Jump to content

A skytter i felt - Nye utfordringer (NSF)


Bromark

Recommended Posts

Siden det er så mange med god "erfaring" her inne kunne jeg ha litt lyst til å kjøre en diskusjon ang det å bli en ennå bedre A skytter. Dvs at man skal holde ett ennå høyere nivå enn å så vidt skyte A kravet....jeg snakker om fullt hus hver gang uansett våpen. i 2008 sesongen hadde jeg 30 stk 100% med de forskjellige våpnene. 13 av de innen revolverfelt :-) men alikevel føler jeg at jeg kan bli ennå bedre, at man liksom ikke har fått ut alt....

 

Jeg har selv skutt i snitt over 100 starter hvert år siden jeg startet, og de siste årene skyter jeg stort sett fullt i hvert stevne jeg deltar i. Kanskje ikke med samme våpen hver gang men stort sett med revolver og fin/grov...men også med magnum1/2 samt spesialrevolver. Men som så mange andre vil også jeg skyte ennå bedre, jeg vil føle meg ennå mer sikker på at "dette går bra" og at jeg har kontroll hele tiden.

 

Det er jo som kjent mange aspekter for å skyte bra, noen er enkle mens andre er mer krevende. Hva er erfaringene der ute ang nettopp en slags stagnasjon? Hva er treningsmetodene som brukes av A skytterne der ute?

 

Regner med at Olav M og Karsken har noen gode tips her :-) hehe

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Avstandssynsing fra Qatar.....

Interessant tema med mange fasiter.

1: Vilje

2:Mulighet

3:Aksepter at du er god

4:Tren på detaljer

5:Den som trener bane har bedre forutsetninger til å skyte bra felt(skyter nesten ikke banestevner, men trener nesten utelukkende på pres.skive, man griner på nesa av en 8èr, men en kanttreff på feltskive er jo "treff" )

6:Utforsk baneprogrammer med mil/rev

7:Grep,rekylopptak, målveksling osv

+ allt det andre.. Må køye, skal på ørkentur i morgen(ikke lite skyteklein nå da, ikke rørt våpen på en mnd!)

Link to comment
Share on other sites

nå stiller ikke jeg på så mange feltstvner som deg bromark, men har vel ca 10-20 starter i året avhengig av hvor aktiv jeg gidder å være. og ja, det står "A" i starkortet mitt.

 

det jeg ser som min fordel som fremfor de fleste skyttere er bredde, å ikke kun drive med en ting.

 

skyter blikkbokser med luftpistol, har skutt "konkurranseluftpistol", jakter småvilt med rifle og hagle, skyter IPSC rifle og pistol, skyter en og annen ISSF bane-trening i klubbregi, jobber med å skyte så små grupper med grovkalibrede håndvåpen, skyter grupper med rekylerende fjærluftgeværer, skyter små "lommepistoler", og hva enn jeg måtte ha lyst til i øyeblikket(og får lov av tantene på våpenkontoret til å ha i skapet)

samtidig prøver jeg å ha fokus på å KUN skyte gode skudd: har jeg ikke tid til mer enn 4 skudd på en 6-sekundsstandplass i feltløypa, skyter jeg fire gode skudd i stedenfor å stresse ut seks skudd som ikke er godt gjennomført. å skyte et godt skudd er å "trene" på gode skudd, å stersse ut seks dårllige skudd er å "trene" på dårlig skyting.

IPSC skytingen gir trening i rekylkontroll som de fleste bane- og feltskyttere mangler, men jeg merker at det går utover presisjonen min å drive IPSC-napping.

nesten hver dag skyter jeg en eller annen form for skytevåpen eller tørrtrener avtrekk. kunne sikkert vært mer bevisst og effektivisert "treningen min"-men her ligger det jeg anser som en fordel- jeg trener ikke, jeg skyter. trening høres kjedelig og gledesløst ut, jeg foretrekker heller å skyte det jeg har lyst til fremfor å trene på noe spesielt.

 

lista blir da, ikke nødvendigvis i noen rekkefølge:

-rekylthåndtering

-presisjonskyting

-mengdeskyting

-tørravtrekk

-variasjon

-og skyte&våpenglede!

-bevissthet på et "hvert skudd teller"

Link to comment
Share on other sites

Er enig med trådstarter at A - skal være elitegruppen :)

Og at man da skal ha store krav til disse gutta :wink:

Kravene kunne kanskje vært høyere enn hva de er i dag - for å avansere til topps?

 

Uten å ha fått de store poengsummene - ser jeg at "klassene mine" har beveget seg oppover (t.o.m. A :roll: )

I disipliner jeg aldri hadde deltatt i :roll: - ble jeg også plassert over den laveste (snakk om å få ting gratis :D. Det skulle visstnok ha noe med når man ble påmeldt en gang i tiden :? ).

Link to comment
Share on other sites

Selv om det står klasse A på startkortet mitt så har jeg ikke samme problem som Bromark og sikkert en del andre.

Jeg har store problemer med å fylle ei løype. :x:x

Men ett tips jeg fikk fra Karsken hjelper litt hos meg også " skyt etter innerblinken ".

Eller som noen sier "skyt ett hull så du har noe å sikte etter". :twisted::twisted:

 

Vi får se om noe av dette hjelper senere i sommer på NM i Larvik. Jeg gleder meg i alle fall til ei uke med skyting.

Å husk at uansett hvordan det går : SKYTING ER GØY

Link to comment
Share on other sites

Det er godt å lese at Olav M også trener på litt samme måte som jeg selv trener (da vet man at sporet er riktig) hehe

Selv om man er en A skytter så tror jeg det ikke er så mange som "alltid" skyter A kravet, ser man på listene er det kanskje 50% som gjør dette i A klassen i snitt der ute, og det igjen vil tilsi at man kanskje har ett par gode stevner som gjør at man er en A skytter.

 

Det jeg vil ha fokusen over på er skytterne som skyter 100% eller maks 2bort så og si hver eneste gang. Og evnt da diskutere hvordan man kan bli ennå bedre slik at man skyter 100% hver gang. Det er som Olav M sier fokus atter fokus og trening atter trening, men hvilken type trening.

 

Hvilke metoder kan man bruke for feks å bli ennå bedre på første skuddet. Raskere, mer presis.

Dobbeltskudd, for å hente inn skytetid.

Bevegelse mellom målgrupper, hvordan trene på det. Teknikk...osv...

 

Jeg selv skyter en del duell, 2 skudd på 1 visning. Men kanskje ikke på duell skiven men på press skiven. Mindre blink gjør det igjen veldig mye vanskeligere.

Og jeg trener også innimellom på silhuett, da får man målveksling så det holder :-)

 

Men det finnes garantert andre gode metoder der ute, det er bare å begynne å lete :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

For det første så er det i dag for lett å havne i A-klassen i felt.

1 stevne med godt resultat og vips er du i A

Er nok en god del som har havnet der i år som nok føler selv at B hadde vært den klassen jeg hører hjemme i.

 

Det første som burde vært gjort ( og gjort med en gang) var å senke %-andelen til feks 3% for A, 10% for B og 20 for C.

 

Ting jeg trener på for å fortsette å skyte fult er:

Tar en stanplass av gangen

Største skiva er lettest å bomme på, bruker bare innerringen som blink

Naboskyttere har jeg ikke noe med

Perfeksjonerer ammo og våpen

Trener mye duell med revolver (også magnum) og mil-våpen

Skyter hurtig programmet mye med mil-våpen

Skyter bare på småskiver på trening, for å lære å konse og å sikte riktig

Gjøre det samme hele tiden på hver enkelt standplas

Ha en god fysisk form og kondis

(mulig det er litt å hente her Bromark, etter vinteren... ) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fagkomite er klar over problemet med klasseføring på felt, og basert på forslaget mitt om å sette faktor på feltløypene (vanskelighetsgrad) gjør vi ett test prosjekt i år for å se om vi kan bruke den modellen mot klasseføring for nettopp å få en mer riktig måte å klasseføre på.

 

Dvs at ved en enkelt løype må skytterne skyte som du sier ennå bedre for nettopp å oppnå kravet til en høyere klasse, og motsatt ved en krevende løype....

 

Selv skyter jeg alltid etter innersoner, og er vel aldri fornøyd så sant jeg ikke skyter i snitt over 55 innersoner på en 100% løype. Er utrolig vanskelig å skyte 60 innertreff men har gjort det 4 ganger i løpet av de siste to årene. Men av 100vis fulle hus er det ikke mange skyttere som gjør det, og der har vi mye å hente tror jeg. alt for mange skyttere er fornøyd med "treff" og det tror jeg er første feilen man gjør som skytter....

 

Ta selv og glem poengene neste gang dere skyter, og tell innersoner på rundene....hva kommer dere opp i?? 10..15....20...30...35...40...50...????

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Når man ikke kan skyte, får man gjøre det nest beste, kjøre Tøyota LandCruiser.

Her fra dagens tur, Innlandsee Qatar. Saudiarabia i bakgrunnen. Litt for varmt for feltskyting, 48 grader. Kunne nok ladet svakt og likevel holdt faktor. Beklager off topick...

 

013.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Trening er luksus, desverre for min del blir det som oftast med stevner som trening.

 

Einaste er at eg har auka andelen med banetrening. Komme til den konklusjonen at dersom eg gjer det bra her så fungerer det ofte i felt og.

Eg fyller ofte løypene i felt, men har ikkje statistikk på dette. Ikkje med sentertreff hele tida, men prøver så godt som mogeleg :)

Så trur eg og at eg ubevisst har bomma eller unngått approberte stevner for eg er enda i D for alle våpen..

Får gjere ein innsats i år.

 

Litt trening med grovt høyrer med, men det er mest med revolver og SA magnum 2 sidan den krever litt teknikk for at det skal vere hurtig nok utan å miste grepet kvar gong.

Trener ikkje på så veldig mykje spesielt da, men prøver å halde blinkane små og spesielt førsteskuddet. Resten kjem på ein måte av seg sjølv.

 

Skal ein så delta på 50+ starter, + treing i løpet av eit år blir det ikkje så mykje anna ein får tid til.

Derverre for min del får ein vel seie, for det er veldig kjekt.

Link to comment
Share on other sites

Beklager OT, men

 

LabRat: Hvordan greier du å delta i over 50 feltstevner i året uten å delta på et eneste approbert stevne? Det er ganske langt fra stadig "å fylle" evt ha en "ubevisst" bom og til å komme under 75% som er kravet for klasse C.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen , i 2005 skrev jeg opp alle stevnene både approbert og andre stevner.

Når året var slutt så hadde jeg 226 starter, så en kan kanskje si at jeg er litt overivrig.

 

Det som kanskje har vært lurt har vel vært å droppet noen av startene og heller blitt hjemme å tatt tøravtrekk osv.

Men du verden det er mye mere gøy å dra rundt å skyte stevner å treffe andre skyttere.

 

Jeg har også vært så heldig at jeg har fylt løypa noen ganger, så jeg vet det også er gøy

 

Karsken

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke lenge til felt NM, og de fleste begynner å bli relativt klare. Selv skal jeg innom å hente det nye familiemedlemmet i kveld, nybygget som sin lillebror og klar for årets strabaser :-)

 

Hvordan er det med de forskjellige forbredelsene på skytterne her inne før ett mesterskap? Da tenker jeg på alt fra finpussing av trening, våpen, kronografering osv....noen som har spesielle ting de gjør? Som feks trene på finaleskyting...eller sette opp standplasser som skal benyttes under NM??

 

Selv skal jeg en tur til Dokka til helgen og testkjøre 6 våpen :-) før uken etter blir brukt til å finpusse første løft og dobbeltsjekke at alle våpen er i topp form :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Da det ikke skjer noe annet av skyting i juli, skal klubben gjøre som i fjor, og ha en ”NM oppkjøring” lørdagen før vi reiser ned til Larvik.

Her blir det å sette opp et par – tre kopier av NM stansplassene, så kjører vi vel to og to skyttere som skyter ”mot” hverandre (av typen dårligste resultat må i ”fryseboksen” en stund) for å skape litt nerve. Her får vi vel også tatt siste funksjons test etter NM pussen, for å se at alle våpendelene har kommet på riktig plass igjen. B-)

Link to comment
Share on other sites

Sidan eg knapt veit kva finaleskyting er blir det nok lite trening på det.

Mest fokus på ammo og funksjonering.

Målet er ingen klikk eller feilfunksjonering på NM.

Kanskje eg kan håpe svakt på å fylle ei løype eller to på det meste, men stiller med lave forventningar i år :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...