Jump to content

240 yards hold med 44 magnum


Hedmarkingen

Recommended Posts

Morsomt å skyte langhold med revolver!

 

Elmer Kieth skrev noen artikler om langholdsjakt med revolver. Han skrøt av å ha skutt hjort (whitetail) på 600 yards med revolver. Noe han vel egentlig ikke burde skryte av...

Link to comment
Share on other sites

Gamle Elmer skjøt en hjort på 600 yards, men da var det allerede skadeskutt av en han jaktet sammen med. Husker ikke helt detaljene, men mener vedkommende fikk problemer med rifla etter første skudd, så da Elmer spurte om han kunne gjøre et forsøk, sa vedkommende ja.

 

Elmers teknikker for lange skudd med revolver uten kikkertsikte er verdt å lese om. Enkle greier, men smart.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Gamle Elmer skjøt en hjort på 600 yards, men da var det allerede skadeskutt av en han jaktet sammen med.

 

Det er mulig at den på 600 var skadet, men i samme artikkel mener jeg å huske at beskriver hvordan han skjøt en hind ved å skyte "a ranging shot" og "I just "walked" the rest of my shots on to the deer". Avstanden i denne episoden var vel også såpass lang at det neppe kan kalles forsvarlig. I alle fall etter "norsk standard" med rifle.

 

Edit: fra Wiki:

Besides being a handgun target shooter, Keith was also an avid handgun hunter, and was a very skilled one. He claimed to have shot and killed a mule deer at a range of 600-yards using his 6-1/2 inch S&W Model 29.[1] Keith later had this gun cut to 4-1/2 inch barrel length; it is currently part of the Keith collection with the factory standard 4 inch barrel length that he more commonly carried.

 

Mule deer og ikke white tail. My bad.

Link to comment
Share on other sites

Det burde kanskje vært litt positivt oppstyr rundt silhuett Hassel. Siste stevnet hadde beklagelig dårlig deltagelse og med en slik fortsettelse, frykter jeg at det kan spøke for sportens eksistens. Jeg håper derfor at så mange som mulig forsøker seg neste gang det igjen er stevne. For at det er morro å høre og se figurene falle, kan jeg love!

Link to comment
Share on other sites

Silhuett er noko av det kjekkast med handvåpenskyting. Det er berre synd at ingen klubbar i fleire titals mils omkrins driv med slikt her. Skal eg skyte silhuett blir det kun privat, men hadde definitivt vore moro å kunne delta på stemner óg innimellom utan å måtte krysse halve landet.

Link to comment
Share on other sites

oppstyr som i å starte en tråd av tyupen OOOHse de skyter på langt hold med pistol i utlandet OOOH... :wink:

 

Har funnet ut at jeg har en lite btukt 200 meters bane mindre en 5 minutters kjøring unna huset mitt. 100meters trekket burde utmerke seg glimmrende til PPC og 200meteren til velte ståldyr. :o

Link to comment
Share on other sites

de skyter på langt hold med pistoloppstyr som i å starte en tråd av tyupen OOOHse i utlandet OOOH... :wink:

 

Har funnet ut at jeg har en lite btukt 200 meters bane mindre en 5 minutters kjøring unna huset mitt. 100meters trekket burde utmerke seg glimmrende til PPC og 200meteren til velte ståldyr. :o

 

Sant nok, 220m er ikkje allverden, sjølv med revolvar. Men med opne sikte trur eg ein skal vere meir enn middels erfaren for å høyre gongen på kvart skot. Hadde eg vore deg Hassel, hadde eg bestilt inn stålbuskapen med ein gong og rigga opp 200m silhuett. Ypperleg moro for oss grovkaliberfolk! 8)

 

Ps. Om nokon i Sogn og Fjordane har ei dugande bane med ståldyr, send meg gjerne ein PM.

Link to comment
Share on other sites

alle skudd innenfor en siluettfigur på det holdet.

 

Begreps blanding antar jeg det er snakk om her, Silhuett figur på amerikansk er ofte den my omtalte B27 skiva. (med en silhuett av en kis) Ikke dyrefiguren (bukken) som MS folka smeller på., som er mindre en B27)

 

Nr det gjelder MS har da ESS sin gruppe srtadig aktivitet, og om jeg fr med meg nok folk til å bli meldemmer av nannestrad skytterlag....

Link to comment
Share on other sites

Å skyte på papp/metall - er noe helt annet enn å skyte på et dyr :wink: .

 

På slike hold kan man ikke se om det står litt skjevt, grein/liten busk foran, om det tar et skritt eller to osv.

 

Stort sett er det ikke kr 200,- i startkontingent heller :wink: - men kanskje tusener av kroner for et smell som ender med skikkelig frustrasjon :?

 

Kom hjem for 14 dgr. siden fra Afrika - hvor jeg brukte en 4" 629 m/Docter-sight, og skulle tro at dette siktet er adskillig mer egnet for lengre hold enn åpne - men på 200 m vil t.o.m. dot`en bli stor :wink: - og dekke det meste av dyret.

Og da blir det ikke akkurat presisjonsskyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så lenge man har greit presis ammo, og ser nedslagene så er det da ikke noen heksekunst å treffe et mål på 200 meters hold, med håndvåpen. Kanskje ikke vær gang... men ofte nok.

 

Må man trykke opp keith's gamle skrifter og spre gospelet?

Link to comment
Share on other sites

Etter 18 skudd for å skyte meg inn, traff jeg i går Chrony'en min med .44 magnum på 300 cm hold. Ble ikke så veldig stolt over det skuddet. Men det var med en Keith-kule (RCBS .44-250-K), så det oppveide litt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er vel her jeg innrømmer min uvitenhet og innrømmer at det eneste jeg forbinder med reclining er "The fallen madonna with the big boobies".

 

Men det er vel på tide å lese seg opp på salige Elmer Keith, siden jeg bruker to kuler i Keith-design (.32 mag og .44 mag).

Link to comment
Share on other sites

240 y bør ikke være noen stor kunst for en god revolverskytter.

I fjor, 2 mnd etter at jeg hadde kjøpt min første revolver, prøvde jeg .357M på 200 m på DFS-skiva. Hadde aldri prøvd det før. Ammo 158 gr FMJ fra Fiocci. Skrudde ikke på siktene. Holdt øverst på skiva. Tre skudd- tre åttere.

For de gode skytterne burde dette være blåbær.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...