Jump to content

AR med gass-stempel fra Ruger


Recommended Posts

Da har Ruger gått hen og introdusert en AR med gass-stempel de også. Overraskende fra en produsent som inntil nylig ikke ville selge 30-skuddsmagasinene til Mini-14en sin til vanlige sivile. Så gjenstår det å se om den er eksporterbar/godkjennbar, og ikke minst om den har arvet presisjonen fra AR eller Mini :mrgreen:

 

~2000$ i USA

 

http://www.ruger.com/SR556/

Link to comment
Share on other sites

Var mye bra specs på den da.

Troy sikter og rail.

3 stk Magpul Pmag.

 

Hvem er rugerimportør i Norge?

Hvis den blir kamret i 223, burde den jo være mulig å få godkjent.

Men prisen blir vel tett opp mot 20 000kr

Link to comment
Share on other sites

Akk ja....

Det går nedover med gamle helter. Nå syns jeg vel at ruger har begynt med for mye dill dall og combat/tactical vås. Alle de siste modellen har hatt recalls (SR9, den stygge revolveren, den lille pistolen osv)og det ser ut til at de har fjernet seg fra erværdige bill rugers filosofi om å bygge enkelt, solid, reliabelt og til en rimelig pris.

Skal bli spennende å se hvordan det går med ruger fremover...

Link to comment
Share on other sites

Kan denne bli en utfordrer til Smith & Wesson's M&P15T? Kan se sånn ut hvis presisjonen er like god, siden jeg mener å huske den har stort sett de samme specs'ene og delene. Spørs bare prisen da, og om den blir godkjent..

Link to comment
Share on other sites

Et annet spørsmål er vel egentlig hvem som lager delene til B.la ruger i dette tilfellet. har vel hørt at det er noe som 4-5 fabnrikker som faktisk fabrikerer uppere og lowere som så videresendes til de som skriver eget navn på det.

 

En annen ting er om ruger faktisk vil produsere den. Undr gamle B. Rugers styre lanserte de innimellom nye modeller for å se om etterspørsselen var stor nok til å rettferdigjøre produksjon.

Link to comment
Share on other sites

OG - dette med stempel er tidevis litt "overratet". Vi har kjørt ca 1000 skudd igjennom en Bushmaster 16" med stempel nå og har kommet til 3 konklusjoner:

 

1. Den blir MYE mindre skitten

2. Den virker..så langt hele tiden (bruker Wolf)

3. Den "slår" merkbart mer! Og for en sport der vi gjør alt for å få minimalt endring av siktepunkt/rekyl med kompensatorer etc så blir det faktisk litt bakvendt :-)

 

I tillegg er erfaringene fra USA med HK416 at pga av dette får også avtrekke etc mer juling :-(.

 

Mye tilsier at en godt pusset AR med vanlig gass system faktisk er mer hensiktsmessig..

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Med basis i erfaringer med HK416 og ett par tusen skudd miljø ammo, deler jeg konklusjonene til Practac. Også når det gjelder opplevd rekyl, jeg opplever det som om jeg skyter vesentlig senere og med dårligere kontroll på oppfølgingskuddene enn jeg gjør med min egen Bushmaster (timeren min er på utlån, så jeg får ikke målt).

 

For min del gjenstår det å kontrollskyte HK416 med Remington UMC for å kjenne/føle hvor mye av forskjellen som kommer av kulevekt, 55 grain i UMC og 62 grain i miljøammoen blir sånn røffly 12% forskjell i kulevekt og det har nok en betydning på opplevd/følt rekyl, i tillegg til vektforskjeller i forhold til løp etcetera...

Link to comment
Share on other sites

Er liten tvil om at "stempel børse" uansett hva den måtte hete har mer, og "andeledes" rekyl en en direkte gass rifle.

Pressisjonen er bedre også, om alt ellers har samme spec.

Bruker erfaringene fra våpen som ikke er modda ihjel, tilsier at funksjoneringen er like god også. Ihvertfall for våpen med 14,5" løp eller mer.

Så jeg har ikke tenkt å løpe for å skaffe meg noe stempeldrevet ihvertfall.

 

Artig hvis Ruger får denne modellen i produksjon, men er nok veldig mye "same shit, different wrapping" uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...