Jump to content

rype jakta 09


teo

Recommended Posts

Var i finnmark i fjor høst, og det var horribelt.

Kjørte gjennom finnmark igjen i vinter for å se etter stamfugler. Aldri sett så lite i forhold til de siste 4/5 vintrene.

Ellers her i sør, "ganske dødt" sør for hardanger vidda.

 

Beste tips jeg har funnet er Gausdal og Røros. finnes terreng for hund, men koster litt ekstra. Til gjengjeld finner du nesten garantert rypa.

Link to comment
Share on other sites

Hit skal jeg igjen. Har fått tildelt kort og hytte fra 10. sept :D

 

Orrvatnet1.jpg

 

Røyrvik, Steinfjellet?

 

Har jaktet mange år i Røyrvik, men vi tar pause i år pga. meget lav bestand i fjor.

Satser på å ta turen tilbake om et par års tid.

 

Blir østsida av Femunden for meg i første periode i år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det lurt og bruke salong gæver 22lr på fjellrypejakt?

Tenker da på en Cz 452. Skal også bruke den til blinkskyting,minkjakt og jakt på kråkefugler.

Er det lurt og kjøpe noe kraftigere da? Skuddene til 22lr er jo veldig billige.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er absolutt mulig!

Har også en CZ 452 som eg brukar til alt (opp til hare, men ikkje hare).

Det funker greit, og er egentleg 'perfekt' til rype synest no eg...

Unntaka med ein salong er at den er veldig ustabil for vind og har ei lita kulebane :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det man skal plasere skudde på rypa med salong uten og ødelege kjøtte?

Eg trur ein først og fremst skal konsentrere seg om å sette inn eit dødeleg skot på rypa med salongen Det kan vere vanskeleg nok. Uansett so trur eg ikkje ei 22lr kule vil øydelegge so altfor mykje. Vi snakkar beskjeden hastigheit her.

Har ein ferdigheter nok, og børsa går, so kan ein plassere skotet i overgang mellom kroppen og halsen. Men det er lettare sagt enn gjort...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har gjort opp ei rype (eller anne fugl) en gang, har du en viss peiling på hvor brystfiletene ligger. Jeg pleier å legge siktepunktet rett over brystfiletene (NB: sideskudd), da har du brukbar margin ift. dødelig sone og en rimelig sjans til å berge mesteparten av maten

Link to comment
Share on other sites

Er det lurt og bruke salong gæver 22lr på fjellrypejakt?

.

Nei! 22Lr er for mye utsatt for vind og har en for krum kulebane. På fjellet er det ofte litt eller tildels mye vind, og her sliter du med å få inn gode treff på et såpass lite mål som en rype med en salongrifle. Her må du nært på rypa for å få inn et sikkert treff. Ofte på vintereren greier du ikke komme nærmere enn 80-100 meter før fuglen aner uråd og tar til vingene. Velg deg heller et kraftigere kaliber sånn som /223/243 eller kaliberet som er elsket og hatet gode gamle 6.5x55. Alle disse kalibrene duger til fjellrypejakt.

Men tilbake til 22Lr som er et utmerket våpen til trening og blinkskyting for en rimelig penge. Har selv en 22Lr men den bruker jeg kunn til morroskyting og pappvilt.

Link to comment
Share on other sites

er fra holmestrand i vestfold .jakter vanligvis støkk etter orrfugl og rype i hemsedal.men har skaffet meg hund og vil derfor ha første jakta hennes i ett mer oversiktelig rypeterreng med bra med fugl vurderer en tur til ajeplog i nord sverige hørt noen erfaringer der fra??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hund ja, da blir det hele ganske mye verr. Hund blir jo snart ulovlig i dette landet =/

Helårs båndtvang, sauerein, reinrein.

 

en glad nyhet i denne tråden er at Sør for Trøndelag og Østafjells ser det ut som om det vil være/har vært

bra forhold for rypene og skogsfugl sine hekkinger. Fått flere gode tilbakemeldinger. Sett ganske mye smågnagere ganger/avføring. (Dog ikke mange av dem =/) Får håpe at Reven ikke får tatt så mange kyllinger =D

 

Var på en liten tur og tråkket rett oppi Rypemor og 10 små små kylilnger her forleden dag. (aldri skjedd før)

Liker å tro at det er ett bra tegn!

 

 

Sverige er bra, men kommer nye regler og hvis du har hund må du være ekstra påpass med deres hundelov. (ganske så mye strengere enn her i norge)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...