Jump to content

Få hendene på Arkansnas stein?


John Lee Hooker

Recommended Posts

Er det noen som veit om en butikk, gjerne i Oslo, som selger skikkelige

arkansas steiner, eventuelt noe lignende? Vil gjerne ha flere litt stor en jeg kan ha hjemme.

Flere grader må til, sånn at jeg kan få en skikkelig fin egg.

en norsk nettbutikk går også fint. Av utenlandske butikker så er det bare

europa som er interessant. USA veit jeg åssen jeg får fra, men er redd for

mye frakt.

 

har prøvd pentagon og har tråla nettet ellers og det er bare jaktfall.no som har.

 

noen som har noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Du skal til Willy Bye, nederst på Grunnerløkka mellom "delikatessen", og dykkersjappa på hjørnet. Han har store gode Arkansasbryner i butikken til en anstendig pris. Tipper han ikke har stort utvalg i grader butikken, men han skaffer det utroligste på rimelig kort tid. Willy har levert materiell til snekkerfag i årevis, og er den enste jeg veit om som fremdeles har de "godsakene" man trenger. Hvor ellers får man tak i for eksempel en pumpetrekker, eller en skikkelig god strekmott?

 

Drar du dit så hils fra meg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå gikk visstnok bruddet tomt for stein for 30-40 år siden, så mye av det som nå selges som "Arkansasstein", er sammenpresset partikler og ikke ekte stein. Disse er ikke så dyre, men er dårligere enn mye annet på markedet.

 

Hvorvidt de dyre arkansassteinene er ekte stein eller ikke er jeg usikker på.

 

Andre alternativ er Norton india stones og crystolon, og diverse japanske "waterstones".

Crystolon og "water stones" vil slites fortere enn arkansas og "india stones", men sliper også hurtigere.

 

Edit: Jernia Invest avd Torggata‎ har kanskje noen "water stones". Og Traktøren fører noen bryner fra Kai som kommer med svært fin korning. Evt andre butikker som selger dyrere kjøkkenkniver.

Link to comment
Share on other sites

noen som har noe erfaring med dem?

 

De er bra.

 

Har en blå og en gul, har ett inntrykk av at den blå gir en skarpere egg enn den gule, men den gule polerer bedre. Siden det er natursteiner det er snakk er det verdt å legge til at den blå ikke er rask, det trengs, den gule med slurry er forholdsvis rask, men ikke like rask som ett syntetisk bryne. Hvis du skal ha ett bryne så kikk på coticulen, den gule, da den har ett større bruksområde enn den blå, siden den kan brukes med slurry for å fjerne metall og med bare vann for å virkelig polere eggen.

 

 

Slurry = bruk ett diamantbryne eller en liten coticule/blå og gni den på det våte brynet, dette gir en hvitfarget blanding på coticulen og på den blå så blir blandingen lilla farget.

 

Sist jeg handlet fra Ardennes, kjøpte en blå, så la de med en slurry stein av blå og en liten naturlig kombo stein av blå og coticule så det er godt mulig du slipper å betale for en eventuell slurry stein.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...