på våpnene er selvsagt forskjellige.

 

Det er f.eks stor forskjell på Remington 700 VSF og Remington 700 SPS Varmint.

Jeg har begge i skapet, og begge skyter 10-12mm samlinger.

Men VSF'n er markant bedre satt sammen og kvalitetsmessig sett et par hakk over Varminten.

 

Anbefaler deg å google deg frem til hvilke produsenter som er aktuelle for deg og deretter finne ut

hvilke modeller du kan se for deg. Deretter ringe rundt og finne noen lokale våpenbutikker som har disse på lager,

og gå og klå på dem! Da blir ting som regel mye klarere mtp hvilket våpen som er "det rette".

Link to comment
Share on other sites

Ser det er ingen som har nevnt schultz og larsen her og som stolt s&l eier får jeg forsøke å reklamere litt jeg også. Hvis enkelt løpsbytte (fra et kaliber til et annet) ikke er viktig for deg så vil jeg varmt anbefale en schultz og larsen classic i 6,5x55. presisjonen er meget bra, og boltgangen er som varm kniv i smør! i tillegg er rifla veldig hendig og perfekt for jakt. Jeg vet ikke hvordan tikka t3 eller remmington er i pistolgrepet, men på schultz og larsen er det frest ut en "klump" i pistolgrepet som virkelig fyller ut hånda når du griper rundt rifla. Dette er en detalj som jeg finner veldig behagelig under skyting, da det gir et svært godt grep.

 

Etter min mening er det ikke noen rifler jeg har prøvd som har føltes så gjennomførte til en forholdsvis rimelig pris (veil 11490,-).

Link to comment
Share on other sites

det du skal ha kåkken er en kort rem 700 kasse som P.I setter inn ei 6,5x47 pipe i , og så bestiller du en A5 stokk fra www.mcmfamily.com

 

bare spørre vettu :wink: min er nesten ferdig,står hos P.I, mangler stokken som kommer i aug

 

 

Den må ses ja. Helt klart.

Men 6,5x47? Surt at jeg har papira på 55'n i orden allerede da :P

Link to comment
Share on other sites

Tenk deg nøye om når du skal handle børse.. :roll: Du skal jo forhåpnligvis ha den i mange år....Å kjipt å kjøpe noe enn ikke trives med :evil: .... Tenkte å kjøpe en tikka T3 6,5x55 jeg også, men forhandleren viste meg også en sako M75 6,5x55. Falt for sako`n :mrgreen: , å har ikke angret på det.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

arms-ammo.no har en Remington 700 Classic i 6,5x55 på bruktsidene sine.

Denne hadde jeg kikket nærmere på hadde jeg vært deg.

Classic serien til Remington kom i et utvalgt kaliber hvert år og i 1994 kom den i 6.5x55

Disse utgavene er dessverre ikke lenger iproduksjon.

Har siklet på denne selv men har dessverre litt for mange rifler fra før :cry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...