Jump to content

Erfaringer med Troll hundefor?


Egil

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd denne typen hundefor?

Jeg har foret med Labb aktiv i flere år nå, og i en annen tråd leste jeg om rødskjær i pelsen av labb hundefor.

Jeg har to laikaer og en dachs, den ene laikaen er sort og hvit og til min store overaskelse ser jeg at den har rødskjær i det svarte hårlaget.

Jeg tenker nå å prøve hundefor av merket Troll, da det er ei som tar inn dette i nabolaget som driver med alaskahuskyer, og hun skryter av dette foret.

Hundene der har fått finere pels med Troll.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det mange år siden jeg her brukt både Labb og Troll,så vilket som er best i dag vet jeg ikke,men holder en knapp på Troll..Ble produsert i Norge da jeg brukte det.Så tror jeg de flytta Produksjon til Sverige.Da jeg brukte Labb for ca 8 år siden ble jeg skremt over hvor dårlig dette var!Elendig pels,poter og la ikke på seg..Gikk over på Troll og det var mye bedre ja!Men mulig begge er bedre i dag?vet ikke,men anbefaler deg å prøve!

Link to comment
Share on other sites

Brukte Troll en periode, hadde to dachser og en springer spaniel.

Sluttet fordi

- det var høyt energiinnhold, og to hunder ble "pensjoniseter"

- Spanielen fikk rødskjær i det hvite. Så det ble lakserosa og brun istedetfor hvit/brun

 

Ut over det var jeg kjempefornøyd med foret.

Link to comment
Share on other sites

Har erfaring fra en breton som ble foret med Labb. Han fikk mye flass og dårlig pels. Såg ikke bra ut, så det Labb foret var utrolig dårlig for ham. Gikk over til Troll (også tatt inn av en som driver med hunder) og det gjorde susen ganske raskt. Null flass, ble mye finere i pelsen og avføringen ble bedre. Så å bytte Labb med Troll burde være en klar fordel. Labb frarådes! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Fora Troll i to år, var godt fornøyd,men så fikk jeg problem med å få tak i det og bytta til Eukanuba, det er ett for som anbefales, ikke alle er klar over at Eukanuba har en storforbruker avtale som gjør at du får 19 kg sekker for 349,- , forutsettningen er at du tar 6 sekker i slengen.

Link to comment
Share on other sites

Bytta fra labb hvalp til Troll ved påsketider, på min ett år gamle NEG, og er så langt godt fornøyd.

Broderen har brukt det et par år til en jämt, og er godt fornøyd.

Tilgang her er ikke noe problem. Er usikker på om det er noen som leverer i større sekker i mitt distrikt, men så lenge REMA1000 har 7 kilos sekker til hundrelappen er ikke det så farlig for min del. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Anbefales Egil :D

Bytta sjøl fra Labb til Troll, og det var som å gå fra sur diesel til høyoktan. Merka stor forskjell på alt i fra pels, via avføring til energi. Bikkjene livna til skikkelig, så det skal bli artig å se hvordan jakta blir.

Bruker Troll Elite nå, som i 20kgs sekker koster 370,- igjennom Grue JFF.

Link to comment
Share on other sites

Skal dra å hente en sekk i kveld, men prisen jeg fikk var noe dyrere enn det du betaler Echo.

420,- for 20 kg sekken fikk jeg vite, men da må jeg gå ut fra at det er prutningsmonn på den prisen. :mrgreen:

Det er jo også noe dyrere enn labb foret, men hvis det er betydelig bedre er det muligens verdt det.

 

Når kan en vente seg å se forandring på hundene etter forbytte, noen som har synspungter på det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg starta å fore bikkja mi på Royal Canine, et for jeg var veldig fornøyd med, blank og fin i pelsen, bra avføring. Så flytta jeg og bikkja gikk i en periode på kjipt REMA-for, og han ble blassere i pelsen.

 

Nå forer jeg med Eukanuba Platinum Performance, og det er nok det beste han har fått. Etter en måneds tid begynte pelsen å glinse igjen, og han behøver 30% mindre av dette foret enn REMA-foret og får bedre avføring også (behøver bare 180 gram daglig ved normal aktivitet for 15 kg bikkje).

 

Betaler 400 kr sekken (20 eller 25 kg tror jeg) som Custer beskriver (er det det samme Eukanuba-foret, Custer?), gjennom storinnkjøp en kompis gjør.

 

Og kondis og energi? Ikke spør, gjett.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skal dra å hente en sekk i kveld, men prisen jeg fikk var noe dyrere enn det du betaler Echo.

420,- for 20 kg sekken fikk jeg vite, men da må jeg gå ut fra at det er prutningsmonn på den prisen. :mrgreen:

Det er jo også noe dyrere enn labb foret, men hvis det er betydelig bedre er det muligens verdt det.

 

Når kan en vente seg å se forandring på hundene etter forbytte, noen som har synspungter på det?

Jeg har merka forskjell etter forbytte etter bare 3 uker,men det er nok variasjon ute her..Og husk at hunder er forskjellige!Ikke sikkert dine hunder funker på Troll.Men en må prøve det i 2mnd minst før en kan si om det er et bra for til din hund!

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler også å prøve Troll sin røde hermetikkboks med energifor, dette er for utviklet av hundekjørere som hjelper hunden å restituere seg raskere etter harde jaktdager. Dette er mat som er meget lett smeltbar for hunden og gies helst straks man får tak i bikkja. Raskt energiopptak skal visstnok hjelpe bikkja å frakte mjølkesyra raskere ut av musklene og dermed raskere restitusjon. Dette er sikkert alt for enkelt forklart, men jeg har brukt det i mange år og er helt sikker på at det har effekt.

Men det er berre å ringe ned på trollbutikken og spørre, der er det hyggelig og dyktig betjening som kan svare på slike sp.mål.

Sida deres heter www.troll-hundefor.no

 

mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Skal dra å hente en sekk i kveld, men prisen jeg fikk var noe dyrere enn det du betaler Echo.

420,- for 20 kg sekken fikk jeg vite, men da må jeg gå ut fra at det er prutningsmonn på den prisen. :mrgreen:

Det er jo også noe dyrere enn labb foret, men hvis det er betydelig bedre er det muligens verdt det.

 

Når kan en vente seg å se forandring på hundene etter forbytte, noen som har synspungter på det?

 

Du bor langt ute i hutt-i-heita Egil, og der er ALT sånn dyrere :wink::lol:

Det er bare å prute, for i prisen jeg betaler er det både lagt inn fortjeneste til JFF og butikken som selger og holder lageret. Noen oppi Bindalen som ser sitt snitt til å ta blodpris ser jeg :roll:

Ikke godta den der.

 

Jeg merka rask forbedring på mine hunder, men det er individuelt. Jeltsin blomstra til tvert, og merka det spesielt på pelsen.

Mayatuk var en AD/HD hund med Labb, og har gått til å bli en hyperaktiv AD/HD hund.

Karu er som alltid cool, men han har gira opp litt og pelsen er prima.

 

Har nok hatt dritflaks, siden alle 3 reagerte positivt på Trollforet.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler også å prøve Troll sin røde hermetikkboks med energifor, dette er for utviklet av hundekjørere som hjelper hunden å restituere seg raskere etter harde jaktdager. Dette er mat som er meget lett smeltbar for hunden og gies helst straks man får tak i bikkja. Raskt energiopptak skal visstnok hjelpe bikkja å frakte mjølkesyra raskere ut av musklene og dermed raskere restitusjon. Dette er sikkert alt for enkelt forklart, men jeg har brukt det i mange år og er helt sikker på at det har effekt.mvh tulling

 

Sikkert suverent å bruke når det er snakk om ukesjakter der hundene jager mye og lenge og skal i aksjon hver eneste dag.... skal prøve dette i høst.

Takk for tipset :D

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt enig med generalen om at Eukanuba er så veldig bra. Har fora på det et år nå. Og begge mine bikkjer blir ganske løse i magen av det.

Etter og ha lest denne tråden fikk jeg lyst til og teste troll.

Er det noen som har peiling på hvor det selges i Arendal traktene?

Link to comment
Share on other sites

Gamleste tispa mi har lett for å være løs i magen, men fant ut at med foring to ganger for dagen så bedra dette seg betraktelig. Har alltid fora berre ein gong for dagen når det ikkje er jaktsesong, utan problem før. Under jakta forer jeg ca en tredjedel morgen og to tredjedeler om kvelden.+ at jeg gir hundematfett og troll sin røde boks i tillegg.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Har nå foret med troll et par dager, å det første som slår meg er at hundene vil ha mer vann.

De har alle fått tilmålt mengde i forrhold til vekt (for), men Rago, unghunden på 14 mnd legger igjen en liten rest i skåla, dette har aldri hendt før.

Han bruker også tredobbelt så lang tid på maten i forhold til labbforet, men dette er et mindre porøst for da.

Merker på kveldsrunden i kveld at han driter nesten ikke.

Men han er full av energi, egentlig virker han kvikkere enn normalt, kan det være mulig at det kan ha betydning formessig, så kjappt?

 

En annen ting som slo meg etter første foring, og dette var det samme nå i kveld, Rago sjekker ikke de andre sine matkopper etterpå, det gjorde han alltid før :shock:

 

Vel, jeg kommer til å oppdatere etter hvert som dagene går om hvordan jeg ser at hundene her reagerer på foret. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Norwegian Polar, dette er animalsk. Det er kokt, men har ikke mistet noe av den grunn. Det har konsistens å ser ut som leverpostei. Jeg kjøper 20kg sekker, koster ca 300kr. Det kan også fåes i pølser. Det at det er kokt gjør at det ikke er noen blodavrenning og er lett å dele. Brukte Royal Canin før jeg så "lyset" og kommer ikke til å bytte til noe annet. Det produseres av Brødr. Høyseth i Hillestad (vestfold) Har bare positive erfaringer med dette og det er ikke kun for polarhunder.. Min Ridgeback på 53kg spiser ca 1 kg i døgnet. I motsetning til når jeg brukte Royal Canin, får avføringen nå god plass i en normal hundepose. Sjekk hjemmesiden deres http://www.norwegian-polar.no/

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Troll og er fornøyd med det.

Men har noen tanker rundt dette med foring av hund.

Det er brukt som et stort poeng at det er stor fordel å fore med lite for, og at det blir lite møkk. Men hundemagen er jo laget for å kunne absorbere store mengder om forholdene tillater det. Ser også at ulven legger noen kollosale ruker nå jakten har vert vellykket. Er dette med mengde mat og drit noe som er bra fordi det er lettvindt for oss, eller er det virkelig bra for hunden? Jeg vet ikke.

 

Når det gjelder hetsen mot Labb syns jeg den er meget overdrevet,minner mest om massesuggesjon. Har fora jakthunder som har jakta minimum annenhver dag over to måneder med labb. Jeg kunne også gjerne begynt med Labb igjenn om jeg hadde fått like gode vilkår der som hos Troll. Jeg vet også at det nå er flere hundekjørere som bruker det nye høyenergiforet(heter det ekstrem?) til Labb, noe som for meg er godt nok kvalitets stempel!

Men at labb kan gi påvirkning av pelsfargen er jeg enig i, men for meg betyr det lite og ingenting berre hunden jakter :)

At du Finnlight syns det er greit å slenge slik drit fra ein tredjeperson her på forumet syns jeg er ekstremt usakelig, at du sjølv har negative erfaringer med Labb er noko anna og det er for meg helt greit. Men å servere slik tredjeparts tøv er noe drit :evil:

 

Men min erfaring ved lang og høy anstrengelse (flere uker med jakt)er at uansett tørrforkvalitet så må man gi tilskudd i form av boksmat, rått eller kokt kjøtt som har lettere smeltbarhet for hunden for at den skal få i seg nok næring. Hundens tarm er forholdsvis kort og derfor kan det være vanskelig å få tørrforet til å bli lenge nok i tarmen til at hunden får nyttegjort seg alt. Tillegget gir også positiv effekt på matlysten.

Jeg er også litt av den tro at det ikke er bare hva du forer med som betyr noe, men også hvordan man forer, kommer hunden i siste rekke etter slakting, matlaging ,pils og blir foret sent på natt når den skal ut og jakte igjenn om morgenen så er ikke akkurat de beste forrutsetninger lagt til grunn.

Men det som funker for en hund trenger ikke funke for en annen, derfor er det viktig og lære sin hund og kjenne og gi den de beste forrutsetninger for å fungere i skogen. For noen vil det si Labb, for andre vil det si Troll :D

 

Egil, jeg tror nok at effekten på formengde, metthet og vannforbruk vil være umiddelbar. Men får du positiv effekt på energinivået etter så kort tid så har du vore utrolig heldig, da et forbytte oftest vil ha negativ effekt dei første dagene nesten uansett hva du bytter mellom, men ingenting er bedre enn at ting fungerer. Artig å høyre at andre blir fornøyde også :D

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Hører flere hundekjørere rund her som forer på Troll, og de er stort sett fornøyd.

Litt OT.... pratet nettopp med en som hadde jobba på Labb-fabrikken. Hva han sa, egner seg ikke på trykk, men han ville aldri foret hundene sine på Labb........

Har du sagt a får du si b,er der ikke det det heter?Kunne spart deg for å skrive dette!Og vi vet ikke hva andre produsenter har i fora sine heller,selv om de skryter aldrig så mye av foret sitt..

Link to comment
Share on other sites

Bare for å ha det sagt, "jeg har ingenting imot labb hundefor".

Har bare positiv erfaring med dette foret, og det er det jeg har brukt i mange år til hundene mine.

Hundene her har likt det veldig godt, og det er lett tilgjengelig over hele landet, grei pris og ok rabattordning.

Labb har scoret bra på tester og mange skryter av dette foret.

Jeg går gjerne tilbake på dette foret hvilken dag som helst uten betenkeligheter.

 

Men, jeg tror det kan være greit å prøve noe nytt en gang i blandt, for å se om det kan ha positiv effekt på hundene.

Jeg mener labb er ett helt supert hundefor, å har intet negativt å si om dette.

Link to comment
Share on other sites

hundene vil ha mer vann.

legger igjen en liten rest i skåla, dette har aldri hendt før.

Han bruker også tredobbelt så lang tid på maten i forhold til labbforet, men dette er et mindre porøst for da.

Merker på kveldsrunden i kveld at han driter nesten ikke.

Men han er full av energi, egentlig virker han kvikkere enn normalt

 

Har merket akkurat de samme tingene her :D

En drikker mye mer vann, og en spiser litt mindre.

Litt mindre avføring enn tidligere, men det er fordi det går litt mindre av Trollforet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...